Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 18.11.2014 )

<< < (65/127) > >>

Kaskelin:
Ei muotin tekeminen ota pitkää aikaa (muutama tunti). Kopioitava pinta pestään ja vahataan hyvin. Seuraavaksi siihen levitetään irroitusvaha. Irroitusvaha on nimenomaan tarkoitettu muottityöskentelyyn. Vahan jälkeen pintaan aletaan laminoida kuitukerroksia. Muotista pitää löytyä jonkin verran jäykkyyttä. Helpoin tapa muotin tukevoittamiseski on taitella rättisuikale löysästi kaksinkerroin niin, että se muodostaan eräänlaisen kotelon. Vaihtoehtoinen tapa on tehdä etukäteen puusta tukirakenne joka laminoidaan viimeisessä vaihessa rakennelmaan kiinni.

Jos vahaus on tehty kunnolla, pitäisi kappaleiden olla helposti irroitettavissa toisistaan (kupera muoto). Irroitustyötä voi edesauttaa ujuttamalla vettä muotin väliin (irroitusvaha on vesiliukoista). Lentokoneissa käytetään pääsääntöisesti kudottuja lasikuitukankaita, kun taas venepuolella lasikuituhuopa on yleisintä. Muottia tehdessä on ihan sama kumpaa käytetään, mutta siitä varsinaisesta konepelllistä tulee siistimpi ja kevyempi jos se laminoidaan kankaasta.

Valmis muotti pitää tukea siten, että sen mitat ja muodot ovat oikein. Muotin pinta olisi hyvä viimeistellä ja maalata. Mitä sileämpi pinta on, sitä pienemmällä työllä pääsee lopullisen kappaleen kanssa. Konepelti on enkä parasta laminoida kahdessa vaihessa. Ensimmäisessä vaiheessa ei laminoida mitään jäykisteitä. Vetelänä on koveran muotoinen kappale helpompi irroittaa muotistaan. Kappale laitetaan takaisin muottiin ja laminoidaan sen verran jäykistäviä rakenteita että se säilyttää oikean muotonsa.

Muottitekniikalla konepellin näkyvä puoli ei tarvitse paljon muuta viimeistelyä kuin reunojen siistiminen ja maalaus. Konepellin sisäpuolesta tulee siistimpi jos aivan lopuksi laminoidaan aivan tavallinen nailonkangas. Ylimääräinen hartsi nousee nailonin päälle eikä yksikään lasisäie jää törröttämään. Nailonkangas reipäistään täysin kuivuneesta laminaatista pois jolloin ylimääräinen hartsi murenee ja pinnasta tulee viimeistellyn näköinen.

ametlib:
Sitten sanoisin vielä, että kerralla ei kannata liian paksua kerrosta laminoida tai tuotos palaa. Lasikuitumaton lisäksi voi käyttää Rowing + Firet-mattoa muotin tukevoittamiseksi ja viimeiseksi nuo tukirakenteet. Tarvikemäärät ovat loppujen lopuksi aika pienet, joten edullisimmillaan nuo saisi varmasti jostakin kuituveneitä valmistavasta yrityksestä (jos läheltä löytyy) - sieltä irtoaisi varmasti myös jokunen hyvä vinkki. Siellä, missä minä veneitä tein, toimittiin ainakin näin.

Transisto:
Asiaa on selvitetty nyt sen verran eteenpäin, että Konekorhoselta on tiedusteltu kyseistä konepelliä vaikka sitten vain lyhytaikaiseen lainaan.
Lentävistä koneista tälläistä tuskin lainaan saa, koska tuossa lasikuidun kanssa työstämisessä on aina omat riskinsä, esim. se että alkuperäinen osa kärsii.

Lasikuituhommia pitkään tehneen perhetutun apua saataisiin käyttöön kunhan muotopala löytyisi.
Olen tiedustellut myös alkuperäistä moottoripeltiä, mutta katsotaan nyt. Osien metsästäminen näiltä leveyksiltä on aina yhtä triviaalia.

VRT:
http://farm3.static.flickr.com/2622/3951701472_75ddaeb180.jpg

  

kapteeni.kapanen:
Ilmailu lehdessä on juttua tuosta OH-CKU simusta tässä lukee isolla '' HUIKEA autotallisimulaattori '' 

Transisto:
Uudet web-sivut julkaistu:
http://www.lentosimulaattori.com/index.php

Navigation

Up one level

Next page

Previous page