FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
16.12.17, 01:44

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)  (Read 4395 times)
Jani Salo
Offline Offline

Posts: 9814
Date Registered: 05.07.01

Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« on: 08.07.06, 21:16 »

[ attachment removed ]

On kylmä joulukuinen talviaamu New Yorkin John F. Kennedyn lentokentällä vuonna 1972. Liikennettä on ihan kivasti, TWA ja Pan Am hallitsevat maisemaa.
[ attachment removed ]

Eastern Air Linessin Lockheed L-1011 N310EA on saapunut lennolta Tampasta, Floridasta. Seuraavana olisi vuorossa lento EA401 Miamiin. Lentokone 310 oli yksi tusinasta uudesta L1011 TriStarista jotka oli toimitettu Easternille samana vuonna.
[ attachment removed ]

Tämä yksilö oli luovutettu Easternille Elokuun 18. päivä ja oli nyt lentänyt neljä kuukautta ja 9 päivää.
[ attachment removed ]

Lentoinsinöörinä lennolla 401 olisi 51 vuotias Donald Louis Repo joka on työskennellyt Easternilla 25 vuotta. Matkustajia tällä lennolla olisi 153 ja 7 miehistön jäsentä.
[ attachment removed ]

Lennon kapteenina toimisi Robert Albin Loft. 55 vuotias Loft oli rankattu 50. senioriteetissä Eastern Air Linessin 4000 lentäjän joukossa. Vähän kello yhdeksän jälkeen Albert John Stockstill istui perämiehen paikalle. Stockstill oli 39 vuotias entinen Ilmavoimien lentäjä.
[ attachment removed ]

Yhdessä miehistön jäsenet käynnistivät kolme Rolls-Royce RB211 moottoria.
[ attachment removed ]

Rullauksen aikana laskuun tuli myös Air Floridan 737-200.
[ attachment removed ]

Myöskin American Airlines DC-10 tuli laskuun.
[ attachment removed ]

Kello 21:20 Eastern 401 heavy sai nousuluvan JFK:n tornilta.
[ attachment removed ]

Rotate.
[ attachment removed ]

Positive rate, gear up.
[ attachment removed ]

185 tonnia metallia ja kerosiinia oli ilmassa New Yorkin talvi-illassa.
[ attachment removed ]

JFK:n lentokenttä jäi vasemmalle puolelle nousun jälkeen.
[ attachment removed ]

WTC.n tornit ja Vapauden Patsas taas jäivät koneen oikealle puolelle.
[ attachment removed ]

Lentoreitti kulki Atlantic Cityn kasinokaupungin ylitse.
[ attachment removed ]

Lentokorkeutta oli 36,000 jalkaa.
[ attachment removed ]

Miamia lähestyttäessä lentoreitti kulki West Palm Beachin ylitse.
[ attachment removed ]

Eastern Air Lines lennon 401 edellä Miamiin laskuun tulevalla National Airlines lennolla 607 oli ongelmia laskutelineitten kanssa ja paloautot odottivat valmiina konetta laskuun. Eastern 401 heavy sai laskuluvan kiitoradalle 09L.
[ attachment removed ]

"Eastern 401, left heading 100 from the marker, cleared to ILS Nine Left approach, tower 118.3, good morning."
[ attachment removed ]

Miami tower, Eastern 401, just turned on final. Stockstill lensi konetta.  - "No nose gear"
[ attachment removed ]

"Well, ah, tower, this is Eastern 401, it looks like we're gonna have to circle; we don't have a light on our nose gear yet."
[ attachment removed ]

"Eastern 401 heavy, Roger, pull up, climb straight ahead to two thousand. Go back to approach control, 128.6."
- "Alright, ahh, Approach Control, Eastern 401, we're right over the airport here and climbing to two thousand feet. in fact, we've just reached two thousand feet and we've got to get a green light on our nose gear."
[ attachment removed ]

