FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
13.12.17, 05:37

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Laivakuvausta...
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 82 Reply Print
Author Topic: Laivakuvausta...  (Read 581240 times)
ohjvg
Former member
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #80 on: 27.04.06, 15:00 »

Miksi Wartsilan 32:set ovat mielestäsi sata kertaa huonommat. Jos ne niin huonoja olisivat, niin luulisi ettei niitä edes kukaan ostaisi, mutta onneksi tuntuu menevän tasaista tahtia.

Turbiineista (55MW vs 11MW) tosin irtoaa paljon enemmän paukkua, mutta niiden taloudellisuus on vähän niin ja näin, ja epätaloudellinen myös saastuttaa enemmän.. Lainaus Siljalta joskus saamastani vastauksesta:
"Service speed diesellä on noin 16,5 solmua ja tubiineilla noin 30 solmua.
Polttoaineenkulutus ajettaessa 30 solmua kaasuturbiineilla on noin 17 ton/h
ja 16,5 solmua dieseleillä noin 3 ton/h."


Janne


Olisi ilmeisesti pitänyt laittaa hymiö siihen kohtaan hieman pehmentämään lausettani. Tuo oli sellainen huumoripohjainen heitto. Näin siksi, koska tämähän on ilmailualaan keskittyvä foorumi (suositaan ja kehutaan siis ilmailualan ihmeelliisuuksiä), ja kyllä turbiini on paljon kiehtovampi ja "siistimpi" juttu kuin "tavallinen" dieselmoottori. Jetin  kohdalla on myös kyse yksilöistä joten asiaa ei pidä yleistää tarkoittamaan kaikkia muita aluksia ja niidne moottori-installaatioita.

Henkilökohtaisesti jos mielipiteenä pitää ilmaista, on Turbiini aina parempi. Sen "sielunelämä", äänet, "olemus" jne... ovat kiehtovia. Dieselissä en näe samaa hohtoa...

Mitä tulee jettiin, niin jetin Pratt & Whitneyt ovat "antiikkisia", joten niiden epätaloudellisuus annettakoot anteeksi. Laitteet suunniteltiin maailman aikaan, jolloin öljyn uskottiin riittävän ikuisesti eikä ollut öljykriisiä.

On tärkeää huomioida, että turbiinit ovat kehittyneet valtavasti. Tämän päivän merenkulussa käytettävä esim Rolls-Royce:n MT on ilmailupuolen Trentistä tehty muunnos, joka pääsee taloudellisuutta ajatellen kulutusluokkiin 210-215g/kWh. Vertailun vuoksi, Wärtsilän 32 ja 46 sarjojen moottorit kuluttavat noin 180-185g/kWh. Tämä tarkoittaa siis sitä, että suurena ammottanut kuilu moottorien valinnan suhteen on kaventunut huomattavasti. 

Toki Wärtsilän moottori on hieno. Olen sitä jossain keskustelussa täällä puolustellutkin ja kehunut. Ehdottomasti markkinoilla, joissa puhutaan vaikka merkeistä MTU, Wärtsilä, Man B&W, Cat, MaK, niin ei ole epäselvää, etteikö dieseleissä markkinoiden suvereeni kuningas ole Wärtsilä (tai no tekee MTU:kin hienoja vehkeitä). Wärtsilä on tehnyt vuosikausia hienoa kehitystyötä ja niiden moottorit ovat moottoreiden aatelia, sitä en kiistä. Ja tietysti täytyy muistaa, että suuri osa kauppalaivoista ei tarvitse kaasuturbiinien tarjoamia valtavia tehoja. Esim. monille Itämeren liikenteen aluksille riittää hyvin yksi 8-sylinterinen Wärtsilä 32 4 MW tehoilla.

Finjettiin palatakseni sen verran, että oman asenteellisuuden lisäksi, jetin Wärtsilä 32 Vasa:t ovat malliston alkupään proto-koneita ja niiden rasite on ollut "lastentaudit".  Mutta tietysti 25 vuodessa on kehitystä tapahtunut ja puhuttaessa tämän päivän 32 mallin moottorista niin puhutaan ihan eri asiasta.

