FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
06.12.19, 11:04

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 Reply Print
Author Topic: Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen  (Read 8759 times)
Tero Partanen
Offline Offline

Posts: 3680
Date Registered: 14.11.01

Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« on: 02.06.06, 17:07 »

Moi,

Tässä vielä viikonlopuksi VLK:n Osa 2, joka käsittelee NDB-lähestymistä ja siihen liittyviä kiemuroita ja lainalaisuuksia. Videolla ei käsitellä tällä kertaa fraseologiaa eikä ATC:n kanssa toimintaa, vaan puhtaasti proseduurimielessä NDB-lähestymisen lentämistä ja itse lentosuoritusta.

Huom! Video on saatavilla allaolevasta linkistä sen jälkeen kun Olli Vainio kuittaa tässä tredissä "OK", koska itse joudun lähtemään koneen ääreltä pois samalla kun video uploadautuu tuonne palvelimelle. Eli odottakaa OK:ta ennenkuin alatte lataamaan! (vaikka video lähtisikin latautumaan ennen sitä, se saattaa olla vasta osittain uploadautunut.)

Toivottavasti tästä on taas jollekin iloa. Smiley

http://odo.kapsi.fi/vlk/Vlk_NDB_lahestyminen.wmv

terv.
Tero

PPL(A)
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« Reply #1 on: 02.06.06, 17:12 »

Video on netissä.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Juhowee
Former member
Re: Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« Reply #2 on: 02.06.06, 17:53 »

Ja Tero jatkaa samaa linjaa. Erittäin hyvä video!
Tuomas Kuukasjärvi
Offline Offline

Posts: 2535
Date Registered: 12.02.04

Re: Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« Reply #3 on: 02.06.06, 18:52 »

Alun nähtyäni, sanon kyllä, että hienoa työtä jälleen Tero!

Pitää katsella tuo video loppuun huomenna, mutta nyt jo ehdottaisin, että jos tekisit VOR/DME-lähestymisestä seuraavaksi juttua?

Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« Reply #4 on: 02.06.06, 19:07 »

Ei tässä voi muuta tehdä, kuin ihmetellä mikset hakeutunut lennonopettajan uralle!
Tarsa
Former member
Re: Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« Reply #5 on: 02.06.06, 19:27 »

Menen ihan sanattomaksi näitä sinun opetusvideoita katsellessa!  Suuret kiitokset sinulle Tero näistä videoista!  Cheesy  Jatka vaan samaan malliin! Cool
AL
Former member
Re: Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« Reply #6 on: 03.06.06, 09:56 »

Loistavaa Tero taas kerran!

Kaikki muu selkisi tuota tuulikorjaus kulmaa lukuunottamatta..Jotain jäi hieman epäselväksi  Smiley

Antti

EDIT: Seuraavaa osaa odotellessa!  Wink
Ilves
Former member
Re: Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« Reply #7 on: 03.06.06, 14:41 »

Kiitoksia jälleenTero!

Juuri olen katsellut tämän toisen osan niistä sinun lennonoppitunneistasi.
Latasin sen sillä aikaa kun sapuska valmistui.
Odottelen kieli pitkällä  Cheesy seuraavaa, joka tosiaan voisi olla vaikkapa VOR / ILS oppitunti.

Tuulitriangelillakos ne korjaukset lasketaan?

Joku tuttu voisi ihmetellä, että olen aika holmö. Mitä minä näillä opeilla oikein teen, kun enhän minä koskaan tule lentämäänkään.
Kivaa tämä on siltikin.
sikkesakke
Former member
Re: Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« Reply #8 on: 03.06.06, 14:50 »

Nuo on kyllä niin upeita että saat (sinun on pakko) tehdä dvd jossa on nuo kaikki, ja siitä voisi maksaakin jonkun verran! Mahtava osa, vaikken vielä ole kuin alussa. Tulen kehumaan myöhemmin lisää!
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9563
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« Reply #9 on: 03.06.06, 15:57 »

Oikein hyvin tehty tietopaketti, infoa on enemmän kuin tarpeeksi ja loppu on sitten vain harjoittelusta kiinni. Kiitos.

