FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
06.04.20, 06:02

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Taildraggerillä ja helikopterilla laskeutuminen
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Taildraggerillä ja helikopterilla laskeutuminen  (Read 1054 times)
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Taildraggerillä ja helikopterilla laskeutuminen
« on: 21.02.06, 07:24 »

elikkä miten taildraggerillä pitäisi laskeutua?pitääkö ne isot etutelineet tulla ekana maahan vai se pieni takapyörä?

entäs miten helikopterilla laskeudutaan? mulla sitä ei saa ainakaan millään pysähtyyn että vois niiku laskeutua pystysuoraan? pitääkö sillä si laskeutua vauhdissa?miten sitä vauhtia voisi hidastaa?

kiitokset jo kaikille vastanneille!!!

happy landings!
Ville Jalonen
Offline Offline

Posts: 3007
Date Registered: 19.09.03

Re: Taildraggerillä ja helikopterilla laskeutuminen
« Reply #1 on: 21.02.06, 08:12 »

entäs miten helikopterilla laskeudutaan? mulla sitä ei saa ainakaan millään pysähtyyn että vois niiku laskeutua pystysuoraan? pitääkö sillä si laskeutua vauhdissa?miten sitä vauhtia voisi hidastaa?

Kyllä se vauhdin kokonaan pois ottaminen pitäisi onnistua. Nuo FS:n helikopterit eivät tietenkään ole mitään helpoimpia lennettäviä, eli jos aiot oppia lentämään niitä, niin aikaa tulee kulumaan paljon.

Helpoin tapa varmastikin laskeutua on tulla noin 60kts:n vauhdilla laskeutumispaikan päälle ja mitä lähemmäksi tullaan laskeutumispaikkaa niin laskea korkeutta ja vauhtia myös sitä mukaa, että vauhtia on sitten 0-5kts, kun olet siinä kohdalla mihin pitäisi laskeutua maksimissa 2 metrin korkeudessa. Kannattaa myös ottaa huomioon, että kopteri ei tykkää kovista laskeutumisista eli kannattaa pitää VS (vertical speed) noin -100-200ft/min.
Mikko Lindström
Offline Offline

Posts: 698
Date Registered: 21.02.05

Re: Taildraggerillä ja helikopterilla laskeutuminen
« Reply #2 on: 21.02.06, 09:28 »

Muistaakseni siellä FS:n tutoriaaleissa oli ihan video siitä miten taildraggerilla laskeudutaan  Huh

Henri Karlsson
Offline Offline

Posts: 1262
Date Registered: 26.12.05

Re: Taildraggerillä ja helikopterilla laskeutuminen
« Reply #3 on: 21.02.06, 09:34 »

Taildraggerilla tullaan laskuun kaikille kolmelle pyörälle yhtäaikaa. Korjatkaa jos olen väärässä

Esa
Former member
Re: Taildraggerillä ja helikopterilla laskeutuminen
« Reply #4 on: 21.02.06, 11:22 »

Kannuskoneella pitää varoa, ettei flareta niin lujaa, että tulee kannus edellä maahan. Semmoinen enemmänkin vain ajetaan maahan.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Taildraggerillä ja helikopterilla laskeutuminen
« Reply #5 on: 21.02.06, 12:59 »

Kannuskoneella pitää varoa, ettei flareta niin lujaa, että tulee kannus edellä maahan. Semmoinen enemmänkin vain ajetaan maahan.

Mitä? Yhdellä Suomen kolkalla ajellaan kuulemma Rallyella läpilaskuja pelkällä kannuspyörällä Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2549
Date Registered: 12.01.03

Re: Taildraggerillä ja helikopterilla laskeutuminen
« Reply #6 on: 21.02.06, 13:25 »

Quote
Taildraggerilla tullaan laskuun kaikille kolmelle pyörälle yhtäaikaa. Korjatkaa jos olen väärässä
 

Minkätakia taildraggerilla tullaan alas kolmelle pyörälle kun nokkapyöräsellä sitä ei tehdä?
« Last Edit: 21.02.06, 15:59 by Mikko Maliniemi »
Marski
Former member
Re: Taildraggerillä ja helikopterilla laskeutuminen
« Reply #7 on: 21.02.06, 17:27 »

Minkätakia taildraggerilla tullaan alas kolmelle pyörälle kun nokkapyöräsellä sitä ei tehdä?

Luulisi, että niin on helpompi jarrutella yms. laskussa ja laskumatka ei veny liian pitkäksi. Lisäksi taildraggerilla taitaa perä muodostaa laskussa pientä ongelmaa varsinkin jos tuulee sivulta.
Kari Virtanen
Jari Pozz
Offline Offline

Posts: 4701
Date Registered: 05.07.01

Re: Taildraggerillä ja helikopterilla laskeutuminen
« Reply #8 on: 21.02.06, 18:24 »

Minkätakia taildraggerilla tullaan alas kolmelle pyörälle kun nokkapyöräsellä sitä ei tehdä?

Laskeutuminen on hallittu sakkaus kiitoradalle. Siipi puolestaan sakkaa kun tietty kohtauskulma ylittyy. Kannuspyöräkoneella ollaan aikas lähellä kolmepiste laskua kun pystynopeus siiven sakatessa on pieni. Nokkapyöräisellä jos kohtauskulma on kohdallaan silloin kun 3 telinettä osuisi yhtä aikaa kiitorataan pystynopeus olisi aika hurja.
petri2
Former member
Re: Taildraggerillä ja helikopterilla laskeutuminen
« Reply #9 on: 24.02.06, 09:27 »

Laskeutuminen on hallittu sakkaus kiitoradalle. Siipi puolestaan sakkaa kun tietty kohtauskulma ylittyy. Kannuspyöräkoneella ollaan aikas lähellä kolmepiste laskua kun pystynopeus siiven sakatessa on pieni. Nokkapyöräisellä jos kohtauskulma on kohdallaan silloin kun 3 telinettä osuisi yhtä aikaa kiitorataan pystynopeus olisi aika hurja.

