FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.03.20, 17:12

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Kone ei pysy VOR-radiaalilla. (2 kuvaa)
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] Reply Print
Author Topic: Kone ei pysy VOR-radiaalilla. (2 kuvaa)  (Read 1868 times)
Ville Jalonen
Offline Offline

Posts: 3007
Date Registered: 19.09.03

Re: Kone ei pysy VOR-radiaalilla. (2 kuvaa)
« Reply #20 on: 24.02.06, 16:35 »

Oli kokeiltava itsekin tuota yhdistelmää SGA MD-8x+FIDG:n paneeli.

Ohjaamon puolelta katseltuna näytti tekevän kokoajan vain loivaa korjausta, mutta lopussa asia näyttikin aivan toiselta. Yllätyksellisintä oli se, että mutkittelu oli lähes mielipuolista Turun VORin lähellä, mutta tuossa lentoanalyysissä se taas näyttää suoralta menolta. Ilmeisesti siis kauempana VOR:sta tuo kone lentää tasaisemmin kaarroin, mutta ilmeisesti aloittaa hieman myöhään nuo kaarrot jolloin reitistä ollaan pahasti ulkona. Tietystihän VORille lentäminen on VORia lähempänä tarkempaa, koska onhan Flight Simulatoriinkin tehty tuo signaalin vahvuus/tarkkuus etäisyyden mukaan Roll Eyes

Tuossa minun testilennoltani eli EFTP-EFTP reitillä DCT HEL DCT RUS DCT PIR lentopinnalla 300. Ottakaa huomioon, että lentoa ei ole lennetty mitenkään realismia tavoitellen. Tampereen ja Helsingin alkupään mutkat johtuvat lähinnä siitä, että halusin NAV moden avulla kokeilla tuon selviytymisen todella jyrkästä kulmasta radiaalille menossa.

Jokatapauksessa tuossa nuo kuvat mistä mutkittelu ilmenee hyvin. Jokainen pystyy varmaan löytymään kohdat, jotka on lennetty kun radiaali otettu kiinni.


[ attachment removed ]


[ attachment removed ]

Vika taitaa ennemminkin löytyä SGA:n koneesta, sillä aircraft.cfg pitää sisällään tuon autopilotin toiminnan. Tässä SGA:n MD:n oma.

Quote
[autopilot]
autopilot_available=1
flight_director_available=1
default_vertical_speed=1200.000000
autothrottle_available=1
autothrottle_arming_required=1
autothrottle_takeoff_ga=1
autothrottle_max_rpm=99.000000
pitch_takeoff_ga=8.000000
use_no_default_pitch=1
use_no_default_bank=1
default_pitch_mode=0
default_bank_mode=0
max_pitch=10.000000
max_pitch_acceleration=1.000000
max_pitch_velocity_lo_alt=2.000000
max_pitch_velocity_hi_alt=1.500000
max_pitch_velocity_lo_alt_breakpoint=20000.000000
max_pitch_velocity_hi_alt_breakpoint=28000.000000
max_bank=25.000000
max_bank_acceleration=1.800000
max_bank_velocity=3.000000
max_throttle_rate=0.100000
nav_proportional_control=9.000000
nav_integrator_control=0.250000
nav_derivative_control=0.000000
nav_integrator_boundary=2.500000
nav_derivative_boundary=0.000000
gs_proportional_control=9.520000
gs_integrator_control=0.260000
gs_derivative_control=0.000000
gs_integrator_boundary=0.700000
gs_derivative_boundary=0.000000
yaw_damper_gain=0.000000
tuomoseppala
Former member
Re: Kone ei pysy VOR-radiaalilla. (2 kuvaa)
« Reply #21 on: 24.02.06, 22:52 »

Kiitos Ville. Onhan se luonnollista että kone tekee näennäisesti isompaa korjausta lähempänä VORia. Mutta vika on siis SGA:ssa ja FIDG:ssä. Pitää palata huomenna testailun merkeissä asiaan ja topicin äärelle.

Nyt hyvää yötä  Cool

-tuomo
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Online Online

Posts: 9591
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Kone ei pysy VOR-radiaalilla. (2 kuvaa)
« Reply #22 on: 25.02.06, 01:11 »

LAGOn mädäri pysyy hyvin radiaalilla, korjaa tuulen mukaan ja kun alkaa ajautua pois radiaalilta niin AP tekee pieniä korjauksia. Toisin sanoen ainakin LAGOn koneella ei ole mitään ongelmia lentää VOR majakoita avuksi käyttäen. Tosin koneessa on myös FMS joten eipä niitä VOR radiaaleja niin tule edes käytettyä.

