FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.11.17, 20:21

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Merimiestarinoita
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 7 8 [9] 10 11 12 Reply Print
Author Topic: Merimiestarinoita  (Read 184997 times)
Esa Karanko
Offline Offline

Posts: 1043
Date Registered: 31.12.05

Re: Merimiestarinoita
« Reply #160 on: 24.02.08, 12:26 »

Ha-haa. Ei harmittanut. Sopeuduin nopeasti uuteen tilanteeseen. Uskoin päässeeni paratiisiin. Sitä Brasilia edustaa minulle vieläkin. Samat niukasti pukeutuneet ihastuttavat neidot kisailevat yhä rannoilla. Jostain syystä he eivät tunne minua.  laugh

ATCO: obbi omdb omsj omrk efhk efka efta eflp efkk efva efhf efnu
Esa Karanko
Offline Offline

Posts: 1043
Date Registered: 31.12.05

Re: Merimiestarinoita
« Reply #161 on: 01.03.08, 12:15 »

Rytmiä

Laivatoverini S/S Arianassa lähettivät sähkeitä kotiin ja rakkailleen. Minusta heidän piti saada rahoilleen vastinetta. Filmasin vähän. Ensin poljin jalalla tahtia. Sitten annoin rytmin edetä vartaloa pitkin ranteeseen asti. Otin kiinni sähkötysavaimesta. Aloitin titaamisen. Epäilen, että jotkut lähettivät sähkeitä vain nähdäkseen esityksen.

Kävin myös tvistaamassa laivan pääkoneen yläpuolella olevalla trallilla. Suuren höyrykoneen pyörimisnopeus oli 70 kierrosta minuutissa. Varsinkin matalapainemäntä aiheutti mahtavat bassosoundit. Luistien naksahtelu ja sihinä kävivät rummuista. Kuvittelin melodian. Alhaalla olevat konemestarit mulkoilivat minua. Taas se on tuolla. He pitivät minua hulluna.

ATCO: obbi omdb omsj omrk efhk efka efta eflp efkk efva efhf efnu
ohjvg
Former member
Re: Merimiestarinoita
« Reply #162 on: 13.05.08, 10:57 »

Ihmiskauppaa

Arabialaiset miehet pitävät jostain kumman syistä ”isoluisista” naisista. Mitä ”kuumempi” pakkaus, sitä useamman kamelin –tai hyvässä tapauksessa mersun siitä saa. Meillä oli laivassa peräti neljä kauniimman sukupuolen edustajaa. Ja kuinka ollakaan, he eivät olleet sellaisia anorektisia tikkuja niinkuin länsimaisessa ihanteessa kenties nykyään tuntuu olevan kun malleja katselee. Laivamme naiset olivat jotain aivan ihmeellistä ja arabit katselivat kummastellen, kun he tekivät meidän miesten töitä vertaisina laivassa. Poosumme Timo ajatteli alkaa tekemään bisnestä. Kauppatavaraa kun kerta löytyi. Ajatus oli mielestäni ratkiriemukas. Harmittavaa kyllä, näyttikin, että kauppatavaraksi olinkin muuttumassa minä. Päätin liueta karkuun laivamme sisätiloihin.

Arabialaista öljybisnestä

Tankkeriimme piti saada lastiksi kaasukondensaattia. Rahtaussopimuksessa oleva lastimäärä vaikutti alustavasti olevan iso lastaajalle, mutta he lupasivat, että saisimme alukseemme täyden lastin vietäväksi Houstoniin. Olin aivan tutinoissa. Pääsisin viimeinkin karibialle karkuun talvea. Lähdön tuntumassa teimme lastin osalta tarkistukset ja kaikki näytti olevan niinkuin pitää. Ei muuta kuin vaijerit lekoon ja menoksi. 24 tunnin kuluttua aloimme suorittamaan Välimerellä matkatessamme jälkitarkastusta lastille. Kaasukondensaatin joukossa oleva vesi oli vuorokauden kuluessa segrekoitunut lastista tankkien pohjalle. Tarkemmin sanottuna lastistamme oli noin 200 kuutiota pelkkää vettä. Asiasta tiedotettiin eteenpäin. Gibraltarin kohdalla tuli ilmoitus. Unohtakaa Houston, viekää lasti Antverpeniin. Se siitä Karibian auringosta.

