Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 18.11.2014 )

<< < (73/127) > >>

tigert:
Quote

Pitää tuon propellin koon kanssa tehdä seuraavasti:

Potkurin pituus on siis 191cm /2 = 95,5cm

tehdään tuo mittainen mittakeppi, merkitään keskikohta ja asetetaan mittatikku nokkapalan etuosaan, spinnerin kohdalle.

Sitten tuota mittatikkua referenssinä käyttäen säädetään ohjaamon näkymä pilotin paikalla istuen niin, että visuaalikaarella näkyvä
propelli on yhtä suuri kuin nokalla näkyvä tikun puolikas.


Jep - tosin varmaan kompromissia joutuu tekemään sen suhteen että miten tuota maisemaa skaalaa - ettei sivunäkymät kapene liikoja..? Vai oliko noi vielä sillä triplehead-systeemillä tehtyjä vai ihan erillisiä 3d-ikkunoita?

Quote

Yritän metsästää alkuperäisen, käytöstä poistetun spinnerin. Löytyisikö MIK:ltä tälläistä?


Meillä on seinällä koristepotkurissa yksi mutta en usko että siitä halutaan luopua (ja sitäpaitsi tuo nyt on aika helppo tehdä jostain pellistä tai muovilevystä kun se on ihan suora kartio eikä ole yhtään kupera muodoltaan)

//T

Transisto:
Quote

Jep - tosin varmaan kompromissia joutuu tekemään sen suhteen että miten tuota maisemaa skaalaa - ettei sivunäkymät kapene liikoja..? Vai oliko noi vielä sillä triplehead-systeemillä tehtyjä vai ihan erillisiä 3d-ikkunoita?

Meillä on seinällä koristepotkurissa yksi mutta en usko että siitä halutaan luopua (ja sitäpaitsi tuo nyt on aika helppo tehdä jostain pellistä tai muovilevystä kun se on ihan suora kartio eikä ole yhtään kupera muodoltaan)

//T

Maisemanäyttö on edelleen yksi leveä etunäyttö, zoomattuna täysin taakse. Virtual cockpitin, aircraft.cfg:n views-valikkoa muuttamalla ei maiseman zoomi muutu. Vain kuskin pään paikka eteen-taakse suunnassa. Samalla pienenee myös propelli. Modatussa VC:ssä ei näy muita referenssipisteitä kuin propelli joten kuskin pään paikkaa voi surutta zoomailla niin, että propelli saadaan oikean kokoiseksi.

Tällä hetkellä testikoneessamme ikkunat on asetettu seuraavasti:
- ikkunoitu Virtual Cockpit pelkällä propellilla (tässä vielä C182 testi kolmilapaisella propellilla)
- muokattu 2D mainpanel.bmp missä 2D mittaripaneelin tilalla litistetyt siipien kuvat. Saadaan Virtual Cockpitin päälle Shift + 1 komennolla.
- Alla vasemmalla Reality XP:n avioniikkapaneeli
- Oikealla G530:n ikkuna

[ Attachment not found - or removed ]

Windowsin omissa asetuksissa yllä oleva kuva näkyy kolmena eri näyttönä.
Avioniikka-ikkunoiden siniset title bar:t lähtevät pois, kun Nthusimin 'crop'-toiminto kytketään päälle.
Reality XP:n ikkunoita voidaan rajata config-tiedoston parametreillä. Oikeassa näytössä on rajattu pois turhat GPS:n softanapit yms.

Muistaakseni MIK-simussa näkyi myös GPS-näytön yläreuna maisemanäytön alareunassa. Kaventamalla GPS-näytöstä alaosasta napit pois, GPS:n ikkuna mahtuisi varmaan kokonaan piiloon.

tigert:
Quote

Muistaakseni MIK-simussa näkyi myös GPS-näytön yläreuna maisemanäytön alareunassa. Kaventamalla GPS-näytöstä alaosasta napit pois, GPS:n ikkuna mahtuisi varmaan kokonaan piiloon.


Jep, siitä yläpalkista sen gepsin saa siirrettyä paikalleen oikeaan kohtaan. Eipä se palkki sinänsä mitään haittaa MIKin simussa, kun se jää sinne konepellin alle piiloon.

mmniemi:
En edelleenkään halua mitenkään lannistaa, mutta meneeköhän tuohon potkuriin edelleen vähän turhaa energiaa? Toki pitäisi nähdä livenä, mutta minua ainakin näin ajatusasteella häiritsee valtavasti se, että eihän tuo kuvaan heijastettava potkuri voi koskaan näyttää oikealta. Ongelmakohtia keksii helposti monia, kuten jo tuo aiemmin toisessa ketjussa esittämäni, ja nyt tässäkin ketjussa käsitelty koko. Jos sen saa kondikseen, sitten joutuu ehkä tekemään kompromissin näkymän "laajakulmaisuuden" kanssa. Voisin kuvitella, että siinä ei kuitenkaan kannattaisi tuon potkurin takia tehdä kompromisseja. Esim. tuo spinnerijuttu on mielestäni jo osoitus siitä, että tuolla systeemillä tuota potkuria ei voi saada oikein. Tarkoitan siis, että jos pitää lisätä sellaisia osia, jotka eivät oikeassakaan koneessa näy, on ehkä menty jossain vähän hakoteille...

