FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.11.17, 05:52

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Virtual Finnair (Moderators: Sami Puro, Mika Mononen)
| | |-+  Tapahtumia lennoilla
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Tapahtumia lennoilla  (Read 7045 times)
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3401
Date Registered: 18.12.01

Tapahtumia lennoilla
« on: 05.10.06, 14:26 »

Tässä uusi aihe liittyen sattumiin ja tapahtumiin VF -lennoillasi.

Aloitan itse.

Tänään lensin EFHK-ESSA-LEMD -lennot. Koneenani on Airbus A32S.

Lento Helsingistä Arlandaan (AY 891) sujui tavanomaisesti, sään ollessa Helsingissä kohtalainen ja Arlandassa erittäin hyvä. Aikataulussa pysyttiiin hyvin eikä vastatuultakaan ollut kun noin +20kt FL 280. Polttoainetta oli matkassa vain tätä legiä varten, koska laskeutuminen Arlandaan ei olisi ollut painojen vuoksi muuten mahdollista. Koneena A320 OH-LXC. Arlandassa kaikki sujui hyvin ja lastaukset saatiin tehtyä aikataulussa.

Arlandasta päästiin rullaamaan ajoissa, ja ilmaankin päästiin kohtuullisessa aikataulussa. Alkoi lento kohti Madridia ( AY 891 edelleen) Lähtöaika 1650 paikallista aikaa. A320 on jostain syystä erityisen "laiska" ottamaan korkeutta verraten A319/321 (IFDG + PSS). Käytössä oli tietty step climb, joten lentopinta FL380 saavutettiin vasta Tanskan ilmatilaan saavuttua.

Ranskan ilmatilassa alkoi esiintyä hieman tuulen suunnan muutoksia (erittäin lieviä). Espanjan ilmatilaan tultaessa, ja jo sitä aiemmin alkoi tuulen suunta muutella huomattavasti nopeammin, ja SIGNS ON -kyltti laitettiin päälle. Overspeed -varoituksia alkoi tulla tiuhaan, jolloin päätin hidastaa nopeutta joka oli (m.80). Selatessani A32S -manuaalia ja turvallisempaa nopeutta turbulenttiseen säähän sammuivat molemmat moottorit!

Paniik..... Ei sentään iskenyt, vain ainoastaan kallooni syöpynyt tieto siitä ettei moottoreita saada käyntiin ilman APU:a. Jostain kumman syystä autopilotti aloitti jyrkän nousun moottoreiden sammuttua (syytä en tiedä), APU käyntiin ja puhaltamaan, johon meni aikaa aivan liian pitkään! Sain kakkosen käyntiin...   Ykkösenkin, HUH! Korkeutta menetettiin noin 1500ft, joka johtui autopilotin "käsittämättömästä" syystä nostaa koneen nokkaa moottorien sammuttua???

Matka kohti Madridia jatkui tarkistettuani järjestelmät, mutta nyt nopeudella mach.76, joka manuaaleissa on mainittu turbulenttisen ilman vallitessa.

Lasku Madridiin sujui ilman ongelmia liikenteen ollessa vilkasta. Aikataulussa pysyttiin ja henkilövahingoilta selvittiin!

Mikä sitten aiheutti moottoreiden sammumisen? Itse en tiedä! Voiko PSS:n A320 PRO olla mallinnettu siten että moottorit sakkaavat turbulenssissa (sitä jatkui jo jonkin aikaa?) Oli sitten syy mikä tahansa, niin niskakarvat kyllä nousivat pystyyn. Ainoastaan yhden kerran on aiemmin pettänyt moottorit samassa koneessa, mutta silloin pettivät polttoainepumput finaalissa Helsinkiin.

Virtual Finnairin sääntöjen mukaisesti ovat FS:n säädöt, eli ei mitään simuloituja järjestelmien ym. Pettämisiä.

T: Mika

Laittakaahan omia kokemuksianne jatkoksi!

