Laivakuvausta...

<< < (17/325) > >>

ohjvg:
Quote

Miksi Wartsilan 32:set ovat mielestäsi sata kertaa huonommat. Jos ne niin huonoja olisivat, niin luulisi ettei niitä edes kukaan ostaisi, mutta onneksi tuntuu menevän tasaista tahtia.

Turbiineista (55MW vs 11MW) tosin irtoaa paljon enemmän paukkua, mutta niiden taloudellisuus on vähän niin ja näin, ja epätaloudellinen myös saastuttaa enemmän.. Lainaus Siljalta joskus saamastani vastauksesta:
"Service speed diesellä on noin 16,5 solmua ja tubiineilla noin 30 solmua.
Polttoaineenkulutus ajettaessa 30 solmua kaasuturbiineilla on noin 17 ton/h
ja 16,5 solmua dieseleillä noin 3 ton/h."


Janne



Olisi ilmeisesti pitänyt laittaa hymiö siihen kohtaan hieman pehmentämään lausettani. Tuo oli sellainen huumoripohjainen heitto. Näin siksi, koska tämähän on ilmailualaan keskittyvä foorumi (suositaan ja kehutaan siis ilmailualan ihmeelliisuuksiä), ja kyllä turbiini on paljon kiehtovampi ja "siistimpi" juttu kuin "tavallinen" dieselmoottori. Jetin  kohdalla on myös kyse yksilöistä joten asiaa ei pidä yleistää tarkoittamaan kaikkia muita aluksia ja niidne moottori-installaatioita.

Henkilökohtaisesti jos mielipiteenä pitää ilmaista, on Turbiini aina parempi. Sen "sielunelämä", äänet, "olemus" jne... ovat kiehtovia. Dieselissä en näe samaa hohtoa...

Mitä tulee jettiin, niin jetin Pratt & Whitneyt ovat "antiikkisia", joten niiden epätaloudellisuus annettakoot anteeksi. Laitteet suunniteltiin maailman aikaan, jolloin öljyn uskottiin riittävän ikuisesti eikä ollut öljykriisiä.

On tärkeää huomioida, että turbiinit ovat kehittyneet valtavasti. Tämän päivän merenkulussa käytettävä esim Rolls-Royce:n MT on ilmailupuolen Trentistä tehty muunnos, joka pääsee taloudellisuutta ajatellen kulutusluokkiin 210-215g/kWh. Vertailun vuoksi, Wärtsilän 32 ja 46 sarjojen moottorit kuluttavat noin 180-185g/kWh. Tämä tarkoittaa siis sitä, että suurena ammottanut kuilu moottorien valinnan suhteen on kaventunut huomattavasti. 

Toki Wärtsilän moottori on hieno. Olen sitä jossain keskustelussa täällä puolustellutkin ja kehunut. Ehdottomasti markkinoilla, joissa puhutaan vaikka merkeistä MTU, Wärtsilä, Man B&W, Cat, MaK, niin ei ole epäselvää, etteikö dieseleissä markkinoiden suvereeni kuningas ole Wärtsilä (tai no tekee MTU:kin hienoja vehkeitä). Wärtsilä on tehnyt vuosikausia hienoa kehitystyötä ja niiden moottorit ovat moottoreiden aatelia, sitä en kiistä. Ja tietysti täytyy muistaa, että suuri osa kauppalaivoista ei tarvitse kaasuturbiinien tarjoamia valtavia tehoja. Esim. monille Itämeren liikenteen aluksille riittää hyvin yksi 8-sylinterinen Wärtsilä 32 4 MW tehoilla.

Finjettiin palatakseni sen verran, että oman asenteellisuuden lisäksi, jetin Wärtsilä 32 Vasa:t ovat malliston alkupään proto-koneita ja niiden rasite on ollut "lastentaudit".  Mutta tietysti 25 vuodessa on kehitystä tapahtunut ja puhuttaessa tämän päivän 32 mallin moottorista niin puhutaan ihan eri asiasta.

Trendi viime vuosina on ollut, että erityisesti risteilyaluksien markkinoilla on tultu tilanteeseen, jossa aluksien hotelllipuolen sähkön tarve on alkanut "karata käsistä" ja tehotarpeet 100 MW:iin lähenevät koko ajan.  Tämmöisen tehon tuottaminen ei ole ihan simppeli juttu. Toki meillä on esim. nykyään Italiassa valmistettava Wärtsilä 46, jota esim. Royal Caribbean on käyttänyt Eagle-sarjassaan (esim. Voyager of the Seas). Nämä alukset ovat nyt jäämässä markkinoiden uusimpien, kuten Freedom-luokan varjoon, mutta kerrottakoon vaihtoehtoja:

Voyager on 72 MW tehoinen kelluva kaupunki. Nyt teho tuotetaan 6:lla Wärtsilä 46 moottorilla (6 x 12 MW), jotka ovat jokainen 12 sylinterisiä. Nämä ovat painavia ja paljon tilaa vieviä koneita, jotka maksavat noin 2.5-3.0 miljoonaa euroa kappale. Saman tehon voisi tuottaa esim. kahdella RR MT:llä, jolloin saatu teho olisi 2 x 36 MW. Moottorin kappalehinta on jotain välillä 7.5-10.0 miljoonaa euroa. Kun kulutus ei enää ole merkittävä tekijä, voidaan havaita, että huomattavan paljon kompaktimpi turbiinilaitos saadaan alukseen kutakuinkin samassa hintaluokassa.

