FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.08.17, 13:10

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Laivakuvausta...
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 40 41 [42] 43 44 ... 82 Reply Print
Author Topic: Laivakuvausta...  (Read 569995 times)
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Laivakuvausta...
« Reply #820 on: 13.05.10, 10:28 »

Tämä USS McCandless (FF-1084) karautti Katajannokanluodolle aamusumussa vuonna 1982. Haveri sattui hieman ennen kello kahdeksaa. Lähdimme itse Suomenlinnasta kohti Merivoimien esikunnan laituria Katajannokalla samaan aikaan kun tämä Jenkkien laivastovierailuosasto lipui Kustaanmiekasta Kruunuvuorenselälle. Hetkessä nousi Vanhankaupunginlahden suunnasta vyöryvä sumuseinämä eteemme niin tiheänä, että navigointi Nokalle jouduttiin suorittamaan ajetun linjan, kierroslukumittarin sekä kello ja kompassi menetelmän mukaisesti.

Sota-alukset olivat sumun noustessa edenneet suunnilleen Lonnan tasolle saakka. Aluksissa oli suomalaiset luotsit, mutta jostain syystä tämä Fregatti teki noin 90 asteen navigointi virheen hetken sumussa ajettuaan. Toinen aluksista selvisi laituriin kunnialla. Masentunut USS McCandlessin päällikkö ei osallistunut laivastovierailun ohjelmaan. Sukeltajat totesivat merikelpoisuuden ja alus ajettiin tarkempaan syyniin jollekin Natotelakalle, muistaakseni Tanskaan tai Norjaan.

Nämä karikuvat on otettu sumun hälvenemisen jälkeen. Myöhemmin ajoimme amerikkalaisten kanssa muutaman tunnin ajan edestakaisin aluksen suuniteltua ja todellista reittiä.



[ attachment removed ]


[ attachment removed ]


Toinen botskeista oli kai USS CONYNGHAM (DDG-17)?

[ attachment removed ]

T:topi
Sami Aaltonen
Former member
Re: Laivakuvausta...
« Reply #821 on: 14.05.10, 19:25 »

Tuoootaaaa.......................... Tongue
[ attachment removed ]
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Laivakuvausta...
« Reply #822 on: 16.05.10, 18:42 »

Tuoootaaaa.......................... Tongue


Tuota, tuolla taustalla on ryssänkirkko jonka suomalaiset raiskasivat heti itsenäistymisemme jälkeen. Neuvostoliittolaisia moititaan usein siitä, että he tekivät valloitettujen alueiden kirkoista hevostalleja, no Suomenlinnan sipulikirkosta tehtiin majakka. Tai onhan se kirkko vieläkin, mutta alkuperäiset ordotoksiset tunnusmerkit riisuttiin.

Jos tarkoitat väistämisjärjestystä niin Vironbotski menee ensin.

t:topi
Kimmo Heinonen
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 30.10.08

Re: Laivakuvausta...
« Reply #823 on: 17.05.10, 04:23 »


Jos tarkoitat väistämisjärjestystä niin Vironbotski menee ensin.

t:topi

Joo... Doris varmistaa että Karolin saa ton purkkarin upotettua  Tongue

- noh... totta on että kyllähän sitä kesällä taas varmaan nähdään melkoista sekoilua vesillä kun liikkeellä on kaikenkokoista ja näköistä kanoottia ja niiden "kippareita"
« Last Edit: 17.05.10, 04:29 by Kimmo Heinonen »
Pekka Raninen
Offline Offline

Posts: 816
Date Registered: 26.07.06

WWW
Re: Laivakuvausta...
« Reply #824 on: 17.05.10, 08:34 »

- noh... totta on että kyllähän sitä kesällä taas varmaan nähdään melkoista sekoilua vesillä kun liikkeellä on kaikenkokoista ja näköistä kanoottia ja niiden "kippareita"

Yksi älyttömimmistä suorituksista oli se 90-luvulla Katajanokalla todistamani, kun pieni peräprutkuvene päätti ohittaa kaijaan peruuttavan m.s. Cinderellan sen kaijan ja laivan välistä. Ei siis niin minkäänlaista itsesuojeluvaistoa. Veneessä oli vielä lapsia kyydissä... Jep jep.  thmbup  Erittäin vahva "Darwin Awards" -kandidaatti.

PR

- P -
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Laivakuvausta...
« Reply #825 on: 17.05.10, 08:48 »

Jos tarkoitat väistämisjärjestystä niin Vironbotski menee ensin.

Jos oletetaan että kyseinen laiva on semmoinen jonka turvallista kulkua rajoittaa sen suuri syväys. Muuten purjebotski menee ensin jos ei aja moottoreilla vaan purjeilla.

