FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
15.10.19, 01:03

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Left Seat Simulationsilta lisäpalikka LDS 767-300ER koneeseen
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Left Seat Simulationsilta lisäpalikka LDS 767-300ER koneeseen  (Read 2984 times)
juhake
Former member
Left Seat Simulationsilta lisäpalikka LDS 767-300ER koneeseen
« on: 26.02.06, 21:43 »

Left Seat Simulations on julkaissut Copilot: 767 Edition lisäpalikan joka lisää viereesi förstin. Ohjelma käyttää äänentunnistusta ja sinun tarvitsee vain sanoa mitä haluat förstin tekevän. Ominaisuuksiin kuuluu erinäisiä jutskia, kuten esim. luetut checklistit. Hintaa on 19.99$

Lisää asiasta täällä

Onkos joku jo koittanut? Miten toimii?
Tero Partanen

Date Registered: 14.11.01

Re: Left Seat Simulationsilta lisäpalikka LDS 767-300ER koneeseen
« Reply #1 on: 26.02.06, 22:13 »

Juuri ostin palikan ja opetin puolisentuntia XP:n speech recognition engineä.

Toimii todella hyvin. Pikkurahalla todella loistava pikkulisuri. Suosittelen Smiley.

Tero

PPL(A)
JussiHie
Former member
« Reply #2 on: 27.02.06, 01:55 »

Toimii todella hyvin. Pikkurahalla todella loistava pikkulisuri. Suosittelen Smiley.

Tero

Mikäs se tuollainen puheentunnistusjuttu on? Etin sitä kyllä ohjauspaneelista, mutta en löytänyt.
JTE
Former member
« Reply #3 on: 27.02.06, 04:20 »

Se speech recognition pitää ladata ja asentaa erikseen. Homma toimii myös muissa peleissä, esim Silent Hunter 3 sukellusvenesimussa on hauska karjua komentoja.  Grin
juhake
Former member
« Reply #4 on: 27.02.06, 16:14 »

Olisikohan kyseisestä lisäpalikasta missään videota? Että miten se försti lukee niitä checklistoja ja ilmoittelee muutoksista? Tero the videomaker? Wink
arttula
Former member
« Reply #5 on: 27.02.06, 16:25 »

Terve

Kuulostaa mielenkiintoiselta ! Hei, miten on ? Onko tuossa systeemissä jokin "tangenttinappi", jolla puhutaan peräsmiehelle ? Ajattelin lähinnä online-lentoja, jolloin systeemi saattaa mennä sekaisin read backien kanssa.

Arttu

Tero
arttula
Former member
« Reply #6 on: 28.02.06, 06:33 »

Tero ?? Huhuu ?? Olen jo ladannut tuon asennuspaketin, mutta en ole viitsinyt maksaa vielä... Tongue

Arttu

Terve

Kuulostaa mielenkiintoiselta ! Hei, miten on ? Onko tuossa systeemissä jokin "tangenttinappi", jolla puhutaan peräsmiehelle ? Ajattelin lähinnä online-lentoja, jolloin systeemi saattaa mennä sekaisin read backien kanssa.

Arttu

Tero Partanen

« Reply #7 on: 28.02.06, 06:57 »

Terve Arttu,

Elikkäs förstiä ei komenneta millään näppäinkomennoilla tai vast. vaan ainoastaan äänellä. Jos sen haluaa aktiiviseksi, niin sanotaan "wake up", ja se vastaa "awake". Vastaavasti inaktiiviseksi sen saa komentamalla "go to sleep", ja se vastaa "sleeping".

Checkkilistat ovat sellaisia, että ohjelman mukana tulee checklista, jossa on tietyt itemit, ja niille "oikeat vastaukset". Kun pyydät esim. "Before start checklist", niin ohjelma toistaa "Before start checklist" ja alkaa lukemaan niitä itemeitä yksi kerrallaan, odottaen jokaiseen itemiin sinun vastauksen ennenkuin jatkaa seuraavaan. Ja se vastaus pitää olla tarkistuslistan mukainen. Esim. "Altimeters" - "Set and crosschecked". Kun lista on loppu, copilot sanoo "Before start checklist complete". Eli mennään aivan kuten oikeastikin.

Olen jo tämän kehittäjän kanssa vaihdellut maileja, että luultavasti tuo minun 757/767 checklist implementoidaan jossain muodossa tuohon co-pilotiin, koska ohjelman tämänhetkinen lista ei ole niin kattava, eikä minusta aivan realistinenkaan. Lisäksi, Shaun meinaa hyödyntää Level-D:n uusimman servicepackin (SP3) uudempaa ja kattavaa SDK:ta, joka mahdollistaa käytännössä 95% paneelikomennoista ääniohjattaviksi, tjsp. 

