FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
18.12.17, 06:59

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 18.11.2014 )
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 32 Reply Print
Author Topic: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 18.11.2014 )  (Read 146551 times)
Jari Kaskelin
Offline Offline

Posts: 137
Date Registered: 13.10.08

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 12.12.2009 )
« Reply #320 on: 17.12.09, 08:02 »

Ei muotin tekeminen ota pitkää aikaa (muutama tunti). Kopioitava pinta pestään ja vahataan hyvin. Seuraavaksi siihen levitetään irroitusvaha. Irroitusvaha on nimenomaan tarkoitettu muottityöskentelyyn. Vahan jälkeen pintaan aletaan laminoida kuitukerroksia. Muotista pitää löytyä jonkin verran jäykkyyttä. Helpoin tapa muotin tukevoittamiseski on taitella rättisuikale löysästi kaksinkerroin niin, että se muodostaan eräänlaisen kotelon. Vaihtoehtoinen tapa on tehdä etukäteen puusta tukirakenne joka laminoidaan viimeisessä vaihessa rakennelmaan kiinni.

Jos vahaus on tehty kunnolla, pitäisi kappaleiden olla helposti irroitettavissa toisistaan (kupera muoto). Irroitustyötä voi edesauttaa ujuttamalla vettä muotin väliin (irroitusvaha on vesiliukoista). Lentokoneissa käytetään pääsääntöisesti kudottuja lasikuitukankaita, kun taas venepuolella lasikuituhuopa on yleisintä. Muottia tehdessä on ihan sama kumpaa käytetään, mutta siitä varsinaisesta konepelllistä tulee siistimpi ja kevyempi jos se laminoidaan kankaasta.

Valmis muotti pitää tukea siten, että sen mitat ja muodot ovat oikein. Muotin pinta olisi hyvä viimeistellä ja maalata. Mitä sileämpi pinta on, sitä pienemmällä työllä pääsee lopullisen kappaleen kanssa. Konepelti on enkä parasta laminoida kahdessa vaihessa. Ensimmäisessä vaiheessa ei laminoida mitään jäykisteitä. Vetelänä on koveran muotoinen kappale helpompi irroittaa muotistaan. Kappale laitetaan takaisin muottiin ja laminoidaan sen verran jäykistäviä rakenteita että se säilyttää oikean muotonsa.

Muottitekniikalla konepellin näkyvä puoli ei tarvitse paljon muuta viimeistelyä kuin reunojen siistiminen ja maalaus. Konepellin sisäpuolesta tulee siistimpi jos aivan lopuksi laminoidaan aivan tavallinen nailonkangas. Ylimääräinen hartsi nousee nailonin päälle eikä yksikään lasisäie jää törröttämään. Nailonkangas reipäistään täysin kuivuneesta laminaatista pois jolloin ylimääräinen hartsi murenee ja pinnasta tulee viimeistellyn näköinen.
Rolf Niemi
Offline Offline

Posts: 1891
Date Registered: 14.02.05

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 12.12.2009 )
« Reply #321 on: 18.12.09, 10:25 »

Sitten sanoisin vielä, että kerralla ei kannata liian paksua kerrosta laminoida tai tuotos palaa. Lasikuitumaton lisäksi voi käyttää Rowing + Firet-mattoa muotin tukevoittamiseksi ja viimeiseksi nuo tukirakenteet. Tarvikemäärät ovat loppujen lopuksi aika pienet, joten edullisimmillaan nuo saisi varmasti jostakin kuituveneitä valmistavasta yrityksestä (jos läheltä löytyy) - sieltä irtoaisi varmasti myös jokunen hyvä vinkki. Siellä, missä minä veneitä tein, toimittiin ainakin näin.

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 12.12.2009 )
« Reply #322 on: 18.12.09, 10:57 »

Asiaa on selvitetty nyt sen verran eteenpäin, että Konekorhoselta on tiedusteltu kyseistä konepelliä vaikka sitten vain lyhytaikaiseen lainaan.
Lentävistä koneista tälläistä tuskin lainaan saa, koska tuossa lasikuidun kanssa työstämisessä on aina omat riskinsä, esim. se että alkuperäinen osa kärsii.

Lasikuituhommia pitkään tehneen perhetutun apua saataisiin käyttöön kunhan muotopala löytyisi.
Olen tiedustellut myös alkuperäistä moottoripeltiä, mutta katsotaan nyt. Osien metsästäminen näiltä leveyksiltä on aina yhtä triviaalia.

