Pmdg FMC Tutorial :)

(1/9) > >>

Maax:
Efter att ha kollat runt lite på FSN och framför allt på ivao, så har jag märkt att folk har problem med pmdg FMC. Så jag har lite Dö tid så här mitt i natten så jag tänkte göra en snabb tutorial

Det första vi ska göra är att hämta ner sid/stars. Dett gör vi genom att kolla på Navdata och Pmdg's Hemsida

Vi börjar med att hämta hem Sid/stars för PMDG hemsida, Klicka
här

När vi är inne på länken ovan så laddar vi ner den filen, sen packar vi upp den, Winrar rekomenderat. Efter att vi har öppnat den så markerar vi alla filerna som finns i den mappen, de filerna tar vi sedan och lägger i mappen Flight Simulator 9\PMDG\SIDSTARS.

Nu har vi de flesta sid/stars, men för att få lite fler så går vi in på Navdata's hemsida.

Då ska du ladda ner denna fil, Klicka här
Efter att vi har laddat ner den så gör vi samma sak som med den förra, dvs lägg in alla filer i mappen Flight Simulator 9\PMDG\SIDSTARS.

Så där nu har vi nog garanterat alla sid/stars man kan få tag på, nu ska vi installera Airacs. Dessa kan också hittas på navdata.

Airacs kommer som en installer så att det är bara att installera den in i Flight Simulator 9 mappen.
Installern kan finnas här

Nu så har vi förberett FMC så bra som vi kan, så då kan vi hoppa in i planet 

Vi sitter nu i cocpiten på en Boeing 737-600 ägd av Scandinavian Airlines. Parkerade på gate 19 @ Stockholm Arlanda (ESSA) Vi ska flyga till Umeå (ESNU) som SAS1048.

Vi har rutten: ESSA SID RESNA UM607 UMSOM STAR ESNU

Dessa rutten kan hämtas via hemsidor, det finns 2 st bra hemsidor, om du ska flyga inrikes i sverige så rekomenderar jag den nedre.

Routefinder
 EUroute

Nu så kan vi börja förbereda FMC'n, vi börjar med det genom att trycka Shitf+6. Då ska du få upp detta fönster (Bild nr 1)

Det första vi gör är då självklart att trycka på FMS, efter det så trycker vi på knappen "Init ref" då, så ska det se ut som på bild nr 2.
Eftersom att vi står på Arlanda (ESSA) Så tar vi såklart och skriver in ESSA under "Ref Airport" och vi stod på Gate 19 så under "Gate" så skriver vi in 19. Efter att vi har gjort det så ska det se ut som på bild nr 3. Sen så trycker vi på Route, vi kommer då till RTE sidan, här ska vi skriva in vart vi startar och landar, Under "Origin" Skriver vi in ESSA (Arlanda) och under "Dest" Skriver vi in ESNU (Umeå).
Under FLT nr så kan vi skriva in 1048, efter som att det är vårat flight nr även våran callsign.

Efter att vi har gjort det så ska det se ut som på bild nr 1. Nu har vi fyllt in vart vi ska starta och landa, nu ska vi ge oss på lite med ZFW osv, detta gör vi genom att trycka på "Inti Perf" Igen. Då ska det så ut som på bild nr 2. Pmdg har gjort det väldigt lätt för oss, man behöver inte fylla in den själv utan det är bara att trycka på knappen till vänster om ZFW, det fylls du in automatiskt. Efter som att ESSA-ESNU är en så pass kort flygning så har vi bara 5.0 i reserv, så då skriver vi 5.0 och trycker vid reserves. Cost indext är lite knepigt, vi ska inte ge oss in på det nu, inte helt hundra men för att få fram det så ska man ta reda på hur mycket bensinen kostar, men jag har flygit denna rutt förr så jag vet i detta fall att cost index ska vara 60, så då fyller vi i 60 där. Våran crz alt ska vara FL330, så vi skirver in  FL330 på CRZ alt. Eningt metarn så ESSA atm så var vinden lung och 2 kt, så då skriver vi in 000/02 under CRZ/wind, det var och det var -16 grader. Nu är vi färdiga här, så då kan vi trycka på EXEC knappen som ska ha en liten lampa tänd ovanför sig.
Om vi nu har gjort allt rätt så ska det se ut som på bild nr 3. Nu är det dags att gå över till N1 Limit, detta gör vi genom att trycka på N1 limit nere i högra hörnet.

Vi ska nu ställa in så att efter att vi har lyft så ska den automatiskt gå över till Climb Thrust, Detta gör vi genom att flytta ner ACT ett steg SEL två steg, detta görs genom att trycka på sidan. När vi har gjort det så är vi färdiga att begära Clerance från atc, extra rolig om man flyger online Efter som att vinden var lungt idag så fick vi Resna3G departure rw 19R. Detta0 stä2ller vi in genom att trycka på knappen "DEP/ARR" (Bild nr 2). Om vi kollar till vänster om ESSA så kan vi se "DEP" vi trycker där. Vi får då upp en massa olika val, leta reda på Resna3G och rw 19R, om vi gjort rätt så ska det se ut som på bild nr 3, vi trycker då activate och sen EXEC, vi har nu programerat in våran SID = Standard Instrument Departure. Vi kan kolla så att den stämmer genom att kolla på nav displayen.

Vi närmar oss nu slutet på denna tutorial vi ska göra det sista och det är att fylla in resten av rutten, det gör vi genom att trycka på "RTE"  Sen trycker vi på "Next page" Så ska det se ut som på bild nr 1. Längst upp till vänster så står det "VIA" det är luft vägen, i detta fall så är det en så pass kort rutt så att vi har bara en luft väg och det är UM607, så vi skriver in UM607 och trycker på fliken under resna3G, sen så ska vill till UMSOM, så under resna så skriver vi UMSOM.

Så där nu har vi programerat FMC'n för start, finns mer att göra när man närmar sig approach, men det kan jag göra om intresse finns

Hoppas att detta hjälpe lite iaf, Men nu ska jag sova lite

För en annan bra tutoiral för pmdg's  737 Klicka här

badanka:
Ser bra ut.. Då kanske fler kan börja med riktiga SID/STARs, så man slipper ge dem "vectors after takeoff" Tackar

ludde04:

Ser bra ut.. Då kanske fler kan börja med riktiga SID/STARs, så man slipper ge dem "vectors after takeoff" Tackar

Trodde ATC gillade att ge vektorering

badanka:

Trodde ATC gillade att ge vektorering

Jo, men det kan bli lite jobbigt, när det är många.. Men nu kanske fler kan flyga PMDGn, som jag tycker är roligare än default/freeware plan

Nicke1123:
Tusen tack Max!!
Ska läsa igenom allt "mer nogrant" så fort man får tid

Navigation

Up one level

Next page