perämiehen asemasta

(1/2) > >>

Juhowee:
Tietääkseni (en tiedä meneekö päin mäntyä) perämies ei pääasiallisesti lennä konetta vaan kapteeni hoitelee sen tai ainakin nousun ja laskun. Miten perämiehen tehtävä toiteutetaan VF:ssä?

ToniT:
Vai semmosta... Kyllä oikeesti ainakin sekä perämies että kapteenit lentävät konetta tasapuolisesti. Toinen lentää mennessä ja toinen tullessa. VF:ssä perämiehen ja kapteenin välillä ei ole käytännössä minkäänlaista eroa.

Juhowee:
Quote

Vai semmosta... Kyllä oikeesti ainakin sekä perämies että kapteenit lentävät konetta tasapuolisesti.


Vai niin.

Lauri:
Quote

Tietääkseni (en tiedä meneekö päin mäntyä) perämies ei pääasiallisesti lennä konetta vaan kapteeni hoitelee sen tai ainakin nousun ja laskun. Miten perämiehen tehtävä toiteutetaan VF:ssä?


Perämies ja kapteeni vaihtelevat oikeassa elämässä vuoroja koko ajan lennolla. Toinen saattaa nousta ja toinen laskea jne.. On ilmeisesti tiettyjä juttuja, joita vain kapteeni hoitaa (niistä en tiedä tarkemmin). Mutta ilma-aluksen kapteeni tekee kuitenkin joka asiassa viimeisen ja ratkaisevan päätöksen.

VF:ssä kapteenin asema on toistaiseksi mahdollista toteuttaa vain tittelin ansaitsemisella, ja kapteenin paneelilla (jos kys. lisäosassa on molemmat kuvakulmat saatavilla). Silti mielestäni tämä kapteenin ja f/o:n ero ei ole niin merkittävä näin virtuaali-ilmailussa. Enemmänkin vain se nimike ja kunnia 

T. Lauri Lahtinen / A320 Senior Co-Pilot

jr:
Toinen lentää mennessä, toinen tullessa. Pidemmillä lennoilla (Atlantin ylitykset yms.) toimitaan eri periaatteella. PF (Pilot Flying, ei liity mitenkään kapteeni/perämies-asetelmaan) hoitaa nousut, matkalennon (eli autopilotin ja lentotietokoneen käytön) ja laskeutumisen. Joissakin konetyypeissä vain kapteeni saa rullata. PNF (Pilot Not Flying) hoitaa sitten radioliikenteen, huolehtii PF:n käskyjen mukaisesti esim. laskutelineistä, laipoista, autopilotin kytkemisestä nousussa ja monitoroi PF:ää. Hän myös täyttää lennonseurantakaavaketta, johon merkitään esim. reittipisteiden ylitykset, polttoainetietoja, annetut korkeus-, suunta- yms.-selvitykset. Kipparilla on sitten tietenkin se viimeinen vastuu, mutta myös perämiehellä on oikeus ottaa ohjaimet, jos homma alkaa mennä vasemmalta puolelta metsään. Tavallisesti PF kuuluttelee matkustamokuulutukset.   

Navigation

Up one level

Next page