FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.11.17, 11:19

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 18.11.2014 )
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 32 Reply Print
Author Topic: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 18.11.2014 )  (Read 146425 times)
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 23.8.2008 )
« Reply #180 on: 22.08.08, 18:38 »

Valmis takaseinän ja kojelaudan verhoilu:

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Construction%20of%20the%20fuselage%2C%20September%202006%20-%20August%202008/94.JPG
« Last Edit: 23.08.08, 15:42 by O-P Pietila »
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 22.8.2008 )
« Reply #181 on: 22.08.08, 18:52 »

Mitä materiaalia käytätte tuossa sisäverhoilussa?
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 22.8.2008 )
« Reply #182 on: 22.08.08, 19:09 »

Ostin Etolasta metritavarana takaseinään harmaata kumipohjaista mattoa ja lattiaan alkuperäisen väristä punaista. Lattiamatoista jää irroitettavat huoltoja varten. Takaseinän maton vedin kiinni ruuveilla. Kaiutinkotelot ovat Biltemasta. Itse ämyrit (Creativen matolaatikot) on upotettu väliseinään.

Kojelaudan ja ovien sisäverhoilut ostin Eurokankaasta. (keinonahkaa metritavarana).  Ovien verhoilut piti teettää paikallisessa huonekaluverstaassa (Wanhat Toolit, Pori) uudelleen. Sama firma verhoili aikaisemmin penkit ja tekee visuaalin peitekankaan, kun aika koittaa. Materiaalit verhoiluihin löytyi Turun läheltä, Muovikum Oy:stä.
« Last Edit: 25.08.08, 06:50 by O-P Pietila »
Markus Mäkivaara
Offline Offline

Posts: 437
Date Registered: 11.12.07

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 23.8.2008 )
« Reply #183 on: 23.08.08, 19:19 »

Moro!

Misäs tätä kaunokaista kasataan??  Shocked Komiaa jälkee...

Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 23.8.2008 )
« Reply #184 on: 24.08.08, 09:03 »

Näyttää kyllä tosi komealta taas kerran :-)

- T

akos
Former member
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 23.8.2008 )
« Reply #185 on: 24.08.08, 11:11 »

VAU! Tosi asiallista jälkeä. thmbup

Oskari.
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 28.9.2008 )
« Reply #186 on: 28.09.08, 08:40 »

Ovien verhoiluja:
[ attachment removed ]
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 28.9.2008 )
« Reply #187 on: 28.09.08, 09:52 »

Hienolta näyttää. Koska on valmista, että pääsee testaamaan?  Grin


"When we left earth it changed our world"
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 7.10.2008 )
« Reply #188 on: 07.10.08, 17:27 »

Ikkunoiden koesovitusta. Lisätään vielä saranat ja ikkunan lukitussalpa niin saadaan näistä aukeavat:

[ attachment removed ]

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/assorted%20construction%20pictures/windows%20and%20doors/IMG_1152.JPG
« Last Edit: 07.10.08, 17:49 by O-P Pietila »
Jari Kaskelin
Offline Offline

Posts: 137
Date Registered: 13.10.08

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 7.10.2008 )
« Reply #189 on: 13.10.08, 08:35 »

Tunnut tekevän kaiken viimeisen päälle...

Oletettavasti sinulla on jo puhaltimet raitisilmasuuttimia varten.
Simun realistisuutta saisi lisättyä, jos raitisilmasuulakkeen puhallusvoimakkuus muuttuisi ilmanopeuden/potkurivirran voimakkuden mukaan. En tosin muista, onko kaikissa Cessnoissa siiven tyvessä raitisilmasuulakkeet. En myöskään osaa neuvoa, miten säätö olisi kaikista helpoiten toteutettavissa.

