FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.09.17, 07:39

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  VATSIM/IVAO-huumoria
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 20 Reply Print
Author Topic: VATSIM/IVAO-huumoria  (Read 62206 times)
Daniel Molander
Offline Offline

Posts: 275
Date Registered: 02.04.09

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #260 on: 19.05.11, 18:39 »

No kyllä tullella on paljonkin vaikutusta lentoonlähdössä.. Smiley

Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4430
Date Registered: 13.04.09

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #261 on: 19.05.11, 18:58 »

Sivutuulta saa olla aika paljonkin (n. 30kts komponentti) että se on "vaarallista", konetyypistä hiukan toki riippuen. Myötätuuli on sen sijaan vaarallista jo paljon pienemmissä nopeuksissa, mistä tiedät että kone nousee myötätuulessa ilmaan, laskitko? Wink

Todennäköisesti ei.
Sami Qadri
Offline Offline

Posts: 478
Date Registered: 30.07.07

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #262 on: 19.05.11, 19:04 »

Onko sillä nyt niin väliä että mistä tuulee lentoonlähdössä ? Kuhan kone nousee ilmaan  Wink mutta laskussa se on eri asia jos on sivutuulta  thmbup Tämä on mielipiteeni asiasta.

Vaikka kyse onkin vain simuilusta, tulee silti noudattaa ns. hyvää ilmailutapaa ja suorittaa sekä lentoonlähdöt että laskut vastatuuleen. Muutenkin suurimmalla osalla keskiluokan matkustajalentokoneista on maksimi sallittu myötätuulikomponentti t/o&ldg 10-15kt, joten aika rajoilla mennään.

Ja kyllä sillä tosiaan on väliä mistä tuulee lentoonlähdössä. Suuntaa-antavasti myötätuulikomponentin, joka on 10% ilma-aluksen irrotusnopeudesta, voidaan ajatella pidentävän lentoonlähtömatkaa n. 20%. Samalla tavalla laskumatka pitenee huomattavasti myötätuulilaskuissa. Lisäksi suunnitteluvaiheessa vallitsevasta myötätuulikomponentista ei tulisi ottaa huomioon vähempää kuin 150% (tai vastatuulesta enempää kuin 50%).


  - Flying without feathers is not easy; my wings have no feathers.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #263 on: 20.05.11, 00:19 »

Ja jatkoksi kotimaista:
Vaikka kyse onkin vain simuilusta, tulee silti noudattaa ns. hyvää ilmailutapaa...
Noita peeloja siellä kyllä riittää(ihan kotimaisiakin), jotka eivät välitä muista hevonheinää, vaan rullailevat toisten päälle/läpi, laskeutuvat/nousevat miten ja mistä sattuu jne... ja sitten ne perseilyt/evoilut selitellään tollasilla "sori nyt ku en sitäjatätä...!!" Angry Tollaset pitäs laittaa jäähylle kyllä samantien sieltä verkosta ja niin pitkäksi aikaa kunnes se lentäminen oikeasti sujuu...
Dmitri Glouchenko
Offline Offline

Posts: 69
Date Registered: 25.01.11

WWW
Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #264 on: 20.05.11, 11:58 »

Harvemmin se myötätuuli on rajoittava tekijä. Koneissa on niin paljon tehoa, että jokatapuaksessa käytetään sitä Reduced Thrustia lentoonlähössä. (Myötätuulen saa kompensoitua teholla siis). En mä sitä kiellä, etteikö myötätuulela olisi alentava vaikutus koneen nostevoimaan ( ja sitä kautta kiitorullauksen pituuteen), mutta kun haluttu TAS (Vr) saavutetaan yhtälailla myötätuulessa niin, se ei rajoita lentoonlähtöä.
Tietty aivan piukkaan pakatussa koneessa voi tulla vastaan rajoittavasti tuo myötätuulikomponenetti, jos mennään 100% TO Thrustilla. (jos ei saavuteta V1 tietyissä turvallisuusrajoissa)

Laskussa on sitten eri asia, koska silloin tullaan maahan nähden kovempaa, ja se pidentää jarrutusmatkaa. Ja "myötätuulipuuska" saattais viedä koneen nopeuden (TAS) niin alas, että kone voisi sakata. Siksi myötätuuli on kriittisempi laskussa ja ei-niin kriittinen lentoonlähössä.

