Kadonneet tuotteet

<< < (53/57) > >>

SWLABR:
Sanoin pojalle olevani pula-ajan lapsi, hän katsoi minua kieroon ja sanoi "oikeesti???". No, syntyessäni 1953 oli kai ainakin voi ja kahvi vielä säännösteltyjä. Moottoriajoneuvojen kauppa kai vapautui vasta 60-luvun alussa. Että siinä mielessä kyllä. Mutta totuuden nimissä, en minä mitään oikeaa pulaa ole koskaan kokenut.

Yksi korviketuote on kuitenkin jäänyt 50-luvulta mieleen, nimittäin "Lohen korvike". Se oli kai punajuuren mehulla kauniin pinkiksi värjättyä suolaturskaa tms. turskan sukuista kalaa.

Kuukkeli piti minua kirjoitustaidottomana ja tarjosi kaikenlaista tietoa lihan korvikkeesta. Mielenkiinnolla kuulisin muistaako täällä kukaan muu moisen tuotteen.

AW

pho201:

Sanoin pojalle olevani pula-ajan lapsi, hän katsoi minua kieroon ja sanoi "oikeesti???". No, syntyessäni 1953 oli kai ainakin voi ja kahvi vielä säännösteltyjä. Moottoriajoneuvojen kauppa kai vapautui vasta 60-luvun alussa. Että siinä mielessä kyllä. Mutta totuuden nimissä, en minä mitään oikeaa pulaa ole koskaan kokenut.

Säännöstely loppui, mutta "autovero" niminen "tuote" jäi pysyvästi, vaikka täysin päinvastaista vakuutettiin aikoinaan. Lainaus Wikipediasta:

Autovero otettiin Suomessa käyttöön 1. tammikuuta 1958 voimaan tulleella lailla. Lakia säädettäessä eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”.[1]. Autovero jäi kuitenkin pysyväksi ja tällä hetkellä Suomessa on euroalueen vanhin autokanta. [2]

Sitten 1990-luvun laman aikana keksittiin toinen aivan samanlainen tuote ja aivan samanlaisilla perusteilla - ajoneuvovero. Sekin jäi pysyväksi. Eli onhan näitä ikivanhoja vielä käytössä, vaikka niiden piti kadota jo ajat sitten. 

tequila:

Muistaakseni joskus oli tämmöinen threadi täälläkin, mutta enpä yhtäkkiä löytänyt.

Mitä kadonneita tuotteita kaipaat? Itselläni listasta löytyy ainakin:
- Hartwallin Rally-limsa (maku ehkä aika lähellä nykyistä Hartwall omenalimsaa)

Rallya alunperin tehnyt Bockin panimo ollaan perustamassa uudelleen:
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/bockin-panimo-avataan-uudelleen-vaasassa-1.1625009

Muutkin kaipaavat:
https://www.facebook.com/RallyLimonadi

Ehkä Rallykin palaa kun uudella yhtiöllä on myös aputoiminimi "Amalias Limonadfabrik "
http://www.ytj.fi/yritystiedot.aspx?yavain=1931273&kielikoodi=1&tarkiste=2975155E8B25D240FF2FCF936D600143A4541D89&path=1547;1631;1678

jamann51:
  Myös Calypso niminen punainen- limunaati oli nuorison suosiossa 50-60 lukujen taitteessa.Panimosta ei tietoa.

pho201:
En muista limujen nimiä (paitsi Jaffan), mutta jo paljon tuota ennen me lapset ryystimme mielellämme "punaista limua" - sellaista, jota myytiin lihavissa (sen ajan) patenttikorkilla varustetuissa pulloissa. Sekä pullot että niissä pysyvästi kiinni olevat korkit kierrätettiin.

Siihen aikaan limppari ei ollut jokapäiväistä nautintoa. Jos kävi äidin/isän asioilla muutaman kilometrin päässä olevassa kaupassa kauppakassia kävellen tai myöhemmin polkupyörällä raahaten, saatoi saada palkkioksi limupullon. Sekin piti usein vielä jakaa sisarusten kesken. Karkkipussitkin olivat siihen aikaan pieniä, eikä niitä saanut niinkään usein. Myös ne tasattiin meidän kolmen miltei samanikäisen kanssa tarvittaessa leipäveitsellä sahaten.  Ei ollut siihen aikaan sellaisia ylilihavia lapsia kuin tänään.

Nyttemmin janojuomat ovat siirtyneet "limulinjalta" tuonne oluiden suuntaan.

Pekka

Navigation

Up one level

Next page

Previous page