Näihin jo vähän iäkkäämppin moottorikoneisiin kuuluvat olleelisesti kaikenlaiset värinät ja räminät. Lämmityslaitteen puhallin säätyisi moottorin kierrosluvun mukaan ja olisi sen verran epäkesko, että se simulosi samalla moottorin/potkurin aiheuttamia värinöitä. Sopiva moottorin saa vaikkapa jostakin käytöstä poistetusta akkuporakoneesta (akku korvataan virtalähteellä). Akkuporakoneessa on jo valmiina kierrosluvunsäätöelektroniikka. Helpoin ohjaustapa on ohjata moottori päälle releen avulla simu-ohjelmistosta. Kierrosluvun säätö liitetään vakierrospotkurin säätöpotikan rinnalle. Akkuporakoneen ääni peittynee simun moottoripörinän alle...

Ajatusleikkiä voi jatkaa edelleen...
Siirrettävä ilmastointikone maksaa vain muutamia satasia. Sen avulla voisit simuloida kapiinin lämmityslaitteen säätöjä sekoittamalla huoneilmaa ja jäähdytettyä ilmaa keskenään.
mtanttar
Former member
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 7.10.2008 )
« Reply #190 on: 13.10.08, 10:02 »

Sitten on myös olemassa (ilmeisesti autoon tarkoitettuja) "tärähdyselementtejä", siis kaiuttimia jotka äänen sijaan tuottavat tärinää. Sellainen voisi olla poikaa penkin alla, muistaakseni näin joskus jonkun mainoksen eivätkä olleet edes kalliita. Ja näköjään noita voi valmistaa myös itse.
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 7.10.2008 )
« Reply #191 on: 13.10.08, 10:30 »

Kiitos hyvistä vinkeistä. Kortit yms. vaativat jonkinlaisen kiertoilman simun nokkaan. Tämä tehdään varmaan MIK-simun ja Ilmailumuseon tapaan
PC:n tuulettimilla.

Ilmastointia varten ollaan alustavasti suunniteltu myös perinteinen PC:n tuuletin jonka puhallus ohjataan putkia pitkin kattoon ja kojelaudan suodattimille. Näistä voisi sitten kätevästi säätää paljonko raikasta ilmaa hyttiin puhaltaa.

Tärinän virkaa hoitaa aluksi Creativen paketin mukana tullut subi joka on sijoitettuna simun rungon etuosaan. Näin jää kätevästi piiloon eikä vie tilaa ohjaamosta. Bassohan ei ole niin kranttu suuntaukselle, kuin muut kaiuttimet. Penkkien alle voi jatkossa lisätä vielä omat skobet jos ei subi riitä.

Täällä takahikiällä on alkuperäisten osien metsästys kiven alla ja jenkkilästäkään ei raaski tilata, kun hinnat ovat jo ilman tulleja vanhoille romuille aika tähtitieteellisissä hinnoissa. Pitää kehittää alkuperäisten raikasilmasuuttimien tilalle joku ratkaisu. Tässä muuten vähän referenssiä lentokoneen varaosien hinnoista, from USA:

"Fresh air vents are $125 each"  Tongue
« Last Edit: 13.10.08, 10:48 by O-P Pietila »
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 7.10.2008 )
« Reply #192 on: 13.10.08, 12:32 »

Ilmastointia varten ollaan alustavasti suunniteltu myös perinteinen PC:n tuuletin jonka puhallus ohjataan putkia pitkin kattoon ja kojelaudan suodattimille. Näistä voisi sitten kätevästi säätää paljonko raikasta ilmaa hyttiin puhaltaa.

Tämä ilmastointi on aika tärkeä juttu. Vaikka meiltä Ilmailumuseon simusta puuttuu vielä ovi, on simussa pitkän messupäivän jälkeen aika nihkeä ja tunkkainen tunnelma. Kunhan ovi on paikallaan, on simuun pakko tuoda raitista ilmaa. Olen suunnitellut rakentavani pc-tuulettimista simun takaosaan "tuuletinpatterin", joka puhaltaa raitista ilmaa koneen ilmasuuttimiin.
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 7.10.2008 )
« Reply #193 on: 13.10.08, 14:35 »

Mulla oli mielessá káyttáá auton puhallinta.Ompi 12V ja tehoja piisaa niin ettá hilseet lentáá matkustamon puolelle  Grin

Marco


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 7.10.2008 )
« Reply #194 on: 13.10.08, 16:16 »