Laitan kuitenkin positiivista kritiikkiä videosta tulevia osia varten, opettajana (ei kylläkään lennonopettajana) tuli mieleen muutamia kohtia jotka saattavat selventää videota ja asiat ehkä ymmärretään paremmin. Toki vaatii tekijältä enemmän työtä, mutta kun kerran alkaa tähän hommaan niin ei pitäisi olla ongelma.

* Alussa näytetään karttaa jotain vartti ja siitä puhutaan paljon. Olisi paljon selkeämpää kun kuva kartasta vaihtuisi aina sen mukaan mistä puhut ja kyseessä olevat asiat olisi jotenkin merkitty, tässä tapauksessa luonnollisesti väreillä. Suunniteltu lentoreitti piirretty karttaan kokonaisena tai osina jne.

* Simun profiilia lennosta olisi ainakin minusta selvempi käyttää osissa. Puhut lentoonlähdön aikana siitä että katsotaan mitä tapahtuu ilman tuulikorjausta.... tämä olisi minun mielestäni järkevää katsoa juuri ennen sitä ensimmäistä kaartoa. Näin pysytään helposti kärryillä eikä tarvitse alkaa muistella kaiken muun saadun informaation jälkeen mitä siellä lennon alussa oikein tapahtui.

* LOC/ILS viritetty taajuus mittariin minusta haittaisi aina kun jotain liikettä näkyi VOR mittarissa. Kun VORia tai ILS ei käytetä niin minusta sen voisi selkeyden vuoksi jättää kokonaan virittämättä. Huomio keskittyy yllättäen liikkuvaan neulaan eri mittarissa kuin mitä pitäisi pitää koko ajan silmällä. Ylipäätänsäkin kaikki turha tai ylimääräinen informaatio mikä ei kuulu kyseessä olevaan aiheeseen kannattaa jättää kokonaan pois.

* Säästä voi olla montaa mieltä... minusta opetustarkoituksessa näkyvyys saisi olla parempi, auttaa hahmottamaan sijaintia paremmin varsinkin kun kiitotie on näkyvissä. Tässä auttaa myös lennon tarkastelu säännöllisesti ja varsinkin kaarros-kohdissa suoraan ylhäältä tai siinä  profiili-näytössä. (Ai niin, eikö siihen profiiliin saisi myös NDB majakoita näkyviin samoin kuin tavallisessa simun kartassa, olisi helpompi verrata sitä lennettyä reittiä majakoihin?)

Eli lyhyesti sanottuna lennon pilkkomista pienempiin osiin heti alusta lähtien niin kokonaisuutta saattaisi olla helpompi seurata.

Hyvä näinkin, halusin nyt vain tuoda muutaman kohdan esille ja harkintaan.  Smiley



'Don't panic'
juhake
Former member
Re: Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« Reply #10 on: 03.06.06, 19:40 »

Taattua Tero laatua! Smiley Kiitokseni!
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« Reply #11 on: 03.06.06, 19:47 »

Tatun kommentit oli hyviä.

Melkein tekisin jopa niin että ndb-juttuja tehdessä klikkaisit oikealla napilla niitä vor-gaugeja niin saa niihin ne lätkät päälle, ei ole siellä turhaan häiritsemässä. Videon kannalta kaikki turha piiloon.

//T

woordi
Former member
Re: Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« Reply #12 on: 03.06.06, 20:21 »

Tatu tätä juuri hain jo  ensimmäisen videon alussa, ja sen julkistamisen yhteydessä. Tero on vääntänyt tähänkin erittäin täyttävän ja yltäkylläisen paketin, mutta ihan noobille jää muutama kysymys, olen varma. Video on materiaaleineen, ja opetuksineen erittäin hyvä, mutta tatun tekstistäkin selkeytyy muutama lisätarve. Hienoa Tero, odotellaan lisää
Tero Partanen
Offline Offline

Posts: 3680
Date Registered: 14.11.01

Re: Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« Reply #13 on: 04.06.06, 11:46 »

Hei,

Kiitos kommenteista. Olen ja olin tietoinen noista Tatunkin huomioista jo ennenkuin aloin tekemään videota. Itsellä oli kuitenkin (ja on edelleen) semmonen ajatus, että saisin noita videoita ulos (ja niiden sisältämän "tiedon", ehkä pääasiassa sen "esimerkin"), ja ettei homma viivästyisi viikkokausia tämmösten hienouksien takia, että on useista kulmista asioita ja monia eri kuvia, joihin on piirrelty selventäviä viivoja ja asioita.