-JukSii-
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Laivakuvausta...
« Reply #826 on: 17.05.10, 09:06 »

Jos oletetaan että kyseinen laiva on semmoinen jonka turvallista kulkua rajoittaa sen suuri syväys. Muuten purjebotski menee ensin jos ei aja moottoreilla vaan purjeilla.

Ja kannattaa ottaa huomioon myös se että tuo kuva on telellä otettu ja se vääristää etäisyyksiä aivan mielettömästi. Nuohan ovat todellisuudessa kaukana toisistaan, tämän huomaa kun tarkkailee kuvaa tarkemmin.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Laivakuvausta...
« Reply #827 on: 17.05.10, 15:58 »

Ja kannattaa ottaa huomioon myös se että tuo kuva on telellä otettu ja se vääristää etäisyyksiä aivan mielettömästi. Nuohan ovat todellisuudessa kaukana toisistaan, tämän huomaa kun tarkkailee kuvaa tarkemmin.

Toikin on aivan totta.

-JukSii-
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Laivakuvausta...
« Reply #828 on: 18.05.10, 18:50 »

Tullivene ja murtajat v.1982. Muistaakseni pressan vene Kultaranta jotain, ehkä IV? oli samasta muotista kuin tämä puplikaanien paatti. Kuka näitä valmisti ja millaiset olivat tämän veneluokan suoritusarvot sekä merikelpoisuus? Aika vauhdikkaan näköisesti muotoiltu.



[ attachment removed ]

topi
Oscar V. Bonsdorff
Offline Offline

Posts: 130
Date Registered: 01.03.09

Re: Laivakuvausta...
« Reply #829 on: 23.05.10, 13:00 »

Pullmantur - Empress.
[ attachment removed ]
Costa Magica.
[ attachment removed ]

Marko Kokkonen
Offline Offline

Posts: 795
Date Registered: 12.04.09

Re: Laivakuvausta...
« Reply #830 on: 23.05.10, 13:28 »

Tullivene ja murtajat v.1982. Muistaakseni pressan vene Kultaranta jotain, ehkä IV? oli samasta muotista kuin tämä puplikaanien paatti. Kuka näitä valmisti ja millaiset olivat tämän veneluokan suoritusarvot sekä merikelpoisuus? Aika vauhdikkaan näköisesti muotoiltu.




Muistaakseni kulki noin 25 solmua ja voimanlähteinä oli pari Volvon turbodieseliä.
Tuli ajeltua samanlaisella veneellä (RN-31) Gyltössä varusmies-aikana, vuonna -90.
Jotenkin hatara muistikuva olisi että tossa veneessä oli Uudenkaupungin venetelakan messinkiplakaatti.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Laivakuvausta...
« Reply #831 on: 23.05.10, 15:26 »

Muistaakseni kulki noin 25 solmua ja voimanlähteinä oli pari Volvon turbodieseliä.
Tuli ajeltua samanlaisella veneellä (RN-31) Gyltössä varusmies-aikana, vuonna -90.
Jotenkin hatara muistikuva olisi että tossa veneessä oli Uudenkaupungin venetelakan messinkiplakaatti.

Okei, kiitti tiedoista. En tiennyt, että näitä käytettiin myös linnakeveneinä. Muistikuvieni mukaan myös luotsi- ja palolaitokset olisivat operoineet tämän tyyppisillä botskeilla. Aika vähän tietoa näistäkään viranomaisveneistä on netissä, tai en siis paljoakaan hakutaidoillani löytänyt.

topi

Rami Lehto
Former member
Re: Laivakuvausta...
« Reply #832 on: 24.05.10, 14:37 »


Aika vähän tietoa näistäkään viranomaisveneistä on netissä, tai en siis paljoakaan hakutaidoillani löytänyt.


Tuolla on yksi myynnissä, ilmoituksessa teknisiä tietoja aluksesta:

http://www.shipsforsale.se/mili/nautic/index.e.php

http://www.djurgardsvarvet.se/public/pdf/Nautic.e.pdf [PDF]

-Rami
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Laivakuvausta...
« Reply #833 on: 24.05.10, 18:57 »

Tuolla on yksi myynnissä, ilmoituksessa teknisiä tietoja aluksesta:

http://www.shipsforsale.se/mili/nautic/index.e.php

http://www.djurgardsvarvet.se/public/pdf/Nautic.e.pdf [PDF]

-Rami

Siinähän ne tekniset tiedot oli, kiitoksia! ja ekstrana vielä kuvat sisätiloista. Kultaranta VII oli siis tämä pressan veneen numero. Näin tämän Katajanokan laiturissa kesällä 1982, oli varmaan ensimmäisiä vuosia käytössä tuolloin. Koivistoa en siellä nähnyt. Hesarin arkistosta löytyi kuva tästä valtakunnan edellisestä ykkösristeilijästä: http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Presidentti+Halonen+saa+uuden+edustusveneen/1135237218475

topi
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Laivakuvausta...
« Reply #834 on: 24.05.10, 19:46 »

L7 oli amiraali Klenbergin päivystävä vene koko kesän -82. Käytännönssä Merivoimien esikunnan henkilöstö käytti tätä työmatkaliikenteeseen Suokin ja Nokan välillä. Herra itse kävi merellä kerran kesällä, ja silloin laituriin komennettiin L7 tilalle palkatun henkilökunnan voimin liikkunut H 87 Heikki-vene.