Trendi viime vuosina on ollut, että erityisesti risteilyaluksien markkinoilla on tultu tilanteeseen, jossa aluksien hotelllipuolen sähkön tarve on alkanut "karata käsistä" ja tehotarpeet 100 MW:iin lähenevät koko ajan.  Tämmöisen tehon tuottaminen ei ole ihan simppeli juttu. Toki meillä on esim. nykyään Italiassa valmistettava Wärtsilä 46, jota esim. Royal Caribbean on käyttänyt Eagle-sarjassaan (esim. Voyager of the Seas). Nämä alukset ovat nyt jäämässä markkinoiden uusimpien, kuten Freedom-luokan varjoon, mutta kerrottakoon vaihtoehtoja:

Voyager on 72 MW tehoinen kelluva kaupunki. Nyt teho tuotetaan 6:lla Wärtsilä 46 moottorilla (6 x 12 MW), jotka ovat jokainen 12 sylinterisiä. Nämä ovat painavia ja paljon tilaa vieviä koneita, jotka maksavat noin 2.5-3.0 miljoonaa euroa kappale. Saman tehon voisi tuottaa esim. kahdella RR MT:llä, jolloin saatu teho olisi 2 x 36 MW. Moottorin kappalehinta on jotain välillä 7.5-10.0 miljoonaa euroa. Kun kulutus ei enää ole merkittävä tekijä, voidaan havaita, että huomattavan paljon kompaktimpi turbiinilaitos saadaan alukseen kutakuinkin samassa hintaluokassa.

Jo nyt on viimeisen viiden vuoden aikana tullut merille monta uutta risteiljää, joissa on kaasuturbiinit. Uskoisin, että kaasuturbiinit tulevat yleistymään tulevaisuudessa myös erilaisissa Fast-Ropax konsepteissa, LNG tankkereissa ja kenties yli 10 000 TEU:n konttilaivoissa. Kaasuturbiineilla saatava tilan- ja painonsäästö tulevat olemaan tulevaisuudessa merkittäviä tekijöitä.

Lisätietoa:

Rolssin turbiinista:

http://www.rolls-royce.com/marine/product/gasturbines/mt30/default.jsp

Ja Royal Caribbeanin kaasuturbiini-laivasarjan esite:

http://www.meyerwerft.com/pdf/radiance.pdf

Muita turbiiniristeilijöitä:

http://www.marinetalk.com/articles-marine-companies/art/Smokeless-Gas-Turbine-Cruise-Ship-ALS01193551IN.html

http://dvo.free.fr/gas-turbine-system.htm

http://www.marinelog.com/DOCS/NEWSMMIII/MMIIIAug12a.html

Tämä yksilö ei edes jätä tulkinna varaa voimalähteestään vaan kuittaa epäilykset siistillä korsteenillaan:

http://lostworld.pair.com/trips/sep22_2003/IMG_2026.jpg

Ja paljon puhuttu, suuri tuntematon:

http://www.geae.com/aboutgeae/presscenter/marine/marine_20040112.html

Wärtsilän dieseleistä:

http://www.wartsila.com/en,shippower,0,tbd,1603287305700144,0,,.htm

http://www.wartsila.com/fi,aboutus,0,generalcontent,3208173160446480,0,,.htm

http://www.wartsila.com/fi,aboutus,0,generalcontent,60123030546383540,0,,.htm

http://www.wartsila.com/en,shippower,0,product,1403448152744064,400985030680560,,.htm

Sekä PDF-esitteitä mm. Wärtsilän EnviroEngine:stä:

http://www.wartsila.com/Wartsila/docs/en/ship_power/media_publications/brochures/enviroengine.pdf

http://www.wartsila.com/Wartsila/docs/en/ship_power/media_publications/brochures/air_emissions.pdf

http://www.wartsila.com/Wartsila/docs/en/ship_power/media_publications/marine_news/2003_2/guide_to_diesel_exhaust.pdf
0999
Former member
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #81 on: 29.04.06, 21:58 »

Eilen 29.4.2006 tuli käytyä kuvaamassa Tallinkin uusimman, Galaxyn ensinmäinen saapuminen Helsinkiin ja kuvia TÄÄLLÄ

Lasse Nygren
Offline Offline

Posts: 3076
Date Registered: 23.06.04

Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #82 on: 05.05.06, 18:55 »

No niin tuli illalla käytyä EFTU:lla, mutta kun siellä oli niin hiljaista, niin päätin käydä Ruissalossa katsastamassa laivoja. Tässä nyt joitain kuvia...lähinnä Silja Euroopasta kylläkin.  Smiley Toivottavasti kelpaa.