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3401
Date Registered: 18.12.01

Re: Tapahtumia lennoilla
« Reply #1 on: 05.10.06, 15:13 »

Enpä kerennyt syytä siihen etsimään, oli erittäin kiireinen tilanne ja moottorit oli saatava käyntiin HUH!

T: Mika

Fin0127
Former member
Re: Tapahtumia lennoilla
« Reply #2 on: 14.10.06, 21:05 »

Lento  EFHK -EFKK. ATR. Lähestyessäni Kruunupyytä  osalle mittareista tuli ns. black-out. Matkaa kentälle oli n.1 nm. Näköyhteyttä kentälle ei tuossa vaiheessa ollut. Ylösveto ja uusi lähestyminen ja kaikki ok. Eka kerta kun fs tökkii kyseisellä tavalla. Lennetty  on kuitenkin jo useita vuosia. Shocked
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3401
Date Registered: 18.12.01

Re: Tapahtumia lennoilla
« Reply #3 on: 16.10.06, 14:37 »

Lento  EFHK -EFKK. ATR. Lähestyessäni Kruunupyytä  osalle mittareista tuli ns. black-out. Matkaa kentälle oli n.1 nm. Näköyhteyttä kentälle ei tuossa vaiheessa ollut. Ylösveto ja uusi lähestyminen ja kaikki ok. Eka kerta kun fs tökkii kyseisellä tavalla. Lennetty  on kuitenkin jo useita vuosia.

Ja myös velipoika pulassa!

Tänään oli mielenkiintoinen lento HEL - RHO. Viron ilmatilassa ylätuulet pinnalla 390 olivat noin 70kt. Karttojen mukaan piti olla myötäistä, mutta alkumatkasta tuulet pyörivät jälleen noin 180 astetta. Muutamaan otteeseen jouduttiin "alpha floor" tilanteeseen ko. syystä. Heille jotka eivät busseilla lennä tiedoksi että alpha floor tarkoittaa sitä, että autopilotti ottaa koneen haltuunsa jotta sakkaukselta vältyttäisiin. Pyytelin lupaa laskeutua pinnalle 370, jossa tilanne rauhoittuikin jonkin verran. Loppumatka sujuikin seesteisimmissä myötätuulissa.

Mikä sitten oli mielenkiintoista? Olen vieraillut Rhodoksella neljä kertaa, enkä olettanut koskaan saavani VF -lentoa sinne (ainakaan bussilla). Nyt osui kuitenkin kohdalle ja mukavaa oli lentää A321:llä vanhaan lomaparatiisiini. Vielä on tiedossa paluulento, joten herkkua on taas tiedossa.

T: Mika
« Last Edit: 16.10.06, 14:59 by Mika Virolainen »

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3401
Date Registered: 18.12.01

Re: Tapahtumia lennoilla
« Reply #4 on: 11.11.06, 14:00 »

Vihdoinkin tuli reissu Lontooseen. Vuosi ja kahdeksan kuukautta olen bussia lentänyt eikä ole aiemmin osunut kohdalle.

HEL - LHR. Qantas tuli vastaan pohjanmerellä.



[ attachment removed ]

T: Mika

Tuomas Kuukasjärvi
Offline Offline

Posts: 2527
Date Registered: 12.02.04

Re: Tapahtumia lennoilla
« Reply #5 on: 11.11.06, 14:12 »

Vihdoinkin tuli reissu Lontooseen. Vuosi ja kahdeksan kuukautta olen bussia lentänyt eikä ole aiemmin osunut kohdalle.

HEL - LHR. Qantas tuli vastaan pohjanmerellä.



[ attachment removed / expired ]

T: Mika


Heh.. Minulla on ollut melkein jokaisessa Airbus listassa Lontoon keikka.  Grin Eipä ole kuitenkaan sinne jaksanut lennellä.