Se kohteliaisuus/arsyttävyys kysymys sitten asia erikseen. Tietty "väärällä kiitotiellä" nouseminen saattaa olla "hyvä tavan" vastaista ja saattaa ärsyttää joitakin (tai haitata liikennevirtaa), mutta lentoonlähtöä se ei useinkaan rajoita.
« Last Edit: 20.05.11, 12:05 by Dmitri Glouchenko »

Henri Pälkäs
Offline Offline

Posts: 466
Date Registered: 14.06.10

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #265 on: 20.05.11, 12:04 »

Siin on keretty kattelee  Grin

[ attachment removed ]


Jetro Eemeli Rouvali
Offline Offline

Posts: 948
Date Registered: 15.01.11

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #266 on: 20.05.11, 12:14 »

Noita peeloja siellä kyllä riittää(ihan kotimaisiakin), jotka eivät välitä muista hevonheinää, vaan rullailevat toisten päälle/läpi, laskeutuvat/nousevat miten ja mistä sattuu jne... ja sitten ne perseilyt/evoilut selitellään tollasilla "sori nyt ku en sitäjatätä...!!" Angry Tollaset pitäs laittaa jäähylle kyllä samantien sieltä verkosta ja niin pitkäksi aikaa kunnes se lentäminen oikeasti sujuu...




Ei niinkun totaa hmm.......mun nousussa ainakaan vaikuttanut kun ent ollut ehtinyt laitta realistisuutta ollenkaan päälle ! Emmä oo koskaan niinkuin rullaillut kenenkään läpi enkä silleen paitsi toi lentoonlähtö väärältä kiitotieltä niin se nyt on/oli se ainoo kämäys. Näkeekö muuten metarista että mikä kiitotie on käytössä ? ja vielä että en ole nähnyt EFHK:lla tuulipussia missään kun en ole ettinyt :S  Grin

Canon EOS 600D + EFS 18-55mm + EFS 55-250mm + Sigma 150-500/5-6.3 APO DG OS.
Ilari Kousa
Offline Offline

Posts: 1188
Date Registered: 11.01.06

WWW
Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #267 on: 20.05.11, 12:15 »

Noita peeloja siellä kyllä riittää(ihan kotimaisiakin), jotka eivät välitä muista hevonheinää, vaan rullailevat toisten päälle/läpi, laskeutuvat/nousevat miten ja mistä sattuu jne... ja sitten ne perseilyt/evoilut selitellään tollasilla "sori nyt ku en sitäjatätä...!!" Angry Tollaset pitäs laittaa jäähylle kyllä samantien sieltä verkosta ja niin pitkäksi aikaa kunnes se lentäminen oikeasti sujuu...

Juuri ko. peeloilun takia ei meikää hirveesti verkossa näy...

===TruScenery sceneries for X-Plane===
Ilari Kousa
Offline Offline

Posts: 1188
Date Registered: 11.01.06

WWW
Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #268 on: 20.05.11, 12:17 »




Ei niinkun totaa hmm.......mun nousussa ainakaan vaikuttanut kun ent ollut ehtinyt laitta realistisuutta ollenkaan päälle ! Emmä oo koskaan niinkuin rullaillut kenenkään läpi enkä silleen paitsi toi lentoonlähtö väärältä kiitotieltä niin se nyt on/oli se ainoo kämäys. Näkeekö muuten metarista että mikä kiitotie on käytössä ? ja vielä että en ole nähnyt EFHK:lla tuulipussia missään kun en ole ettinyt :S  Grin

ROFLMAO...

===TruScenery sceneries for X-Plane===
Jetro Eemeli Rouvali
Offline Offline

Posts: 948
Date Registered: 15.01.11

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #269 on: 20.05.11, 12:18 »

Juuri ko. peeloilun takia ei meikää hirveesti verkossa näy...

En oo peelo !  Huh PS ja mikä on ROFLMAO ?

Canon EOS 600D + EFS 18-55mm + EFS 55-250mm + Sigma 150-500/5-6.3 APO DG OS.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #270 on: 20.05.11, 12:21 »

...PS ja mikä on ROFLMAO ?
Rolling on the floor laughin my a** off.

Näkeekö muuten metarista että mikä kiitotie on käytössä ?
Ei näe, mutta tuulen näkee ja siitä pitäisi osata päätellä se käytettävä kiitotie.... Roll Eyes

EDIT: nykyään taidetaan se lentäminen aloittaa sillä, että eka asia mikä opetellaan on yhdistäminen tuonne verkkoon... Roll Eyes Ennenvanhaa jännitettiin muutama sata tuntia ensin jonkun "ison" koneen puikoissa (itse taisin lennellä ekat lentoni VATSIMissa PMDG:n 737:lla) ennenkuin edes suunniteltiin verkkolentämistä.. siinä vaiheessa se konekin oli ehtinyt jo riittävän tutuksi jne... siihen jeesusteluun en kuitenkaan ota kantaa, että millaisella koneella se verkkolentely tulisi aloittaa... Cheesy
« Last Edit: 20.05.11, 12:33 by Petri Koivisto »
Ilari Kousa
Offline Offline

Posts: 1188
Date Registered: 11.01.06

WWW
Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #271 on: 20.05.11, 12:36 »

 Jetrolle: Käytettävä(t) kiitotiet ilmoitetaan kentän ATIS-lähetyksessä. Valvomattomalla kentällä käytetään sellaista kiitotietä, että lasku voidaan suorittaa mahdollisimman vastatuuleen. Opettele ensin peruslentomenetelmät hitaalla pienkoneella. Jos haluat, voin auttaa esim. mesen kautta.

