En del...
andm31:
En del gillar att flyga andra har börjat gilla att falla!
Stiliga vi är hehe!
Ha det gött!
svedala:
Tufft, jag hade aldrig vågat, hoppas på bilder från fallen när du blir varm i kläderna!
Casimir:
Coolt, jag skulle däremot aldrig slänga mig ut ur ett fullt fungerande flygplan.
//Niklas Kull
andm31:
Jag har full respekt för alla som inte vill eller vågar.
Jag har hoppat ett tandemhopp tidigare och det var spännande och annorlunda. Första solohoppet i lördags var en märklig upplevelse. Färdigställning i dörren, färdiga gå! från hoppmästaren, ett hopp utåt och sen se planet försvinna iväg uppåt samtidigt som man har en vag förnimmelse av att inget tar emot ens fötter, fallande... skärmen löser ut, kontrollera den samtidigt som man andas väldigt snabbt, den ser ut som den ska, kontrollera andra hoppare, lossa bromsarna och börja orientera....
hjälp vad högt jag är, vart är flygplatsen??? där, hur högt är jag? 800m, vad hände med 900??? vindcheck, lite provbromsningar, vindcheck igen, 500m, passeras, ligger jag bra till? tre hundra, höger sväng inpå medvinden, vad långt ut mot huvudbanan jag är, 200m, basen, 100m snabbt, finalen, vad långsamt det går framåt, jag är ju fortfarande högt upp.
50m fallskärmställning, 5m, tre meter, flära, fallet mjuknar, druttar omkull när jag tar mark, överraskad över hur mjukt det var. Skärmen, drar iväg med mig, jag drar in styrlinan för att få den att falla, den vägrar, drar och drar och drar, tillslut faller den.
Hjärtat rusar, landade jag mitt på åkern, skit också, 50 m kort. Samla ihop skärmen, vandra tillbaks till hangare, vad långt det är!!!
Andra hoppet var bra ren skräck för då visste man vad som väntade. Min instruktör han var mer eller mindre jätterädd sina 40 första hopp!!! Men skam den som ger sig, jag ska ha mitt A cert... bara 21 godkända hopp kvar (har gjort tre godkända och ett underkänt).
Man kan ju jämför kostnaden för fallskärmskursen med flygkurs, 6300kr för teori, markträning och 30 hopp, det ni! och man får flyga här också
mvh
frazer:
Quote from: Anders Samuelsson on 12.09.06, 18:01
bara 21 godkända hopp kvar (har gjort tre godkända och ett underkänt).
Underkänt, är det när skärmen inte löser ut?
Jag kommer aldrig att hoppa ur ett flygplan frivilligt. Detta efter att ha sett två allvarliga fallskärmsolyckor bara några meter ifrån mig själv. Båda överlevde, men den ena blev förlamad från halsen och neråt.
Det närmsta fallskärm jag kommer är sucken jag fäller när jag ser de över ett flygfält jag tänkt landa på...
Navigation