Kysymys polttoaine reserveistä

<< < (5/6) > >>

zetair:
Kysymys!

Tein reittilennon HEL-ARN-HEL. Aiemmin olen aina ottanut polttoaineen vain menosuuntaan, jolloin tankkaukseen on aina jouduttu. Nyt tein poikkeuksen ja otin PSS:n fuel plannerilla laaditun polttoaine -määrän mukaan jo Helsingissä.

FOB 14000kg

Arlandassa tankkeihin jäi 10400kg.

Laskun jälkeen Helsingissä jäi 6800kg (siis turhan paljon A320).

Osaako joku kertoa sitä että tankataanko kone aina ennen paluulentoa, jos se on näinkin lyhyt kuin Helsinki-Arlanda-Helsinki?

Kääntöaika (varsinkin) lyhyillä lennoilla on erittäin lyhyt, Joten hieman askarruttaa tuo ainainen tankkaaminen.

T: Mika

Edit: Se miksi kerosiinia jäi enemmän, kuin piti johtuu omasta mokastani (jouduin jättämään 4000kg rahtia Arlandaan koska kone olisi tällöin ylittänyt maksimi laskeutumispainonsa Helsingissä). Rahdin "dumppamisella" Arlandaan oli MAX landing weight Helsingissä reilut 1500kg alle sallitun (kone täynnä matkustajia).

0510:
Quote

Kysymys!

Tein reittilennon HEL-ARN-HEL. Aiemmin olen aina ottanut polttoaineen vain menosuuntaan, jolloin tankkaukseen on aina jouduttu. Nyt tein poikkeuksen ja otin PSS:n fuel plannerilla laaditun polttoaine -määrän mukaan jo Helsingissä.

FOB 14000kg

Arlandassa tankkeihin jäi 10400kg.

Laskun jälkeen Helsingissä jäi 6800kg (siis turhan paljon A320).


Osaako joku kertoa sitä että tankataanko kone aina ennen paluulentoa, jos se on näinkin lyhyt kuin Helsinki-Arlanda-Helsinki?

Kääntöaika (varsinkin) lyhyillä lennoilla on erittäin lyhyt, Joten hieman askarruttaa tuo ainainen tankkaaminen.

T: Mika

Edit: Se miksi kerosiinia jäi enemmän, kuin piti johtuu omasta mokastani (jouduin jättämään 4000kg rahtia Arlandaan koska kone olisi tällöin ylittänyt maksimi laskeutumispainonsa Helsingissä). Rahdin "dumppamisella" Arlandaan oli MAX landing weight Helsingissä reilut 1500kg alle sallitun (kone täynnä matkustajia).


Tuollaisissa tapauksissa käytetään läpitankkausta, eli otetaan menopaluu-lennon polttoaineet jo Helsingistä. Jotta polttoainetta ei tulisi liikaa, niin kerron vielä että mille osille kannattaa ottaa polttoainetta:

-Yhden lennon normaali polttoainemäärä (eli siis esim. normaali Helsinki-Tukholma -lento, sisältäen taxi- ja altn- yms. polttoaineet)
-Lisäksi:
 -yhdet rullauspolttoaineet
 -yhdet ilmassa kulutettavat polttoaineet

Siis EI toista täyttä kertaa polttoainetta, vaan ainoastaan rullaukseen ja ilmassa olemiseen tarvittava. Holdingiin ja varakentälle ja reittireservit vain yhden kerran. Jos varakentälle lähdetään tai holdiin joudutaan, tehdään uusi tankkaus.

En ole satavarma, että minne kaikkialle lennetään läpitankkauksella, mutta ainakin kaikkiin kotimaan kohteisiin, Tukholmaan ja oletettavasti Pietariin. Joku voisi vielä lisätä näitä. Lisäksi tietenkin oikeassa elämässä nuo ulkomaiden osalta saattavat vaihdella päivittäin kansallispoliittisista syistä, eli minkä hintaista polttoainetta saadaan missäkin tankattua. Jos on kovin kallista polttoainetta määränpäässä, niin otetaan Helsingistä enemmän, tai päinvastoin.

zetair:
Kiitokset!

Homma kohdallani menee sitten aivan uusiksi, koska olen aina ennen tankannut erikseen. Nyt täytyy alkaa käyttää siis fuel planneria toisin kun tähän asti. Kivaa että tähän tuli selvyyttä (kotimaan & muut lyhyet lennot). Hieman kyllä aavistelinkin että lyhyillä lennoilla polttoaine otetaan kerralla mukaan, jottei jouduta maksamaan tankkauksesta jokaisella kentällä.

Se että tämäkin asia selkeni lähes välittömästi, osoittaa sen että kysyä kannattaa aina! Tarkoituksenani oli kiinnittää kaikkien VF -pilottien huomio tähän seikkaan "KESKUSTELUA JA AKTIIVISUUTTA KAIVATAAN" ketjussa sen päätteeksi, mutta koska en ole sitä vielä loppuun asti kirjoittanut niin tulkoon tässä:

Kysykää täysin vapaasti jos jokin askarruttaa tai ei ole hallussa! On paljon mukavampaa yrittää tehdä asiat oikein, kuin epätietoisuuden vallitessa! Se että ei tiedä, tai ei löydä tietoa on paljon nolostuttavampaa kuin se että pelkäisi menettävänsä kasvonsa lentäjätovereiden silmissä! Aina kannattaa kysellä, sillä tietoa on tarjolla. Tietääkseni ketään ei ole potkittu pois Virtual Finnairilta sen takia että olisi yrittänyt oppia jotain uutta ja realismia kasvattavaa!

Suuri kiitos Mika Monoselle tyhjentävästä vastauksestasi  Taas nousi realismi pykälällä 

T: Mika

zetair:
Onko kaikille A320 -sarjan koneille sama "Min block   = 6550   Minimipolttoainemäärä"? Nyt on käynyt jo useasti, että läpitankkausta käytettyäni riittäisi polttoaine paluureitille aivan hyvin polttoainelaskurin mukaan. Mutta tankeissa ei ole enään tuota 6550kg, vaan joudun aina ottamaan muutamia satoja kiloja (ainakin) lisää jotta tuo sääntö täyttyisi.

T: Mika

PS: Eihän hermostuta eihän....

0510:
Öö, nevöhööd tuommoisesta säännöstä...?

Navigation

Up one level

Next page

Previous page