FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.07.17, 16:48

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  VATSIM/IVAO-huumoria
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 20 Reply Print
Author Topic: VATSIM/IVAO-huumoria  (Read 61906 times)
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1685
Date Registered: 25.10.08

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #280 on: 21.05.11, 09:32 »

Siin oli tarkoitus olla S. S1210 on niinkuin 12100m metrinen lentopinta. Sattui virhe, mitä siitä sitten? Korjasin sen kyllä heti, mutta ei se päivitä sitä tonne välittömästi, jos vaikka kattoo IVAen kautta.

EDIT: Täällä niinku kaikki olevinaan jotain virtuaali-ilmailun puolijumalia. Yksi kirjain virhe ja heti kauhee kohu.

Silti plaanissasi on virhe Venäjällä ja Kiinassa nopeuden yksikköinä käytetään Kilometrejä tunnissa ei solmuja  Roll Eyes

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Dmitri Glouchenko
Offline Offline

Posts: 69
Date Registered: 25.01.11

WWW
Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #281 on: 21.05.11, 09:43 »

Silti plaanissasi on virhe Venäjällä ja Kiinassa nopeuden yksikköinä käytetään Kilometrejä tunnissa ei solmuja  Roll Eyes

Se on hyvä tietää, mutta kun mulla ei ollu airbussissa km/h mittaria, ni se hankaloittaa nopeuden mittaamista/ilmoittamista.

Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3051
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #282 on: 21.05.11, 09:44 »

Ilmoitettava se on kuitenkin muodossa km/h. Kaiken kukkuraksi vielä olet ilmoittanut N495... Kun pitäisi olla N0495.

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Dmitri Glouchenko
Offline Offline

Posts: 69
Date Registered: 25.01.11

WWW
Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #283 on: 21.05.11, 09:48 »

Ilmoitettava se on kuitenkin muodossa km/h. Kaiken kukkuraksi vielä olet ilmoittanut N495... Kun pitäisi olla N0495.
Quote
Onneksi jotkut osaavat käyttää laskinta.

Ok ensikerralla sitten. Kiitos vaan neuvoista

Sami Qadri
Offline Offline

Posts: 478
Date Registered: 30.07.07

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #284 on: 21.05.11, 10:41 »

Kysymys ei ollut pelkästään em. screenshotista, vaan muutenkin yleensä viimeaikaisesta toiminnasta verkossa (enkä tässä viittaa erityisesti Dimitriin millään lailla). IVAO Finland on tarkoituksenmukaiseti koonnut lentäjän käsikirjan nettiin kaikkien yhteiseen käyttöön juurikin siitä syystä, että uudet lentäjät voisivat opiskella oikeita lentomenetelmiä nimenomaan _ennen_ verkkoon yhdistämistä.

Viime aikoina olen ollut moneen pilottiin henkilökohtaisesti yhteydessä heidän käytöksensä johdosta verkossa. Jatkuvasti on saanut olla huomauttelemassa ja neuvomassa, mutta silti samat kaverit rellestävät ihan miten sattuu muista ollenkaan välittämättä. Vaikka on toki ymmärrettävää etteivät aloittelijat yksinkertaisesti pysty handlaamaan kaikkea kerralla, tulisi vähän käyttää järkeäkin tässä toiminnassa ja ottaa hyvistä neuvoista vaarin. Meillä oli ennen lentäjien koulutusohjelma, mutta tällä hetkellä emme pysty logistisista syistä koulutusta tarjoamaan. Kaikkiin kouluttajiin saa kuitenkin aina tarvittaessa yhteyden sähköpostitse, eivätkä tyhmätkään kysymykset haittaa.
----------------------
Mitä tulee "virtuaali-ilmailun puolijumaliin", monet meistä täällä ovat oikeita ilmailijoita ja eräs täällä suht. aktiivisesti vaikuttava henkilö jopa liikennelentäjä. Täällä ei kenenkään päämääränä ole "päteä", vaan yksinkertaisesti kiinnittää huomiota mahdollisiin virheisiin ja huomauttaa niistä. Henkilökohtaisesti itseäni ärsyttää suuresti ne muutamat ihmiset, jotka täällä levittävät selvästi väärää tietoa ja perustelevat kokemustaan sillä, kuinka monta tuntia on istuttu ruudun edessä pyörittelemässä peukaloita katsomassa kun kone sorvaa autopilotin voimalla määränpäähän.
Pyydänkin nyt hartaasti, että ihmiset eivät neuvoisi aloittelijoita/tietämättömiä millään mutupuheella, vaan jättäisivät sen neuvomisen niille jotka asiasta oikeasti jotakin tietävät (esimerkiksi IVAO Finlandin koulutusosasto tai muu todellinen kontribuuttori, kuten hra. Lehtinen). Näin saamme väärän tiedon mahdollisimman helposti ja vähällä vaivalla kitkettyä.

