FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.09.17, 20:39

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Laivakuvausta...
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 47 48 [49] 50 51 ... 82 Reply Print
Author Topic: Laivakuvausta...  (Read 574762 times)
rsuomi
Former member
Re: Laivakuvausta...
« Reply #960 on: 28.09.10, 17:28 »

Hienot kuvat Villeltä.

Ei taida olla valokuva, mutta kuka tunnistaa laivan? Suomalainen.

Kuva via A. Silvennoinen



[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 28.09.10, 18:03 by Risto Suomi »
Ville Gröndahl
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 06.04.09

Re: Laivakuvausta...
« Reply #961 on: 28.09.10, 17:54 »

Onko nuo rahtikontit millään tavalla köytettynä kiinni tuolla kannella? Ei ainakaan mitään vaijereita tai muita vastaavia näy olevan..

Nyt pitäis tietää mitä tiettyä kuvaa olet katsonut niin olisi helpompi kommentoida.  Mutta joudun myöntämään, että aihe ei ole minullekaan kovin tuttu kun en ole konttilaivoilla seilannut niin kokemus siitä miten käytännössä toimitaan, puuttuu...

Yleisesti ottaen konttien kulmissa on paikat twistlockeille ja laivan kansiin on niille tehty myös paikat. Näillä twistlockeilla ne kiinnittyvät sittten toisiinsa. Vaijerisurringit vedetään yleensä kontien kulmista ristiin ja ilmeisesti ainoastaan reunariveissä.

Mutta koska kuvissa näkyy aluksia, mitkä ovat voineet olla siftamaassa vaikka viereiseen satamaan (ilman kelivaaraa) on tällainen operaatio voitu jättää tekemästä. Lisäksi, jos kontti on tyhjä niin uskoisin (en siis edellleenkään ole konttilaivamies) että twistlockit riittäisivät. Sabinan kanssa en ole vienyt kuin pari kertaa muutaman hassun kontin ja ne on aina surrattu. Se, miten noissa varsinaisissa konttialuksissa toimitaan käytännössä, on minulle vierasta.

EDIT: Löysin tällaisen pienen pätkän aiheesta wikipediasta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Twistlock

That's life...
Ville Gröndahl
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 06.04.09

Re: Laivakuvausta...
« Reply #962 on: 28.09.10, 18:00 »


Ei taida olla valokuva, mutta kuka tunnistaa laivan?


Vailkuttasi vanhalta tankkerilta. m/t Neste? Korsteenin tunnusta ihmettelen kun ei näytä tutulle.

That's life...
Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator
Offline Offline

Posts: 13574
Date Registered: 31.07.01

WWW
Re: Laivakuvausta...
« Reply #963 on: 28.09.10, 18:03 »

Nyt pitäis tietää mitä tiettyä kuvaa olet katsonut niin olisi helpompi kommentoida.  Mutta joudun myöntämään, että aihe ei ole minullekaan kovin tuttu kun en ole konttilaivoilla seilannut niin kokemus siitä miten käytännössä toimitaan, puuttuu...

EDIT: Löysin tällaisen pienen pätkän aiheesta wikipediasta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Twistlock


Esimerkiksi heti tuossa alkupäässä oleva konttilaiva Aldebaran J:n kuva. Tuo linkki avasi hieman asiaa. Smiley


My photos @ Airliners.net                           My photos @ Jetphotos.net
                                       www.flyfinland.fi
rsuomi
Former member
Re: Laivakuvausta...
« Reply #964 on: 28.09.10, 18:06 »

Vailkuttasi vanhalta tankkerilta. m/t Neste? Korsteenin tunnusta ihmettelen kun ei näytä tutulle.

Hyvä Ville!

