FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.11.17, 05:49

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Merimiestarinoita
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 12 Reply Print
Author Topic: Merimiestarinoita  (Read 184988 times)
niko korpela
Former member
Re: Merimiestarinoita
« Reply #120 on: 21.01.07, 18:51 »

Hieno ja positiivinen kertomus Merivoimista, mutta sen verran korjausta asiaan että noita meritorjuntaohjuksia on ammuttu kyllä jo aikaisemminkin koemielessä kuin 2006.... Wink
Juho Penttilä

Date Registered: 02.01.05

« Reply #121 on: 21.01.07, 18:59 »

Hieno ja positiivinen kertomus Merivoimista, mutta sen verran korjausta asiaan että noita meritorjuntaohjuksia on ammuttu kyllä jo aikaisemminkin koemielessä kuin 2006.... Wink
Maalta on kyllä ammuttu, mutta tuo oli ensimmäinen mereltä.

niko korpela
Former member
« Reply #122 on: 21.01.07, 19:04 »

Maalta on kyllä ammuttu, mutta tuo oli ensimmäinen mereltä.

Myös mereltä, vanhemmista ohjusvenetyypeistä... Wink, mutta eipä siitä sen enempää...
Juho Penttilä

Date Registered: 02.01.05

« Reply #123 on: 21.01.07, 19:23 »

Myös mereltä, vanhemmista ohjusvenetyypeistä... Wink, mutta eipä siitä sen enempää...
Oolrait, itse olin siinä käsityksessä että ainakaan Rauma-luokalta ei ole ammuttu tätä uudentyyppistä MTO:ta ja Helsinki-luokalta vanhanmallinen.. No hyvä että joku tietää  Wink

Esa Karanko

Date Registered: 31.12.05

« Reply #124 on: 25.01.07, 08:14 »

PAJATSO

Tehtäviini Viking 5:n radistina kuului perinteisestä pajatso -peliautomaatista huolehtiminen. Tyhjensin aamuisin laitteen sisällä olevan kassan ja siirsin seinällä sen vieressä olevaan rahanvaihtoautomaattiin riittävästi kolikoita. Eräänä aamuna pajatso oli revitty seinästä irti. Laitetta oli ilmeisesti pyöritelty ja suurin osa lasin takana näkyvillä olleista kolikoista oli saatu ulos. Kukaan ei ollut havainnut mitään. Valvontakameroita ei tuolloin ollut. Tapauksen jälkeen laivan kaikilla kassoilla odoteltiin asiakasta, joka maksaisi pelkillä kolikoilla. Sellaista ei ilmaantunut.

ATCO: obbi omdb omsj omrk efhk efka efta eflp efkk efva efhf efnu
Arne Wallen

Date Registered: 23.08.06

« Reply #125 on: 26.01.07, 20:46 »

Olin aikanaan joitakin aikoja Viking Isabellalla hommissa,maailma muuttui ja Suomenlahden eteläpuoli oli vapautumassa/vapautui,noniin itäpuolen valta oli murtunut ja omat olivat hommissa.
Laituriin ei kuitenkaan voinnut ajella monestakin syystä,alus ankkuroitiin redille jotta tullisäänökset täyttyisivät,aikanaan ankkuri piti nostaa ja mukaan tuli reiden paksuinen kaapeli,ongelma olikin mitä tehdä,puosu tuolloinen,197 pitkä ja painoa saman verran kertoi,otan tuosta palokirveen ja katkaisen kaapelin,huolestunut perämies siihen,ei helkkari,saattaa siinä olla sähköäkin,puosu vastaa,eihän tuolla kaupungissakaan montaa lamppua ole ja sitäpaitsi kaapeli on nyt poikki ja ankkuri vapaa.
Omatoimisuutta sanoisin Grin

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Osmo Jalovaara

Date Registered: 06.10.06

« Reply #126 on: 27.01.07, 14:33 »