Superfinnair
Former member
Re: Tapahtumia lennoilla
« Reply #6 on: 11.11.06, 15:23 »

Eipä ole kuitenkaan sinne jaksanut lennellä.

Aika säälittävää! Wink
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3401
Date Registered: 18.12.01

Re: Tapahtumia lennoilla
« Reply #7 on: 11.11.06, 16:04 »

Tavallaan kyllä  Sad Itse ainakin lennän kaikki lentoni, ja joskus kaksikin lentolistaa kuukaudessa kuten viimekuussa.

T: Mika

Tuomas Kuukasjärvi
Offline Offline

Posts: 2527
Date Registered: 12.02.04

Re: Tapahtumia lennoilla
« Reply #8 on: 11.11.06, 18:31 »

Tavallaan kyllä  Sad Itse ainakin lennän kaikki lentoni, ja joskus kaksikin lentolistaa kuukaudessa kuten viimekuussa.

T: Mika

Niin no, tuleehan itsekin aina lennettyä tuo lista ja joskus toinenkin, mutta jotenkin ei nuo Lontoon lennot oikein maistu, joten niitä en lennä.

Mika Mononen
Wilco Pilot
Moderator
Offline Offline

Posts: 1707
Date Registered: 18.01.03

Re: Tapahtumia lennoilla
« Reply #9 on: 11.11.06, 18:36 »

No mikäs niissä ei maistu? Yks mielenkiintoisimpia kenttiähän sen pitäisi olla? Smiley
Toni Tihleman
Toni13
Offline Offline

Posts: 2792
Date Registered: 02.06.03

Re: Tapahtumia lennoilla
« Reply #10 on: 11.11.06, 18:55 »

Ne scenet mitä sinne saa on ainakin järjettömiä framesyöppöjä, jossei sitten omaa vähän parempaa konetta kun minä  Tongue Lontoo ei kyllä jostain syystä ollut mullekkaan mikään lemppari, mutta tuli sinne yleensä kuitenkin lennettyä.
Nixu
Former member
Re: Tapahtumia lennoilla
« Reply #11 on: 13.11.06, 13:14 »

Itsellä aivan kauhea raato koneena ja silti Lontoon keikat (ne muutamat) on lennetty, ja erittäin mielenkiintoinen paikka ja lähes aina lennonjohtoa tarjolla Vatsimissa...  Wink

//N
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3401
Date Registered: 18.12.01

Re: Tapahtumia lennoilla
« Reply #12 on: 15.11.06, 04:53 »

Paluulennolla Lontoosta nousi matkustamon altitude pinnalla 390 hälyyttävästi. Täytyi laskea manuaalisesti jotta sain "vihreän lukeman". Yli 10 000 jalkaa taitaa kuitenkin olla olla vasta vaaran paikka. Ennen Pedro Oliveiran lentomallia ei tällaisia varoituksia ole tullut. Silti mukavaa että yllätyksiäkin joskus sattuu, koska arvojen monitorointia on tehtävä koko lennon ajan.

Oranssille meni.

[ attachment removed / expired ]

T: Mika
« Last Edit: 15.11.06, 05:04 by Mika Virolainen »

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3401
Date Registered: 18.12.01

Re: Tapahtumia lennoilla
« Reply #13 on: 18.01.07, 16:49 »

Airbus sarjan koneet jäivät uuden työkalun myötä (ainakin toistaiseksi). Eilen oli ensimmäinen työpäivä MD11 koneella. Ensimmäiseksi lennoksi osui Japanin Osaka, ja siellä tietysti  tekosaarelle rakennettu Kansai airport. Muistan joskus TM:sta lukeneeni kentän rakennusvaiheista, ja siitä kuinka paljon maata saaren tekemiseen jouduttiin kuskaamaan.