"Eastern 401, roger. Turn left heading three six zero and maintain two thousand, vectors to 9 Left final."
[ attachment removed ]

"Welcome to sunny Miami. The temperature's in the low seventies, and its beautiful out there tonight."
[ attachment removed ]

"Eastern 401 'll go ah, out west just a little further if we can here and, ah, see if we can get this light to come on here."
[ attachment removed ]

"Alright, ah, we got you headed westbound there now, Eastern 401."
[ attachment removed ]

Stockstill ja Loft yrittivät ratkaista ongelmaa laskutelineen näyttövalossa kun Repo oli avioniikkaruumassa tarkastamassa laskutelinettä. Lentokorkeutta oli 2000 jalkaa ja suuntana länsi.
[ attachment removed ]

MIA TWR: "Eastern 401, how are things coming along out there?
LOFT: "Okay, we'd like to turn around and come back in."
MIA TWR: "Eastern 401, turn left heading one-eight-zero."


Stockstill: "We did something to the altitude,"

Loft: "What?"

Stockstill: "We're still at two thousand, right?"

Loft: "Hey, what's happening here?"

[ attachment removed ]

"Eastern, ah, 401, ah, I've lost you, ah, on the radar there, your transponder. What's your altitude now? Eastern 401, Miami -"
[ attachment removed ]

vastausta ei tullut...

103 ihmistä kuoli 15 miljoonan dollarin lentokone tuhoutui, ja tapahtumaketju alkoi 12 dollarin arvoisesta sammuneesta laskutelineen varoitusvalosta. Tutkimuksissa paljastui että laskuteline oli alhaalla ja lukittu. 75 ihmistä selvisi hengissä.

In memoriam Eastern 401 heavy.

Jani
« Last Edit: 08.07.06, 21:53 by Jani Salo »

Jani Salo
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." -- Orville Wright
"My soul is in the sky." -- William Shakespeare
Espoo, 02230
http://openflights.org/user/777-300ER
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« Reply #1 on: 08.07.06, 21:22 »

Tuli melkosen haikea olo tosta yllättäen. Dramatiikka löytyi ja hienot kuvat olivat :S Nuo viimeiset mustavalkoiset kuvat ja ATC:n ja pilottien keskustelut säväyttivät todella. Kiitos!

Jani Salo
Offline Offline

Posts: 9814
Date Registered: 05.07.01

Re: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« Reply #2 on: 08.07.06, 21:26 »

Tuli melkosen haikea olo tosta yllättäen. Dramatiikka löytyi ja hienot kuvat olivat :S Nuo viimeiset mustavalkoiset kuvat ja ATC:n ja pilottien keskustelut säväyttivät todella. Kiitos!

Kiitän kommentista. Huomasin vasta äsken että laskutelineitten olisi pitänyt olla alhaalla koko tuon loppuajan kuvissa  Undecided noh toivottavasti ei haittaa kauheasti  Tongue

se valo oli pimeänä  Roll Eyes

Jani

Jani Salo
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." -- Orville Wright
"My soul is in the sky." -- William Shakespeare
Espoo, 02230
http://openflights.org/user/777-300ER
Alvar Martti
Offline Offline

Posts: 314
Date Registered: 12.04.06

Re: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« Reply #3 on: 08.07.06, 21:31 »

Oikein mahtavat kuvat taas olet laittanut esille Jani! Cool

Plussaa (paljon) kivasta tarinasta! Smiley

Lisäys: Nuo toisiksiviimeisen ja viimeisen kuvan tapahtumat säväytti aika paljon, samoin kuin loppukerrontakin. Shocked
« Last Edit: 09.07.06, 08:44 by Alvar Martti »
Bumerangi
Former member
Re: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« Reply #4 on: 08.07.06, 21:32 »

Siis sä improvisiot sitten tarinan kun sulle kävi nuin että valo ei syttynyt?

