Resan till Nice
Erik Sandegård:
Det handlar bara om vilken som är kapten på flighten eller policy bestämmelser dom har på bolaget.
vicce:
Okej, så SAS har ingen policy bestämmelse att man inte får sitta i cockpit utan det är upp till Kapten?
Erik Sandegård:
Klart att dom har en policy, men jag vet inte hur den lyder. Det är ju alltid kapten som har sista ordet, så du får ju inte mer än ett NEJ.
Svanholm:
Jag har väldgit starkt för mig att SAS har en policy att du endast får sitta i cockpit om du är anställd i bolaget.
Flygtekniker:
Med nästan 99% säkerhet kan jag påstå att 90% Bolag har ett formelt förbud mot Jumpseat "åkare" såvida ej individen tillhör bolaget eller har särskilda skäl till att följa med i cockpiten.
Finns dock undantag, t.ex Skyways som har en gräns på 2 st jumpseat "besök" per år, individen ska dock vara släkt eller en nära vän..
Men som Erik säger så är det alltid upp till kapten att säga ja eller nej. Ett tips till ni som är sugna på att flyga jumpseat, ta aldrig ett nej från en person som inte har befogenhet att säga nej. Med det menar jag, var trevlig men se till att dom frågar PIC..
Mvh Undertecknande
Navigation