Kiitos ja anteeksi!  Embarrassed


  - Flying without feathers is not easy; my wings have no feathers.
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #285 on: 21.05.11, 11:51 »

Moro!
Pistän nyt tähänkin soppaan lusikkani vaikka äskettäin päätin olla kommentoimatta mitään täällä foorumilla. Meno IVAO:ssa silloin kun lennonjohtoa ei ole paikalla on todella mennyt viime aikoina huononpaan suuntaa. Lähinnä tarkoitan tapauksia jolloin ei viitsitä tai ei käytetä ajantasaista METAR:ia vaan lähdedään lentämään kuin oltaisiin offlinessa eli käytetään sitä kiitotietä mikä milloinkin sattuu kiinnostamaan. Itse olen tehnyt sellaisen päätöksen etten välitä mitä kyseiset sahurit tekevät vaan toimin mahdollisimman tarkasti kulloinkin vallitsevien sääolosuhteiden mukaa eli lennän omat lentoni niin kuin käsitän olevan oikein. En rupea korjaamaan tai neuvomaan ketään sillä tälläkin viikolla on kolme (3) varmaa tapausta kun on lähdetty "väärään" suuntaan. No niin tämä vuodatus tästä hommasta PELAILLAAN, minä simuilen.

jukka
Jetro Eemeli Rouvali
Offline Offline

Posts: 948
Date Registered: 15.01.11

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #286 on: 21.05.11, 12:35 »

Moro!
Pistän nyt tähänkin soppaan lusikkani vaikka äskettäin päätin olla kommentoimatta mitään täällä foorumilla. Meno IVAO:ssa silloin kun lennonjohtoa ei ole paikalla on todella mennyt viime aikoina huononpaan suuntaa. Lähinnä tarkoitan tapauksia jolloin ei viitsitä tai ei käytetä ajantasaista METAR:ia vaan lähdedään lentämään kuin oltaisiin offlinessa eli käytetään sitä kiitotietä mikä milloinkin sattuu kiinnostamaan. Itse olen tehnyt sellaisen päätöksen etten välitä mitä kyseiset sahurit tekevät vaan toimin mahdollisimman tarkasti kulloinkin vallitsevien sääolosuhteiden mukaa eli lennän omat lentoni niin kuin käsitän olevan oikein. En rupea korjaamaan tai neuvomaan ketään sillä tälläkin viikolla on kolme (3) varmaa tapausta kun on lähdetty "väärään" suuntaan. No niin tämä vuodatus tästä hommasta PELAILLAAN, minä simuilen.

jukka



Itse kun lähdin tänään EKCH:lta niin olisin noussut kiitotieltä 30 mutta käytössä olikin 22R eli olin arvioinut tuulen väärin elikkä olen huono siinä ! Tuulipussi helpottaisi huomattavasti tilannetta, jos sitä sattuisi huomaamaan. Tämä tapahtuu varmasti vain niillä kentillä siis minun kohdallani joilla on paljon eri kiitoteitä. Joensuun kentällä on helppo kun on yksi kiitotie ja kaksi päätä ja tuulipussi käden ulottuvilla  thmbup

-Eemeli (ennen Jetro mutta nyt Eemeli !)

Canon EOS 600D + EFS 18-55mm + EFS 55-250mm + Sigma 150-500/5-6.3 APO DG OS.
Sami Qadri
Offline Offline

Posts: 478
Date Registered: 30.07.07

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #287 on: 21.05.11, 12:41 »

Itse kun lähdin tänään EKCH:lta niin olisin noussut kiitotieltä 30 mutta käytössä olikin 22R eli olin arvioinut tuulen väärin elikkä olen huono siinä ! Tuulipussi helpottaisi huomattavasti tilannetta, jos sitä sattuisi huomaamaan. Tämä tapahtuu varmasti vain niillä kentillä siis minun kohdallani joilla on paljon eri kiitoteitä. Joensuun kentällä on helppo kun on yksi kiitotie ja kaksi päätä ja tuulipussi käden ulottuvilla  thmbup

-Eemeli (ennen Jetro mutta nyt Eemeli !)

Otetaanpa vähän triviaa. Jos metarissa seisoo seuraavaa: EFHK 121250Z 19015KT 180V200 CAVOK 18/05 Q1016 NOSIG=

Onko paras lentoonlähtöön käytettävä kiitotie..:
a)04R
b)22R
c)33?

