FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.07.17, 08:46

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu
| | |-+  Tiedotteet ja kehitysideat (Moderators: Sami Puro, Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | | |-+  Keskustelua ketjujen sisällöstä
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Keskustelua ketjujen sisällöstä  (Read 3506 times)
Heikki Knuutila

Date Registered: 30.10.03

Keskustelua ketjujen sisällöstä
« on: 18.08.06, 17:02 »

Silti jaksaa kummastuttaa 40 sivun verran?  Grin

Niinpä!

Kyseenalaistan tämän ketjun järjellisyyden. Ketjussa on ajoittain oikeata ja mielenkiintoista asiaa joka nyt hukkuu täydellisesti. Eiköhän jokainen joka on kiinnostunut siitä, onko joku Finnairin lennoista myöhässä (oli se sitten MD-11 tai mikä tahansa muu), osaa sen ihan itsekin katsoa muualta. Sitä varten on ihan omat palvelunsa. 

Tässä ketjussa asia hukkuu turhanpäiväisiin ilmoituksiin siitä, etä Pekingiläinen on tänään 40 minuuttia myöhässä ja päälle hieman punaista vilkkuvaa multimediaa. 

Sanon seuraavaa, vaikka en olekaan siinä asemassa, että minulla olisi virallisesti valtaa näin sanoa (ne joilla on, poistakoon tämän viestin jos niin kokevat).  Toivoisin, että jokainen kirjoittaja miettisi kaksi tai joskus jopa kolme kertaa, ennen kuin painavat lähetä nappia. Miettikää, onko viestinne oikeasti sellainen, että haluatte muiden sen lukevan vai onko kyseessä vain itse tarkoitus kirjoittaa jotakin. Tämän tyyppinen ketju ainoastaan täyttää foorumin tilaa ja häiritsee mielestäni koko foorumin käytettävyyttä.  Muistan muutaman kerran nähneeni moderoinnin osalta muistutuksia turhista viesteistä.

Yllä oleva ei koske vain tätä ketjua eikä luonnollisestikaan kaikkia ketjuja joten tiedän, että tämä vastaus (lue: purkaus) olisi pitänyt kirjoittaa toisaalle ja ehkäpä tämän sinne voisi myös siirtää. Sattui vain sopiva ketju sopivaan aikaan.

Kiitos ja anteeksi.
« Last Edit: 18.08.06, 18:27 by Heikki Knuutila »
Ilkka Mannikainen

Date Registered: 06.11.03

Joidenkin viestien tarpeellisuus
« Reply #1 on: 18.08.06, 18:01 »

Niin, kyllähän tämä varmaan aika yksitoikkoinen ketju on. Cheesy
Luettuja kertoja on silti yli 84.000 joten ei kait ihan tylsä ketju kaikkien mielestä?

Mutta joku 40 minuutin myöhästyminen ei ole mitään kaukoliikenteessä niin eipä niistä jaksa tehdä numeroa.

Ja onneksi on olemassa lukemisen vapaus eli ei tarvitse joka ketjua plärätä läpi jos ei kiinnosta.
Heikki Knuutila

Keskustelua ketjujen sisällöstä
« Reply #2 on: 18.08.06, 18:10 »

Niin, kyllähän tämä varmaan aika yksitoikkoinen ketju on. Cheesy
Luettuja kertoja on silti yli 84.000 joten ei kait ihan tylsä ketju kaikkien mielestä?

Ja onneksi on olemassa lukemisen vapaus eli ei tarvitse joka ketjua plärätä läpi jos ei kiinnosta.

Itse katson aina uudet viestit läpi koska, kuten mainitsin, ketjussa on myös paljon asiaa.  Ehkä olen optimisti.

En jatka aiheesta tässä ketjussa enempää, koska tämä ei ole tälle keskustelulle oikea paikka. Halusin kuitenkin hieman herättää keskustelua aiheesta, joten jatkan keskustelua täällä (itse itseäni moderoiden):  http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/board,69.0.html

EDIT: otsikkoa muokattu
« Last Edit: 18.08.06, 18:29 by Heikki Knuutila »
Esa Lehtismäki

Date Registered: 26.09.03

Re: Keskustelua ketjujen sisällöstä
« Reply #3 on: 18.08.06, 19:19 »

Sanon seuraavaa, vaikka en olekaan siinä asemassa, että minulla olisi virallisesti valtaa näin sanoa (ne joilla on, poistakoon tämän viestin jos niin kokevat).  Toivoisin, että jokainen kirjoittaja miettisi kaksi tai joskus jopa kolme kertaa, ennen kuin painavat lähetä nappia. Miettikää, onko viestinne oikeasti sellainen, että haluatte muiden sen lukevan vai onko kyseessä vain itse tarkoitus kirjoittaa jotakin.

