FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
11.12.17, 19:00

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Laivakuvausta...
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 ... 82 Reply Print
Author Topic: Laivakuvausta...  (Read 581088 times)
Teijo Niemelä
Offline Offline

Posts: 2855
Date Registered: 24.04.05

WWW
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #60 on: 13.04.06, 20:59 »

No jos tuo Freedom of the seas on pituudeltaan 339 metriä ja Silja Serenade on pituudeltaan 203 metriä, niin siitä voi vähän päätellä, että miltä Serenade tossa vierellä näyttää.  Wink

Laivojen koko vertailu ja se, että mikä laiva on isoin katsotaan massan perusteella, joten vaikka Queen Mary 2 on pituudeltaan 345 metriä, niin tuo Freedomi on silti tällä hetkellä maailman suurin risteilijä...tämä siis niille tiedoksi, jotka ajattelevat, että kyllä tuo Queen Mary 2 on suurempi. Freedom of the seas on myös korkeampi ja levämpi, kuin tuo Queen Mary 2.


Kasittaakseni vesilinjan kohdalla QM2 on edelleen levein. Freedomhan on "vain" pidennetty version Voyager-luokasta.

Laivamatkalle lähdetään aina lentokoneella! Tuoreimmat risteilyuutiset kotisivultani www.cruisebusiness.com tai www.twitter.com/cruisebusiness

"My life is my message." – Gandhi
Teijo Niemelä
Offline Offline

Posts: 2855
Date Registered: 24.04.05

WWW
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #61 on: 13.04.06, 21:00 »

Valtamerten A380 Cheesy

Paitsi että A380 on oikeasti hyödyllinen, toi nyt on turhuuksien korkea veisu.

Jos risteilyalukset ovat turhia, niin sita ovat sitten lentokoneetkin.  Angry

Laivamatkalle lähdetään aina lentokoneella! Tuoreimmat risteilyuutiset kotisivultani www.cruisebusiness.com tai www.twitter.com/cruisebusiness

"My life is my message." – Gandhi
Lasse Nygren
Offline Offline

Posts: 3076
Date Registered: 23.06.04

Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #62 on: 13.04.06, 21:02 »

Kasittaakseni vesilinjan kohdalla QM2 on edelleen levein. Freedomhan on "vain" pidennetty version Voyager-luokasta.

No Freedomin leveydeksi mainitaan 38,6 metriä ja QM2:n leveydeksi 32 metriä ja kyllä telakallakin eräät, jotka olivat olleet tekemässä QM2:lla hommia sanoivat tuon Freedomin olevan leveämpi...

Teijo Niemelä
Offline Offline

Posts: 2855
Date Registered: 24.04.05

WWW
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #63 on: 13.04.06, 21:05 »

Sanottakoon viela Lasselle, etta todella hyvia kuvia! Olen koko paivan seurannut eri nettipalstojen kautta Freedomin lahtoa, ja eri kuvia (en paassyt kuvaamaan, kun olen USA:ssa), niin nama ovat ehdottomasti parhaat.

Olen itse menossa Freedomille kahdesti: ensiksi Osloon 26.4. ja sitten 2-vuorokauden risteilylle viela New Yorkista 13.5.

Laivamatkalle lähdetään aina lentokoneella! Tuoreimmat risteilyuutiset kotisivultani www.cruisebusiness.com tai www.twitter.com/cruisebusiness

"My life is my message." – Gandhi
Teijo Niemelä
Offline Offline

Posts: 2855
Date Registered: 24.04.05

WWW
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #64 on: 13.04.06, 21:11 »

No Freedomin leveydeksi mainitaan 38,6 metriä ja QM2:n leveydeksi 32 metriä ja kyllä telakallakin eräät, jotka olivat olleet tekemässä QM2:lla hommia sanoivat tuon Freedomin olevan leveämpi...

Joo, tuo 32 metria on vaarin, silla QM2 on selvasti post-Panamax laiva, jolloin pituudella ja leveydella ei ole rajoituksia. Panamax-laivojen maksimimitat ovat 294 metria ja 32,2 metria. Harmi, etta juuri nyt kaikki lahdeopukseni ovat jossain kadoksissa, mutta QM2:n leveys on siina 40 metrin hujakoilla.