Perustuku tositarinaan?
Juha-Matti Lavonen
Offline Offline

Posts: 4244
Date Registered: 16.04.05

Re: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« Reply #5 on: 08.07.06, 21:33 »

Plussaa (paljon) kivasta tarinasta! Smiley
Ei muuten ole pelkkä tarina vaan tosijuttu:
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19721229-0&lang=en

Hienot kuvat taas kerran.

Jani Salo
Offline Offline

Posts: 9814
Date Registered: 05.07.01

Re: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« Reply #6 on: 08.07.06, 21:37 »

Ei muuten ole pelkkä tarina vaan tosijuttu:
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19721229-0&lang=en

Hienot kuvat taas kerran.

Pitäisi jostain saada käsiin se Ghost of Flight 401 kirja. Tullut joskus luettua netissä niitä tarinoita missä Repon haamu ilmestyy varoittamaan vaarasta Easternin muissa L1011 lentokoneissa.

iltalukemista: http://www.airdisaster.com/special/special-ea401.shtml ja http://www.geocities.com/donuts13/index.htm

Jani Salo
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." -- Orville Wright
"My soul is in the sky." -- William Shakespeare
Espoo, 02230
http://openflights.org/user/777-300ER
juhake
Former member
Re: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« Reply #7 on: 08.07.06, 21:43 »

Hmm, uskokaa tai älkää kun näin tarinan alun ajattelin, että tulee tapahtumaan jotain pahaa, kerronta ei ollut normaalia "janisaloa". Tongue

Mutta aikasta ikävä onnettomuus kyllä tämäkin. Undecided Mutta Jani, olit saanut kyllä hyvin pelottavuuden ja vakavuuden kerrontaan mukaan. Se säväytti. Itse olisin ehkä pitänyt enemmän, että loppupään kuvat olisivat olleet lähes editoimattomia, mustia ja tummia kuvia, mutta hyviä ne oli näinkin. Smiley

Vaikka kyseessä onkin vakavat aiheet, niin vakavalla kerronnalla olisiko paikallaan FSN:nän omat "Air Crash Investigations" kuvakertomukset?
Viper
Former member
Re: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« Reply #8 on: 09.07.06, 07:10 »

Normaalista poikkeava kuvasarja ja vielä hyvät kuvat päälle. Oli muuten kautta aikojen ensimmäinen Tristar joka putosi.  Sad
ToniH22
Former member
Re: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« Reply #9 on: 09.07.06, 07:59 »

Oli kyllä hyvät kuvat yökuviksi, ja onnistuneesti ainakin meikäläisen sai tää kuvatarina saamaan ihon kananlihalle...että hyvin olit saanut tarinan tehtyä Smiley
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14294
Date Registered: 21.07.04

Re: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« Reply #10 on: 09.07.06, 08:12 »

Nyt tähän ei voi muuta sanoa kuin että: Hittolainen Jani! Paras tarina mitä olen koskaan täällä nähnyt!! Shocked Shocked Varmasti paras mitä koskaan tullaan näkemäänkään!  laugh
Jani Salo
Offline Offline

Posts: 9814
Date Registered: 05.07.01

Re: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« Reply #11 on: 09.07.06, 08:30 »

moi

Kiitän kommenteista. Hyvä että nämä vähän erilaiset kuvakkaappaustarinat kelpaavat.  Smiley Jäi vaan harmittamaan tuo lopun virhe kun nostin nuo laskutelineet go-aroundin aikana ylös. Se vaan tuli selkäytimestä  Grin Eastern 401 kun taisi mennä laskutelineet alhaalla aina go-aroundista putoamiseen asti.