Lento sujui ihan kivasti, tosin matkan pituus (9:43) yllätti vaikka siihen oli jo osannut varautuakin. Lähtö oli jo pimeän aikaan eli 17:20 paikallista aikaa. Nousevan auringon maahan siis saavuttiin auringon juuri noustessa. Olin aiemmin kokeillut FSbrowseria, ja todennut sen kaatavan koneen 80% todennäköisyydellä, joten matkaa tehtiin perinteisten paperisten päivälehtien varassa. MD11 -lentäjiä on viimeaikoina tyyppikoulutettu muihin konetyyppeihin, enkä enää sitä ihmettele. Itse olen tällä hetkellä IRL työtön, joten kaukolennot sopivat hyvin ajankäytön puolesta.

AY 077 "heavy" oli todellakin lastattu nimensä mukaisesti: ZFW 176.700kg ja polttoainetta 99.000kg. Vain muutama tonni jäi vajaaksi MAX TAKEOFF WEIGHT:sta. Tämän myös huomasi jo lähdössä kiitotiellä 04L. Myös step climb oli sitä luokkaa että vasta reittipisteellä TANAM päästiin lopulliselle matkalentopinnalle 390. Tanamille on Helsingistä matkaa 1480nm. Seuraavalla lennolla täytyy muistaa ottaa ylätuulet huomioon sitä silmälläpitäen että pitkän aikaa saa lennellä alemmilla pinnoilla. Tosin MD11 koneeseen ei ole polttoainelaskuria ja toistaiseksi ainakin polttoaine lasketaan seuraavalla karkealla menetelmällä:

Nousu__________________9000kg
Jokainen lentotunti________9000kg
Reservi_________________9000kg

Japanin tullessa horisonttiin oli otettava poket calculator käteen, ja alettava laskemaan paljonko jäljellä oleva matka vielä syö kerosiinia. Laskelman jälkeen oli välittömästi pyydettävä pinnalle 310, jotta polttoainetta menisi enemmän. Onneksi tuuli kääntyi vastaiseksi ja vältyttiin odotuskuviossa liian löpön polttaminen. Himpun verran lopuksi jäi ylipainoa (muutama tonni), ja laskeutuminen menikin automaattisesta käsipeliksi jotta saatiin "very gentle touch".

MD11 lähestyy Osakaa. Huomatkaa legendaarinen Fuji.

[ attachment removed ]

T: Mika
« Last Edit: 19.01.07, 04:47 by Mika Virolainen »

Fin0127
Former member
Re: Tapahtumia lennoilla
« Reply #14 on: 19.01.07, 19:04 »

Olet siirtynyt tosi "hevi"sarjaan. Jee! Pitkät on legit.
Tuomas Kuukasjärvi
Offline Offline

Posts: 2527
Date Registered: 12.02.04

Re: Tapahtumia lennoilla
« Reply #15 on: 19.01.07, 19:11 »

Kuinkas paljon muuten noita ykstoistasen lentoja on yhdessä listassa?

Riippuu siitä kuinka paljon jaksaa lentää. Maksimi kuitenkin 13 työpäivää kuukaudessa.

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3401
Date Registered: 18.12.01

Re: Tapahtumia lennoilla
« Reply #16 on: 12.02.07, 16:38 »

Koska VF:n foorumi tuntuu kuolleen (viimeisin postaus 29.1.07), niin ikävystytän teitä yhden lennon verran.

Tämän kuun lentolistallani on lennot: Helsinki - Bankok - Singapore - Bankok - Helsinki. Hyvä niin koska Finnair lopettaa jatkolentonsa Bankokista Singaporeen, ja näin ollen on taas yksi "lyhyt" legi poissa MD11 -lentäjän työstä.