Laivamatkalle lähdetään aina lentokoneella! Tuoreimmat risteilyuutiset kotisivultani www.cruisebusiness.com tai www.twitter.com/cruisebusiness

"My life is my message." – Gandhi
Lasse Nygren
Offline Offline

Posts: 3076
Date Registered: 23.06.04

Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #65 on: 13.04.06, 21:17 »

Joo, tuo 32 metria on vaarin, silla QM2 on selvasti post-Panamax laiva, jolloin pituudella ja leveydella ei ole rajoituksia. Panamax-laivojen maksimimitat ovat 294 metria ja 32,2 metria. Harmi, etta juuri nyt kaikki lahdeopukseni ovat jossain kadoksissa, mutta QM2:n leveys on siina 40 metrin hujakoilla.

Joo nyt löysin tiedon, joka kertoo leveydeksi 42 metriä. On nuo vaan mahtavan kokoisia paatteja!  Cool
Kyllä tuo Freedomi vaan jotenkin uppoaa paremmin meikäläiseen...vähän nätimmän näköinen. Tosin nuo laivat (Freedom & QM2) cruisaavat "vähän" eri vesilläkin keskenään.
« Last Edit: 13.04.06, 21:22 by Lasse Nygren »

Teijo Niemelä
Offline Offline

Posts: 2855
Date Registered: 24.04.05

WWW
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #66 on: 13.04.06, 21:22 »

Joo nyt löysin tiedon, joka kertoo leveydeksi 42 metriä. On nuo vaan mahtavan kokoisia paatteja!  Cool
Kyllä tuo Freedomi vaan jotenkin uppoaa paremmin meikäläiseen...vähän nätimmän näköinen. Tosin nuo laivat (Freedom & QM2) cruisaavat vähän eri vesilläkin.

Niin, virallisestihan Queen Mary 2 ei ole edes risteilyalus (vaikka risteilyja tekeekin), vaan matkustaja-alus, joka on suunniteltu lahes ymparivuotiseen Atlantin liikenteeseen. Allekirjoittanut taas on kiinnostunut enemman QM2:sta... Se on laivojen laiva (ja ihan hyva vaihtoehto Atlantin ylitykseen).

Laivamatkalle lähdetään aina lentokoneella! Tuoreimmat risteilyuutiset kotisivultani www.cruisebusiness.com tai www.twitter.com/cruisebusiness

"My life is my message." – Gandhi
Lasse Nygren
Offline Offline

Posts: 3076
Date Registered: 23.06.04

Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #67 on: 13.04.06, 21:27 »

Se on laivojen laiva (ja ihan hyva vaihtoehto Atlantin ylitykseen).

Joo tuon QM2:n voi hyvin kuvitella menemään huonomassakin kelissä kovissa aalloissa...on meinaan edestäkin katsottuna aika huikean näköinen.
Molemmissa laivoissa on kyllä puolensa.  Smiley On vaan niin erillaiset laivat keskenään tai ainakin mun mielestä.

Teijo Niemelä
Offline Offline

Posts: 2855
Date Registered: 24.04.05

WWW
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #68 on: 13.04.06, 21:46 »

Suurin periaatteelinen erohan on se, etta QM2 on suunniteltu tosiaankin linjaliikenteeseen kovat saaolot huomioonottaen, kun vastaavasti Freedom of the Seas on lampimien vesien laiva.

QM2:n keskinopeus Atlantinylityksessa on noin 26 solmua kun Freedomin keskinopeus eri Karibian satamien valilla ei koskaan ylita noin 21 solmua ja on yleensakin vain noin 17-19 solmua. Taman huomaa erityisesti laivojen ulkokansilla. Kovan vastatuulen sattuessa QM2:n aurinkokannet (ja joskus myos parvekkeet) ovat kayttokelvottomia

Huonolla kelilla Atlantia ylittaessa QM2:n matkustusmukavuus on muuten lyomaton verrattuna mihin tahansa moderniin risteilyalukseen. QM2:n syvays on suurempi, ja sen huomaa parempana vakavuutena.