Olisi kiva nähdä tuo leffa Ghost of Flight 401 joka on kuulemma kuvattu aidon TriStarin sisällä. Itsekkin olen IRL ollut Deltan TriStarin kyyissä legillä JFK-DFW-SFO joskus 80-luvun lopussa. Sen muistan että Dallasissa rullaus kiitoradalle kesti yli 30 minuuttia ja vitsailtiin että ehkä ne rullaa San Francisoon asti.  laugh

Tämä Eric Cantun VistaLiners L1011-100 on kyllä lataamisen arvoinen, sen verran loistavaa jälkeä Eric on tehnyt ja tämä on vasta beta. Kaveriksi L1011 soundit ja Ken Mitchellin paneeli niin avot. Minä olen odotellut PILOTS:n TriStaria jo ikuisuuden mutta se vaan ei näytä valmistuvan. Ericin TriStar kelpaa siihen asti, harmi kun saatavilla ei ole kuin Easternin paintit.

Jani

Jani Salo
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." -- Orville Wright
"My soul is in the sky." -- William Shakespeare
Espoo, 02230
http://openflights.org/user/777-300ER
anttolehto
Former member
Re: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« Reply #12 on: 09.07.06, 09:19 »

Tosi dramaattiset kuvat! Kuvanlaatu hyvää! Tunnelmaa löytyy...  Cry

Tossa on toi koko vuoropuhelu:
http://www.airdisaster.com/cvr/cvr_ea401.shtml
Ezku
Former member
Re: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« Reply #13 on: 09.07.06, 09:23 »

Upeat kuvat ja lennonjohdon puheet olivat kiva lisä. Pidin kahdesta viimeisestä kuvasta mutta kaikki olivat hyviä. Hyvää työtä!  Roll Eyes
Antton Rintala
Offline Offline

Posts: 2695
Date Registered: 14.12.05

Re: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« Reply #14 on: 09.07.06, 12:47 »

tässä suomeksi tämä...

wikipediasta poimittua:

29.12.1972 L-1011-1 putosi maahan inhimillisen virheen vuoksi. Nokkapyörän merkkivalo ei syttynyt laskeuduttaessa, minkä vuoksi laskeutuminen keskeytettiin. Kapteeni vahingossa kytki automaattiohjauksen pois päältä, minkä jälkeen kone törmäsi maahan, kun lentäjien huomio oli kiinnittynyt laskeutumistelineeseen ja syttymättömään merkkivaloon. 100 kuollutta. (Eastern Air Lines; Evergladesin kansallispuisto, Florida, USA)


ohjvg
Former member
Re: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« Reply #15 on: 09.07.06, 18:46 »

Tämä oli ehdottomasti pitkiin aikoihin mielestäni paras täällä kuvakaappaus-osiossa. Tarina toteutettu hienosti, miljöö, trafiikki, konevalinta
-kaikki oli juuri sitä, mistä itse simuilussa pidän. Aivan mielettömän hienoa jälkeä ja vaivannäköä. Tristar on historian upeimpia koneita ja tuo Pan Am - TWA linja trafiikissa toi oman nuoruuden ja käsityksen ilmailusta mieleen. Täyden kympin stoori - vaikkakin traaginen taustaltaan...
Jani Salo
Offline Offline

Posts: 9814
Date Registered: 05.07.01

Re: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« Reply #16 on: 09.07.06, 19:26 »

Kiitän kiitän  Smiley

Tuli lueskeltua jonkin aikaa sitten tuosta Ghost of Flight 401:stä ja siitä se sitten lähti  Grin Eric Cantun uuden TriStar betan myötä tuli sitten toteutettua tuo kohtalokas lento. Myöskin itse TriStar fanina teki mieli lentää tuolla koneella muutenkin.

