FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.11.17, 11:25

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 18.11.2014 )
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 32 Reply Print
Author Topic: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 18.11.2014 )  (Read 146413 times)
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 25.10.2009 )
« Reply #280 on: 26.10.09, 06:37 »

Epäilin siis aivan turhaan, mutta pitäähän sitä vähän herättää ajatuksia ettei mene liian helpoksi.
Siitä ei tässä harrastuksessa ole pelkoa.  laugh
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 27.10.2009 )
« Reply #281 on: 27.10.09, 06:25 »

lisää maalia pintaan:  Smiley

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]
Jari Pakkanen
Offline Offline

Posts: 149
Date Registered: 25.10.06

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 27.10.2009 )
« Reply #282 on: 27.10.09, 06:42 »

Hyvältä ja tutulta näyttää Smiley



Ja vähän valmiimpana



Jari
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 27.10.2009 )
« Reply #283 on: 27.10.09, 07:28 »

Jep, mm. Vaasan projektista on otettu mallia. Kävimme "teollisuusvakoilemassa" Malmilla ja päästiinpä koeajollekin:   thmbup

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]
« Last Edit: 27.10.09, 09:04 by O-P Pietila »
Jari Pakkanen
Offline Offline

Posts: 149
Date Registered: 25.10.06

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 27.10.2009 )
« Reply #284 on: 29.10.09, 05:38 »

Tere

Hienoa että meidän työstä on hyötyä muillekkin. Tuo keskellä oleva tukilauta on varmaan hyvä idea. Pysyy
tuo kaarevuus paremmin ryhdissä.

Miten ajattelit yhdistää palat ? Meillä on 2-3 pultilla kiinni palat kuten varmaan muistat. Idea toimii ihan hyvin sinänsä, pultit
saisi olla vain isompia. Mikähän tuo meillä nyt on kierteen halkaisija kun 10 mm avaimella ruuvaillaan.
Ne on liian pinet ja kierteet tuppaavat menemään ajan kanssa.

Jari
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 27.10.2009 )
« Reply #285 on: 29.10.09, 06:34 »

Kiitos hyvistä vinkeistä. Kiinnitys varmaan vähän vastaavilla pulteilla ja teline irti maasta huonekalujaloilla.
Mistä löysitte telineen jalat?

Nuo kankaan rajaavat mustat reunat näyttävät hyviltä. Maalattu vain mustalla maalilla?

Oletteko muuten maalanneet tuon kaaren vai onko se edelleen puun värinen. Itse aiomme käyttää Tikkurilan videotykkimaalia.
Maali parantaa tykin kontrastia ja tuo tummat sävyt paremmin esiin. Voi teidänkin simulaattorinne tapauksessa parantaa messukäyttöä,
kun ulkoa tulevasta valosta on aina ongelmaa.
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 27.10.2009 )
« Reply #286 on: 04.11.09, 19:42 »

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 19.11.2009 )
« Reply #287 on: 19.11.09, 08:36 »

Uuden avioniikkapaneelin suunnittelua:

[ attachment removed / expired ]

Tarkoitus heivata höyryradiot ja lisätä 2 x Garmin G430 GPS
http://www.avionics-installations.com/cart/images/010-00139-01gns430.jpg

+ Garmin transponder:
http://www.transair.co.uk/images/gps/garmin_gtx327.jpg
« Last Edit: 19.11.09, 08:41 by O-P Pietila »
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 19.11.2009 )
« Reply #288 on: 19.11.09, 09:04 »

Hyvältä näyttää, mutta meinaatteko heivata koko 530:n mäkeen?

Tuleeko tuo normi-TFT:n päälle toi avioniikka?

- T

Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 19.11.2009 )
« Reply #289 on: 19.11.09, 09:19 »

Hyvältä näyttää, mutta meinaatteko heivata koko 530:n mäkeen?

Tuleeko tuo normi-TFT:n päälle toi avioniikka?

- T

Joo tuo rakennetaan Samsung U70;n ympärille 7" paneeli, jossa ainoana liitäntänä vain usb-liitin. Samasta pukkaa myös kuvan ruudulle.