Ensimmäiset kaksikymmentä vuotta

Ensimmäiset päivät öljytankkerissa olivat mieleenpainuvia. Silloin tuli ammennettua läpi elämän kestäviä ajatuksia. Laivamme Poosu Pena oli vanhan kansan merimies, joka oli seilannut koko ikänsä ja eläkeikä kolkutti jo ovella. Penan ensimmäiset sanat minulle olivat kun astuin laivaan, että; ”Ensimmäiset kaksikymmentä vuotta ovat vaikeita.” Työhön käuytiin heti. Merialan sanasto alkoi laajentumaan eksponentiaalisesti. Oli polakkoa, niskaa, jakotukkia ja jos jonkin moista. Sitä oli hetkessä aloittelijana pallo hukassa ja paikoitellen tuli pientä mietintää ja järkeilyä vaativaa tuumaustaukoa. Pena kysyikin: ”Tuleeko siitä mitään vai tilataanko myllystä lisää miehiä?” Totesin hänelle huumorilla takaisin ensimmäisten kahdenkymmenen vuoden olevan vaikeita. Vanhan skönön kasvoille tuli selvä hymy.

No dangerous cargo

Laivojen pitää yleensä tulelssaan johonkin tietylle alueelle. esimerkiksi Englannin kanaaliin, antaa yhtä sun toista tietoa itsestään suullisesti vaikkakin, monet tiedoista on jo ennalta lähetettyjä ja ne näkyisivätkin aluksen AIS-tiedoissa. Edellämme meni suuri öljytankkeri. Kaveri ilmoitti asiallisesti muun muassa syväyden, määränpäänsä ja ETA:n näin muutamia mainitakseni. Paikallinen VTS-viranomainen kysyi vielä, kuljettakoo alus mitään vaaralliseksi luokiteltua lastia. Rullahuuli, siis filppariperämies (filippiiniläinen) totesi tyynesti: “We have no dangerous cargo on board, just crude oil.”   

California dreaming

Työni Merenkulkulaitoksessa oli loppumassa ja piti löytää uusi jobi. Soittelin työnkautta tutuksi tulleelle miehittäjälle Neste Shippingiin ja kerroin haluavani kauas ja pitkäksi aikaa. Neste Shippingille oli vähän aikaa sittent tullut kaksi uutta tankkeria, m/t Stena Poseidon ja m/t Palva. Alukset olivat Panamax-tankkereita ja yhtiössä oli kovia visioita bensan kuskaamisesta Yhdysvaltojen länsirannikolle, Los Angelesiin ja San Franciscoon. Olin myyty mies. Mielessäni pyöri panaman kanava ja vaikka mitä. Hienoista suunnitelmista huolimatta sain kuitenkin lievästi pettyä. Noin puolen vuoden aikana kävimme pääasiassa vain kylmässä talvisessa Kanadassa. Ainoa tuntuma Kalifornian lämpöön oli komentosillalla soiva vanha Papas & Mamas hitti California dreaming.
Esa Karanko
Offline Offline

Posts: 1043
Date Registered: 31.12.05

Re: Merimiestarinoita
« Reply #163 on: 02.08.08, 14:18 »

Konjakkilasi

Sähköttäjänä jouduin usein viemään laivatovereitani lääkäriin ja toimimaan tulkkina. Manilassa jouduin kuitenkin itse potilaaksi. Lääkäri tutki etuveitikkaani ja totesi, että varsinainen seksitauti se ei ole. Sain pillereitä ja ison pullollisen sinipunaista litkua, jossa veitikkaa piti huljutella monta kertaa päivässä.

Minulla ei ollut laivalla mitään kuppia. Siksi lainasin kipparin salongin pentteristä omin lupineni konjakkilasin. Uitin potilasta siinä. Kun vaiva oli parantunut, päätin heittää lasin mereen. Ulkona kannella auringonsäteet saivat lasiin kaiverretun Bensowin tunnuksen säihkymään. En kertakaikkiaan hennonnut heittää hienoa konjakkilasia mereen. Pesin sen ja vein sen takaisin salongin pentterin lasitelineeseen roikkumaan muiden kaltaistensa joukkoon.

Arianassa viettettiin joulujuhlaa. Oltiin satamassa. Kippari toimi salongissa isäntänä. Joluateria oli lopuillaan. Stuertti kattoi kaikille kahvikupit ja konjakkilasit. Tuijotin edessäni valkealla pöytäliinalla olevaa tutun näköistä konjakkilasia. Bensowin lippu kimmalteli sen kyljessä kynttilöiden valossa. Sitten ilmoitin etten välitä konjakista. Haluan viskiä jäillä. 

