VATSIM/IVAO-huumoria

(1/82) > >>

jr:
Ilmailupuolen "Anekdootteja lennonjohdosta" (http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,49669.0.html) -threadin perusteella tuli mieleen aloittaa vastaava tänne. Eli kertokaa parhaimpia juttuja, mitä olette verkossa lentäessänne taajuuksilla kuulleet/nähneet. 

jr:
No, aloitan itse vähäisestä verkkolentokokemuksestani huolimatta. Olin joitakin päiviä sitten palaamassa Amsterdamista ja taisin olla Tanskan ilmatilassa, kun eräs amerikkalainen oli juuri lähestymässä Oslon Gardermoenia. Lennonjohtoa ei valitettavasti ollut paikalla, joten Unicom oli ahkerassa käytössä. Amerikkalainen ilmoitti lentävänsä ensimmäisiä kertoja Euroopassa. Tämän jälkeen Unicomilla oleva tanskalainen SAS-pilotti toivotti kaverin tervetulleeksi Skandinaviaan. Minun oli sitten aivan pakko kertoa lentäneeni ensimmäinen Vatsim-ulkomaanlento juuri Gardermoeniin, ja kehuin samalla kenttää. Tähän amerikkalainen totesi: "Yes, I can see the great runways." Nyt ei ollut muuta mahdollisuutta, kuin vastata: "But in Helsinki we have the best runways in Europe, welcome." SASsilainen oli kuviossa mukana, ja heitti: "Naa.. you mean Copenhagen." Tämän jälkeen sitten toivoteltiin toisillemme hyvät loppulennot ja yöt!

No joo, ei tosissaan muutaman viikon Vatsim-lentelyn jälkeen ole juttuja ehtinyt kertyä, mutta tyhjässä ilmatilassa korkealla lennettäessä tuollainen kyllä piristää!

EDIT: Sattuihan tuossa muuten ihan yhdellä ensimmäisitä Vatsim-lennoista Helsinkiä lähestyttäessä yksi hauskanpuolenen juttu. En muista, oliko paikalla EFES CTR vai EFHK APP, mutta joka tapauksessa laskeutuville oli käytössä kiitotie 04L. Kaikki oli valmista lähestymistä varten, NAV1 asetettu 04L:n taajuudelle jne., mutta sitten tulikin selvitys: "Finnair XXXX, turn right heading YYY, cleared for the ILS-approach runway 04R." No, aloin nopeasti kaivaa 04R:n ILS-karttoja esiin, mutta varmistin vielä: "Finnair XXXX, cleared for the ILS-approach - confirm runway 4R." "Negative, sorry. ILS 04L", vastasi lj. Lopetin 04R:n karttojen etsiskelyn. Hetken kuluttua lj lisäsi suomeksi: "Taidan vaan olla liian oikeistolainen selvittämään tuolle 04 vasemmalle." En voinut olla lisäämättä: "Parempihan se näin päin on." LJ tunnistakoon itse itsensä 

sami:
Eilen: Tässä eräällä Sasilla oli hankala kutsu "sas7248" tjsp, ja ensin pilotti itse sekoili siinä noiden numeroiden kanssa, ja hetken päästä minä myös.. "Scandinavian seven four ... seven eight two .... seven two four eight.. prkl.."  Johon pilotin vastaus oli, "just call me Scandinavian" 

Hene:
Lensin tuossa joitakin viikkoja sitten hesasta ouluun, tunnuksena Avifligts354. On muuten yllättävän hankalaa sanoa tuo selvästi radioon ja nopeasti 

Superfinnair:
Tähän alkuun nyt pari:

LJ-treeni Oulun tornissa, olin lopettelemassa. Aikaisemmin oli eräs kone lähtenyt Roviskolle päin. Hetken päästä se ilmoitti moottoriviasta. Otin sen numerolle yksi ja laittelin näkölähestymään 30:lle. "XXX333, runway 30, cleared for takeoff" johon pilotti vastasi nasevasti: "Ai, haluatko mun nousevan"

Toinen oli Pirkkalan APP-treeni. Tyyskän Jorma tuli Hesasta Pirkkalaan. Vähän ennen MAP:ia Jorma ilmoitti tekevänsä ylösvedon, syynä jänis kiitotiellä.

Kerran olin lähestymässä Joensuuta väsyneenä. EFES selvitti näkölähestymään ja käski ilmoittaa finaalin. No, laskeuduin. Rullasin ja sammutin koneen ja lähdin simusta pois. Kohta luin IRC:stä, että olin laskeutunut ilman laskuselvitystä.

Näitähän löytyy vaikka kuinka paljon, nyt ei tule mitään kuitenkaan mieleen.

Navigation

Up one level

Next page