Katotaan nyt tuleeko tästä yhtään mitään. Tuo GNS530 on kyllä toimiva peli Smiley

//Vipu
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 8.12.2009 )
« Reply #290 on: 08.12.09, 06:08 »

Simulaattorin visuaalikaari on valmis ja nyt on ensimmäistä kertaa päästy testimielessä kohdistelemaan tykkejä.
Ensimmäiseksi huomattiin, että kaikki kolme tykkiä eivät voi olla linjassa keskenään vaan reunimmaisia tykkejä pitää
tuoda reilusti eteenpäin ettei simulaattori runko estä kuvan heijastumista kaarelle. Samoin keskimmäistä tykkiä pitää nostaa ylemmäs, ettei simulaattorin nokka jää keskitykin tielle. Vaasan simussa tälläisiä ongelmia on paljon vähemmän, koska purjekoneen runko on matala ja kuski lähes makaavassa asennossa.

Tykkien rajoja ei ole kuvissa vielä sen enempää kohdisteltu ja kaarevan kuvan korjauksista vastaavaa Immersaview SOL7 ohjelmistoa
ei ole vielä myöskään asennettu/ostettu. Tykkien osalta oikean paikan kohdistaminen on kesken joten kuvissa vielä väliaikaiset kannatinrakenteet tykeille.
Homma siis jatkuu mutta yksi merkittävä työ on jälleen saatu päätökseen, kun visuaalikaari on nyt valmis ja kasattu lopulliseen paikkaan.

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual+system+testing/visuaali2+003.jpg
« Last Edit: 08.12.09, 17:01 by O-P Pietila »
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 8.12.2009 )
« Reply #291 on: 08.12.09, 08:11 »

Simulaattorin visuaalikaari on valmis ja nyt on ensimmäistä kertaa päästy testimielessä kohdistelemaan tykkejä.
Ensimmäiseksi huomattiin, että kaikki kolme tykkiä eivät voi olla linjassa keskenään vaan reunimmaisia tykkejä pitää
tuoda reilusti eteenpäin ettei simulaattori runko estä kuvan heijastumista kaarelle. Samoin keskimmäistä tykkiä pitää nostaa ylemmäs, ettei simulaattorin nokka jää keskitykin tielle. Vaasan simussa tälläisiä ongelmia on paljon vähemmän, koska purjekoneen runko on matala ja kuski lähes makaavassa asennossa.

Sehän ei kaiketi haittaa sinänsä jos tulee katvetta kunhan samat katveet on myös ohjaamosta katsottaessa, luulisi kuitenkin katolta heijastettavassa kuvassa olevan niitä vähemmän kuin kuskin vinkkelistä.. Tykin eteen vois varmaan leikata mustasta pellistä tai pahvista maskin (kunhan katsoo ettei kuumene liikaa) jolla saa rajattua pois tuon osan kuvaa mikä muuten heijastuisi konepellin päälle..?

- T

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 8.12.2009 )
« Reply #292 on: 08.12.09, 08:27 »

Sehän ei kaiketi haittaa sinänsä jos tulee katvetta kunhan samat katveet on myös ohjaamosta katsottaessa, luulisi kuitenkin katolta heijastettavassa kuvassa olevan niitä vähemmän kuin kuskin vinkkelistä.. Tykin eteen vois varmaan leikata mustasta pellistä tai pahvista maskin (kunhan katsoo ettei kuumene liikaa) jolla saa rajattua pois tuon osan kuvaa mikä muuten heijastuisi konepellin päälle..?

- T
Totta, tuon voisi toteutaa myös maskilla. Jos keskitykin nostolla saisi kuvan näkyviin niin, että visuaalikaarelle ei tulisi nokan varjoa, olisi tämä kuitenkin parempi vaihtoehto.
kts. kuva alla:
http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/visual%20part2/visuaali2+002.jpg

Visuaalikaarta nostetaan vielä lattiasta (jaloissa varaa nostaa) n. 10-15cm korkeammalle. Tällöin myös varjon osuus kuvasta pienenee. Näin keskitykkiä ei tarvitsisi nostaa kovin paljon. Ehkä juuri tuo 10-20 cm.
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 8.12.2009 )
« Reply #293 on: 08.12.09, 17:01 »

Videotykkien teline, versio II. Jykevämpää rautaa tilalle. Nyt myös keskitykkiä nostettu niin, että ei heitä varjoa koneen nokasta visuaalikaarelle.  thmbup
Telineen lopullinen versio valmistunee lähiaikoina, nyt kun tykit alkavat vähitellen löytää oikean paikkansa.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

vrt. testiversio:
http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual%20system%20testing/visuaali2+007.jpg
« Last Edit: 08.12.09, 17:05 by O-P Pietila »
Jari Pakkanen
Offline Offline

Posts: 149
Date Registered: 25.10.06

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 27.10.2009 )
« Reply #294 on: 09.12.09, 06:36 »

Kiitos hyvistä vinkeistä. Kiinnitys varmaan vähän vastaavilla pulteilla ja teline irti maasta huonekalujaloilla.
Mistä löysitte telineen jalat?