Haluaisin tehdä jatkossa noihin jotain parannuksia siten, että just noissa karttaesimerkeissä olisi useita kuvia selventävine viivoineen (tätä harkitsin tosiaan jo ihan ekaan videoon), ja voi olla että teenkin jos ei kamalan aikaavievältä se homma loppupeleissä näytä. Mutta mitään usean kuvakulman paloiteltuja lento-esimerkkejä en valitettavasti ala tekemään sen vuoksi, että se on *todella aikaavievää* puuhaa, jossa pitää ottaa samoja otoksia aivan loputtoman paljon, jotta saa kuvakulmat ja asiat synkkaamaan, ja mikä vaikeinta: että se lentäminen on tarkkaa ja "oikeaa", jota sen pitää opetusvideossa olla. Ei ole ongelma kaapata videota useasta kuvakulmasta ja liitellä niitä yhteen, mutta se mikä on vaikeaa on, että noita asioita ei voi tehdä yhtäaikaa. Eli käytännössä ne pitää tehdä eri otoilla. Ja jos haluaa, että kokonaisuudesta tulee selkeä ja looginen, niin noiden ottojen on onnistuttava juuri samalla tavoin "lento-opillisesti", että ne voitaisiin liittää yhteen yhdeksi kokonaisuudeksi, josta tulee "saumaton" kokonaiskuva. Eli käytännössä on lennettävä ensin vaikka ohjaamosta koko lento "oikein". Sitten on lennettävä ohjaamosta lentoa "oikein" kunnes tulee aika kuvata sitä jostain muusta kuvakulmasta, ja toivoa, että pakka ei mene sekaisin. Toisinsanoen "pohjatyö" on aina oltava ensiluokkaista, jotta siitä voidaan napsaista joku vaihtelua tuova kuvakulma, lisäikkuna (esim. ylhäältäpäin) tai vastaava mukaan. Ja tämmönen vie sitten tyyliin viikkoja per video (työssäkäyvän aikatauluilla). Jokseenkin turhauttavaa, ja hommasta menee mukavuus pois. Varsinkin kun tietää itse, kuinka paljon noita lentoja joutuu hinkata, että saa ne asianmukaisesti onnistumaan videoille ilman juuri pienintäkään källiä tai mokaa. Kyseessä kun on aina vähintään 10-15 min kerralla videoitava pätkä, niin siinä saa kieli keskellä suuta pärtsäillä, jotta materiaalista tulee asianmukaista. Tiedetäänhän, että simulijat on aikasta vaativaa porukkaa, ja jokaisesta pikkukällistä (jos semmonen todella näkyy) niin tulee kyllä heti kommenttia ja ehkä niistä joku voi jopa oikeasti saada väärän kuvan.

Eli tuossa vähän tausta-ajatuksia näille minun toteutusvalinnoille. Yritän lisätä hiukan "multimediaa" jatkossa videoihin, mutta kun kyse on kuitenkin aika tylsistä ja suora-viivaisista asioista, jotka usein selvenee parhaiten selittämällä, niin joka asiaan uudenlaisen kuvan tai esimerkin liittäminen on kuitenkin liian työlästä.

Siitä olen kyllä täysin eri mieltä, että voiko esim. kentän VOR:ia tai ILS:iä olla viritettynä näissä opetusvideoissa. Koska ihan oikeissakin lähestymisissä viritetään *kaikki mahdollinen* radioihin lisäämään omaa "situational awarenesiä" (eli tajua paikasta ja tilanteesta), niin on vain asianmukaista pitää niitä kaikkia mukana myös näissä videoissa. Semmosille ihmisille, jotka ei kertalaakista tajua esim. noita NDB-juttuja, niin loc-signaalin näkymä voi antaa vähän osviittaa siitä alkuvaiheessa, missä kohtaa ollaan menossa.