1. Isabella ehtikin jo saapua, enkä siitä oikein kunnon kuvaa saanut.
[ attachment removed ]

2. Sitten päästiinkin kunnon asemiin. Ja sieltähän se "päätähti" tuleekin.
[ attachment removed ]

3. Lähestyy.
[ attachment removed ]

4. Aurinko paistaa mukavasti.
[ attachment removed ]

5. 24mm käytössä.
[ attachment removed ]

6. Nuo laivat menevät sen verran verkkasasti, että ehtisin käydä ottamassa tällaisenkin kuvan toisesta paikasta.
[ attachment removed ]

7. Tähän on hyvä lopettaa.  Smiley
[ attachment removed ]

Nuo laivat on kyllä varsin mukavia kohteita kuvata näin kesäisin. Menevät verkkaiseen tahtiin ja muutenkin mukavan "rentoja" laitoksia.  Cool

Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator
Offline Offline

Posts: 13578
Date Registered: 31.07.01

WWW
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #83 on: 05.05.06, 19:02 »

Nuo laivat on kyllä varsin mukavia kohteita kuvata näin kesäisin. Menevät verkkaiseen tahtiin ja muutenkin mukavan "rentoja" laitoksia.  Cool

Eivät oikein käy pannauksen harjoitteluun siinä määrin missä bussit! Grin


My photos @ Airliners.net                           My photos @ Jetphotos.net
                                       www.flyfinland.fi
Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #84 on: 05.05.06, 20:34 »

Eivät oikein käy pannauksen harjoitteluun siinä määrin missä bussit! Grin

Mutta käyvät erinomaisesti kuvaussuunnan ja valon suunnan vaikutuksen tarkasteluun  Wink

Lasse Nygren
Offline Offline

Posts: 3076
Date Registered: 23.06.04

Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #85 on: 08.05.06, 19:15 »

Tänään oli taas todella hyvä ilma ja päätin lähteä taas napsimaan kuvia laivoista Ruissaloon. Tässä nyt vähän tätä satoa.

1. Sieltähän se Isabella tuleekin jo.
[ attachment removed / expired ]

2. Laitetaas yksi tähän väliin, vähän pienemmästä kiposta.
[ attachment removed / expired ]

3. Kohta saakin laittaa pienempää putkea paikalleen.
[ attachment removed / expired ]

4. Hyvin mahtuu koko paatti kuvaan.
[ attachment removed / expired ]

5. Yksi viellä Isabellasta.
[ attachment removed / expired ]

6. Euroopasta tulikin jo viimeksi laitettua sen verran kuvia, että ei viitsi laittaa nyt niin paljoa.
[ attachment removed / expired ]

7. Eurooppaa viellä.
[ attachment removed / expired ]

8. Sinne se jatkaa matkaansa kohti Turun satamaa.
[ attachment removed / expired ]

9. Laitetaas viellä kuva tällaisesta paatista tähän loppuun.
[ attachment removed / expired ]

Sellasia tällä kertaa.

Tero Ekholm
Offline Offline

Posts: 700
Date Registered: 20.11.02

Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #86 on: 21.05.06, 12:36 »

Viikonlopulla kennolle tarttunutta:

Cinderella uudessa paintissa saapuu Tukholman terminaaliin
[ attachment removed ]

Vesiliikennealuksia joka lähtöön
[ attachment removed ]

Mariella ja Cinderella puskan takaa
[ attachment removed ]

Mariella pelkästään takaa
[ attachment removed ]

Hieman vanhempi laiva (pokkarilla on haastava räpsiä kuvia sysipimeässä museossa)
[ attachment removed ]

Ennen koristeetkin tehtiin huolella ja rakkaudella...
[ attachment removed ]
Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator
Offline Offline

Posts: 13578
Date Registered: 31.07.01

WWW
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #87 on: 21.05.06, 12:43 »

Hieman vanhempi laiva (pokkarilla on haastava räpsiä kuvia sysipimeässä museossa)

Taitaa olla Wasa-laiva, joka upposi melkein heti lähdettyään neitsytmatkalleen?


My photos @ Airliners.net                           My photos @ Jetphotos.net
                                       www.flyfinland.fi
Tero Ekholm
Offline Offline

Posts: 700
Date Registered: 20.11.02

Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #88 on: 21.05.06, 14:39 »

Taitaa olla Wasa-laiva, joka upposi melkein heti lähdettyään neitsytmatkalleen?