En oikein tiennyt että minäkälaisen vastaanoton tämä flight 401 tragedia kuvastoori saa aikaiseksi mutta on mukava että siitä tykättiin. Vähän vaihtelua näihin Vinnair lomalento kuvakaappaustarinoihin  Grin

Vastaavia tapauksia kuin tämä 401 ei ole tainnut olla myöhemmin. Kertomusten mukaan Repo ja Loft olisivat ilmestyneet usemmalla Easternin TriStareissa ja estäneet jopa mahdollisia onnettomuuksia. Jostain pitäisi etsiä käsiin tuo leffa ja kirja. Sen verran jäi kiinnostamaan tämä tapaus.
Ajattelinkin että nuo viimeiset kuvat lennolta olisivat sellaisia mustanpuhuvia haamukone kuvia evergladessin yllä eikä mitään Hollywood efekti tulipalloja. Nykyisin kun tällä simulla voi melkein tehdä mitä vaan.

Se on myös kiva että simussa voi siirtyä ajassa taaksepäin tämän retro-ai:n myötä. Harmi vaan kun tuo 80 luvun liikenne on vasta/ainoastaan suurimmaksi osaksi USA:n. Nythän myöskin Finnairin 80 luvun laivaston voisi tehdä kun vain löytyisi plaanit. Paintithan on DC- 10:lle, Caravellelle, DC-kasille ja ysille saatavilla. Olisi kiva laajentaa tuota retro-ai:ta myös Eurooppaan. Onkos muuten tietoa etä minne kaikki TWA:n 747:t meni American Airlinessiin yhdistyttäessä ? AA.lla kun ei pitkään aikaan ole ollut 747:a liikenteessä.

Tullut nykissä vierailtua 80 ja 90 luvuilla aika paljon ja mieleen JFK:lta jäänyt juuri Pan Amin ja TWA:n jumbot. Itsekkin tullut oltua Pan Amin 727:n kyydissä Chicagoon 1990 ennen konkurssia.

Jani

Jani Salo
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." -- Orville Wright
"My soul is in the sky." -- William Shakespeare
Espoo, 02230
http://openflights.org/user/777-300ER
Viper
Former member
Re: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« Reply #17 on: 09.07.06, 19:35 »

Onkos muuten tietoa etä minne kaikki TWA:n 747:t meni American Airlinessiin yhdistyttäessä ? AA.lla kun ei pitkään aikaan ole ollut 747:a liikenteessä.
Jani
Varmasti en osaa sanoa, mutta ainakin suurin osa jumboista oli jo poistunut TWA:lta ennen yhdistymistä AA:n kanssa. Tuossa vähän linkkiäkin. Osa jumboista onkin olleet sitten rahtareina ja osa onkin jo jo joutunut ajat sitte aavikolle.  http://www.airfleets.net/flottecie/TWA-history-b747.htm
toni petäys
Former member
Re: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« Reply #18 on: 09.07.06, 19:42 »

http://www.subversiveelement.com/Flight401EasternAirLines.html


Tuota ne "haamut" ovat olleet näköjään varsin pelottavan näköisiä  Grin
akos
Former member
Re: Eastern Air Lines flight 401 New York - Miami (Lockheed L-1011-100)
« Reply #19 on: 09.07.06, 19:53 »

Erittäin hieno tarina ja kuvat Jani!
Itse olen tuosta samasta onnettomuudesta lukenyt kirjasta "Tiedon tuolla puolen", jossa Don Repon väitettiin lennolla olevan lentoperämies. Kolmatta kaveria ei kirjassa edes mainita. Näiden kahden sitten sanotaan kummitelleen muissa lentokoneissa.

Pätkä tekstistä:
Koneen kapteeni Bob Loft ja lentoperämies Don Repo olivat valmistautumassa laskeutumiseen, kun varoitusvalo alkoi palaa ohjauspaneelissa paljastaen, että laskutelineissä oli jokin vika. Kone laskeutui yhä alemmaksi ja putosi lopulta laajalle suoalueelle Floridan eteläosaan...
Tongue

Kirjan muukaan kumpikin selvisi törmäyksestä hengissä, mutta Loft kuoli ennen kuin hänet saatiin koneen hylystä irti ja Repo seuraavana päivänä.

Oskari.
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1