Testasin myös mitä tapahtuu kun lähestytään radiaalia 60 asteen kulmassa. No eihän se kone tietenkään ehdi kääntyä tarpeeksi nopeasti joten ylihän se menee, mutta yhden korjauksen jälkeen matka jatkuu siististi radiaalia pitkin. LAGOn kone on muuten aika "veltto", ei mitenkään äkäisesti reagoi ohjaimiin, en tiedä kuinka realistista se on mutta kone tuntuu erittäin stabiililta ja sitä on käsin ilo lentää.

'Don't panic'
tuomoseppala
Former member
Re: Kone ei pysy VOR-radiaalilla. (2 kuvaa)
« Reply #23 on: 25.02.06, 10:25 »

Eli luottokortti käteen  Sad

Tuli tässä muuten ihan asiasta kukkaruukkuun kysymys freeware scenerystä alueelle KLAX/Kalifornia. Onko suosituksia, siis freewarena? FSN search ja avsim.com ei suostunnut mitään löytämään joten epäilen freewaren olemassaoloa.

-tuomo
« Last Edit: 25.02.06, 10:32 by Tuomo Seppälä »
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Online Online

Posts: 9591
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Kone ei pysy VOR-radiaalilla. (2 kuvaa)
« Reply #24 on: 25.02.06, 11:53 »

Eli luottokortti käteen  Sad

Niin no ssehän on selvä että LAGOn MD on parempi kuin yksikään freeware.

Kannattaa kuitenkin katsoa myös nämä:
http://www.flight1.com/products.asp?product=uas80
http://www.mdsuper80.com/

Viimeisestä kuitenkin varoituksen sana... se on hyper-realistinen, eli kaikki nappulat jne. toimii. Mutta, ainakin minulla siinä koneessa on jotain kummallisuuksia välillä eikä mulla ole FMC:tä tai JC mallia. Käytännössä tämä kone on joutunut roskikseen ja omasta mielestäni LAGO MD on parempi kokonaisuus.

Se Flight1 MD sen sijaan on vähän vanhempaa mallia, ihan hyvä sekin. Testasin justiin VOR TRACK siinäkin ja hyvin se lentää. Joskin pientä kääntyilyä on huomattavissa kovalla tuulella ja lähestyttäessä majakkaa.

Quote
Tuli tässä muuten ihan asiasta kukkaruukkuun kysymys freeware scenerystä alueelle KLAX/Kalifornia. Onko suosituksia, siis freewarena? FSN search ja avsim.com ei suostunnut mitään löytämään joten epäilen freewaren olemassaoloa.

Eipä taida olla mitään merkittävää. Simflyers on tehnyt KLAX kentän, minulla sitä ei ole, mutta löisin vaikka pääni pantiksi että FPS tippuu sietämättömän pienenksi ja lentämisestä katoaa fiilis.

KSAN ei ole kaukana ja sinne löytyy FlyTampan maisema, samoin KSFO. Mutta nämä ovat siis maksullisia.

'Don't panic'
tuomoseppala
Former member
Re: Kone ei pysy VOR-radiaalilla. (2 kuvaa)
« Reply #25 on: 27.02.06, 07:18 »

Noniin, viikonloppu takana ja vähän ehdin asiaan panetuakkin testailun merkeissä. Oikeastaaan lopputulos oli pitkälle seuraavanlainen:

- Default-koneet toimivat kohtuullisen hyvin ja lentävät sekä QDM että QDR radiaalit moitteettomasti.
- Suurin osa freeware addoneista hallitsevat QDM radiaalin, kuten esimerkkinä EACA:n Falcon 50.
- Kaikki koneet, mukaanlukien SGA toimivat lähestulkoon moitteetta lennettäessä QDR-radiaalia.

Eli summasummarum. Luottokortti kätöseen jos haluaa hyvää lisäosaa tai sitten tähän ongelmaan auttaa lentäminen OUTBOUND radiaalia, jolloin kone pysyy linjalla.

Kiitos kaikille vastauksista.