Asuin 70-luvun alussa pari vuotta Bangkokissa ja toimin siellä Suomen paikallisena kaupallsena viranomaisena. Suurimman osan asuimme ilmavassa talossa, jonka olin vuokrannut thaimaalaiselta amiraali evp Kamalanavin'ilta, joka omisti huomattavan määrän taloja asuma-alueellani.  Amiraalin etunimeä, jota thaimaalaiset varsinaisesti käyttävät, en enää muista, mutta sukunimi on jo suomalais-englantilaisen sanaleikinkin vuoksi jäänyt mieleen. Vuokraisäntäni oli vuonna 1951 osallistunut laivaston järjestämään vallankaappausyritykseen, jossa silloinen pääministeri Pibul piti pantaman viralta. Suunnitelma oli, että pääministeri otettiin panttivangiksi ja vietiin laivaston uudelle taistelulaivalle Sri Ayutthia'lle, joka oli ankkuroituna Chao Praia joen varrella olevan laivaston esikunnan edessä noin 20 km sisämaassa. Kun aluksen piti viedä panttivanki ulos merelle, ei siitä tullutkaan mitään. Vaikka oli kysymyksesä laivaston vallankumous, kukaan ei ollut tullut tarkistaneeksi vuorovesiä. Nyt satuikin olemaan laskuveden aika, ja alus oli juuttunut joen pohjaan kiinni. Tällä välin maavoimat, joiden etuja tässä uhattiin, oli saanut hälytetyksi puolelleen ilmavomat, jolle laivasto ei ollut kertonut hankkeestaan mitään. Ilmavoimat alkoivat pommittaa Sri Ayutthiaa, jolloin syntyneessä sekamelskassa Pibul pääsi hyppäämään laivasta ja uimaan karkuun toiselle rannalle. Kun panttivanki oli menetetty, laivasto oli menettänyt neuvotteluvalttinsa, ja se joutui antautumaan. Osa laivaston ylimmästä johdosta pantiin vankilaan, osa pakeni Japaniin. Muutaman vuoden kuluttua heidät kaikki kuitenkin vapautettiin tavanomaisen käytännön mukaisesti, ja toiset palasivat Japanista eläen tämän jälkeen arvostettuina eläkeläisinä kotimaassaan. "No hard feelings" oli thaimaalainen suhtautuminen asiaan. Jokainen sai yrittää vuorollaan, mutta jos vallankumous ei onnistunut, niin ei siitä pitkään kaunaa kannettu.
Esa Karanko

« Reply #127 on: 29.01.07, 05:30 »

kukaan ei ollut tullut tarkistaneeksi vuorovesiä.

Ha haa. Kauppamerenkulussa nuo vuorovesitaulukot ovat tiiviissä käytössä. Sotilaat pitävät luonnollisena, että heidän toiminnassaan otetaan suurempia riskejä kuin siviilissä. Joskus riskit sitten realisoituvat.

:-)   Esa

Esa Karanko

« Reply #128 on: 22.02.07, 10:25 »

TAKAISKUVENTTIILI

Ennen muinoin laivoissa ei ollut septitankkia. Pytystä kulki suurin piirtein suora putki laivan ulkosivulle. Luonnontuote meni suoraan mereen. Aallot saattoivat lyödä kovalla voimalla laivan kylkeen. Siksi järjestelmässä oli takaiskuventtiili. S/S Graciassa takaiskuventtiili oli epäkunnossa. Merenkäynnissä jokaisesta kehittyi taitava pytynkäyttäjä. Ajoitus oli tärkeintä. Aallokkoa oli tarkkailtava huolellisesti. Sitten pytyn kansi ylös, nopea asian toimitus, kansi kiinni ja huuhtelu. Toisinaan ajoitus epäonnistui tai laivan kylkeen iski yllättävä ristiaalto. Silloin oli yleensä käytävä suihkussa ja vaihdettava vaatteet.

Esa Karanko

« Reply #129 on: 19.06.07, 13:18 »

KIRKKOKAKKA

Koska risteilylaivojen jätevedet ovat viime aikoina saaneet Suomessa paljon julkisuutta, niin en malta olla kertomatta tätäkin tositarinaa.

Kuusikymmenluvun rahtilaivoissa oli kyljessä reikä, jonka kautta vessapytty oli yhteydessä mereen. Kun laiva oli tyhjä, niin reikä oli hyvin korkealla. Satamassa reiän eteen ripustettiin alareunasta avoin puulaatiiko varmistamaan, että jätökset putosivat laivan ulkosivua myöten suoraan mereen.