Laivamatkalle lähdetään aina lentokoneella! Tuoreimmat risteilyuutiset kotisivultani www.cruisebusiness.com tai www.twitter.com/cruisebusiness

"My life is my message." – Gandhi
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #69 on: 16.04.06, 19:13 »

Juha Paulavuo
Offline Offline

Posts: 12981
Date Registered: 14.06.04

Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #70 on: 17.04.06, 17:08 »

Laitetaan nyt joitain kuvia tältä päivältä, kun tuo täälläkin mainittu maailman suurin risteilijä Freedom of the seas lähti Turusta.

Lassen kuvat ovat parhaita mitä olen tuosta jätistä nähnyt. Laiva-aiheisella foorumilla fcbsweb on lisää kuvia.
Aika hauskaa muuten, että ilmailufoorumi tarjoaa parhaat kuvat laivasta Grin
hennri
Former member
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #71 on: 17.04.06, 17:28 »

En viitsi uutta aihetta laittaa joten kysytään täällä. Onko kenelläkään kuvaa/linkkiä mistä näkisi kuvan Tallink Galxystä?
http://www.akerfinnyards.com/image.cfm?i=57&s=m tuolla löytyy "piirretty"kuva jonka perusteella alus näyttää todella mielenkiintoiselta siis maalauksen suhteen.
Tallinkin sivujen mukaan laiva vihittiin jo viime vuoden joulukuussa, mutta silti siitä ei ole kuvia? Angry

Eli onko tuo kyseinen laiva saamassa tuollaista painttia vai onko se vain hahmottelua mitä koskaan ei tule syntymään? Tuollainen paintti todellakin virkistäisi tuon laivan ulkoasua huomattavasti
Juha Paulavuo
Offline Offline

Posts: 12981
Date Registered: 14.06.04

Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #72 on: 17.04.06, 17:53 »

En viitsi uutta aihetta laittaa joten kysytään täällä. Onko kenelläkään kuvaa/linkkiä mistä näkisi kuvan Tallink Galxystä?

http://www.faktaomfartyg.com/galaxy_2006.htm , tuolla on muutama kuva...
ohjvg
Former member
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #73 on: 17.04.06, 22:01 »

Nää mun amatöörikuvat mitään häävejä ole, mutta laittelin nyt kuitenkin. Näitä ei edes oo itsellä paljoa, kun vanhanaikaisena oon suosinu enemmän tavallista kameraa. Vanhemmat heikot digit on 90-luvun sonyn mavicalla, terävät kuvat on canonilla ja uudet paikoitellen epäselvät hp:llä. En käsitä kun tuo hp on niin hidas laukaisussa joten se anna mitään anteeksi kuvatessa...  Sad

Tää on sit aika sekalaista seurakuntaa...  Roll Eyes Eli muutama poikkitieteellinen kuva



Tyypillinen laivan brygan siipi tänä päivänä. Eli se varsinainen ohjailupiste esim. kun laiva töijätään laituriin. Kuvan alareunan kahvat on konekäskyttimiä, Kormatuilal varsilla olevat ylempänä ovat keulapotkureille ja tuolla monitoimisen näköisellä palikalla ohjataan alusta. Sitä voidaan käyttää sitenkin, että ruorin (peräsimien) lisäksi konetehotkin saadaan ohjattua.

[ attachment removed ]

Samaisen laivan keskikonsoli nk. cockpit tyyppi, minkä maailman iloksi lentokoneista soveltaen aikoinaan jo 80-luvulla toi sellainen suomalainen merikapteeni kuin Kari Larjo. Pitkälti samoja laitteita kuin siivellä. Ruuduista oikea on perinteinen tutka, vasemman puoleinen ecdis-järjestelmän conning-näyttö.