Tämänpäiväinen lentoni oli Helsinki - Bankok. Koneena siis MD11 santa. Matkustajia oli kone täynnä, ja rahtiakin 8710kg ynnä matkatavarat 6560kg. Polttoaine laskettiin taas karkealla tavalla, ja laskutoimituksen jälkeen sitä laitettiin tankkeihin 106.200kg. AY 97 "heavy" nousi kiitotieltä 15 paikallista aikaa 24:03. Taas kerran painoa oli niin paljon (271.924kg) että oikein hirvitti kun sain selvityksen rullata kiitotielle 15. Pientä varmistusta täytyi tehdä, eli jarrut pohjaan ja moottoreista irti 107%. Noin kahdenkymmenen sekunnin kiidon jälkeen laskin tehot 99.7% ja kone nousi yllättävän hyvissä ajoin.

matkalento sujui mukavasti, paitsi vessassa ollessani alkoi kuulua "traffic, traffic. Eikun vauhdilla ohjaamoon juuri kun lennonjohtaja myös varoitti lähestyvästä koneesta. Jostain syystä Air Indian 747 tuli vastaan parittomalla lentopinnalla (390) Pakistanin ilmatilassa, mutta ohitti koneemme hyvän matkan päästä ja "clear of conflict" ilmoitus pärähti kaiuttimista. Delhin ylitettyämme kiinnittyi huomio koneeseen, joka oli nousemassa pinnalla 480 jolloin häipyi "tutkastamme". En mielestäni ole asennellut sotilasliikennettä, mutta kenties Ultimate traffic on sen tehnyt puolestani?. Loppumatka sujui tasaisen leppoisasti, kuten yleensäkin nämä pitkät MD11 -lennot. Kerosiinia taas kerran jäi hieman liikaa (28.900kg), joka taasen johtuu itäänpäin mennessä kovista myötätuulista. Täytynee opetella laskemaan tarkemmin nuo ylätuulivaikutukset. Laskuun tultiin painoilla 194.624kg joka on vain 463kg alle sallitun. Tosin 35min myös etuajassa oltiin perillä.

"Pukki" on saapunut syntiseen Bankokiin.

[ attachment removed ]

Lentäjälle ei suoda "nähtävyyksien" katselua, sillä matka jatkuu puolentoistatunnin päästä Singaporeen jossa edes purukumi ei ole sallittua.

T: Mika

Homer Simpson
Former member
Re: Tapahtumia lennoilla
« Reply #17 on: 12.02.07, 17:42 »

Aika outoa. Luulen myöskin että autopilotti yritti pitää korkeuden ja nosti keulan yös. No nyt kumminkin pitää osata varautua seuraavaan samankaltaisen tapahtumaan.   Cheesy
Lauri Lahtinen
Offline Offline

Posts: 2652
Date Registered: 19.04.04

Re: Tapahtumia lennoilla
« Reply #18 on: 13.02.07, 12:35 »

Mistäs tuo Bankok tulee? Vai eikö g-kirjaimet taivu suomalaisten suussa? laugh

Noei, vitsi vitsinä, ihan mukavaa nähdä vähän kertomusta täälläkin puolella! Lensitkö lennot onlinessä ja mitä paneelia käytät? (Alain Capt?)
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3401
Date Registered: 18.12.01

Re: Tapahtumia lennoilla
« Reply #19 on: 13.02.07, 17:39 »

Mistäs tuo Bankok tulee? Vai eikö g-kirjaimet taivu suomalaisten suussa? laugh

Noei, vitsi vitsinä, ihan mukavaa nähdä vähän kertomusta täälläkin puolella! Lensitkö lennot onlinessä ja mitä paneelia käytät? (Alain Capt?)

Kappas vaan... Grin Vanhuus iskee. En edes miettinyt kirjoittaneeni väärin  Embarrassed. Alain Capt on toistaiseksi käytössä.

T: Mika

Edit: Yllättäen se onkin oikein kirjoitettu, muttei kylläkään Suomeksi (kuten asian ilmaisitkin). VRT. Rodos, Rhodos, Rhodes. Rakkaalla lapsella siis monta nimeä  Tongue

Ja vielä korjattavaa. Offlinessa lensin (toivottavasti myös toistaiseksi).
« Last Edit: 13.02.07, 17:44 by Mika Virolainen »

Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1