Tyhjä S/S Gracia saapui Santokseen Brasiliaan. Laiva oli kiinnitetty ja maihinnoususiltaa laskettiin. Passi- ja tulliviranomaiset sekä meklari odottivat kaijalla.  Vessan aallopin eteen ei oltu vielä ehditty ripustaa laatikkoa. Yhtäkkiä kaijalla seisovien viranomaisten jalkoihin lensi kaaressa oikea kirkkokakka. Paperit leijuivat perässä. Minun oli pakko mennnä nauramaan laivan toiselle puolelle.

Kapteeni joutui rauhoittelemaan kiihottuneita viranomaisia monella viskipullolla ja tupakkakartongilla.

sauli
Former member
« Reply #130 on: 20.06.07, 11:48 »

Eduskunnassa eräs kansanedustaja vaati merimiehille huviveroa, koska he pääsivät ulkomaille.

Eivät varmaan enää kehtaisi vaatia moista Grin. Sen verran ahkerasti käyvät hekin työasioilla ulkomailla nykyään. Merimiehen työpaikka sentään ui maasta toiseen, toisin kuin eduskuntatalo joka on tiettävästi ollut samoilla sijoillaan vuodesta -31.
OldCrow
Former member
« Reply #131 on: 21.06.07, 16:58 »

Oolrait, itse olin siinä käsityksessä että ainakaan Rauma-luokalta ei ole ammuttu tätä uudentyyppistä MTO:ta ja Helsinki-luokalta vanhanmallinen.. No hyvä että joku tietää  Wink

Tuimat (OSA II luokka) ammuskelivat omiaan ennen "Hesareita" & "pahveja"  thmbup.
[ attachment removed ]
Vimonen kuva on oma Ukin edustalta 1994, loput lainattuja tutun konemestarin kansiosta.
niko korpela
Former member
« Reply #132 on: 21.06.07, 17:33 »

Jukka, kiitos  thmbup
OldCrow
Former member
« Reply #133 on: 21.06.07, 17:36 »

Ei pitäisi lukea noita Esan mainioita tarinoita, koska omat muistelot latautuvat mieleeni....tosin pitkän taantuman jälkeen. Herrat ja narrit ovat nimittäin vielä hengissä ja "rivissä". Muistot sotalaivastosta menevät herkästi navan alle. Ja toisaalta sotalaivaston "höyryt" 80- ja 90-luvuilta eivät ole vielä haihtuneet. Kaikenkarvaisia sotilaspastoreita unhoittamatta.... Sotalaivastossa tosin ensin oltiin sotilaita ja sitten merimiehiä....

PASKAA TAIVAALLE

Wanhoina hyvinä aikoina Miinalaiva Pohjanmaa heitti pitkät purjehdukset Atlantille vapun ja juhannuksen välissä. Itse oli mukana neljällä Pohjanmaan "pitkällä" keikalla 1988-93. Kolme lyhkäsempää keikkaa tuli kaupan päälle Pohojanmaalla ja yksi vielä uran huipulla, vahtipäällikkönä Porkkalalla, Eestinmaalle.

Pitkillä keikoilla oli tapana (joillakin) grillata nahkaansa Pohjanmaan peräkannella päivätauon aikana. Alla oleva kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa.
[ attachment removed ]

No yhtenä kirkaana hellepäivänä olin kasaamassa laivan pienoismallia vahtialiupseerin hytissä, kun peräkannelta alkoi kuulua sadatuksia. Avasin fönsterin ja ihmettelin maailman menoa.... Nuoret kadetit keräsivät pyyhkeitään peräkannelta ja puhuivat jotain paskasta.... Taivaalta satoi nimittäin paskaa. Herrojen ja narrien omaa paskaa.

Pohjanmaan "paskakaivot" menivät joskus tukkoon. Korsteenin vieressä oli "huohotusputki", joka aina välillä toimi...ja latasi "tavaraa" taivaalle Grin.