[ attachment removed ]

Bryga kuva yöltä. Punaiset valot on autopilotin kontrollipaneelista. Eräs näkemys conning näytöstä. Tutkassa näkyvä "sumu" laivan paikan ympärillä on nk. aaltovälkettä. Sitä tietysti voi suodattaa manuaalisesti (ja uudemman aikaisissa automaattisesti) pois mutta vaarana on toisinaan pienien (heikkojen) tutkamaalien ja kohteiden katoaminen kuvaputkelta. Ttkakuvassa katkoviima on EBL (electric bearing line) linja ja ympyrä VRM (variable range mark). Näitä käytetään perinteisesti etäisyys-suuntima määrityksissä silloin kun kameralle ja yleisölle esitetään. Normaalisti tutkan "hiirenä" toimivan pallon avulla siirretty tähtäin kertoo samat asiat...

[ attachment removed ]

Finnjetin bryga hieman ennen lähtöä merelle

[ attachment removed ]

Ja sama laiva, yöllä. Tästä saa hyvin käsityksen mitä MD11:stakin tavoiteltu nk. Dark Cockpit oikein äärimmilleen vietynä tarkoittaa.

[ attachment removed ]

Jetin ecdis-järjestelmän conningilla näkyvää tietoa

[ attachment removed ]

Ecdis-kartta

[ attachment removed ]

Ja saman kartan tapahtuma hetki paperikartalla nähtynä. Hieman tuon kuvan jälkeen otettiin lähellä kyseistä paikkaa puma kyytiin peräkannelle, mut se on toinen tarina...

[ attachment removed ]

Monitoimi murtaja Nordijan ajurin paikka brygan laidalle tehdyssä mutterissa. Koska aluksessa on aquamasterit, jotka ovat kuin laivaan käännetyt porakoneet joita voi käännellä ja väännellä miten haluaa, on ohjauskahvatkin totutusta poiketen hieman toisen laiset. Penkin toiselkla ei kuvassa näkyvällä puolella on toiselle aqualle samanlainen. Ajotapa on vähän sama kuin perämoottorilla. Teho on jälleen yhdistetty samaan ohjaimeen.

[ attachment removed ]

Nodican super puman laskeutumispaikka mutterista nähtynä. Mun henk. koht. mielipiteeni on, että vanhemmissa murtajissa kuten Urho on parempi näkyväisyys esim alas ja aluksen sivukylkeen kuin näissä uudemmissa.

[ attachment removed ]

Nordican perinteinen karttapöytä

[ attachment removed ]

Ja nykyaikainen konevalvonta kaikkineen  Shocked

[ attachment removed ]

Verrattuna jetin perinteisempään designiin

[ attachment removed ]

Kaasuturbiinien ohjailuun ja monitorointiin...

[ attachment removed ]

Ja itse turbiini otettuna "pesästään" revision yhteydessä

[ attachment removed ]

Ja vaihtokone lyötynä paikoilleen

[ attachment removed ]

Jetin turbiinien toiminnasta selventävä kuva

[ attachment removed ]

Ja vaihdelaatikko voimaturbiinilta potkuriakselille

[ attachment removed ]

Lähikuvaa turbiinin ohjuspaneeleista

[ attachment removed ]

ja mittareista

[ attachment removed ]

Yksi viidestä apukoneesta tarkoitettuna hotellin sähkötuotantoon. V-kone, 12 sylinteriä, ja männän halkaisija 22cm

[ attachment removed ]

Ja kalliin kulutuksen vuoksi turbiineja taloudellisemmat (ja sata kertaa huonommat) kahdesta Wärtsilä Vasa:sta toinen, V18, 32 cm männän halkaisija

[ attachment removed ]

Saman tyypin moottorin kampiakseli

[ attachment removed ]

Ja valmistumassa oleva tuliterä Wärtsilä 32:nen

[ attachment removed ]

Ylhäällä oleva samaisesta kuvasta amatööritaidoilla konepäällikön pyynnöstä väsäämäni virallinen joulukortin kuva...

[ attachment removed ]

Sekä hieno sattuma kuva. Hetkeä aikaisemmin kuvasta pujahti välistä vielä Suomen Linnan lautta sekä tietysti meidän jetin paikalta Cinderella. Eli kello puoli viiden ruuhkaa parin vuoden takaa. Tuo kuva pyöri jonkin aikaa (ainakin pari päivää...   Roll Eyes ) taustakuvina laivojen tietokoneiden ruuduilla, kun oli saau niin monta firman vehettä samaan kuvaa. (vaikka ei kyllä tääkään häävi ollu...)