ATCO: obbi omdb omsj omrk efhk efka efta eflp efkk efva efhf efnu
Esa Karanko
Offline Offline

Posts: 1043
Date Registered: 31.12.05

Re: Merimiestarinoita
« Reply #164 on: 27.08.08, 12:52 »

Radiojuhlaa

Ahvenanmaalaisen Sally varustamon isossa tankkerissa M/T Dalnyssa ei jostain syystä ollut keskipitkäaaltolähetintä (MF). Suomessa tuota taajuusaluetta kutsuttiin kippariaalloiksi.

Seilasimme Wightin saaren kohdalla kohti Rotterdamin Europortia. Päällikkö päätti kokeilla minua, lomatuuraajaa. Hän tilasi pokkana radiopuhelun Hollantiin. VHF:lle ranta oli liaan kaukana ja HF:lle aivan liaan lähellä. Ionosfääristä heijastuvat lyhytaallot osuvat maahan vasta pitkän matkan päässä.

Onneksi radiokeli oli erikoinen. Scheveningenradio/PCH kuului hyvin kahdella ja neljällä megahertzillä. Skippi oli kerrankin sopiva. Kutsuin PCH:ta sähkötyksellä ja kysyin sopisiko crossband puheyhteys. Lähettäisin 4098KHz:llä. Se oli matalin lyhytaaltotaajuuteni. Kuuntelisin Scheveningeniä sen tavanomaisella työskentelytaajuudella keskipitkillä aalloilla. Titari sähkötti heti C (kyllä). Minä päästelin omalla Golden Key automaattiavaimellani vahvistuksen taajuuden vaihdosta.

Kutsuin Scheveningeniä ja hain samalla vastaanottimesta sen taajuutta. Sitten kovaäänisestä kuului hyin voimakkaasti Dalny Dalny Dalny ja oma ääneni kaikui taustalla. Vastasin heti, we have perfect full duplex.

Seurasin, kun hämmästynyt kippari selvitteli asioita meklarin kanssa. Tämä oli hänen ensimmäinen lyhytaaltopuhelunsa Dalnysta. Taivaalle meni kilowatti. Muuntajat hurisivat. Elohopeatasasuunatusputket hohtivat kelmeätä sinistä valoa. Loisteputket radiohytin katossa lepattivat puheen tahdissa, vaikka ne eivät edes olleet päällä. Tukka ritisi, päässä humisi ja värit näyttivät hirveän kirkkailta. Ilmassa oli radiojuhlan tuntua.   

ATCO: obbi omdb omsj omrk efhk efka efta eflp efkk efva efhf efnu
Keijo Räsänen
Offline Offline

Posts: 39
Date Registered: 11.02.06

Re: Merimiestarinoita
« Reply #165 on: 09.01.09, 13:22 »

Tämän päivän (9.1.09) Hesarissa on mielipidepalstalla Esa Karangon kertomus kokemuksistaan laivan radiohytistä (liittyy viimepäivinä lehdissä olleisiin juttuihin kännyköiden turvallisuudesta). Kannattaa lukea, taattua Karanko laatua  thmbup
Ilkka Toivanen
Offline Offline

Posts: 2635
Date Registered: 06.04.04

Re: Merimiestarinoita
« Reply #166 on: 09.01.09, 18:39 »

 Grin! Onkohan Esa ihan varma, ettei MF/HF-grillauksesta ollut hänelle mitään haittaa!  Wink

Taajuutta 2182 kuunnellessa ja muille maritime-taajuuksille siirryttäessä sitä olen aina liikennevastaanottimen nuppia pyöritellessä miettinyt, millaisia tehoja noissa lähettimissä oikein onkaan...

Ei sen tarvitse olla iso vika, kun se on päässä.
Kimmo Huoviala
Offline Offline

Posts: 1275
Date Registered: 27.05.05

Re: Merimiestarinoita
« Reply #167 on: 09.01.09, 21:46 »

Toisaalta Esan juttuja lueskellessa tulee hetkittäin mieleen että on siitä hytistä jotain jälkiä jäänyt. Ne tulee ja vie mut pois, ne tulee ja vie mut pois hihii hahaa huhuu hihii...