EDIT: mites muuten tuo, että tuo potkurihan on tuolla systeemillä väkisinkin ns. "kelluva". Eikö se häiritse, että potkuri liikkuu/vaihtaa paikkaa kun päätä liikuttaa? Toisin sanoen se potkuri liikkuu cowlingiin/spinneriin nähden, jos vähän päätä heilauttaa...

Ps. Enkä tosiaan halua mitenkään mollata, vaan esitän vain rakentavaa kritiikkiä omien ajatusten ja mielikuvien pohjalta

Transisto:
Quote

En edelleenkään halua mitenkään lannistaa, mutta meneeköhän tuohon potkuriin edelleen vähän turhaa energiaa? Toki pitäisi nähdä livenä, mutta minua ainakin näin ajatusasteella häiritsee valtavasti se, että eihän tuo kuvaan heijastettava potkuri voi koskaan näyttää oikealta. Ongelmakohtia keksii helposti monia, kuten jo tuo aiemmin toisessa ketjussa esittämäni, ja nyt tässäkin ketjussa käsitelty koko. Jos sen saa kondikseen, sitten joutuu ehkä tekemään kompromissin näkymän "laajakulmaisuuden" kanssa. Voisin kuvitella, että siinä ei kuitenkaan kannattaisi tuon potkurin takia tehdä kompromisseja. Esim. tuo spinnerijuttu on mielestäni jo osoitus siitä, että tuolla systeemillä tuota potkuria ei voi saada oikein. Tarkoitan siis, että jos pitää lisätä sellaisia osia, jotka eivät oikeassakaan koneessa näy, on ehkä menty jossain vähän hakoteille...

EDIT: mites muuten tuo, että tuo potkurihan on tuolla systeemillä väkisinkin ns. "kelluva". Eikö se häiritse, että potkuri liikkuu/vaihtaa paikkaa kun päätä liikuttaa? Toisin sanoen se potkuri liikkuu cowlingiin/spinneriin nähden, jos vähän päätä heilauttaa...

Ps. Enkä tosiaan halua mitenkään mollata, vaan esitän vain rakentavaa kritiikkiä omien ajatusten ja mielikuvien pohjalta


Kaikki rakentava palaute otetaan vastaan ja se onkin yksi tärkein asia mikä tässä projektin kehittämisessä on auttanut eniten.

Videot saattavat vääristää kuvasuhdetta, mutta kyllä tuo propelli on mielestäni hienoimpia yksittäisiä onnistumisia mitä kuluneen vuoden aikana on onnistuttu toteuttamaan. Videot Youtubeen kuvasimme heti tuon modatun RealAir-paketin asennuksen jälkeen joten propellin lopullista kokoa, korkeutta horisonttiin, tms. pikkusäätöä ei vielä siinä vaiheessa oltu tehty.
Tuohon propellin kokoon saimmekin Tuomakselta jo mitat ja säädämme oikean kokosuhteen lähiaikoina.

Propellin koon muuttaminen ei vaikuta maiseman leveyteen. Vain siihen kuinka lähellä propellia kuskin pää on. (=propellin kokoa voi muuttaa suuremmaksi näin, vaikuttamatta merkittävästi itse maiseman zoom-asetuksiin).

Olen kuluneiden päivien aikana katsona paljonkin videoita juutuubista ja nyt minulla on tuosta propellin koosta suhteessa maisemaan aika hyvä käsitys. Tämä yhdistettynä propellin mittaamiseen 191cm mittatikulla saadaan oikea kuvasuhde helposti ja pienellä vaivalla.

Tuo VC cockpit missä koneen paneeli liikkuu kiihdytyksissä ja jarrutuksissa tuli minulle vastaan ensimmäistä kertaa FSX versiossa ja oli mielestäni ihan hanurista. Otin sen heti pois päältä kotikoneellani.
Simukoneella ja FS2004:ssa tuota propellin ja cowlingin liikettä ei ilm. ole ollenkaan. Potkurin paikka ei ainakaan vaihdu mihinkään. Tässä simussa liikkuu lisäksi kuskin oma pää ja se ei onneksi ole linkitetty simuun. 

Spinneriähän ei näe ollenkaan jos istuu normaalisti koneen kyydissä, mutta jos nostaa persettä kunnolla penkistä, puoli-istuvaan asentoon (tapahtuu harvemmin lennolla  ) niin propellin keskellä
on reikä. kts. kuva alla:
[ Attachment not found - or removed ]

Enemmän tuo oikean spinnerin metsästys on silti tuollaista pientä rungon viimeistelyä ja viilausta. Olisihan tuon rungon alunperin voinut maalata ruskealla lateksillakin. Ei sekään näy hyttiin. 
Sen verran tiedän myös sanoa, että jos olisimme neljän vuoden aikana luopuneet monista kehityskohteista vain sen takia, että joku on sanonut, että sitä
ei yksinkertaisesti pysty toteuttamaan, olisi moni nyt käytössä oleva juttu jäänyt toteuttamatta.


Navigation

Up one level

Next page

Previous page