Mulla oli muuten semmonen ongelma tuon co-pilotin kanssa, että kun laitoin isoista kajareista tulemaan myös nuo co-pilotin vastaukset (eli se vastaa komentoihin aina esim. jos sanot Gear Up, niin se sanoo "gear going up" samalla kun laittaa telinevivun ylös), niin se kuuli ilmeisesti mun paskamikrofoniin omat vastauksensa, ja joutui semmoseen ihme looppiin ja keksi omasta päästä komentoja, joita en sanonut. Ja mulla ne oli aina "VNAV ENGAGED" tai "FLAPS ONE SELECTED". Mutta sitten kun siirsin tuon co-pilotin äänet tulemaan headseteistä, niin tuo ongelma hävisi. Eli, jos teillä on kajareissa nuo co-pilotin vastaukset, niin tämmöstä saattaa esiintyä, ellei ole hyvänlaatuisia noise-cancelling headsettejä käytössä...

Jengi on lentänyt ilmeisesti täysin ongelmitta tällä VATSIM:ssä jopa siten, että niillä on ollut co-pilotti aktiivisena (eli ei unessa) samalla kun ovat puhuneet ATC:lle. Eli se on todella selektiivinen sille, mitä se ymmärtää. Ei turhista hätkähdä. Ja sen nukuttaminen on piinallisen helppoa Smiley. Toinen hyvä juttu on, että tuolle voi puhua nopeasti. Puheentunnistus on parantunut näköjään tosi paljon, ja tuolle ei ainakaan mun tarvi artikuloida hitaasti asioita, vaan ihan normaalirytmillä kun puhuu tavallisen selkeästi niin toimii.

Eilen lensin pari lentoa tuolla, ja se oikeasti toimii. Hyvin.

Tero

PPL(A)
arttula
Former member
« Reply #8 on: 28.02.06, 09:19 »

Kiitos Tero !

Taitaa mennä visanvingutukseksi tänään... Tongue

Arttu
Tero Partanen

« Reply #9 on: 28.02.06, 20:33 »

Moi,

Tällä hetkellä FL270 läpi VATSIM:ssä matkalla Amsterdamista Helsinkiin, ja Co-pilot rulettaa aivan sairaasti!

Workload laskee juuri sopivasti varsinkin takeoffin aikana, kun voi pyytää LNAVia, VNAVia, telinettä... FMC:ltä directiä jne.. aivan mahtava. Eikä kertaakaan ole ryppyillyt.

Tero

PPL(A)
Jan Sandholm

Date Registered: 05.07.05

« Reply #10 on: 28.02.06, 20:58 »

Eikä kertaakaan ole ryppyillyt.

Hmm... Mulla menee herkästi luuppiin Flaps up, Flaps 5, Flaps up, Flaps 5 jne (korvakuulokkeilla). SP3 asennettu, muilla SP3 vai SP2.1? Todennäköisesti kuitenkin vain mikki antaa kohinaa... On kyllä tosi hieno paketti. Ja vielä paremmat checklistit tulossa?
Tero Partanen

« Reply #11 on: 28.02.06, 21:10 »

Joo SP3 mulla LDS:stä asennettu, mutta ei se tommosiin looppeihin vaikuta, onko sielä SP2.1 vai SP3.

Itse epäilen sulla kahta asiaa: mikin kohina ja sitten se, että et ole opettanut engineä tarpeeksi.

Luultavasti kuitenkin mikki...

Tero

PPL(A)
Jan Sandholm

Date Registered: 05.07.05

« Reply #12 on: 28.02.06, 21:15 »

Joo SP3 mulla LDS:stä asennettu, mutta ei se tommosiin looppeihin vaikuta, onko sielä SP2.1 vai SP3.

Itse epäilen sulla kahta asiaa: mikin kohina ja sitten se, että et ole opettanut engineä tarpeeksi.

Luultavasti kuitenkin mikki...

Tero

Eihän sitä koskaan etukäteen arvaa, SDK oli muuttunut versiosta 2.1 (ainakin aikaleima)... Tongue Engineä en opettanut lainkaan, joten siihen nähden ihmettelen miten hyvin toimii (tuo oli oikeastaan ainoa ongelma)...
Tero Partanen

« Reply #13 on: 28.02.06, 21:23 »

Juu on SDK muuttunut, mutta ei se vaikuta tähän asiaan. Se nyt vaan sisältää enemmän komentoja, joita voidaan ohjata LDS:n ulkopuolelta. Voiceohjaus käyttää tiettyjä osia SDK:sta, jotka oli olemassa 2.1:ssä, ja jatkaa olemistaan 3.0:ssa muuttumattomana. Sehän on vain rajapinta ulkoisille ohjelmille Level-D:n sisään.