Kuuluisi tuo mainio mielipidekirjoitus jatkoksi tähän. Samaa hienoa sarjaa. thmbup
Arto Eriksson
Offline Offline

Posts: 848
Date Registered: 11.03.06

WWW
Re: Merimiestarinoita
« Reply #168 on: 10.01.09, 08:24 »

Kaveri oli joskus vuosia tällä San Benito kylmärahtilaivalla töissä  http://www.allatsea.cx/images/ships/San%20Benito.html 

Kerto että panamassa oli ollut joskus sellanen tilanne että joku paikallinen ahtaaja oli mätkähtänyt ruuman pohjalle ja kuollut ,laivan kapteeni oli useaan otteeseen ilmoittanut satamapäälikölle että laiva ei lähde ennenkuin ruumis on haettu laivasta, no sitten jossain välissä oli tullut lauma mustia miehiä laivaan ja yksi oli käynyt sitomassa ohuenköyden ruumiin jalkaan ja muut kiskoivat ruumiin kannelle raahasivat sen laivan laidalle ja nötkäyttivät mereen ja poistuivat laivasta.
En tiä mahtoiko tällä miehellä olla perhettä mutta uskon että jos oli niin eivät tänä päivänä tiedä mitä isille tapahtui.

Nikon D610, D600,Nikon D700,NIKKOR AF-S 50/1.8G, NIKKOR AF-S 28-300/3.5-5.6G ED VR II.NIKKOR 85mm f1.8G Tamron 90mm F2.8 makro,Tokina AT-X SD 16-28/2,8 PRO FX. sigma 70-200mm f2.8 ex dg os hsm
Pori Jazz photographer 2011,2012.2013.
Everyone's gonna get fucked sooner or later.
Esa Karanko
Offline Offline

Posts: 1043
Date Registered: 31.12.05

Re: Merimiestarinoita
« Reply #169 on: 01.02.09, 11:53 »

Tässä tuo Hesarissa 9.1.2009 julkaistu mielipidekirjoitukseni, vaikka siinä onkin toistoa näistä merimiestarinoista:

Säteily radiohytissäkään ei tainnut haitata

Säteilyturvakeskus suosittelee rajoittamaan lasten kännykänkäyttöä varotoimena (HS 8.1.).

Tutkimuksissa kännykkäsäteilyn on havaittu aiheuttavan vain vähäistä ja vaaratonta kudosten lämpötilan nousua. Siitä tuskin on muutakaan haittaa, sillä suomalaiset ovat saunakansaa. Välillä löylyä heitetään kilpailuhenkisesti niin, että nahka palaa. Sitä pidetään terveellisenä.

Kauppalaivojen teräslevyistä tehty radiohytti, jonka sisällä sähköttäjä istui, muistutti vielä 1960-luvulla isoa mikroaaltouunia. Posliinieristimien kanattelemat paljaat kupariset antennien syöttöjohdot mutkittelivat katossa.

Kun painoi sähkötysavainta, kilowattien tehoinen lähetin sai tukan ritisemään ja hytin loistelamput hohtamaan itsestään.

Ukkosmyrskyssä antenneihin iskeneiden salamoiden sähkömagneettiset pulssit törmäilivät hytissä. Valokaaret häikäisivät, otsoni tuoksui, päässä humisi ja värit näyttivät hirveän kirkkailta.

Radiohytissä lepäillyt laivakoira lähti aina korvat lepattaen käpälämäkeen.

Merillä vuosikausia kestäneestä grillauksesta ei ollut minulle mitään haittaa. Siksi epäilen, että kännykkäsäteilyn vaaroja liioitellaan jostain syystä. Heikon radiotaajuisen sähkömagneettisen säteilyn terveyshaittojen keksiminen voi vielä tulla veronmaksajille kalliiksi.

Esa Karanko
Helsinki

 





« Last Edit: 01.02.09, 12:13 by Esa Karanko »

ATCO: obbi omdb omsj omrk efhk efka efta eflp efkk efva efhf efnu
Juho Leppänen
Offline Offline

Posts: 387
Date Registered: 25.04.08

Re: Merimiestarinoita
« Reply #170 on: 01.02.09, 20:06 »

Tässä tuo Hesarissa 9.1.2009 julkaistu mielipidekirjoitukseni, vaikka siinä onkin toistoa näistä merimiestarinoista:

Säteily radiohytissäkään ei tainnut haitata

Säteilyturvakeskus suosittelee rajoittamaan lasten kännykänkäyttöä varotoimena (HS 8.1.).

