Angående Inspelning på Teamspeak
badanka:
Quote from: Thomas Hjelm on 22.02.06, 18:46
Om man kickas från kanalen hamnar man på unicom på servern, det är inget att bråka om.
/T
Visst är det en liten fråga, men jag tycker ändå att man förklara, och be den inspelande om att sluta, visst, det händer inte så mycket, men det är prinsipet. Specielt när det inte finns någon regel som säger något emot
JoakimE:
Har för mig att det finns någon gosig liten lagtext om inspelning av samtal, denna säger nämligen att det inte är tillåtet enligt lag utan att meddela om detta *först*, så Thomas (och andra som gör det) gör helt rätt i att kicka utan förvarning. Tror det är i princip samma regler som gäller videoövervakning, något som inte heller får ske utan dels tillstånd från Länsstyrelsen (var det va?) samt med klara och tydliga varningskyltar före det övervakade området.
Svanholm:
Quote from: Joakim Ewenson on 22.02.06, 18:55
Har för mig att det finns någon gosig liten lagtext om inspelning av samtal, denna säger nämligen att det inte är tillåtet enligt lag utan att meddela om detta *först*, så Thomas (och andra som gör det) gör helt rätt i att kicka utan förvarning. Tror det är i princip samma regler som gäller videoövervakning, något som inte heller får ske utan dels tillstånd från Länsstyrelsen (var det va?) samt med klara och tydliga varningskyltar före det övervakade området.
Tror dock inte att Thomas Hjelm i detta fall kan avgöra det, inte bara Thomas utan även den som sitter som controll. I så fall ska den som spelar in fråga samtliga i kanalen om det är okej att spela in.
För att undvika detta borde IVAO.AERO eller den svenska delen sätta in en lokal bestämelse att på våra kanaler spelas det inte in. Om så fall det ska tillåtas skall det skrivas på respektive hemsida.
Svanholm:
Förlåt, glömde tillägga en sak.
Vissa regler kan modifieras i och med att det är medlemsskap som krävs för att kunna spela in.
Därav är det inte säkert att dom "vanliga" reglerna gäller.
Gud:
Någon här kanske tar åt sig av att blivit utkickad under ett försök att spela in en utvecklingsstörd pilot på IVAO?
Sen antar jag att personen i fråga förmodligen hade delat med sig av detta ljudklipp till sina vänner och bekanta..
Detta är inte schysst alls. Det som Jocke skriver stämmer alldeles utmärkt, IVAO är en del av vårt samhälle och Sveriges lagar gäller väl fortfarande..?
Jag tycker Thomas gjorde alldeles rätt i att kicka ut dig Jonas, du fick väl inte ont?
Navigation