Pomppa ja Luudi heitti mut yhtenä perjantaiaamuna varhennetulle viikonloppuvapaalle -puntikselle- otin rikostovereista kuvan muistoksi. Tämä sotafiskari oli mukava ja vakaa ajettava, ilman paitaa ja sotalippua meni täysin siviiliveneestä. Moottorina oli Fordin, ehkä Transitin, noin sataheppainen diisseli. Varaosat koneeseen haettiin Pitskun Autostokkalta. Ei tällä kuitenkaan pärjännyt sen Sipoolaisen kalakauppiaan fiskarille jolla hän kävi myymässä kaloja Kauppatorilla. Taustalla häämöttää Pikkalan päällikön siviilivene.


[ attachment removed / expired ]

topi
Arto Virtanen
Offline Offline

Posts: 325
Date Registered: 09.06.08

Re: Laivakuvausta...
« Reply #835 on: 25.05.10, 05:13 »

Onko tämä Silja Serenaden reittivalinta ihan arkipäivää? Alempana menee Gabriella

[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Laivakuvausta...
« Reply #836 on: 25.05.10, 05:45 »

L7 oli amiraali Klenbergin päivystävä vene koko kesän -82. Käytännönssä Merivoimien esikunnan henkilöstö käytti tätä työmatkaliikenteeseen Suokin ja Nokan välillä. Herra itse kävi merellä kerran kesällä, ja silloin laituriin komennettiin L7 tilalle palkatun henkilökunnan voimin liikkunut H 87 Heikki-vene.

Pomppa ja Luudi heitti mut yhtenä perjantaiaamuna varhennetulle viikonloppuvapaalle -puntikselle- otin rikostovereista kuvan muistoksi. Tämä sotafiskari oli mukava ja vakaa ajettava, ilman paitaa ja sotalippua meni täysin siviiliveneestä. Moottorina oli Fordin, ehkä Transitin, noin sataheppainen diisseli. Varaosat koneeseen haettiin Pitskun Autostokkalta. Ei tällä kuitenkaan pärjännyt sen Sipoolaisen kalakauppiaan fiskarille jolla hän kävi myymässä kaloja Kauppatorilla. Taustalla häämöttää Pikkalan päällikön siviilivene.

topi

Nyt sinun Topi pitäisi nähdä kun Linnea rouva on vaihtanut tuon vanhan puufiskarin lasikuituseen, sisällä Volvon 63 kone, nopeutta 37 umpisolmua, saa siinä kalat kyytiä. Grin
« Last Edit: 25.05.10, 08:03 by Ilkka Portti »

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Topi Falkenberg
Offline Offline

Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08

Re: Laivakuvausta...
« Reply #837 on: 25.05.10, 07:13 »

Nyt sinun Topi pitäisi nähdä kun Linnea rouva on vaihtanut tuon vanhan puufiskarin lasikuituseen, sisällä Volvon 63 kone, nopeutta 37 umpisolmua, saa siinä kalat kyytiä.  Grin


Täytyypä käydä ahvenkaupoilla ja tsekkaamassa tilanne. Yritimme tosiaan usein välillä Kauppatori-Hevossalmensilta lyödä nopeudessa tämän vanhan puufiskarin, mutta saimme joka kerta nöyrtyä ylivoimaisen siviiliveneteknologian edessä. Wink

topi
« Last Edit: 25.05.10, 08:03 by Ilkka Portti »
Juha-Matti Hakala
Offline Offline

Posts: 2288
Date Registered: 22.05.08

Re: Laivakuvausta...
« Reply #838 on: 25.05.10, 07:32 »

Niin eikös se oo tämä, se kalastajan ulappamuna?  Grin

http://www.friddemartin.net/fanny/wmv/pokerrun.wmv

Lee Wulff is my co-pilot
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Laivakuvausta...
« Reply #839 on: 25.05.10, 08:07 »

Ei suinkaan, tuo on vain leikkimiseen laiteltu, toki tuon Linnean vanha puuvene on nykyisin valjastettu samanmoiseen käyttöön, molemmissa nykypäinä 400 hp Yanmarit ellei toiseen vaihdettu talven mittaan jotain muuta.Valitettavasti ei ole kuvaa rouvan työkalusta mutta korjailen tämän jonain päivänä, Korsö tuo vene on merkiltään.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Pages: 1 ... 40 41 [42] 43 44 ... 82 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1