Jostain kolariauton ilmastointilaitteesta vois saada hyvän kans - ei muuta kuin servo vääntämään viileysvipua ulkolämpötilan funktiona ja flektin vauhtia ilmanopeuden suhteen.. Smiley

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 2.11.2008 )
« Reply #195 on: 02.11.08, 16:52 »

Iltaa,

Päivitellään vähän statusta tämänkin projektin tiimoilta;
Näin talven kynnyksellä runkotyöt ovat telakalla joten aikaa on käytetty
mm. SimKits-mittareiden säätöön. Tämä on muodostunut yllättävän työlääksi,
mm. ajuri-epäselvyyksien ja kalibrointiongelmien takia. Yritin mm. sinnikkäästi
kalibroida korkeusmittaria väärillä ajureilla. Kun oikea ajuri saatiin vihdoin asennettua,
korkeusmittari toimii kuin unelma.

Lisäksi jouduin avaamaan vielä nopeusmittarin ja variometrin, koska kalibroinnin yhteydessä
servon liikerata tuli vastaan ja mittarin 'neulaa' piti siirtää. ADF-mittarikin tuli purettua vielä
pariin kertaan virheellisen Piher-anturin asennon takia.

Mittariston varoituspaneeliin syttyy välillä öljynpaineen valo, mutta tämä sama ongelma oli netin keskustelupalstojen mukaan sellainen, että sille ei voi mitään, koska johtuu nykyisestä ajuriversiosta. Tähänkin
on onneksi ratkaisuna se, että lataa lentokoneen uudelleen jolloin paineet palaavat mittariin ja varoituspaneeli sammuu.

Raskaan työn palkintona mittarit toimivat vihdoin erinomaisesti. Joulun pyhinä on hyvää aikaa testata avioniikkapaneelin toimintaa ennen kevään paikalleen asennusta.

Uusia osia on pari, eli mittaripaneelin kello ja varoituspaneeli sekä paikallisella suutarilla muoviin kaiverrettu koneen tunnus
joka liimataan myöhemmin paneeliin kiinni.

[ attachment removed ]
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 2.11.2008 )
« Reply #196 on: 03.11.08, 19:14 »

SimKits-mittareiden säätöön. Tämä on muodostunut yllättävän työlääksi,
mm. ajuri-epäselvyyksien ja kalibrointiongelmien takia.

Hienoa, että mittarit pelaa  thmbup

Yllättävän paljon mittarit teetättävät töitä. Kaikenlaista pientä ongelmaa ja ratkottavaa, erityisesti usb-mittareissa. Viimeisin vitsaus on, että yksi mittari hävittää jatkuvasti tiedon siitä mikä mittari on. Kun avaa usb-kalibrointisoftan on mittarin koodina joku aivan käsittämätön luku. Kun koodin muuttaa oikeaksi, kaikki pelaa hyvin vanhoilla kalibroinneilla. Ja sama toistuu lähes aina kun tietokoneen avaa  Roll Eyes.

Toinen ongelma on keinohorisontin "ylinäyttäminen". 10 asteen kallistumalla keinohorisontti näyttää n.40 astetta jne. Olisiko tämä sitten ajuriongelma?
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 2.11.2008 )
« Reply #197 on: 03.11.08, 19:23 »

Hienoa, että mittarit pelaa  thmbup

Yllättävän paljon mittarit teetättävät töitä. Kaikenlaista pientä ongelmaa ja ratkottavaa, erityisesti usb-mittareissa. Viimeisin vitsaus on, että yksi mittari hävittää jatkuvasti tiedon siitä mikä mittari on. Kun avaa usb-kalibrointisoftan on mittarin koodina joku aivan käsittämätön luku. Kun koodin muuttaa oikeaksi, kaikki pelaa hyvin vanhoilla kalibroinneilla. Ja sama toistuu lähes aina kun tietokoneen avaa  Roll Eyes.