VRT:
http://farm3.static.flickr.com/2622/3951701472_75ddaeb180.jpg

 Cry  Angry
« Last Edit: 18.12.09, 11:02 by O-P Pietila »
Joonas Kapanen
Offline Offline

Posts: 1253
Date Registered: 07.01.08

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 12.12.2009 )
« Reply #323 on: 22.12.09, 16:15 »

Ilmailu lehdessä on juttua tuosta OH-CKU simusta Smiley tässä lukee isolla '' HUIKEA autotallisimulaattori ''  Wink

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( kuvat päivitetty 20.1.2010 )
« Reply #324 on: 20.01.10, 14:43 »

Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 20.1.2010 )
« Reply #325 on: 21.01.10, 04:59 »

Katsoin noita videoita läpi...visuaalin fiilis on kyllä tosi makea. Tuli vaan mieleen sellainen immersiota parantava feature, että ootteko harkinnu josko jonkunlaisella simun virtual cockpit ratkaisulla sais vielä pyörivän huiskan siihen eteen mikä näkyy aina oikeassa koneessakin? Voisi lisätä immersiota kovasti.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 20.1.2010 )
« Reply #326 on: 21.01.10, 05:57 »

Katsoin noita videoita läpi...visuaalin fiilis on kyllä tosi makea. Tuli vaan mieleen sellainen immersiota parantava feature, että ootteko harkinnu josko jonkunlaisella simun virtual cockpit ratkaisulla sais vielä pyörivän huiskan siihen eteen mikä näkyy aina oikeassa koneessakin? Voisi lisätä immersiota kovasti.
Olen kyllä jossain vaiheessa miettinyt tuotakin, esim. pienellä sähkömoottorilla toimiva "propelli" joka olisi valmistettu ohuesta, läpinäkyvästä muovista.
Pyörimisnopeus säätyisi jollain tavalla suhteessa moottorin kierroslukumittariin. Tykkien kanssa propellia tärkeämpi olisi löytää aito konepelti mikä luo oikean profiilin suhteessa visuaalikankaaseen.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Global Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 20.1.2010 )
« Reply #327 on: 21.01.10, 06:25 »

Katsoin noita videoita läpi...visuaalin fiilis on kyllä tosi makea. Tuli vaan mieleen sellainen immersiota parantava feature, että ootteko harkinnu josko jonkunlaisella simun virtual cockpit ratkaisulla sais vielä pyörivän huiskan siihen eteen mikä näkyy aina oikeassa koneessakin? Voisi lisätä immersiota kovasti.

Paitsi että ei sitä potkuria kyllä siinä edessä juurikaan näe silloin, kun se pyörii. Ja sen mitä näkee, siihen ei kiinnitä mitään huomiota. Oikeastaan ainoastaan silloin, kun aurinko paistaa sopivasti takaa, ja valo ottaa juuri oikeassa kulmassa, silloin näkyviin tulee selvästi havaittava heijastus...

Olen kyllä jossain vaiheessa miettinyt tuotakin, esim. pienellä sähkömoottorilla toimiva "propelli" joka olisi valmistettu ohuesta, läpinäkyvästä muovista.
Pyörimisnopeus säätyisi jollain tavalla suhteessa moottorin kierroslukumittariin.

Miksi ihmeessä läpinäkyvästä? Mun mielestä ainoa kohta, milloin tuo potkuri toisi jotain visuaalista lisäarvoa, olisi käynnistys/sammutus. Ja silloin läpinäkyvä potkuri kyllä näyttäisi hassulta Tongue Sitäpaitsi eikö tuo potkuri, jos ja kun sinä tekisit sen ihan fyysisenä kappaleena, heijastaisi tykkien kuvaa väkisellä jonkun verran? Se kyllä varmaan pilaisi koko homman idean?

Quote
Tykkien kanssa propellia tärkeämpi olisi löytää aito konepelti mikä luo oikean profiilin suhteessa visuaalikankaaseen.

No eikö tuohon olisi helppo tehdä jo ihan silmämääräisesti muotoilemalla vaikka jostain akryylilevystä se konepeiton yläosa? Takaosan muodonhan saat suoraan teidän rungosta ja etuosan pystyt varmasti riittävän tarkasti määrittämään vaikka valokuvista... Toki jos absoluuttinen autenttisuus on ehdoton, niin sittenhän tämä ei toimi.