EDIT: typo..
« Last Edit: 21.05.11, 12:49 by Sami Qadri »


  - Flying without feathers is not easy; my wings have no feathers.
Jetro Eemeli Rouvali
Offline Offline

Posts: 948
Date Registered: 15.01.11

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #288 on: 21.05.11, 12:45 »

Otetaanpa vähän triviaa. Jos metarissa seisoo seuraavaa: EFHK 121250Z 19015KT 180V200 CAVOK 18/05 Q1016 NOSIG=

Onko paras lentoonlähtöön käytettävä kiitotie..:
a)04R
b)22R
c)30?



30 tai 22R olisin itse 30:an puolella  Embarrassed tietenkin väärin mutta minkäs teet

Canon EOS 600D + EFS 18-55mm + EFS 55-250mm + Sigma 150-500/5-6.3 APO DG OS.
Sami Qadri
Offline Offline

Posts: 478
Date Registered: 30.07.07

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #289 on: 21.05.11, 12:48 »

Kuinka monta astetta sivusta 33:lle tuulee tuolla metarin keskimääräsellä tuulella?

EDIT:  typo perhana


  - Flying without feathers is not easy; my wings have no feathers.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #290 on: 21.05.11, 12:48 »



30 tai 22R olisin itse 30:an puolella  Embarrassed tietenkin väärin mutta minkäs teet
Onkos stadissa kiitotietä 30? Tongue
Sami Qadri
Offline Offline

Posts: 478
Date Registered: 30.07.07

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #291 on: 21.05.11, 12:50 »

Onkos stadissa kiitotietä 30? Tongue

Meikäläisen typot.. no, mutta kuitenkin, edellinen kysymys vielä voimassa vaan kiitotie 33.

EDIT: Ilmesesti tämä osoittautuu liian vaikeaksi. Tarkoituksenammehan on lähteä lentoon vastatuuleen. Kun tuulee suunnasta 190 astetta, millä kiitotiellä on suurin vastatuulikomponentti? Tarkan arvon voi laskea mm. trigonometrian cosinifunktion avulla: Kiitotie 22R:lle tuuli puhaltaa n. 30 asteen kulmasta 15kt nopeudella, joten vastatuulikomponentti on ~13kt ( |cos(190-220)*15| ).  Kiitotielle 33 taas tuuli puhaltaa 140 asteen kulmasta, eli lähes täysin takaapäin. Tällöin myötätuulikomponentti olisi 11-12kt ( |cos(190-330)*15| ). Toki nää pystyy päättelemään ihan suoraan senkin perusteella, kuinka paljon tuulen suunta eroaa kiitotien suunnasta. Laskut lähinnä havainnollistuksena.
« Last Edit: 21.05.11, 13:53 by Sami Qadri »


  - Flying without feathers is not easy; my wings have no feathers.
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3234
Date Registered: 06.12.10

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #292 on: 21.05.11, 13:19 »

Jännä plaani........

[ attachment removed ]


FSLabs Support Team
Arttu Heinonen
Offline Offline

Posts: 640
Date Registered: 24.01.10

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #293 on: 21.05.11, 13:25 »

Jännä plaani........


Mitäs jännää tässä on?
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3051
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #294 on: 21.05.11, 13:33 »

Noi VORit reittipisteinä. Ne kun ei oo enää valideja... Grin

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3234
Date Registered: 06.12.10

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #295 on: 21.05.11, 13:40 »

Ja mielenkiintoinen konevalinta Grin
« Last Edit: 22.05.11, 08:16 by Lauri Sivuoja »


FSLabs Support Team
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3051
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #296 on: 21.05.11, 13:44 »

Konevalinta yhteen Tongue Ja miksei Concordella sais lentää?

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Jetro Eemeli Rouvali
Offline Offline

Posts: 948
Date Registered: 15.01.11

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #297 on: 21.05.11, 13:57 »

Konevalinta yhteen Tongue Ja miksei Concordella sais lentää?



No ei ainakaan tuollaista reittiä  Grin

Canon EOS 600D + EFS 18-55mm + EFS 55-250mm + Sigma 150-500/5-6.3 APO DG OS.
Juho Mustaparta
Offline Offline

Posts: 528
Date Registered: 30.12.09

Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #298 on: 21.05.11, 14:08 »



No ei ainakaan tuollaista reittiä  Grin

Ja mikähän sen mahtaa kieltää?  Huh Järkevyydestä voidaan kyllä olla montaa eri mieltä...  Grin
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3051
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: VATSIM/IVAO-huumoria
« Reply #299 on: 21.05.11, 14:34 »

Edelleenkään tuollaista reittiä ei saa lentää. VOR pisteet eivät ole olleet valideja sitten viime marraskuun Grin

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Pages: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 20 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1