« Last Edit: 22.06.07, 04:38 by Jukka Juutilainen »
Esa Karanko

« Reply #134 on: 05.07.07, 20:12 »

Teatteriesitys

S/S Ariana oli Wakayamassa Japanissa. Olin ollut kaupungilla ja päätin lähteä laivaan. Otin taksin lennosta. Aasialaisten ajatuksenjuoksu poikkeaa siitä, mihin me eurooppalaiset olemme tottuneet. Sain kohta opetuksen siitä.

Taksikuski puhui vai japania. Yritin elekielellä esittää merta, aaltoja ja laivaa. Toistelin sanaa maru, laiva. Matkin meren kohinaa ja laivan sumutorvea. Yhteistä kieltä ei löytynyt. Kuljettaja katseli minua kiinnostuneena. Onomatopoeettinen esitykseni ei näyttänyt menevän perille.

Olin jo luovuttamassa, kun kuski lähti ajamaan ja vei minut satamaan. Hän oli vain ensin kohteliaasti odottanut teatteriesitykseni päättymistä.

Esa Karanko

« Reply #135 on: 09.07.07, 04:20 »

Baarinpitäjänä

Burma Five Starin aikarahtaama S/S Ariana saapui kahdeksantuhannen tonnin vehnälastissa Kalkuttaan Intiaan. Vehnäsäkkien purkaminen laivasta kesti kuukauden. Sitten laivaan alettiin lastata Japaniin matkalla olevia rautaharkkoja. Yksi harkko painoi parikymmentä kiloa. Laihat intialaiset nostivat harkkoja käsipelillä jalat notkuen yksitellen vinssien laatikoihin. Lastaus kesti kuukauden. Olimme Kalkutassa kesän kuumimpaan aikaan kaksi kuukautta. Laivassa ei ollut ilmastointia. Kuuma ilma seisoi hyteissä.

Ilmastointi oli kuusikymmenluvun Intiassa harvinaista herkkua. Kalkutan perinteikkäällä Marine Clubilla oli kuitenkin muutama ilmastoitu huone. Vuokrasin yhden niistä yöpymispaikakseni.

Päivävapaalla olevat laivatoverini viettivät aikaa klubilla. Annoin heidän käyttää huonettani. Klubin tarjoilijat kantoivat sinne selkä vääränä juotavaa. Kaikki laivatoverini tiesivät, että Kipinän viileässä huoneessa oli epävirallinen baari. Iso huone pöytineen ja tuoleineen sopi hyvin baariksi. Se ei haitannut minua, koska käytin huonetta vain nukkumiseen yöllä. Illan pimettyä merimiehet aina siivosivat huoneen ennen poistumistaan. He osallistuivat vuokranmaksuun reilusti.

Minusta oli tullut epävirallinen baarinpitäjä. Myös Calcutta Marine Club ja laivatoverini olivat tyytyväisiä.

Jussi Seppälä

Date Registered: 16.01.06

« Reply #136 on: 09.07.07, 12:16 »

Hitto, huomasin vasta tänään tämän aiheen! Koko ketju tulikin sitten luettua yhteen soittoon.

Lennonjohdon anekdooteille onkin tullut naurettua jo pidemmän aikaa, mutta tästä tuli uusi kestosuosikki. Hienoja kokemuksia teillä on tarjota, jatkakaa vain niiden kertomista!  Smiley

Esa Karanko

« Reply #137 on: 11.07.07, 04:31 »

Japanilaista kulttuuria

S/S Arianan rautaharkkolastia purettiin Wakayamassa.

Minä olin nätin japanilaisen neidon kanssa hienossa hotellissa. Kengät oli pitänyt jättää jo pitkän matkaa sitten. Olin hieman huolissani niistä.

Kylpyhuoneen lattiaan oli upotettu pieni uima-allas. Neito valmisteli kylvyn.

Kun menin kylpyhuoneeseen, niin hymyilevä neito oli kaulaansa myöten vedessä. Hyppäsin altaaseen. En tiennyt, että japanilaiset pitävät tulikuumista kylvyistä. Kauhea polte. Tajusin heti, että herkät paikat olivat vaarassa. Jatkoin samaa loikkaa yhtenä sujuvana liikkeenä ylös vedestä. Neito nauroi iloisesti japanilaiseen tyyliin. Hihihii!