Toinen ongelma on keinohorisontin "ylinäyttäminen". 10 asteen kallistumalla keinohorisontti näyttää n.40 astetta jne. Olisiko tämä sitten ajuriongelma?
Juha

Mailia vaan sinne supporttiin jos ei homma pelaa, kyllä nuo kuulostaa semmoisilta jutuilta että raudassa on vain vikaa, ainakin tuo mittarin identiteettikriisi.. saattaa olla joku kylmäjuotos tms jossain tai jotain rikkinäistä palikkaa piirilevyllä noin harrison-stetson-pohjalta konsultoituna Wink Härvelit maksaa kuitenkin vähintään hunajaa niin pitää niiden toimiakin.

Onko toi keinohorisontin liian jyrkkä näyttö koko ajan sama, eli 5 asteen kallistus on 20 astetta, 10 astetta => 40, 20 => 60 jne? Kuulostaa softaongelmalta kyllä jos kalibroinnissa mittari toimii oikein mutta näyttää liian isolla kertoimella lukuja?

- T

Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 2.11.2008 )
« Reply #198 on: 03.11.08, 19:27 »

Onko toi keinohorisontin liian jyrkkä näyttö koko ajan sama, eli 5 asteen kallistus on 20 astetta, 10 astetta => 40, 20 => 60 jne? Kuulostaa softaongelmalta kyllä jos kalibroinnissa mittari toimii oikein mutta näyttää liian isolla kertoimella lukuja?

Jep, näyttö pysyy yhtä jyrkkänä koko ajan, ja kalibroinnissa ei ole ongelmia. Olen miettinyt  voisiko ongelman lähde olla Dreemfleetin Baron jota simussa pyöritetään. En ole muistaakseni ajanut mitään muita koneita mittareiden kanssa. Pitää tyypata tuo seuraavan kerran...
Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 2.11.2008 )
« Reply #199 on: 04.11.08, 18:48 »

Jos keinohorisontti liikkuu kalibrointiohjelmassa ilman suurempaa nykimistä ja kitkaa, veikkaisin syyn olevan ajuripuolella.
Minulla tosiaan Flight 1:n C172 kadottaa välillä (harvoin) öljynpaineet. Lataamalla 'lennosta' FS2004:n default C172:n mittari lähtee taas toimimaan ja kun vaihdan lennosta takaisin Flight 1:n Cessnaan, ongelma korjaantuu myös siellä puolella.
Hatusta heittämäni hypoteesi on, että näissä kolmannen osapuolen mallintamissa paketeissa lienee koodissa jonkin
verrankin eroa mikä voi aiheuttaa myös sinulla ongelmia tuossa Baronissa. Testaa ensin FS2004:n default-koneilla ja erityisesti tuolla C172:lla. Siitähän tuo SimKitsin toiminta alunperin lähti liikenteeseen.

Keinohorisontin ja myös tuon toisen mainitsemasi pikkumittarin poistaisin ja asentaisin uudelleen + uudelleen kalibrointi.
Rajumpi konsti on asentaa SimKitsin softat uusiksi, mutta silloin menetät kalibroinnit kaikista mittareista.
Itse asensin kaikki mittarit tyyppiä 'general'. Tätä ennen yritin asentaa korkeusmittaria tyyppiä 'auto zero'.
Tässä asennus ja kalibrointi meni nätisti viimeiseen vaiheeseen asti kunnes softa näppärästi ilmoitti, että yhteys mittariin
menetetty. Tarkista yhteys. Tämän kanssa sitten taoin päätäni seinään ja yritin asentaa/kalibroida mittaria kymmeniä kertoja uudelleen tarkistaen johtoja yms. Lopulta löysimme velipojan kanssa ratkaisun tähän yrittämällä asentaa mittarin eri tyyppisenä, eli nimenomaan tuo 'general' ratkaisi asian.

USB-portin vaihto voi myös auttaa. Minulla auttoi koneen rekisterien peruspuhdistuskin (CCleaner).
Niin, ja jos mahdollista, testaa toisella pc:llä niin, että asennat vain Simkitsin softat ja tuon yhden mittarin.
Jos se kiukuttelee siinäkin, niin olet ainakin samalla sulkenut pois yksittäisen konekohtaisen ongelman.
« Last Edit: 29.11.08, 20:35 by O-P Pietila »
Pages: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 32 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1