Tutkimuksissa kännykkäsäteilyn on havaittu aiheuttavan vain vähäistä ja vaaratonta kudosten lämpötilan nousua. Siitä tuskin on muutakaan haittaa, sillä suomalaiset ovat saunakansaa. Välillä löylyä heitetään kilpailuhenkisesti niin, että nahka palaa. Sitä pidetään terveellisenä.

Kauppalaivojen teräslevyistä tehty radiohytti, jonka sisällä sähköttäjä istui, muistutti vielä 1960-luvulla isoa mikroaaltouunia. Posliinieristimien kanattelemat paljaat kupariset antennien syöttöjohdot mutkittelivat katossa.

Kun painoi sähkötysavainta, kilowattien tehoinen lähetin sai tukan ritisemään ja hytin loistelamput hohtamaan itsestään.

Ukkosmyrskyssä antenneihin iskeneiden salamoiden sähkömagneettiset pulssit törmäilivät hytissä. Valokaaret häikäisivät, otsoni tuoksui, päässä humisi ja värit näyttivät hirveän kirkkailta.

Radiohytissä lepäillyt laivakoira lähti aina korvat lepattaen käpälämäkeen.

Merillä vuosikausia kestäneestä grillauksesta ei ollut minulle mitään haittaa. Siksi epäilen, että kännykkäsäteilyn vaaroja liioitellaan jostain syystä. Heikon radiotaajuisen sähkömagneettisen säteilyn terveyshaittojen keksiminen voi vielä tulla veronmaksajille kalliiksi.

Esa Karanko
Helsinki

 







Mitään haittaa haittaa haittaa haittaa haittaa...  Grin

(sori ot. Sun pitäis Esa kirjottaa kirja, ihan tosi. Moni jolla on tuhannesti vähemmän asiaa kirjottaa, sulla tuntuis tuota juttuaki riittävän...)
Esa Karanko
Offline Offline

Posts: 1043
Date Registered: 31.12.05

Re: Merimiestarinoita
« Reply #171 on: 24.03.09, 04:44 »

Hajuttomat kalsarit

Japanilaisastronautti testaa kansainvälisellä avaruusasemalla hajuttomia alushousuja. Niitä voi käyttää viikonkin.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Japanilainen+astronautti+testaa+hajuttomia+alushousuja/1135244549718

Itse kehitin aikanaan merillä yksinkertaisen kokeen. Kalsarit heitetään seinään. Jos ne jäävät seinälle, niin ne on syytä vaihtaa. Viikko siihen yleensä meni.

ATCO: obbi omdb omsj omrk efhk efka efta eflp efkk efva efhf efnu
Esa Karanko
Offline Offline

Posts: 1043
Date Registered: 31.12.05

Re: Merimiestarinoita
« Reply #172 on: 11.04.09, 13:25 »

Hemsk vederlekar

Sähköttäjä oli laivassa vähän kuin matkustaja. Muut huolehtivat seilaamisesta. Satamasta lähdön jälkeen tärkeintä oli tehdä hytti meriklaariksi. Tavarat hyllyillä ja kaapeissa piti järjestellä niin ettei mikään kolise merenkäynnissä.

S/S Gracia oli pohjoisella Atlannilla ankarassa talvimyrskyssä. Minua ei pelottanut, koska jo purjelaivoissa seilauksensa aloittanut ahvenanmaalainen kapteeni oli rauhallinen kuin viilipytty. Myrsky oli varmaan hänen mielestään vain kova tuuli.

Päällikkö lähetti varustamolle tavanomaisen laivan kulkua koskevan sähkeen. Tuijotin silmät tappien päässä sähkeen kahta viimeistä sanaa: Hemsk vederlekar!

ATCO: obbi omdb omsj omrk efhk efka efta eflp efkk efva efhf efnu
arttula
Former member
Re: Merimiestarinoita
« Reply #173 on: 11.04.09, 13:35 »

Hemsk vederlekar!

Öh... Meni ohi tuo, kun ei oikein espanjankieli ole hallussa... Embarrassed
Juha Paulavuo
Offline Offline

Posts: 12981
Date Registered: 14.06.04

Re: Merimiestarinoita
« Reply #174 on: 11.04.09, 13:39 »

Vapaasti käännettynä : "hirvittävä keli"
Esa Karanko
Offline Offline

Posts: 1043
Date Registered: 31.12.05

Re: Merimiestarinoita
« Reply #175 on: 15.04.09, 13:06 »

Köysilabyrintti

Otin kaukoidän trampista S/S Arianasta lomaa ja matkustin Suomeen. Viikon maissaolon jälkeen minua alkoi ahdistaa ja pestauduin Finnlinesin M/S Finnbostoniin. Meksikonlahden reissun jälkeen jätin laivan kotikaupungissani Helsingissä. Kun tulin kotiin, niin minua odotti soittopyyntö.