Nuo kankaan rajaavat mustat reunat näyttävät hyviltä. Maalattu vain mustalla maalilla?

Oletteko muuten maalanneet tuon kaaren vai onko se edelleen puun värinen. Itse aiomme käyttää Tikkurilan videotykkimaalia.
Maali parantaa tykin kontrastia ja tuo tummat sävyt paremmin esiin. Voi teidänkin simulaattorinne tapauksessa parantaa messukäyttöä,
kun ulkoa tulevasta valosta on aina ongelmaa.

Hei

Mennyt tämä kysymys ihan ohi... Nuo rajaavat mustat reunat on ihan "mattamustaspraytä". Ne korostavat kivasti näkyvän alueen, ei haittaa vaikka kuva vähän on ylitse jostain, peittyy tuohon mustaan.

Väri kaaressa on siis tuo Harmony xxx??? jotain joka googletuksella löytyi ja on se paras ja ainut oikea harmaasävy Smiley Tuntui olevan aika lailla samaa sarjaa kuin väittelisi MAC vs PC asioista.

Jalat on ihan mittatilaustyönä tehty. Eli yksi kerhomme hitsari teki nuo jostain "räkäraudasta" jota sattui käteen tulemaan. Siihen sitten vain taas mattamustaa pohjamaalin päälle. 

Visuaalin korkeus suhteessa siihen mitä näet sisältä on aika olennainen ja jota jouduimme virittämään useampaan otteeseen. Ts se että esim kiitotien päässä näkee kiitotien oikeassa suhteessa jakulmassa on varsinkin laskeutumisessa melko olennaista.

Simulaattorissahan tuo on monesti oikein kun mittaritaulu  on suhteessa oikeassa kohdassa visuaaliin. Viritimme lopullisesti oman visuaalimme kulman suhteessa simulaattoriiin siten että kun simulaattorissaohjelmassa oleva mittaritaulu (siis ohjelmassa näkyvä) peittyy juuri juuri fyysisen simulaattorin mittartaulun taakse. (Normaalisti kun penkillä siis istuu)

Tämä on ollut esittelykäytössäkin sitten ihan hyvä. Pilotti ei näe näytöllä olevaa mittaritaulua koska se peittyy purtsikan oman mittaritaulun taakse mutta yleisö näkee mittarit näytöllä.
 
Oliko riittävän epäselvästi selostettu... tai oliko itsestäänselvyys... vaikea sanoa mutta meillä meni oma aikansa kyllä tämän virittelyyn ja kokeiluun.

Jari
« Last Edit: 09.12.09, 06:45 by Jari Pakkanen »
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 27.10.2009 )
« Reply #295 on: 09.12.09, 07:24 »

Oliko riittävän epäselvästi selostettu... tai oliko itsestäänselvyys... vaikea sanoa mutta meillä meni oma aikansa kyllä tämän virittelyyn ja kokeiluun.

Jep. MIKin simussakin on viritelty noita, visuaali on peilihärvelinä tietty hankala kohdistaa muutoin kuin niin että se pilotin silmin näkyy suht edessä kokonaan. Mutta sen sijaan on panel.cfg:sta tunkattu simun "pilotin pään paikkaa", koska alunperin fiilis oli kuin jossain 747:ssä istuvalla, kun katsoi kiitotien perspektiiviä. Se että tuntee istuvansa riittävän "alhaalla" lähellä asvalttia tuo myös enemmän vauhdin tuntua mukaan koska esim. kentän reunan puut ja kiitotien reuna ym ääreisnäöllä havaittavat jutut liikkuvat enemmän myös "vierestä" kuin pelkästään alaviistosta. Se helpottaa myös laskun tekoa ja korkeuden arviointia kun kone "istuu" tarpeeksi alas kiitotielle.