Kannattaa opettaa sitä engineä. Itse olen tuhrannut varmaan reippaan tunnin noihin hommiin jo, ja suosituksenahan on, että kävis ne kaikki XP:n opettelut läpi maksimaalisen suorituskyvyn saamiseksi.

EDIT: Ja lento ohi. Kaikki meni putkeen / kuin rasvattu.... Tuo co-pilot on kyllä mulle ainakin "keeper".

Tero
« Last Edit: 28.02.06, 22:41 by Tero Partanen »

PPL(A)
arttula
Former member
« Reply #14 on: 01.03.06, 07:47 »

Terve

Juu, minäkin ostin sen, ja käytin hetken aikaa puheentunnistuksen opettamiseen. Hyvin tuntuu toimivan. Ainoastaan ärsyttää tuo "co-pilotin" koneääni. Onko siihen saatavilla mitään luonnollisemman oloista ?

Mutta kaiken kaikkiaan oiva lisäosa ! Smiley

Arttu
Tero Partanen

« Reply #15 on: 01.03.06, 08:38 »

Moi,

Vaihda eri ääni sieltä asetuksista.

Netistä saa sitten lisäksi semmosia luonnollisia ääniä, toiset maksaa toiset ei... Smiley

TEro

PPL(A)
kille
Former member
« Reply #16 on: 01.03.06, 08:46 »

Lämpimästi suosittelen odottamaan FS2Crew:n 767-versiota. Ei tarvii vaivata päätään koneäänillä  Smiley

http://www.fs2crew.com/product6.htm
arttula
Former member
« Reply #17 on: 01.03.06, 09:16 »

Onkos linkkivinkkiä ?? Niihin ilmaisiin mielellään... Tongue

Arttu

Moi,

Vaihda eri ääni sieltä asetuksista.

Netistä saa sitten lisäksi semmosia luonnollisia ääniä, toiset maksaa toiset ei... Smiley

TEro
Tero Partanen

« Reply #18 on: 01.03.06, 14:43 »

Lämpimästi suosittelen odottamaan FS2Crew:n 767-versiota. Ei tarvii vaivata päätään koneäänillä  Smiley

http://www.fs2crew.com/product6.htm

Niin, no FS2crew on sitten sitä, että pitää painella nappeja, että saa sen perämiehen tekemään asioita. Betatiimin Dave on ollut tuossa mukana, mutta ei oikein itsekään ole varma siitä, että tuliko tuosta nyt hyvä vai ei. On siinä ainakin paljon asioita mukana.

Ite jos ajattelen, että haluanko äänellä pyytää perämiestä tekemään asioita (kuten oikeassa elämässä), vai painella nappeja näppäimistöltä, niin silloin valitsen ensimmäisen. Tietysti FS2crewissä on myös integroituna monia pieniä kivoja asioita kuten Non-normalit ja niiden skenaariot.

Tero

PPL(A)
kille
Former member
« Reply #19 on: 01.03.06, 15:41 »

Ite jos ajattelen, että haluanko äänellä pyytää perämiestä tekemään asioita (kuten oikeassa elämässä), vai painella nappeja näppäimistöltä, niin silloin valitsen ensimmäisen. Tietysti FS2crewissä on myös integroituna monia pieniä kivoja asioita kuten Non-normalit ja niiden skenaariot.

Kummassakin on varmasti omat hyvät puolensa. FS2Crew-konseptissa minua on aina viehättänyt sen monipuolisuus ja juuri nuo mainitsemasi erilaiset skenaariot. LSS-palikka tekee asioita vain käskystä, FS2C osaa tehdä omat flownsa käskemättäkin ja toimia ympäristön mukaan, esim. laittaa lisää jäänestoa jäätäviin olosuhteisiin lennettäessä tai tehdä after takeoff -itemit automaattisesti. Kahden napin käyttöliittymäkin on hyvin intuitiivinen kun sitä alkaa käyttämään. Toisaalta äänikomentoja olisi hauska paiskoa..

FS2C:n selkein heikkous on ollut se että lennon vaiheet tulee tapahtua samalla rutiinilla jota ei voi juurikaan rikkoa. Esimerkiksi et voi nykäistä telinettä alas ennen laippoja vauhdin tappamiseksi tms. Toivon mukaan uusin versio kehittää taas tätä puolta.

Jos vain nuo kaksi konseptia saisi jollain tapaa yhdistettyä. Äänikomennot ja FS2Crewn erikoistoiminnot - siinäpä vasta unelmaa kerrakseen! FS2Crewn neljäs kehitysversio kenties.. Smiley

Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1