Jep, suosittelen museota kaikille vaikkei laivat niin kiinnostaisikaan.
Sami Marttila
Offline Offline

Posts: 403
Date Registered: 01.08.03

WWW
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #89 on: 22.05.06, 23:32 »

Madeira oli kovasti risteilyalusten suosiossa. Tämän laivan Erään toisen laivan matkustajista osa ei koskaan palannut elävänä kotiin.. 5 italialaista kuoli bussionnettomuudessa saarikierroksella.

[ attachment removed ]
« Last Edit: 27.05.06, 20:53 by Sami Marttila »

Aaltonen
Former member
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #90 on: 23.05.06, 04:18 »

Jaha, vai on Cinderellalla uudet maalit. Hmmm mielenkiintosta.
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #91 on: 23.05.06, 15:29 »

Jaha, vai on Cinderellalla uudet maalit. Hmmm mielenkiintosta.

Nuo "uudet" maalit ovat kylläkin olleet siinä jo viimeiset kolme vuotta, eli siitä lähtien kun alus siirrettiin Tukholma-Maaarianhamina-reitille.
Teijo Niemelä
Offline Offline

Posts: 2855
Date Registered: 24.04.05

WWW
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #92 on: 24.05.06, 14:26 »

Madeira oli kovasti risteilyalusten suosiossa. Tämän laivan matkustajista osa ei koskaan palannut elävänä kotiin.. 5 italialaista kuoli bussionnettomuudessa saarikierroksella.


Eipa tainnut olla Oriana, jonka matkustajat kuolivat bussionnettomuudessa, vaan kysymyksessa oli Costan alus (muistaakseni Costa Romantica).

Laivamatkalle lähdetään aina lentokoneella! Tuoreimmat risteilyuutiset kotisivultani www.cruisebusiness.com tai www.twitter.com/cruisebusiness

"My life is my message." – Gandhi
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #93 on: 25.05.06, 14:27 »

Tulipa sitä itsekkin oltua pari päivää Maarianhaminassa luokkaretkellä, ja kuvia tarttui kenolle. Myös sekaan sattui laivakuvia:


Birkla Line valmisteli lähtöä, kun saavuimme satamaan retkemme toisena päivänä. Juuri alkoi tulemaa vettä.
[ attachment removed / expired ]


Tarkoitus oli käydä Pommernissa. Perhanan vesipisara linssillä  Undecided
[ attachment removed / expired ]


Ja tältä se näytti sateisena päivänä kannelta
[ attachment removed / expired ]


Uutta ja vanhaa...
[ attachment removed / expired ]


Ruokavarasto...
[ attachment removed / expired ]


Navigaattorin työpiste
[ attachment removed / expired ]


Rajavartiolaitoksen paatti saapui Maarianhaminaan kovan vesisateen saattelemana. Tässä vaiheessa kamera, kameralaukku ja itse kuvaaja olivat läpeensä märkiä.  Grin
[ attachment removed / expired ]


Paluumatkalla tälläinen körrötteli kauan edellämme, mutta loppujen lopuksi ms Isabella veti voiton, ja pääsimme edelle. Perhanan pokkarilaatu  Undecided
[ attachment removed / expired ]


Tälläistä Maarianhaminasta...
k0lumpus
Former member
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #94 on: 25.05.06, 19:38 »

Itsellä ois pari ihan perusnakkia. Eli näitä jokapäiväisiä laivoja. Vähän "vanhoja" jo ovat, kun ei ole tullut laivailtua vähän aikaan (paitsi abi-risteily, mutta sillon ei oikein keskitytty laivan kuvaamiseen  Roll Eyes)

Tämä kuva otettu kesällä 2005 sieltä.. mäen päältä. Mikä onkaan Cheesy tähtitorninmäki tai jokin?


Tämä kuva taas on lokakuulta 2003, kun menin Operalla Pietariin.

Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #95 on: 25.05.06, 20:44 »

Moro,
Kuvia Tukholman reissulta, tällä kertaa laivalla. Matka tehtiin maaliskuun alussa. Keli oli talvisen harmaa, joten kuvat ovat sen mukaiset. Koettakaa kestää  Wink

Tästä kuvasta selviää heti minkä varustamon laivalla mentiin.
[ attachment removed / expired ]

Kuvaruutunäytöt ovat nykyaikaa muuallakin kuin lentokoneohjaamoissa.
[ attachment removed / expired ]

Rakas kilpailija valmistautuu myös lähtöön.
[ attachment removed / expired ]

Edessä näkyy Suomenlinnan lautta. Meidän reitti kulkee kuitenkin hieman syvemmällä väylällä.
[ attachment removed / expired ]