===TruScenery sceneries for X-Plane===
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3235
Date Registered: 06.12.10

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #272 on: 20.05.11, 12:41 »

Jetrolle: Käytettävä(t) kiitotiet ilmoitetaan kentän ATIS-lähetyksessä. Valvomattomalla kentällä käytetään sellaista kiitotietä, että lasku voidaan suorittaa mahdollisimman vastatuuleen. Opettele ensin peruslentomenetelmät hitaalla pienkoneella. Jos haluat, voin auttaa esim. mesen kautta.

Näin juuri. Taisin joskus sanoakkin Jetrolle, että menisi johonkin isomman luokan virtuaali lentoyhtiöön(esim. Blue1va, VFinn), koska sieltä saa todella hyvän pohjan lentämiseen Wink.

Lauri


FSLabs Support Team
Jetro Eemeli Rouvali
Offline Offline

Posts: 948
Date Registered: 15.01.11

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #273 on: 20.05.11, 14:19 »

Rolling on the floor laughin my a** off.
Ei näe, mutta tuulen näkee ja siitä pitäisi osata päätellä se käytettävä kiitotie.... Roll Eyes

EDIT: nykyään taidetaan se lentäminen aloittaa sillä, että eka asia mikä opetellaan on yhdistäminen tuonne verkkoon... Roll Eyes Ennenvanhaa jännitettiin muutama sata tuntia ensin jonkun "ison" koneen puikoissa (itse taisin lennellä ekat lentoni VATSIMissa PMDG:n 737:lla) ennenkuin edes suunniteltiin verkkolentämistä.. siinä vaiheessa se konekin oli ehtinyt jo riittävän tutuksi jne... siihen jeesusteluun en kuitenkaan ota kantaa, että millaisella koneella se verkkolentely tulisi aloittaa... Cheesy


Aloitin verkkolentämisen IVAOssa syksyllä 2010 ja ihan eka menin Cessna 172 puikkoihin. Sitten vasta pitkän ajan päästä atikkaan ja nyt on käytössä Boeing 737. Lennän jo sillä koska se ei ole tuottanut vaikeuksia tähän asti ainakaan koska esim FMC/FMS on siinä aika samnlainen kuin Flight1 atikassa. Mutta pitää sitä tuulta tsekkailla jatkossa  Wink

Canon EOS 600D + EFS 18-55mm + EFS 55-250mm + Sigma 150-500/5-6.3 APO DG OS.
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1688
Date Registered: 25.10.08

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #274 on: 20.05.11, 18:46 »

Mielenkiintoisia plaaneja osa 2334  Roll Eyes
Kannattaisi lukea se "Virtuaali-ilmailun puolijumalan Grin" kirjoittama metriopas. Ennen kun lähtee lentämään Venäjä yli  thmbdn
[ attachment removed ]

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Sami Qadri
Offline Offline

Posts: 478
Date Registered: 30.07.07

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #275 on: 20.05.11, 19:11 »

Hohhoijaa.. pitäisiköhän perustaa uusi staffivakanssi henkilölle, joka päivystää ja läksyttää porukkaa näistä hienoista prosedyyreistä? Vapaaehtoisia? Ihan tosissaan, tää ei ole ollut pitkään aikaan enää edes hitusen huumorin tasolla, joten oliskohan aika vaihtaa säikeen nimi: "IVAO Finland - evoilua jo vuodesta 2006"

Lukekaa immeiset nuita menetelmiä ennen kuin yhistätte verkkoon, tai kysykää edes neuvoa. Jos sieltä lentäjän käsikirjasta ei löydy statisfaktööria tietoa (pyritään kyllä päivittelemään aina kun vain ehditään), niin pystyttäkää ihmeessä tänne säie tai laittakaa spostia osoitteeseen koulutus@ivao.fi, että saataisiin edes jotain järkeä tähän touhuun.

