Laivakuvausta...

<< < (57/325) > >>

0510:

Kyllä noiden isoihin laivoihin tarkoitettujen softien satamadetailit ovat todella hyvällä tasolla kun huviveneversioissakin detaileja on varsin mallikkaasti.

Siis ihan laituriin ajon kannalta?

ohjvg:
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että suurin osa, mahdollisesti 95% tai enemmän maailman kauppalaivoista ajetaan laituriin ihan vain silmiin luottaen? Se, että Siljalla on tekniikka, ei tarkoita, että se tekniikka on välttämätöntä. Kuten todettu, se laituriin ajo ei ole niin vaikeaa kuin kuvittelisi. Minä uskallan väittää, että suhteutettuna samankokoiseksi alueeksi, monen isomman raskaan ajoneuvon peruuttaminen vastaavaan koloon on todennäköisesti paljon vaikeampaa, koska kyseiset kulkuvälineet eivät pysty siirtymään sivuttaissuunnassa. Suurin osa maailman laivoista on toteutettu siten, että niiden brykien siipiä ei ole katettu. Tälllaisissa brykissä on suhteellisen vaatimattomat hallintalaitteet. Tyyliin vain kaikki välttämätön ja tarpeellinen. Eli siis peräsimen, potkureiden ja mahdollisten ohjailupotkurien hallintalaitteet.

Muistan kuinka itselläni oli skidinä ennakkoasenteita sen suhteen, kuinka käsittämättömän vaikeaa laituriajo voisi olla. Voi se toki ollakin huonoissa olosuhteissa (jäätä laiturin ja laivan välissä, tuuli, nolla näkyvyys jne...), mutta normaalisti se on suhteellisen yksinkertaista. Itse petyin suuresti kun ensimmäisen kerran suoritin laituriin ajon ja lähdön. Okei, alus oli vain noin 60 metrinen mutta oli myös kolokin/ympäristökin huomattavan paljon ahtaampi mihin se tuli saada tai siis suhteutettuna ylenpalttoista tilaa ollut siinäkään ympärillä ja peruuttaessa brykan toisen puolen takakulma oli silmiltä pimennossa, eli piti luottaa toisen sanaa kun se ilmoitti etäisyyksiä takakulmassa oleviin esteisiin.  Mutta summa summarum, se oli minusta melkein sieltä helpoimmasta päästä asioita, mihin olen merenkulun parissa törmännyt.

juksii:

Siis ihan laituriin ajon kannalta?

En tiedä mitä laituriinajossa vaaditaan, mutta kyllä ne laiturit on noissa paremmissa karttadatoissa merkitty.

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että suurin osa, mahdollisesti 95% tai enemmän maailman kauppalaivoista ajetaan laituriin ihan vain silmiin luottaen?

Ei se vaikeaa ole ymmärtää. Kommentoin vain noita karttasoftia kun niitä olen joskus ihmetellyt.

Pe7e:
Pari kuvatusta Ibizalta..

Iscomar.com - Carmen Del Mar - Las Palmas De Gran Canaria  Huomasin itsekin vasta nyt tuon että botski oli tullut sieltä asti.. 
[ attachment removed ]

Balearia.com - Manuel Azaña
[ attachment removed ]

Laatu on mitä on kun on suht kaukaa kuvattu 

simppa62:
Ja vielä kauempaa tuo Carmen Del Mar on alkujaan lähtenyt noille vesille. Kyseessähän on "vanha" 70-luvun Silja(Effoa) lautta Floria.
Sahasi pitkään Turku-Tukholma väliä. 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page