-tuomo

**QDM = Inbound radiaali kohti majakkaa
**QDR = Outbound radiaali majakasta poispäin
Henri Karlsson
Offline Offline

Posts: 1262
Date Registered: 26.12.05

Re: Kone ei pysy VOR-radiaalilla. (2 kuvaa)
« Reply #26 on: 27.02.06, 07:32 »


**QDM = Inbound radiaali kohti majakkaa
Liittyykö tämä VOReinhin, ku eikös tämä ole radiosuuntima, eli atc:n antama apu eksymistilanteessa radiosignaalin perusteella, vai olenko täysin hakoteillä  Huh

tuomoseppala
Former member
Re: Kone ei pysy VOR-radiaalilla. (2 kuvaa)
« Reply #27 on: 27.02.06, 07:51 »

ku eikös tämä ole radiosuuntima, eli atc:n antama apu eksymistilanteessa radiosignaalin perusteella,

öh?  Huh
EDIT napsahtaa: Olet ihan oikeassa, eli ATC voi pyydettäessä antaa QDM radiaalin majakalle, jos kone on hieman eksyksissä. Tämän luin vasta tämän päivän aikana loistavasta "Anekdootteja lennonjohdosta" -threadista.

QDM/QDR tarkoittaa siis suuntaa eli radiaalia kohti majakkaa tai sieltä poistapäin. Koskee niin VOR kuin NDB majakoita. Jos sanotaan vaikka "FLY HEL(114.20) QDR 320.." tarkoittaa että lennä HEL VOR:ilta poispäin suuntaan 320.
Eipä näitä niin paljon tuolla reittikoneissa käytetä mutta mittarinavigointiin liittyviä juttuja.

-tuomo
« Last Edit: 27.02.06, 13:58 by Tuomo Seppälä »
Sami Puro
Administrator
Offline Offline

Posts: 15354
Date Registered: 03.07.01

Re: Kone ei pysy VOR-radiaalilla. (2 kuvaa)
« Reply #28 on: 27.02.06, 15:01 »

QDM/QDR tarkoittaa siis suuntaa eli radiaalia kohti majakkaa tai sieltä poistapäin. Koskee niin VOR kuin NDB majakoita. Jos sanotaan vaikka "FLY HEL(114.20) QDR 320.." tarkoittaa että lennä HEL VOR:ilta poispäin suuntaan 320.

Käytännössä VOR:ien yhteydessä puhutaan vain radiaaleista ja qdm/qdr:stä ndb:n yhteydessä. Eli "fly HEL radial 325 outbound" taikka inbound. Ja tietysti tuo QDM liittyy myös esim. tämän VDF-suuntiman pyytämiseen, jossa radiolähetteen perusteella voidaan kertoa suunta takaisin kentälle jos on päässyt eksymään. Jossainpäin maailmaa on jopa tuollaisia VDF-lähestymismenetelmiäkin....


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Henri Karlsson
Offline Offline

Posts: 1262
Date Registered: 26.12.05

Re: Kone ei pysy VOR-radiaalilla. (2 kuvaa)
« Reply #29 on: 28.02.06, 06:43 »

Kiittää ja kumartaa uusista tiedoista  Smiley

Jari Kähkönen
Sminki-pinki Chris Waddle
Offline Offline

Posts: 2228
Date Registered: 10.12.02

WWW
Re: Kone ei pysy VOR-radiaalilla. (2 kuvaa)
« Reply #30 on: 01.03.06, 06:04 »

Luulisi tuon olevan aika peruskauraa...? Edelleen olisi erittäin tarpeellista saada tietoa kaupallisista MD -koneista. Jos mies on viisi vuotta lennellyt simuilla, niin ainakin luulisin että siinä ajassa oppii autopilotin käyttöä? Itseäni kiinnostaa (näin jälkeenpäin) suunnattomasti se pystyykö esim Lagon MD:llä lentämään kyseisiä VOR radiaaleja? ja pystyykö myös autopilottia käyttämään pinnalla 350? ilman "ankka" moodia! Paneeliahan en kyllä muistaakseni vaihtanut, koska oli hyvä.

T: Mika

Itse olen lentänyt Flight1:n DC-9 "Iron Knucklesilla" todella paljon ja oikeastaan aina VOR-VOR navigaatiolla (kun eihän siinä juuri muuta ole). Ei vaaputa, hyvin pitää kurssin ja osaa tulla radiaalille, ensin yleensä menee vähän yli, mutta parilla pienellä S-korjauksella alkaa pitämään kurssia oikein hyvin. Majakkaa lähestyttäessä vaihdan HDG:lle ja pistän uudet arvot radioon ja kurssiin jonka jälkeen joko uudelle VOR:lle tai sitten "backcoursella" pois päin. HDG:ngin ruuvaan koko ajan osoittamaan kurssin suuntaan, joten VOR:n vaihto on helppoa.

 -Kähmy

Maan massa kallistuu kohti pimeää tyhjää, maan valot häviävät
-Kauko Röyhkä, Sukellan Taivaalle
Click here for my pics
http://www.simradar.com - A Flight Simulator Community
Pages: 1 [2] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1