Jo nyt on viimeisen viiden vuoden aikana tullut merille monta uutta risteiljää, joissa on kaasuturbiinit. Uskoisin, että kaasuturbiinit tulevat yleistymään tulevaisuudessa myös erilaisissa Fast-Ropax konsepteissa, LNG tankkereissa ja kenties yli 10 000 TEU:n konttilaivoissa. Kaasuturbiineilla saatava tilan- ja painonsäästö tulevat olemaan tulevaisuudessa merkittäviä tekijöitä.

Lisätietoa:

Rolssin turbiinista:

http://www.rolls-royce.com/marine/product/gasturbines/mt30/default.jsp

Ja Royal Caribbeanin kaasuturbiini-laivasarjan esite:

http://www.meyerwerft.com/pdf/radiance.pdf

Muita turbiiniristeilijöitä:

http://www.marinetalk.com/articles-marine-companies/art/Smokeless-Gas-Turbine-Cruise-Ship-ALS01193551IN.html

http://dvo.free.fr/gas-turbine-system.htm

http://www.marinelog.com/DOCS/NEWSMMIII/MMIIIAug12a.html

Tämä yksilö ei edes jätä tulkinna varaa voimalähteestään vaan kuittaa epäilykset siistillä korsteenillaan:

http://lostworld.pair.com/trips/sep22_2003/IMG_2026.jpg

Ja paljon puhuttu, suuri tuntematon:

http://www.geae.com/aboutgeae/presscenter/marine/marine_20040112.html

Wärtsilän dieseleistä:

http://www.wartsila.com/en,shippower,0,tbd,1603287305700144,0,,.htm

http://www.wartsila.com/fi,aboutus,0,generalcontent,3208173160446480,0,,.htm

http://www.wartsila.com/fi,aboutus,0,generalcontent,60123030546383540,0,,.htm

http://www.wartsila.com/en,shippower,0,product,1403448152744064,400985030680560,,.htm

Sekä PDF-esitteitä mm. Wärtsilän EnviroEngine:stä:

http://www.wartsila.com/Wartsila/docs/en/ship_power/media_publications/brochures/enviroengine.pdf

http://www.wartsila.com/Wartsila/docs/en/ship_power/media_publications/brochures/air_emissions.pdf

http://www.wartsila.com/Wartsila/docs/en/ship_power/media_publications/marine_news/2003_2/guide_to_diesel_exhaust.pdf

0999:
Eilen 29.4.2006 tuli käytyä kuvaamassa Tallinkin uusimman, Galaxyn ensinmäinen saapuminen Helsinkiin ja kuvia TÄÄLLÄ

FINLAS:
No niin tuli illalla käytyä EFTU:lla, mutta kun siellä oli niin hiljaista, niin päätin käydä Ruissalossa katsastamassa laivoja. Tässä nyt joitain kuvia...lähinnä Silja Euroopasta kylläkin.  Toivottavasti kelpaa.

1. Isabella ehtikin jo saapua, enkä siitä oikein kunnon kuvaa saanut.
[ attachment removed ]

2. Sitten päästiinkin kunnon asemiin. Ja sieltähän se "päätähti" tuleekin.
[ attachment removed ]

3. Lähestyy.
[ attachment removed ]

4. Aurinko paistaa mukavasti.
[ attachment removed ]

5. 24mm käytössä.
[ attachment removed ]

6. Nuo laivat menevät sen verran verkkasasti, että ehtisin käydä ottamassa tällaisenkin kuvan toisesta paikasta.
[ attachment removed ]

7. Tähän on hyvä lopettaa. 
[ attachment removed ]

Nuo laivat on kyllä varsin mukavia kohteita kuvata näin kesäisin. Menevät verkkaiseen tahtiin ja muutenkin mukavan "rentoja" laitoksia. 

ilkkapo:
Quote

Nuo laivat on kyllä varsin mukavia kohteita kuvata näin kesäisin. Menevät verkkaiseen tahtiin ja muutenkin mukavan "rentoja" laitoksia. 


Eivät oikein käy pannauksen harjoitteluun siinä määrin missä bussit!

nrostedt:
Quote

Eivät oikein käy pannauksen harjoitteluun siinä määrin missä bussit!


Mutta käyvät erinomaisesti kuvaussuunnan ja valon suunnan vaikutuksen tarkasteluun 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page