Ei m/t vaan S/S Wink

Nestevarustamon ensimmäinen tankkeri   SS NESTE.  noin 16000 tonninen.
terv. risto
Antti Salo
Offline Offline

Posts: 4398
Date Registered: 04.07.01

Re: Laivakuvausta...
« Reply #965 on: 28.09.10, 18:24 »

Kustaanmiekasta (kissas svärd på svenska?) ja sieltä suunnalta muutama.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Mielipiteeni on saattanut muuttua, mutta ei se fakta, että olen oikeassa.
rsuomi
Former member
Re: Laivakuvausta...
« Reply #966 on: 28.09.10, 18:27 »

Upeet kuvat!
Ville Gröndahl
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 06.04.09

Re: Laivakuvausta...
« Reply #967 on: 28.09.10, 18:32 »

Esimerkiksi heti tuossa alkupäässä oleva konttilaiva Aldebaran J:n kuva. Tuo linkki avasi hieman asiaa. Smiley

Konteissa näkyy olevan kiinnitykset. Ne hukkuvat kuvan koon pienentyessä ja laadun heiketessä. Tämäkin oheinen kuva on jo lähes puolet alkuperäistään pienempi. Lisäksi mittasuhteet hämäävät. Kontin pääty on kuitenkin about 2,5m x 2,5m joten pari senttiä paksu tanko ei näytä kovin kummoiselta viivalta kuvassa.

[ attachment removed / expired ]

That's life...
Joni Rantala
Offline Offline

Posts: 1298
Date Registered: 04.05.04

Re: Laivakuvausta...
« Reply #968 on: 28.09.10, 19:28 »


Birka Paradise. Nuuska se vei tämänkin kaunokaisen pois suomesta. Laivan edeltäjän, ”Frejana” paremmin tunnetun Birka Princess aluksen italialaiset upottivat, kun jalkapallon seuraaminen oli navigointia tärkeämpää...

tais olla Kreikkalaiset jotka upottivat...

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Laivakuvausta...
« Reply #969 on: 28.09.10, 19:30 »


Karaksi kutsuttu tuota käännettävää kartiota. Niitä on kiva lekalla hakata lukkoon, kun ylipalkatut sosialistisatamakommunistit on ensin nostanut sen päin helv****ä siihen perävaunun päälle.
Ville Gröndahl
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 06.04.09

Re: Laivakuvausta...
« Reply #970 on: 28.09.10, 19:41 »

tais olla Kreikkalaiset jotka upottivat...

Tietääkseni vahtipäällikönä toiminut perämies oli italian kansalainen. Ja hän tosiaan katsoi jalkapalloa.

Aida laivojakin voisi luulla saksalaisiksi, mutta useimmat niiden perämiehistä ovat kuitenkin italiasta... Päälliköt tietysti ovat saksalaisia.

That's life...
Tuomas Ritari
Offline Offline

Posts: 465
Date Registered: 08.04.03

Re: Laivakuvausta...
« Reply #971 on: 28.09.10, 21:11 »

Olen tätä asiaa joskus tuolla "tyhmät kysymykset" ketjussa ihmetellyt, mutta nyt kun ollaan päästy jo vähän käsiksi tuohon konttien sielunelämään suon tyhmälle kysymykselle uusinta esityksen. Kun kontin kyljessä lukee vaikka Hanjin tai Evergreen, onko kontissa oleva tavara nimen omaan tämän yrityksen kuljetuksessa? Vai käyttääkö kaikki kaikkien kontteja, sen mukaan kuinka monta konttia on järjestelmään kustantanut.
Pekka Raninen
Offline Offline

Posts: 816
Date Registered: 26.07.06

WWW
Re: Laivakuvausta...
« Reply #972 on: 28.09.10, 21:31 »

Vai tarkoittiko Pekka tässä mahdollisesti brygan lähistöltä löytyviä päällystölle tarkoitettuja hyttejä? Kipparilla 80 m2, poreallas jne. (kys. aluksesta ei mitään tietoa, mutta näin eräässä hieman pienemmässä paatissa).

En ole porealtaita nähnyt, mutta saunasviittejä kyllä, ja niissä saunonutkin. Muutama huone, nätti sisustus, kasveja, nahkakalustot ja vesisängyt jne. Kutsuttiin "varustamon" tai "varustajan hyteiksi". Näin ainakin Viikkarilla. Ja just siinä brygan alla. Sieltä on kiva katsella lauteilta kuutamoa.

