Vad är Tragsa?
(1/1)
mikey:
Har ni hört talas om Tragsa nångång?
Inte jag heller förrän idag när jag tog en tur i Deane Bauntons underbara Bell 205:a och använde en variant jag inte brukar flyga:
[ attachment removed ]
[ attachment removed ]
[ attachment removed ]
Udrag ur Readme-filen:
(c) Deane Baunton 2003
released 24 Dec 2003
****************************************************************************************************************************
Introduction
The Bell Model 205 (UH-1D/H) Iroquois evolved from the Bell Model 204 (UH-1B), the result of a US Army request for a new helicopter suitable for casualty evacuation, instrument training and general utility duties. The 205 Iroquois first flew in 1961 and featured a longer fuselage than the 204, providing room for 2 pilots and 12 troops, or space for 6 stretchers, or up to 4 000 lbs of freight. Large scale production of this model ensued and the Iroquois played a major role in the Vietnam war. The civilian model 205 differs little from the UH-1D/H.
****************************************************************************************************************************
The model
This model depicts N10RF. I know little about this helicopter, but was captivated by the paint scheme which I saw in an aviation magazine. Later I received an E-mail and pictures from someone requesting the very same helicopter, so here it is, a real working machine. Select spray equipment an underslung bucket or fire bombing gear to carry out a variety of missions. This model should also work with FS2002.
To open side doors press shift + E
To start / stop spray, water or dust press I
Blev nyfiken och sökte på Airliners.net och hittade detta foto, vem vet, den gode Deane kanske sneglade på den bilden när han jobbade med sina texturer? Trodde först att Tragsa var ett flygbolag, men icke...
http://www.airliners.net/open.file/0632429/L/
Det var inte lätt att Googla fram vad Tragsa var (om man inte är en hejjare på spanska), men på Airliners.net hittade jag ett tiotal bilder på en handfull flygtyg, mest helikoptrar.
På deras hemsida blir man inte mycket klokare. De är nåt slags halvstatligt spanskt företag som jobbar i "städbranschen". Pengar måste de ha gott om i alla fall.
Det var de som hade i uppdrag att städa upp efter oljetankern Prestige som sjönk utanför Spaniens kust 20 november 2002.
I den här artikeln påstår man att de fuskade med saneringen och bara tog bort precis så mycket olja som behövdes för att stranden skulle se bra ut från hög höjd, man visste nämligen att miljöministern skulle flyga över området i helikopter.
Där ser man vad en stund vid flygsimulatorn kan leda till i ökad kunskap. Fast de säger att man blir våldsam av "dataspel" så tanken svindlar över vad jag
kommer att hitta på när Flightsimulator X gör entre.
Här är demot på egen risk om nån missat det
och här är ett par hyfsat nya filmer
Och här är några bilder till:
[ attachment removed ]
[ attachment removed ]
[ attachment removed ]
Premiärflög helikopter (Longranger) i somras, hur underbart som helst så simulatorintresset vaknade till liv igen. Tjatade till mig ett framsäte
Ha det! Micke
Navigation