Kyseinen seikka on kyllä sanottu ihan foorumin säännöissäkin:
Jos et keksi järkevää kirjoitettavaa, sitten älä kirjoita koko viestiä! Viestit, joissa ei ole mitään todellista sisältöä tai ovat vain muutaman sanan mittaisia, tullaan poistamaan.

Heikki Knuutila

« Reply #4 on: 21.08.06, 05:21 »

Kyseinen seikka on kyllä sanottu ihan foorumin säännöissäkin:

Jos et keksi järkevää kirjoitettavaa, sitten älä kirjoita koko viestiä! Viestit, joissa ei ole mitään todellista sisältöä tai ovat vain muutaman sanan mittaisia, tullaan poistamaan.

Vaan ei tunnu sääntö mielestäni oikein toimivan.

Sinänsä on mukavaa, että keskustelu on vilkasta ja jäsenet aktiivisia mutta nyt liian monessa ketjussa itse asia hukkuu pitkien "upeat kuvat" tai "Shanghailainen on 15 minuuttia myöhässä" tyyppisten viestien sekaan. Tietysti liian tiukka moderointikaan ei ole hyvästä, koska ihmisillä on tapana hieman hermostua silloin, kun omiin tuotoksiin kajotaan.

Tässä asiassa kuten monessa muussakin se kuuluisa kultainen keskitie lienee paras mutta missä se tie sitten lie?
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #5 on: 21.08.06, 06:04 »

Tässä asiassa kuten monessa muussakin se kuuluisa kultainen keskitie lienee paras mutta missä se tie sitten lie?

Mä vaan luulen, että se kultainen keskitie on aikalailla se, mitä tällä hetkellä mennään...

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Heikki Knuutila

« Reply #6 on: 21.08.06, 06:09 »

Mä vaan luulen, että se kultainen keskitie on aikalailla se, mitä tällä hetkellä mennään...

Saatan olla yksin asiani kanssa joten lienee turha jatkaa tätä keskustelua, mutta kysyn nyt vielä kuitenkin, että onko 5 sivua "komiat kuvat" viestejä tuon jo mainitunkin ohjeen noudattamisen tulosta vai sen noudattamatta jättämisen tulosta?

Pääsääntöisestihän sisältö on hyvää, kirjoitukset tasokkaita ja luettavia sekä ulko- että kirjoitusasultaan, asiasisältö on kohdallaan eikä turhaa juupas eipäs keskustelua liiemmälti esiinny, joten avaustani ei pidä pitää yleistyksenä.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #7 on: 21.08.06, 06:14 »

Saatan olla yksin asiani kanssa joten lienee turha jatkaa tätä keskustelua, mutta kysyn nyt vielä kuitenkin, että onko 5 sivua "komiat kuvat" viestejä tuon jo mainitunkin ohjeen noudattamisen tulosta vai sen noudattamatta jättämisen tulosta?

Kyllä noita tulee poisteltua toisinaan aika raskaallakin kädellä. Varsinkin simulaattori- ja kuvankaappauspuolella, jossa tämä meidän nuorempi väki noita "hienot kuvat jee jee" viestejä paljon kylvävät, noita tulee poisteltua aina silloin tällöin. Yleensä se aiheuttaa sen, että muutamaksi päiväksi tilanne saattaa jopa hiukan rauhoittua, mutta yleensä ne samat jannut on sitten jo seuraavalla viikolla postaamassa samaa tauhkaa. Silloin pitää taas puuttua peliin...

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Esa Lehtismäki

Date Registered: 26.09.03

« Reply #8 on: 21.08.06, 07:10 »

Ja jos jossain ketjussa semmoista on mielestäsi häiritsevässä määrin, käytä sitä "Ilmoita valvojille" -nappia. Ei me modet suinkaan syynätä kaikkia kirjoituksia läpi viran puolesta, mutta ilmoitetut käydään kyllä katsomassa, vaikkakaan aina ei nähdä aihetta toimenpiteisiin.

Jos viestin sisältö on pelkästään "komiat kuvat", se yleensä katsotaan turhaksi ja poistetaan.

Heikki Knuutila

« Reply #9 on: 21.08.06, 08:06 »

Kyllä noita tulee poisteltua toisinaan aika raskaallakin kädellä. Varsinkin simulaattori- ja kuvankaappauspuolella, jossa tämä meidän nuorempi väki noita "hienot kuvat jee jee" viestejä paljon kylvävät, noita tulee poisteltua aina silloin tällöin. Yleensä se aiheuttaa sen, että muutamaksi päiväksi tilanne saattaa jopa hiukan rauhoittua, mutta yleensä ne samat jannut on sitten jo seuraavalla viikolla postaamassa samaa tauhkaa. Silloin pitää taas puuttua peliin...

Missään nimessä siis tarkoitukseni ei ole ollut moittia moderointia eikä moderaattoreita. Lähinnä vain halusin herätellä keskustelua aiheesta, joka itseäni häiritsee.