Olisko seuraavana VOR/DME vai ILS ?

Tero
« Last Edit: 04.06.06, 11:48 by Tero Partanen »

PPL(A)
Superfinnair
Former member
Re: Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« Reply #14 on: 04.06.06, 11:48 »


Olisko seuraavana VOR/DME vai ILS ?

Tero

Eiköhän se VOR/DME olis varmaan passeli seuraavaksi videoksi.

Upea video Tero, jatka samaan malliin! Wink

Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9563
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« Reply #15 on: 04.06.06, 12:28 »

Minä kuitenkin tarkoitin sitä että ottaa simun kartasta kuvia pitkin matkaa jotta näkee missä mennään ja mihin päin käännytään jne. Tätä voi helpommin verrata karttaan missä lähestyminen näkyy. Ei se nyt mikään iso asia ole mennä käymään simun map viewissä aina välillä. Siitä voi ottaa vaikka screenshotin ja laittaa sen sitten videoon oikeaan kohtaan.

Eikä tässä puhunut kukaan paitsi sinä mistään sen kummemmista multiangle jutuista... paitsi jos vaihtaa kuvakulmia lennossa. Ei sen lentämisenkään tarvitse olla 100% koko ajan oikein ja jos nyt jokin älytön virhe sattuu map viewistä palatessa niin sen voi leikata pois.


EDIT

Ai niin ja jos asiat on helpoin selittää niin silloin videon ensimmäiset 15 minuuttia voi laittaa mp3:sena.  Tongue Jos videota tekee niin kai siinä nyt voi käyttää erilaisia opetusmetodeja, sitäpaitsi nämä asiat ovat sen laatuisia että ei sillä ole väliä millä aikataululla videot ilmestyvät. Harjoittelemista riittää esim. tuossa NDB lähestymisessä ihan pitkäksi aikaa. Ensin puhut sen mitä haluat sanoa ja sitten lisäät asiaankuuluvat screenshotin oikeille kohdille, ei se ole mitenkään työlästä. Karttojen osalta tässä voisi olla vaikka osittaisia kuvia kartoista, kun puhut vaikka jostain taulukosta niin vain se taulukko näkyy kuvassa...focus, focus... no ehkäpä ymmärrät mitä halusin sanoa.
« Last Edit: 04.06.06, 12:36 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5448
Date Registered: 14.12.05

Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« Reply #16 on: 04.06.06, 15:02 »

Oikein hyviä videoita molemmat. Tulee vain mieleen ajatus, että miksi kukaan ei keksinyt tehdä näitä jo aikaisemmin? Moni olisi säästynyt monelta turhalta pähkäilyltä ja erehdykseltä. Kiitos Tero.

Sitten pientä kritiikkiäkin joukkoon. Videon puheäänen taustalla kuuluu moottorin ääni, mikä on ihan hyvä, mutta sitä häiritsee jonkin verran kohina. Oikeammin se ei ole varsinaista kohinaan vaan erilaisia vinkuvia ja kitiseviä ääniä kuin tuhat pikkulintua yrittäisi voittaa toisensa viserryksessä. Ovatko nämä äänet tosiaan videolla, vai pitääkö minun tarkistaa äänikorttini asetukset?

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Jari51
Former member
Re: Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« Reply #17 on: 04.06.06, 15:54 »

Kiitos Tero. Tämä toinen videosi on yhtä hyvä kuin edellinen. Todella ammattimaisesti tehty jälleen.
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2333
Date Registered: 05.10.05

Re: Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« Reply #18 on: 04.06.06, 17:04 »

Tuli itsekkin katsottua tämä läpi suurella mielenkiinnolla, ja taas ollaan kyllä viisaampia. Ja minä kun luulin, että osaan näitä asioita jo aika hyvin, mutta loppujen lopuksi en taida tietää vielä mitään.  laugh
Nixu
Former member
Re: Video: Virtuaalilentokoulu, Osa2: NDB-lähestyminen
« Reply #19 on: 05.06.06, 07:08 »

Ei voi muuta sanoa kuin että aivan mahtavaa !  Wink Loistavaa jälkeä Tero !


//Niko
Pages: [1] 2 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1