Päätin vastaisuudessa perehtyä japanilaiseen kulttuuriin hiukan laaja-alaisemmin.

Jani Luoto

Date Registered: 11.07.04

« Reply #138 on: 11.07.07, 11:02 »

Miten se sanonta menikään... Merimiehellä on heila joka satamasssa(tai jotenkin noin se meni)

Tähän väliin voisi kertoa tarinan eräästä sukulaisestani joka oli joskus 40-60-lukujen välillä merimiehenä pitkin maailmaa. Eräällä reissulla Etelä-Afrikassa tämä Tapio(nimi muutettu) lähti sitten maihin ja otti itselleen heilan siitä rannasta mukaan. Eihän tämä vielä mitään, mutta tämä naispuolinen seuralainen sattuikin olemaan tummaihoinen ja tunnetusti EA oli tolloin aika rasistinen paikka.

Tapio napattiin kiinni keskellä katua ja vietiin poliisiaseman kautta vankilaan. Seuraavaksi tuleekin sitten kuvioihin tunnettu Etelä-Afrikkalainen henkilö jonka tämä sukulainen tapasi vankilassa ja melkein tapasi hänet uudestaan 90-luvulla kun tämä tunnettu henkilö kävi suomessa vierailulla.

Jokohan kaikki arvasi kenestä Etelä-Afrikkalaisesta minä kirjoitin

Aivan Nelson Mandelastahan minä (vastauksen voi katsoa "maalaamalla" ton keltaisen alueen aktiiviseksi)

Kaikki mitä kirjoitankin tälle keskustelualueelle kirjoitan ne yksityishenkilönä.
Esa Karanko

« Reply #139 on: 13.07.07, 04:23 »

Leijonia

Veraval oli pieni satamakaupunki Intian länsirannikolla. Isoille laivoille ei ollut laituria. S/S Ariana oli ankkurissa ja lastia purettiin proomuihin. Huvitukset olivat vähäisiä. Siksi laivamme paikallinen meklari vei muutaman meistä vuonna 1965 perustetulle Girin (Sasan Gir) luonnonsuojelualueelle katsomaan aasianleijonia.

Minä luulin, että tarkkailisimme leijonia autosta. Meklarin intialaisvalmisteinen Ambassador jätettiin kuitenkin tien laitaan ja me kävelimme jonossa metsäpolkua pitkin. Puita kasvoi harvakseltaan. Kuivuneet lehdet rahisivat jaloissa. Monenlaisia eläimiä ja lintuja vilisi. Oletin, että lähistöllä oli näköalalava, jolle kiipeäisimme tähyilemään leijonia. Kävelin jonossa toisena. Etummaisena oli vanha metsänvartija, joka kantoi olallaan antiikkista pyssyä. Sellaista, jonka piippu laajeni suuaukkoa kohti. Yhtäkkiä opas käski meitä kuiskaten pysähtymään. Kymmenen metrin päässä edessämme polulla oli viiden leijonan lauma syömässä jonkun ison eläimen ruhoa. Maiskutus ja hampaiden rouske kuuluivat selvästi. Leijonat olivat irrallaan. Välillä niiden katse osui meihin ja niiden hännänpää vispasi vähän. Jonossa viimeisinä olleet päällikkö ja försti kääntyivät heti ympäri ja palasivat vähin äänin omia jälkiään myöten takaisin. Minä seisoin oppaan takana. Arvelin, että leijonat olivat tottuneet häneen. Villien leijonien näkeminen läheltä jalkaisin oli unohtumaton kokemus. Tunnelma oli täysin erillainen kuin eläintarhoissa tai autosafareilla.

Viritin kamerani. Filmin siirtovivun narina sattui leijonien herkkiin korviin. Suurin leijona karjaisi. Ehdin jo kuvitella paljaiksi kaluttuja luitani vaalenemassa Intian auringon alla. Opas käski minua ja meklaria perääntymään varovasti. Kun tulimme tielle, niin molemmat merikapteenit odottivat meitä autossa.   

Pages: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 12 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1