PR

- P -
Pekka Raninen
Offline Offline

Posts: 816
Date Registered: 26.07.06

WWW
Re: Laivakuvausta...
« Reply #973 on: 28.09.10, 21:37 »

Keväällä Serellä oli vanha työkaverini Jetiltä päällikkönä ja kävin moikkaamassa. Tältä näyttää Kustaanmiekka brykan styyrpuurin puoleiselta siiveltä nähtynä.

Minä olen ollut vastaavasti Cintun paapuurin siivellä tuossa samassa kohdassa, tosin ajettiin sisään päin.  Smiley

Se näyttää sieltä ylhäältä katsoen kyllä siltä, ettei tommonen 200-metrinen jööti voi millään mahtua puikkaamaan siitä läpi... Fiilis on aika majesteettinen kun kalliot on kahta puolta, samalla tajuaa että kyse on htin isoista massoista, ja siitä vain mennään - mutta mitään ääntä ei kuulu mistään. Erikoinen tunne, jonka harva kokee, ja jonka itse kyllä muistaa lopun ikäänsä.

PR

- P -
Heikki Knuutila
Offline Offline

Posts: 617
Date Registered: 30.10.03

Re: Laivakuvausta...
« Reply #974 on: 29.09.10, 06:21 »

Sain viimeinkin aikaiseksi pulattua näitä kuvia tänne taas. Kuvat ovat tämän vuoden maaliskuun ja syyskuun väliseltä ajalta.


Mahtavia kuvia jälleen kerran, kiitos. Näitä on aina ilo katsella. Ei muuta kuin lisää tulemaan vaan.
Markku Kanninen
Offline Offline

Posts: 3141
Date Registered: 16.12.03

Re: Laivakuvausta...
« Reply #975 on: 29.09.10, 07:36 »

Nestevarustamon ensimmäinen tankkeri   SS NESTE.  noin 16000 tonninen.
terv. risto
Tuossa löyty tarkempaa tietoa ja oikea valokuva..tosin näyttäs olevan vielä D/T Torborg
http://www.sjohistorie.no/skip/t/torborg__aar_1932?distrikt=None
Markku
p.s tässä vielä hyvä laivakuvasivusto (linkkiä ei liene täällä ollut?):
http://www.photoship.co.uk/Search%20Links%20Ship/
Tuolla on "riittävästi" laivakuvia, kumma kyllä Torborg / Neste aiheesta ei
« Last Edit: 29.09.10, 07:59 by Markku Kanninen »
rsuomi
Former member
Re: Laivakuvausta...
« Reply #976 on: 29.09.10, 08:32 »

Tuossa löyty tarkempaa tietoa ja oikea valokuva..tosin näyttäs olevan vielä D/T Torborg
http://www.sjohistorie.no/skip/t/torborg__aar_1932?distrikt=None
Markku
p.s tässä vielä hyvä laivakuvasivusto (linkkiä ei liene täällä ollut?):
http://www.photoship.co.uk/Search%20Links%20Ship/
Tuolla on "riittävästi" laivakuvia, kumma kyllä Torborg / Neste aiheesta ei


Kiitos infosta/linkistä.

risto
Markku Kanninen
Offline Offline

Posts: 3141
Date Registered: 16.12.03

Re: Laivakuvausta...
« Reply #977 on: 29.09.10, 09:14 »

Kiitos infosta/linkistä.
risto
Eipä kestä, tuo linkki tuli vastaan kun erään virkaveljen kanssa selviteltiin, löytyykö netistä kuvia laivoista joilla hän oli seelannut 60-luvun alussa pitkin maailman meriä.
Ja löytyihän niitä, esimerkiksi tämä "kolilaiva" Nina
http://www.photoship.co.uk/JAlbum%20Ships/Old%20Ships%20N/slides/Nina-01.html
Markku
Ville Gröndahl
Offline Offline

Posts: 261
Date Registered: 06.04.09

Re: Laivakuvausta...
« Reply #978 on: 01.10.10, 20:49 »

Olen tätä asiaa joskus tuolla "tyhmät kysymykset" ketjussa ihmetellyt, mutta nyt kun ollaan päästy jo vähän käsiksi tuohon konttien sielunelämään suon tyhmälle kysymykselle uusinta esityksen. Kun kontin kyljessä lukee vaikka Hanjin tai Evergreen, onko kontissa oleva tavara nimen omaan tämän yrityksen kuljetuksessa? Vai käyttääkö kaikki kaikkien kontteja, sen mukaan kuinka monta konttia on järjestelmään kustantanut.