Finnbostonin sisarlaiva Finnenso oli Kotkassa lähtövalmiina. Kipinä puuttui. Soitin taksin.

Kotkassa taksi kurvasi kaijalla Finnenson vierelle. Matkalaukkuni oli hetkessä laivassa ja landgongi nostettiin heti minun jälkeeni ylös. Minua oli selvästi odotettu. Olin taas matkalla Meksikonlahdelle.

Finnenso oli radiohyttiä myöten Finnbostonin kopio. Yksi poikkeus oli. Radiohyttiin oli tuotu upouusi hieno konttorituoli. Sellainen, jonka jalka haarautui viiteen suuntaan ja päissä oli pyörät. Istuin sille hyvin epäluuloisena. Tuoli liikkui hytin turkilla herkästi. Aavistelin ongelmia.

Atlannilla rullasin tuolilani kuulokkeiden johto lepattaen seinästä seinään. Vauhdikkaassa menossa manailin varustamon älypäätä, joka oli hankkinut laivaan pyörätuolin.

Lopulta sidoin tuolin köysillä paikoilleen radioiden eteen. Tuolin jalkaan surraamani köydet kulkivat säteettäin eri puolille hyttiä sopiviin kiinnityskohtiin.

Reissun lopussa osasin kulkea radiohytissä risteilevässä köysilabyrintissä silmät kiinni.   

ATCO: obbi omdb omsj omrk efhk efka efta eflp efkk efva efhf efnu
Kalle Keihänen
Offline Offline

Posts: 1537
Date Registered: 31.12.04

Re: Merimiestarinoita
« Reply #176 on: 15.04.09, 17:15 »

Heh, hauska tarina.  Vaan eikö olisi ollut helpompaa irrottaa tuolista pyörät?
Esa Karanko
Offline Offline

Posts: 1043
Date Registered: 31.12.05

Re: Merimiestarinoita
« Reply #177 on: 16.04.09, 03:58 »

Tuolia ei ollut suunniteltu käytettäväksi ilman pyöriä. Lattiaan olisi tullut skraadeja. Takaisin Suomessa hieno tuoli pääsi heti maihin.

:-)   Esa

ATCO: obbi omdb omsj omrk efhk efka efta eflp efkk efva efhf efnu
Kalle Keihänen
Offline Offline

Posts: 1537
Date Registered: 31.12.04

Re: Merimiestarinoita
« Reply #178 on: 17.04.09, 23:11 »

Takaisin Suomessa hieno tuoli pääsi heti maihin.

Jos ihan oikein tuon "naulan" ymmärrän, niin kyse on wanhan ajan helevetin hyvin tehdystä tuolista, jota eräs E. Karanko käyttää peppunsa alla tietokoneella ihmeellisessä intternetissä seilatessaan?      laugh

Lääkärini kiittää sinua Esa loistavista kaskuista, jotka ovat vähentäneet "tulevia" ryppyjä kasvoiltani kymmenillä prosenteilla  thmbup
Esa Karanko
Offline Offline

Posts: 1043
Date Registered: 31.12.05

Re: Merimiestarinoita
« Reply #179 on: 18.04.09, 05:31 »

Appelsiinien taakka

S/S Ariana toi lastin Chittagongiin nykyiseen Bangladeshiin.

Paikalliset satamatyöläiset purkivat laivamme lastia. He pitivät rukoustauon monta kertaa päivässä.

Katselin hollantilaisen perämiehen kanssa komentosillan siiveltä keulakannella kontallaan olevia työläisiä. Heittelimme pehmeillä appelsiineilla heitä takapuoleen. Osuman saaneet vilkuilivat taakseen ja huusivat englanniksi "kirottu Suomi".

Tämä appelsiinien taakka on painanut minua yli neljä vuosikymmentä. Oloni tuntuu muuttuneelta nyt, kun olen tunnustanut sen. Salem aleikum.

ATCO: obbi omdb omsj omrk efhk efka efta eflp efkk efva efhf efnu
Pages: 1 ... 7 8 [9] 10 11 12 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1