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 20.1.2010 )
« Reply #328 on: 21.01.10, 07:35 »

Paitsi että ei sitä potkuria kyllä siinä edessä juurikaan näe silloin, kun se pyörii. Ja sen mitä näkee, siihen ei kiinnitä mitään huomiota. Oikeastaan ainoastaan silloin, kun aurinko paistaa sopivasti takaa, ja valo ottaa juuri oikeassa kulmassa, silloin näkyviin tulee selvästi havaittava heijastus...

Miksi ihmeessä läpinäkyvästä? Mun mielestä ainoa kohta, milloin tuo potkuri toisi jotain visuaalista lisäarvoa, olisi käynnistys/sammutus. Ja silloin läpinäkyvä potkuri kyllä näyttäisi hassulta Tongue Sitäpaitsi eikö tuo potkuri, jos ja kun sinä tekisit sen ihan fyysisenä kappaleena, heijastaisi tykkien kuvaa väkisellä jonkun verran? Se kyllä varmaan pilaisi koko homman idean?

No eikö tuohon olisi helppo tehdä jo ihan silmämääräisesti muotoilemalla vaikka jostain akryylilevystä se konepeiton yläosa? Takaosan muodonhan saat suoraan teidän rungosta ja etuosan pystyt varmasti riittävän tarkasti määrittämään vaikka valokuvista... Toki jos absoluuttinen autenttisuus on ehdoton, niin sittenhän tämä ei toimi.
Propellia en ole vakavasti edes miettinyt, mutta tuon nokan muodon saisi kyllä aika helposti esim. mittailemalla vähän oikean C172:n nokkaa, digikuvaamalla ja sitten vaikka styroxista/foam-levystä. Päälle kittaus ja maalaus vastaavaan tapaan mitä meillä oli aikanaan tehty simun pyöreät siipikotelot (näitä ei lopulta käytetty).
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 20.1.2010 )
« Reply #329 on: 21.01.10, 14:33 »

huiskan saa aika hyvin virtualcockpitissa kun siirtää viewpointtia eteenpäin että pilotin pää on etuikkunasta ulkona.

toinen juttu olis tehdä simuun C172 jonka virtuaaliohjaamossa on vain siivet, streevat ja pyörivä potkurikiekko.. ja miksei pyrstö jos tekee täysympyrävisuaalia..

Ei mikolla olis mitään wanhaa projektia jemmassa mistä ton huiskan sais tehtyä?

Mikin simussa testasin joskus ihan defucessnan virtuaaliohjaamolla tuota ja se tosiaankin antoi fiilistä, varsin lentoonlähdössä ja laskussa se näytti varsin aidolta ja luo taas oman osansa siitä tunnelmasta. Tuohon virtuaaliohjaamossa liikkumiseen oli näppäinkomentoja, ja sit niitä apuohjelmiakin oli missä voi liikkua helpommin koneen sisällä ja ulkona, saa aika helposti kokeiltua noita.

//t
« Last Edit: 21.01.10, 14:46 by Tuomas Kuosmanen »

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 21.1.2010 )
« Reply #330 on: 21.01.10, 20:49 »

Linkin takana pari kuvaa tulevasta avioniikkapaneelista:

[ attachment removed / expired ]

http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/GA+Avionics+panel+project/Project+3+-+Spring+2010/


Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 20.1.2010 )
« Reply #331 on: 22.01.10, 03:46 »

Paitsi että ei sitä potkuria kyllä siinä edessä juurikaan näe silloin, kun se pyörii. Ja sen mitä näkee, siihen ei kiinnitä mitään huomiota. Oikeastaan ainoastaan silloin, kun aurinko paistaa sopivasti takaa, ja valo ottaa juuri oikeassa kulmassa, silloin näkyviin tulee selvästi havaittava heijastus...
Kyllä sen noteeraa. Varsinkin matalammilla kierroksilla. Tuossa yhdessä videossa tuli nimenomaan fiilis laskussa että "tästä puuttuu jotain".