Itse olen ollut käsityksessä, että kontit henkivät - jos henkivät - tilaajansa värejä (ensimmäisen omistajansa). Tällöin siis niissä voi olla jonkun ison tunnetun firman logo tai yksinkertaisesti vain jokin väri mikä just sillä hetkellä on sattunut maalarilla olemaan. Kontit vaihtavat usein elämänkaarensa aikana omistajaansa. Niitä ostetaan, myydään, vuokrataan  ja vaihdetaan kysynnän ja tarjonnan mukaan.

Tyypillisesti uudet 20 jalan kontit maksavat vähän varustetasostaan (peruskontit, kylmäkontit, etc.) hintahaarukassa 1000-4000 dollaria. Isommat 40 jalan kontit maksavat sitten jotain 1500-6000 dollaria. Käytetyt sitten pyörivät jossain 1000-4000 dollarin luokassa näissä isommissa. Lisäksi siis näitä vuokrataan. Kun vuokrasopimus on pitkä, on hintakin kohtuullinen, yleensä jotain 75-150 taalan luokkaa per kuukausi, lyhyissä diileissä hinnat ovat päiväkohtaisia ja pyörivät 5 dollarin luokassa +- pari dollaria.

Sitten kun siihen konttiin haluaa sen logonsa, niin se sit voi maksaa maalarilla jotain 50-150 dollaria.

That's life...
Jere Rantala
Offline Offline

Posts: 500
Date Registered: 27.03.07

Re: Laivakuvausta...
« Reply #979 on: 01.10.10, 23:11 »

Olen tätä asiaa joskus tuolla "tyhmät kysymykset" ketjussa ihmetellyt, mutta nyt kun ollaan päästy jo vähän käsiksi tuohon konttien sielunelämään suon tyhmälle kysymykselle uusinta esityksen. Kun kontin kyljessä lukee vaikka Hanjin tai Evergreen, onko kontissa oleva tavara nimen omaan tämän yrityksen kuljetuksessa? Vai käyttääkö kaikki kaikkien kontteja, sen mukaan kuinka monta konttia on järjestelmään kustantanut.

Karkeasti asia menee seuraavasti: Monella varustamolla on tytäryhtiönään konttien vuokraus/myyntifirma. Sen jälkeen kun asiakas hommaa kontin jostain, se on periaatteessa aivan sama millä paatilla sitä kuskataan. Tätä peruskuviota sekoittavat sitten monet erilaiset poikkeukset, kuten välillä varustamolla saattaa olla lisäksi huolintayhtiö ja markkinointia, jolloin luonnollisesti pyrkivät kuljettamaan omilla laivoilla.

Itse edustamallani firmalla (eräs melko suuri huolinta/logistiikkayhtiö) on esimerkiksi Preferred Carrierinä (eli meidän globaali pääsopimus) Maersk, mutta kontteja otetaan millon mistäkin ja monesti asiakas hankkii sen itse. Eli itse emme omista ainuttakaan konttia, niissä ei lue meidän nimeä, emmekä välttämättä näe koko konttia koskaan. Mutta Maerskilla ne pyritään kuljettamaan.

Vähän sama homma on esimerkiksi Finnair Cargolla, jonka kuormista luultavasti noin 95% on esimerksi DHL:n, UPS:n, Schenkerin tai K+N:n tilaamia. Tietääkseni esimerkiksi tämä Norjan lohi, jota Aasiaan pääosin kuskataan ei ole Finnairin oma sopimus.

Eli vastaus kysymykseesi: Yleensä kontissa lukevalla nimellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kuka tavaran kuljetuksen suorittaa. Kontin vuokraaja yleensä saa päättää. Tällöin kontteja ei myöskään käytetä "ristiin", sillä mitään globaalia "poolia" ei ole olemassa.

Pages: 1 ... 47 48 [49] 50 51 ... 82 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1