Merimiestarinoita

<< < (29/45) > >>

Karvinen:
Akselitunneli

S/S Arianassa oli hieno viimeisen sukupolven mäntähöyrykone. Konemestarit esittelivät sitä mielellään. Kolmesylinterisen höyrykoneen perässä oli matalapaineturbiini. Höyrystä otettiin kaikki mahdollinen energia irti, ennen kuin se johdettiin lauhduttajan kautta takaisin kattilaan. Konehuoneessa ei tarvittu kuulosuojaimia ja siellä pystyi keskustelemaan normaalilla äänellä. Kävin muutaman kerran myös akselitunnelissa.

Arianan konehuone oli keskilaivassa. Potkurinakseli kulki 50 metriä pitkän tunnelin kautta laivan perässä olevaan potkuriin. Tunneli oli lastiruumien alla syvällä laivan pohjalla. Kapean tunnelin toisella sivulla noin metrin korkeudella pyöri humisten teräksenhohtoinen potkurinakseli. Se oli laakeroitu tasaisin välein. Katossa oli pitkässä rivissä sähkölamppuja. Ummehtuneessa ilmassa haisi öljy. Tunneli oli yksinäinen paikka. Mitä, jos pohjaan tulisi reikä? Tai valot sammuisivat? Mielikuvituksesta oli pelkkää haittaa.

Karvinen:
Jalkapalloa

S/S Gracia oli Santoksessa Brasiliassa. Laivan paikallinen meklari vei minut Santoksen kotijoukkueen stadionille katsomaan jalkapallo-ottelua. Kyseessä oli liigan loppuottelu. Stadion oli tupaten täynnä ja tunnelma oli kiihkeä. Tiesin, että futebol oli Brasiliassa toinen uskonto. Meillä oli hyvät paikat. Vähän ihmettelin pelikentän ympärillä ollutta verkkoaitaa, jonka yläreunassa oli piikkilangat vankileirityyliin. Ottelu alkoi. Yleisö ei ollut pysyä nahoissaan. Viiden minuutin kohdalla erotuomari puhalsi virheen vuoksi pilliin. Syyllinen pelaaja potkaisi heti erotuomaria takapuoleen, niin että tämä lensi vähän matkan päähän mahalleen. Kentällä alkoi käsikähmä. Aitaa lähinnä olleet katsojat kaivoivat esiin piikkilankasaksia ja voimapihtejä. He leikkasivat aitaan reikiä ja ryntäsivät pelaajien avuksi. Kentälle juoksi reporttereja pitkine mikrofonijohtoineen. Katsomossa tapeltiin. Täydellinen kaaos vallitsi. Kysyin meklarilta olisiko meidän ehkä viisainta yrittää poistua paikalta. Hän katsoi minua hämmästyneenä kiihkoissaan ja sanoi "normal".

Kun lopulta palasimme laivalle, niin kippari käski minun lähteä järjestämään samassa ottelussa vangittua messipoikaa vapaaksi. Messipoika oli poliisiasemalla isossa sellissä ainakin viidenkymmenen brasileiron kanssa. Hän oli alkanut heiluttaa katsomon väärässä osassa vastapuolen lippua. Kerroin sen poliiseille, joita nauratti kovasti. He päästivät messipojan heti vapaaksi. Kaikki halusivat kätellä meitä vähän hulluja suomalaisia marinheiroja. 

Karvinen:
Radiosäteilyä

Kauppalaivojen teräslevyistä tehdyt radiohytit muistuttivat isoa mikroaaltouunia, jossa radiosähköttäjä istui sisällä. Sentin paksuiset paljaat kupariset antennijohtimet risteilivät hytin katossa pitkien porsliinieristimien kannattelemina. Antennien valintaa varten oli isot veitsikytkimet. Lähettimet olivat yli kilowatin tehoisia. Kun painoi sähkötysavainta, niin radiohytissä vaikuttava säteily sai loisteputket palamaan.

Voimakas radiosäteily ei haitannut minua mitenkään. Silmieni valkuainen ei koaguloitunut, eikä myöhemmin psykoissakaan huomattu mitään tavallisesta poikkeavaa. Nyt yli 65 vuotiaana olen täysin terve. Lähelle katsomiseen tarvitsen lukulasit, mutta muutoin näkökykyni on erinomainen. Heinäsirkat kuuluvat yhä molemmilla korvilla. Olen tietysti esteellinen komentoimaan omaa mielenterveyttäni, mutta tuttavani pitävät minua kyllä vähän hulluna.

Voisiko suuritehoisella radiosäteilyllä olla hyödyllisiä vaikutuksia? 

JAQ:
Voi toki.  Olet grillattunakin   kiva kaveri meille  

Itseäni olen ravistuttanut Mopossa, koko ikäni. ja sen huomaa   

Jnee:
Anteeksi vanhan ketjun nosto mutta olisi mukava lukea lisää tarinoita.
Kirjoitelkaapa lisää jos vain jaksatte. 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page