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 20.1.2010 )
« Reply #332 on: 22.01.10, 06:17 »

Kyllä sen noteeraa. Varsinkin matalammilla kierroksilla. Tuossa yhdessä videossa tuli nimenomaan fiilis laskussa että "tästä puuttuu jotain".
Ongelma on siinä, että FS2004:sta ei ole alkuunkaan suunniteltu kotiohjaamokäyttöön. Esim. näyttöjen jaottelu, 180" asteen panoraama, tuo viuhka nokalle/ noka profiili, siipien streevat ilman ikkunan reunoja sivunäkymissä, jnejne.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Global Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 20.1.2010 )
« Reply #333 on: 22.01.10, 16:19 »

Kyllä sen noteeraa. Varsinkin matalammilla kierroksilla. Tuossa yhdessä videossa tuli nimenomaan fiilis laskussa että "tästä puuttuu jotain".

No ehkä sen sitten noteeraa, jos ihan kiinnittämällä kiinnittää huomiota niinkin epäolennaiseen asiaan Tongue Sen, mitä minä olen istunut koneessa (ja on aika paljon tulee istuttua), en voi sanoa koskaan kiinnittäneeni siihen mitään huomiota muuten, kuin tuossa aiemmin mainitsemassani takavalotilanteessa. Kysyin tuon viestisi jälkeen asiaa myös isältä ja kahdelta muulta aktiivilentäjältä ja kaikki heistä sanoi, että eivät edes huomaa koko juttua...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Global Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 20.1.2010 )
« Reply #334 on: 22.01.10, 16:21 »

Ei mikolla olis mitään wanhaa projektia jemmassa mistä ton huiskan sais tehtyä?

Ei varsinaisesti, mutta eipä tuo ole iso homma tehdä, jos sikseen tulee (jos enää osaa Grin). Mutta toisaalta jos haluaa pitää jonkun tietyn ulkomallin, sitten pitäisi päästä varmaan käsiksi myös siihen? Vai pystyikö FSX:ssä olemaan erillinen modeli VC:lle?

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 21.1.2010 )
« Reply #335 on: 22.01.10, 17:47 »

Osaatko, Mikko, asiantuntijana kertoa onnistuisiko tuon propellin tuoda FS2004:ssa käyttämämme flight 1:n C172 näkymään jos käytössä on 2D-paneeli.
Periaatteessa tuon voisi mahdollisesti kikkailla myös niin, että poistaisi virtual cockpit:n mittaripaneelin ja muut härpäkkeet, mutta jättäisi kuvaan ainoastaan
propellin?
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Global Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 21.1.2010 )
« Reply #336 on: 22.01.10, 22:17 »

Osaatko, Mikko, asiantuntijana kertoa onnistuisiko tuon propellin tuoda FS2004:ssa käyttämämme flight 1:n C172 näkymään jos käytössä on 2D-paneeli.
Periaatteessa tuon voisi mahdollisesti kikkailla myös niin, että poistaisi virtual cockpit:n mittaripaneelin ja muut härpäkkeet, mutta jättäisi kuvaan ainoastaan
propellin?

2D-paneeliin se pitäisi tehdä gaugena, enkä sitä osaa kyllä tehdä. Enkä edes tiedä, miten sen visuaalinen toteutus onnistuisi... VC:hen sen sijaan voin tuollaisen tehdä silleen, että siinä VC-modelissa ei tosiaan ole, kuin vain ja ainoastaan tuo potkuri...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 21.1.2010 )
« Reply #337 on: 23.01.10, 07:49 »

Voisihan samalla myös kokeilla tätä siivenkuvaa. jos sen laittaisi VC:n etunäkymän sivuihin.

vrt kuva:







[ attachment removed / expired ]

//Vipu
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 21.1.2010 )
« Reply #338 on: 23.01.10, 11:13 »

Pitää kokeilla sitten niin, että käyttää jatkossa virtual cockpit näkymää mistä poistettaisiin kaikki muu paitsi potkuri. Jos tosiaan saisi vielä tehtyä sivuille streevat ja siivet ilman ikkunan kehyksiä/ovia.
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2463
Date Registered: 26.09.02

Re: Cessna 172 OH-CKU Simulaattori ( päivitetty 12.3.2010 )
« Reply #339 on: 12.03.10, 22:43 »

Tässä pitkästä aikaa yks lyhyt klippi simun visuaalin testauksesta uudella Nthusim-softalla:
http://www.youtube.com/watch?v=DENGpBMgnqM
« Last Edit: 13.03.10, 06:09 by O-P Pietila »
Pages: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 32 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1