EDIT: On se nykytekniikan kehitys ihmeellistä, kun mammuttibusseista saadaan tuollaisia suorituskykylukemia irti. 121 000 jalkaa inlogilla on meinaan jo suhtkoht hyvä saavutus. Ihanko Lappeenrannan QNHlla meinattiin mennä?  Roll Eyes


  - Flying without feathers is not easy; my wings have no feathers.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #276 on: 21.05.11, 00:11 »

Hohhoijaa.. pitäisiköhän perustaa uusi staffivakanssi henkilölle, joka päivystää ja läksyttää porukkaa näistä hienoista prosedyyreistä?
No pitäisi, jos halutaan säilyttää edes joku taso Suomen osalta tuolla Muaailmalla... Tongue
Jetro Eemeli Rouvali
Offline Offline

Posts: 948
Date Registered: 15.01.11

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #277 on: 21.05.11, 06:54 »

Hohhoijaa.. pitäisiköhän perustaa uusi staffivakanssi henkilölle, joka päivystää ja läksyttää porukkaa näistä hienoista prosedyyreistä? Vapaaehtoisia? Ihan tosissaan, tää ei ole ollut pitkään aikaan enää edes hitusen huumorin tasolla, joten oliskohan aika vaihtaa säikeen nimi: "IVAO Finland - evoilua jo vuodesta 2006"

Lukekaa immeiset nuita menetelmiä ennen kuin yhistätte verkkoon, tai kysykää edes neuvoa. Jos sieltä lentäjän käsikirjasta ei löydy statisfaktööria tietoa (pyritään kyllä päivittelemään aina kun vain ehditään), niin pystyttäkää ihmeessä tänne säie tai laittakaa spostia osoitteeseen koulutus@ivao.fi, että saataisiin edes jotain järkeä tähän touhuun.

EDIT: On se nykytekniikan kehitys ihmeellistä, kun mammuttibusseista saadaan tuollaisia suorituskykylukemia irti. 121 000 jalkaa inlogilla on meinaan jo suhtkoht hyvä saavutus. Ihanko Lappeenrannan QNHlla meinattiin mennä?  Roll Eyes




Ennenkuin menin lentämään IVAO:n niin lähetin sinne koulutus säjköpostiin viestiä että kannattaisiko minun ottaa koulutus lentäjäksi kun en ollut vielä ihan verma asiasta, ja sitten jotain oisko ollu 2-kk odoteltuani päätin että jos ei kerran mitään vastausta niin lähdetäämpä itse opiskelemaan nämä välttämättömät tiedot mitä tarvitaan verkkolentämiseen. Ja nyt sitä ollaan jo siirrytty isompiin koneisiin ja juuri kohtapuoliin olen lähdössä EFHK-LOWW legille Smiley IVAO:n ja tällä kertaa katson ne tuulet KUNNOLLA !  Wink

Canon EOS 600D + EFS 18-55mm + EFS 55-250mm + Sigma 150-500/5-6.3 APO DG OS.
Jetro Eemeli Rouvali
Offline Offline

Posts: 948
Date Registered: 15.01.11

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #278 on: 21.05.11, 07:50 »




Ennenkuin menin lentämään IVAO:n niin lähetin sinne koulutus säjköpostiin viestiä että kannattaisiko minun ottaa koulutus lentäjäksi kun en ollut vielä ihan verma asiasta, ja sitten jotain oisko ollu 2-kk odoteltuani päätin että jos ei kerran mitään vastausta niin lähdetäämpä itse opiskelemaan nämä välttämättömät tiedot mitä tarvitaan verkkolentämiseen. Ja nyt sitä ollaan jo siirrytty isompiin koneisiin ja juuri kohtapuoliin olen lähdössä EFHK-LOWW legille Smiley IVAO:n ja tällä kertaa katson ne tuulet KUNNOLLA !  Wink



Korjaus en lähdekkään koska en viitsi mennä sotkemaan sinne Vienna RealTime Eavent:in aikana vaan ihn EKCH - EFHK ja kuvia tulee  Wink  Grin

Canon EOS 600D + EFS 18-55mm + EFS 55-250mm + Sigma 150-500/5-6.3 APO DG OS.
Dmitri Glouchenko
Offline Offline

Posts: 69
Date Registered: 25.01.11

WWW
Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #279 on: 21.05.11, 09:20 »

121 000 jalkaa inlogilla on meinaan jo suhtkoht hyvä saavutus.

Siin oli tarkoitus olla S. S1210 on niinkuin 12100m metrinen lentopinta. Sattui virhe, mitä siitä sitten? Korjasin sen kyllä heti, mutta ei se päivitä sitä tonne välittömästi, jos vaikka kattoo IVAen kautta.

EDIT: Täällä niinku kaikki olevinaan jotain virtuaali-ilmailun puolijumalia. Yksi kirjain virhe ja heti kauhee kohu.

Pages: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 20 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1