Siinä varmaan tuo perspektiivinkorjailusofta auttaa paljon että tykit saa ylemmäs kuin "normaalisti" voisi laittaa.

// tuomas

Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 8.12.2009 )
« Reply #296 on: 09.12.09, 19:59 »

Simulaattorin visuaalikaari on valmis ja nyt on ensimmäistä kertaa päästy testimielessä kohdistelemaan tykkejä.
Ensimmäiseksi huomattiin, että kaikki kolme tykkiä eivät voi olla linjassa keskenään vaan reunimmaisia tykkejä pitää
tuoda reilusti eteenpäin ettei simulaattori runko estä kuvan heijastumista kaarelle. Samoin keskimmäistä tykkiä pitää nostaa ylemmäs, ettei simulaattorin nokka jää keskitykin tielle. Vaasan simussa tälläisiä ongelmia on paljon vähemmän, koska purjekoneen runko on matala ja kuski lähes makaavassa asennossa.

Tykkien rajoja ei ole kuvissa vielä sen enempää kohdisteltu ja kaarevan kuvan korjauksista vastaavaa Immersaview SOL7 ohjelmistoa
ei ole vielä myöskään asennettu/ostettu. Tykkien osalta oikean paikan kohdistaminen on kesken joten kuvissa vielä väliaikaiset kannatinrakenteet tykeille.
Homma siis jatkuu mutta yksi merkittävä työ on jälleen saatu päätökseen, kun visuaalikaari on nyt valmis ja kasattu lopulliseen paikkaan.

http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual+system+testing/visuaali2+003.jpg



Sol7 kuvankorjaus toimii vain full screen-modessa. Eli nyt on seuraavana ongelmana tuo nykyinen garmin gns530 ja sen kuvan tuottaminen.

En ole varma, mutta ilmeisesti tuo Malmillakin käytössä oleva GPS pitää ajaa ikkunamodessa, ja tämä vaatii myös Fs2004:n ajamisen myös ikkuna modessa. Eli saadaan gepsin vedettyä  omaan ikkunaan.
pitääkö laittaa toinen näyttis ajamaan tota GPS:ää? Vai jopa toinen kone?
« Last Edit: 09.12.09, 21:36 by Ville Pietilä »

//Vipu
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 8.12.2009 )
« Reply #297 on: 10.12.09, 11:22 »


Sol7 kuvankorjaus toimii vain full screen-modessa. Eli nyt on seuraavana ongelmana tuo nykyinen garmin gns530 ja sen kuvan tuottaminen.

En ole varma, mutta ilmeisesti tuo Malmillakin käytössä oleva GPS pitää ajaa ikkunamodessa, ja tämä vaatii myös Fs2004:n ajamisen myös ikkuna modessa. Eli saadaan gepsin vedettyä  omaan ikkunaan.
pitääkö laittaa toinen näyttis ajamaan tota GPS:ää? Vai jopa toinen kone?
Jos muistan oikein, myös maisemanäytön tulee olla ikkuna-modessa. Muuten gps:n ikkunaa ei voi undockata ja raahata päänäytön yli/taakse piiloon.
Näytönohjaimien määrällä ei tässä muistaakseni ole mitään merkitystä vaan olennaista on se, että jos ikkuna on fullscreen-modessa, ikkunoitua gps-ikkunaa
ei pääse siirtämään päänäytöltä pois/ piiloon.

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 12.12.2009 )
« Reply #298 on: 12.12.09, 20:48 »

Videomateriaalia visuaalin koeajosta (mittarit pois päältä):
http://www.youtube.com/watch?v=ug7o1o8v6r0

[ attachment removed / expired ]

Alla olevasta linkistä löytyy lisää materiaalia:
http://www.youtube.com/user/Cessna172sim#p/u/1/r4bLUMmYZvM
« Last Edit: 12.12.09, 20:56 by O-P Pietila »
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Global Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 12.12.2009 )
« Reply #299 on: 12.12.09, 21:40 »

Hattu, päästä! Lepo! Smiley Mahtaa jätkillä olla hymy herkässä! Upea fiilis välittyy kotikatsomoonkin jo pelkästään lyhyen videon perusteella...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pages: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 32 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1