[ attachment removed ]
hennri
Former member
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #74 on: 18.04.06, 06:31 »

Kiitos linkistä, aika piristävän näköinen laiva Smiley
Jani Luoto
Offline Offline

Posts: 1455
Date Registered: 11.07.04

WWW
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #75 on: 18.04.06, 06:47 »

Tosta Tallink:n Qalaxysta sen verran, että faija oli kuullut jostakin sellaista tietoa jonka perusteella kuulema länsisataman matkustajasiltoja jouduttaisiin remontoimaan ton paatin takia. Kuulema 0,5m liian matalalla noi nykyiset sillat.

EDIT:  BBC World kotisivuilla seisoo seuraavanlainen juttu:
Giant cruise ship thrills Hamburg
linkki: http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4915946.stm

Jutussa mainitaan seuraava kohta:
The 160,000-ton ship is 339 metres (1,112 ft) long, 56m (184 ft) wide and has a cruising speed of 21.6 knots.

The ocean liner Queen Mary II is six metres longer but 15m narrower than the Freedom of the Seas, which will be based in Miami, Florida.

« Last Edit: 18.04.06, 07:00 by Jani Luoto »



Kaikki mitä kirjoitankin tälle keskustelualueelle kirjoitan ne yksityishenkilönä.
Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator
Offline Offline

Posts: 13578
Date Registered: 31.07.01

WWW
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #76 on: 18.04.06, 12:52 »

Mielenkiintoisia kuvia laivan sielunelämästä!


My photos @ Airliners.net                           My photos @ Jetphotos.net
                                       www.flyfinland.fi
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #77 on: 25.04.06, 13:28 »

Laitetaas nyt sitten vielä muutama kuva Suomenlinnasta, ettei tämäkin ketju pääse ihan vielä vajoamaan unholaan.

M/S Finnhansa
[ attachment removed ]

Paikalla oli myös eräänlaista lentotoimintaa. Taustalla Romantika saapuu Tallinnasta
[ attachment removed ]

Oh s**t, sehän tulee suoraan kohti!
[ attachment removed ]

Ohi meni onneksi
[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

M/S Mariella
[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Täällä vielä pari lisäkuvaa, sekä isommat versiot edellisistä.
Janne Saarijärvi
Offline Offline

Posts: 1656
Date Registered: 21.02.04

Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #78 on: 27.04.06, 09:37 »

Ja kalliin kulutuksen vuoksi turbiineja taloudellisemmat (ja sata kertaa huonommat) kahdesta Wärtsilä Vasa:sta toinen, V18, 32 cm männän halkaisija

Miksi Wartsilan 32:set ovat mielestäsi sata kertaa huonommat. Jos ne niin huonoja olisivat, niin luulisi ettei niitä edes kukaan ostaisi, mutta onneksi tuntuu menevän tasaista tahtia.

Turbiineista (55MW vs 11MW) tosin irtoaa paljon enemmän paukkua, mutta niiden taloudellisuus on vähän niin ja näin, ja epätaloudellinen myös saastuttaa enemmän.. Lainaus Siljalta joskus saamastani vastauksesta:
"Service speed diesellä on noin 16,5 solmua ja tubiineilla noin 30 solmua.
Polttoaineenkulutus ajettaessa 30 solmua kaasuturbiineilla on noin 17 ton/h
ja 16,5 solmua dieseleillä noin 3 ton/h."


Janne

--
"Elä jokahinen päivä siihen lajihin, notta se vois olla sun viimmeeses. Jonakin päivänä soot viälä oikias."
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #79 on: 27.04.06, 11:04 »

Laitanpas tähän ketjuun pari kuvaa, kun sattui matkalla pari viikkoa sitten jäämään haaviin. Pienennös tärvää nämä aika tehokkaasti, mutta menkööt...


Symphony...

[ attachment removed ]

...Rosella...

[ attachment removed ]

...ja Mariella

[ attachment removed ]
« Last Edit: 27.04.06, 11:08 by Antti Laukkanen »

Fournier pilots of the world - unite!
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 ... 82 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1