Ikärasismia tai ei, niin allekirjoitan tuon kirjoituksesi täysin.

Ymmärrän ja tiedostan varsin hyvin sen, että moderaattorit eivät tietenkään lue jokaista viestiä, eikä niin pidä ollakkaan. Lähinnä tässä tapauksessa kyseessä taitaa olla säännöistä poikkeaminen. Monikaan tuskin on kovin tarkasti sääntöjä edes lukenut saati sitten miettinyt kirjoittaessaan rikkooko (tai kiertääkö) sääntöjä jollakin tasolla. Tuo ilmoita moderaattorille painike on hyvä olla olemassa mutta itse aikoinani eräitäkin keskustelupalstoja moderoineena myös sen käyttö on oma taiteenlajinsa. Jos moderaattorit saavat sähköpostinsa pullolleen ilmoituksia, menettää sekin ajan kuluessa helposti merkityksensä. Räikeät tapaukset ovat kuitenkin tärkeämpiä.

Mielestäni tämä keskustelupalsta on aivan huippuluokkaa koko maailmassa tämän aiheen tiimoilta ja kokonaisuus toimii loistavasti. Täydellisyyttä on mahdoton edes tavoitella, toimittaessa vapaaehtoispohjalta, enkä siihen näe tarvettakaan.
Mikko J Köykkä
Moderator

Date Registered: 01.01.05

« Reply #10 on: 21.08.06, 14:48 »

Jos moderaattorit saavat sähköpostinsa pullolleen ilmoituksia, menettää sekin ajan kuluessa helposti merkityksensä. Räikeät tapaukset ovat kuitenkin tärkeämpiä.
En nyt sanoisi noinkaan. Minulla menee ilmoitukset omaan kansioonsa, josta käyn niitä lukemassa sitä mukaa kun viestiä tulee. Ei siitä vaivaa ole, jos päivittäinen ilomoitusmäärä ei nouse sataan.  Wink Silloin tällöin on sitten helppo tyhjätä koko kansio.

"Ilmatorjuntaan menevät ne jotka eivät läpäisseet hävittäjälentäjäin pääsykoetta eivätkä halua antaa muidenkaan lentää"
Sami Puro
Moderator

Date Registered: 03.07.01

« Reply #11 on: 21.08.06, 15:09 »

Juu ei noita moderaattori-ilmoituksia kovin paljoa tule, ~5/viikko?

Mutta asiasta, minun mielestä tuollaiset ylipitkät ketjut eivät oikein hyväksi tosiaan ole, koska helposti se itse asia jää sinne sekaan. Jos asiaa edes on  Smiley   Kyllähän noita myöhästymisiä ihan mielenkiinnosta voi seurata, jos on tapahtunut jotain isompaa, mutta joku tunnin tai puolentunnin delay ei minun mielestä ole yhtään mainitsemisen arvioinen. Ja kun siihen vielä laitetaan aina se sama iänikuinen i-laitoksen punainen "delayed" scrollerikuva ..  Tongue

Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Heikki Knuutila

« Reply #12 on: 22.08.06, 08:30 »

Juu ei noita moderaattori-ilmoituksia kovin paljoa tule, ~5/viikko?

Mutta asiasta, minun mielestä tuollaiset ylipitkät ketjut eivät oikein hyväksi tosiaan ole, koska helposti se itse asia jää sinne sekaan. Jos asiaa edes on  Smiley   Kyllähän noita myöhästymisiä ihan mielenkiinnosta voi seurata, jos on tapahtunut jotain isompaa, mutta joku tunnin tai puolentunnin delay ei minun mielestä ole yhtään mainitsemisen arvioinen. Ja kun siihen vielä laitetaan aina se sama iänikuinen i-laitoksen punainen "delayed" scrollerikuva ..  Tongue

Minähän voin muuttaa kurssin ja sitten te voitte kirota, että taas se Knuutilan prkle muistuttelee olemassa olostaan.

Kuten mainittua tarkoitukseni ei ollut tarttua yhteen ketjuun vaan asiaan (minun mielestäni jonkin asteiseen ongelmaan) yleisemmin. Tuo ketju nyt vain sattui olemaan auki ja sitten alkoi ärsyttämään. Kaikkia ei voi miellyttää yhtä aikaa, sehän on vanha totuus joka pätee tähänkin asiaan. Myös se, että me käyttäjät olemme täällä eri syistä ja haemma foorumilta erilaisia asioita, vaikuttaa siihen, miten me täällä toimimme. Allekirjoittaneelle ei ehkä ole niinkään sosiaalisen kanssakäymisen tarvetta täällä kuin ehkä joillekin toisille.

Jotta foorumia voitaisiin kehittää on keskustelua sen kehittämisestä, ongelmista yms. oltava olemassa. Se on sitten toinen juttu miten keskustelut vaikuttavat ja mitkä vaikuttavat.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1