Kustaanmiekka lähestyy. Jäänmurtaja kiirehtii hommiin.
[ attachment removed / expired ]

Kohti Kustaanmiekan salmea. Tämän jälkeen kunnioitukseni niitä ammattilaisia kohtaan, jotka päivästä toiseen, oli keli mikä hyvänsä, tuovat näitä merten jumbojettejä Helsingin Eteläsatamaan, nousi aika lailla.
[ attachment removed / expired ]

Suomenlinna, oikeassa reunassa Kuninkaanportti.
[ attachment removed / expired ]

Harmaja. Kylmän näköinen paikka tähän aikaan vuodesta.
[ attachment removed / expired ]

Helsingin majakan eli Kasuunin tienoilla oli pientä ruuhkaa.
[ attachment removed / expired ]

Näiden ja muiden laivojen varassa Suomen vienti ja tuonti valtaosin pyörii.
[ attachment removed / expired ]

Jäätilanne oli sen verran hankala että Sisu joutui auttamaan Kapellaa.
[ attachment removed / expired ]

Kuten myös Translandiaa.
[ attachment removed / expired ]

Oma laivamme Silja Symphony seuraavana aamuna Tukholmassa
[ attachment removed / expired ]

Matkan kohde oli Tukholman venenäyttely. Tässä vene, joka sopisi katseenkääntäjäksi Kaivopuiston edustajalla, eli italialainen Riva. Kauppaa ei tällä kertaa syntynyt  Tongue
[ attachment removed / expired ]

Paluumatka alkaa. Paikallisen Tallinna-linjan kalustoa, Victoria I.
[ attachment removed / expired ]

Silja Opera viettää talviunta Tukholmassa.
[ attachment removed / expired ]

Tankkeri Oderstern päättää tämän kuvasarjan.
[ attachment removed / expired ]


Sami Marttila
Offline Offline

Posts: 403
Date Registered: 01.08.03

WWW
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #96 on: 27.05.06, 20:52 »

Eipa tainnut olla Oriana, jonka matkustajat kuolivat bussionnettomuudessa, vaan kysymyksessa oli Costan alus (muistaakseni Costa Romantica).

Mmkay, kiitos korjauksesta.. En sen enempää ajatellut asiaa Embarrassed Oikean päivän kuvissa näyttää tosiaan olevan Costan laiva, nimestä en kylläkään saa selvää..
« Last Edit: 27.05.06, 21:00 by Sami Marttila »

Nils Rostedt
Offline Offline

Posts: 3497
Date Registered: 26.01.04

Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #97 on: 28.05.06, 21:36 »

Lisätäänpä tämän päivän kuvia. Onkohan nämä nyt sitten Laivakuvia vai Ilmailuvalokuvia....  Wink

Mukavaa kryssiä.
[ attachment removed / expired ]

Meloodia saapuu Länsisatamaan.
[ attachment removed / expired ]

Head-on view  Smiley
[ attachment removed / expired ]

Vähän epätarkaksi jäi tämä. Mutta miksi ei nautita auringosta flybridge-kannella, vaikka on myötätuulta?
[ attachment removed / expired ]

Päivän kummallisuus, takaperin etenevä alus. Tuntematon minulle, kuka tietää mikä alus on kyseessä?
[ attachment removed / expired ]

Risteilyalus Star Princess lähtee Länsisatamasta. Huomaa takaosan spoileri  Cool
[ attachment removed / expired ]

hurrikane2
Former member
Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #98 on: 28.05.06, 23:54 »

Jeps, tänään löytyi peräti kaksi risteilyalusta Länsi-Satamasta. Aika pitkä tapaus tuo M/S Star Princess, 290 m. Smiley Oli pakko käydä katsastelemassa kun bongasin tuon herra Rostedtin mainitseman spoilerin kun kävin Ruoholahdessa ostoksissa. Kivat parvekkeelliset hytit. Wink

Tuo sinun kuvasi M/S Melodiasta oli muuten todella hieno, Nils!
Pekka Lappalainen
Offline Offline

Posts: 22
Date Registered: 16.03.05

Re: Oujee, Laivakuvausta...
« Reply #99 on: 29.05.06, 15:02 »

Tuo takaperin menevä alus taitaa olla maux Mary Ann joka kävi eilen kivillä Hernesaaren luona. Taitaa olla keula vähän huonolla hapella.
Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 82 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1