Jep, ja jos saan laittaa oman (kannus-) lusikkani tähän soppaan niin mistä johtuu että Piper Cup pyörähtää kiitoradalla pystyakselin "varassa" ympäri kun nopeus on laskenut?
Kolmonen ei sitä tee eikä Piper Pawnee liioin.
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9597
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Taildraggerillä ja helikopterilla laskeutuminen
« Reply #10 on: 24.02.06, 10:34 »

Jep, ja jos saan laittaa oman (kannus-) lusikkani tähän soppaan niin mistä johtuu että Piper Cup pyörähtää kiitoradalla pystyakselin "varassa" ympäri kun nopeus on laskenut?
Kolmonen ei sitä tee eikä Piper Pawnee liioin.


Kuten kaikilla pienkoneilla, sinun pitää ottaa huomioon tuuli. Eli esim. oletetaan että on sivutuuli ja tuulee "oikealta" koneeseesi nähden. Tällöin käännät ohjainsauvan tuulen suuntaan, eli oikealle

Tässä lukemista.
http://www.taildraggers.com/Documentation.aspx?page=StickBack
http://www.swaviator.com/html/issuema03/Basics3403.html

Ja täältä löytyy kuva:
http://www.glenndale.net/Flight_Training_Stuff/wind_correction_during_taxi.htm
http://avstop.com/AC/FlightTraingHandbook/TaxiingGeneral.html

The presence of moderate to strong headwinds and/or a strong propeller slipstream makes the use of the elevator necessary to maintain control of the pitch attitude while taxiing. This becomes apparent when considering the lifting action that may be created on the horizontal tail surfaces by either of those two factors. The elevator control in nosewheel type airplanes should be held in the neutral position, while in tailwheel type airplanes it should be held in the aft position to hold the tail down (Fig. 5-4). 

Tämä on ihan oikeasti tärkeä juttu. Voin sanoa omasta ihan oikein elämän kokemuksesta että kyllä vain Cessna 152:kin "flippaa" aika helposti... olin harjoittelemassa sivutuulilaskuja, onneksi opettajan kanssa. Heti kosketuksen jälkeen kone meinas kääntyä mutta opettaja ehti onneksi kääntämään yoken tuulen suuntaan.

'Don't panic'
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Taildraggerillä ja helikopterilla laskeutuminen
« Reply #11 on: 24.02.06, 10:45 »

Kuten kaikilla pienkoneilla, sinun pitää ottaa huomioon tuuli.

Tosin Petrin tapauksessa kyseessä lienee ns. ground loop, johon Cub on hyvin halukas menemään täysin tyynessäkin kelissä. Tämähän johtuu siitä, että koneen kannuspyörä ei ole ohjattavaa mallia, vaan ns. vapaasti pyörivä. Nyt sitten kun laskussa vauhti hidastuu ja peräsimen ohi kulkeva ilmavirta hidastuu tietty samalla, se peräsin menettää tehonsa. Ja kun kannuspyörä ei itse pidä konetta suorassa, niin perse tietenkin pyrkii menemään edelle... Tästä johtuen, kun vauhti hidastuu, tulisi lisätä hieman kaasua, että peräsin saa taas ilmavirtaa halkaistavakseen ja samalla ohjauskykynsä takaisin. Ohjauksen apuna tulee hitaissa vauhdeissa sitten peräsimen lisäksi käyttää myös varvasjarruja (differential brake)...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Welmu
Former member
Re: Taildraggerillä ja helikopterilla laskeutuminen
« Reply #12 on: 24.02.06, 23:12 »

Helpoin tapa varmastikin laskeutua on tulla noin 60kts:n vauhdilla laskeutumispaikan päälle ja mitä lähemmäksi tullaan laskeutumispaikkaa niin laskea korkeutta ja vauhtia myös sitä mukaa, että vauhtia on sitten 0-5kts, kun olet siinä kohdalla mihin pitäisi laskeutua maksimissa 2 metrin korkeudessa. Kannattaa myös ottaa huomioon, että kopteri ei tykkää kovista laskeutumisista eli kannattaa pitää VS (vertical speed) noin -100-200ft/min.

Tähän voisi vielä lisätä, että helikopteria siis hidastetaan nostamalla nokkaa ja tasainen laskeutuminen saadaan aikaan sopivalla kollektiivin (=tikussa kaasuvivun) käyttämisellä. Kun taitoa tulee tarpeeksi, niin kyllä kopterin pystyy vaikka pysäyttämäänkin ilmaan ja jäämään leijumaan.

- Ville -
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Taildraggerillä ja helikopterilla laskeutuminen
« Reply #13 on: 25.02.06, 07:59 »

Tähän voisi vielä lisätä, että helikopteria siis hidastetaan nostamalla nokkaa ja tasainen laskeutuminen saadaan aikaan sopivalla kollektiivin (=tikussa kaasuvivun) käyttämisellä. Kun taitoa tulee tarpeeksi, niin kyllä kopterin pystyy vaikka pysäyttämäänkin ilmaan ja jäämään leijumaan.

Helikopterin ohjaamiseen simussa pitäisi kuitenkin ehdottomasti olla pitkävartinen sauva. Sillä saisi paaaljon tarkemmat ohjausliikkeet aikaiseksi, kuin näillä nysä-joystickeilla. Sellainen metrinen vipuvarsi olisi kyllä enemmän kuin kätevä ja helpottaisi kummasti kopterin ohjaamista...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1