Tapahtumia lennoilla

(1/5) > >>

zetair:
Tässä uusi aihe liittyen sattumiin ja tapahtumiin VF -lennoillasi.

Aloitan itse.

Tänään lensin EFHK-ESSA-LEMD -lennot. Koneenani on Airbus A32S.

Lento Helsingistä Arlandaan (AY 891) sujui tavanomaisesti, sään ollessa Helsingissä kohtalainen ja Arlandassa erittäin hyvä. Aikataulussa pysyttiiin hyvin eikä vastatuultakaan ollut kun noin +20kt FL 280. Polttoainetta oli matkassa vain tätä legiä varten, koska laskeutuminen Arlandaan ei olisi ollut painojen vuoksi muuten mahdollista. Koneena A320 OH-LXC. Arlandassa kaikki sujui hyvin ja lastaukset saatiin tehtyä aikataulussa.

Arlandasta päästiin rullaamaan ajoissa, ja ilmaankin päästiin kohtuullisessa aikataulussa. Alkoi lento kohti Madridia ( AY 891 edelleen) Lähtöaika 1650 paikallista aikaa. A320 on jostain syystä erityisen "laiska" ottamaan korkeutta verraten A319/321 (IFDG + PSS). Käytössä oli tietty step climb, joten lentopinta FL380 saavutettiin vasta Tanskan ilmatilaan saavuttua.

Ranskan ilmatilassa alkoi esiintyä hieman tuulen suunnan muutoksia (erittäin lieviä). Espanjan ilmatilaan tultaessa, ja jo sitä aiemmin alkoi tuulen suunta muutella huomattavasti nopeammin, ja SIGNS ON -kyltti laitettiin päälle. Overspeed -varoituksia alkoi tulla tiuhaan, jolloin päätin hidastaa nopeutta joka oli (m.80). Selatessani A32S -manuaalia ja turvallisempaa nopeutta turbulenttiseen säähän sammuivat molemmat moottorit!

Paniik..... Ei sentään iskenyt, vain ainoastaan kallooni syöpynyt tieto siitä ettei moottoreita saada käyntiin ilman APU:a. Jostain kumman syystä autopilotti aloitti jyrkän nousun moottoreiden sammuttua (syytä en tiedä), APU käyntiin ja puhaltamaan, johon meni aikaa aivan liian pitkään! Sain kakkosen käyntiin...   Ykkösenkin, HUH! Korkeutta menetettiin noin 1500ft, joka johtui autopilotin "käsittämättömästä" syystä nostaa koneen nokkaa moottorien sammuttua???

Matka kohti Madridia jatkui tarkistettuani järjestelmät, mutta nyt nopeudella mach.76, joka manuaaleissa on mainittu turbulenttisen ilman vallitessa.

Lasku Madridiin sujui ilman ongelmia liikenteen ollessa vilkasta. Aikataulussa pysyttiin ja henkilövahingoilta selvittiin!

Mikä sitten aiheutti moottoreiden sammumisen? Itse en tiedä! Voiko PSS:n A320 PRO olla mallinnettu siten että moottorit sakkaavat turbulenssissa (sitä jatkui jo jonkin aikaa?) Oli sitten syy mikä tahansa, niin niskakarvat kyllä nousivat pystyyn. Ainoastaan yhden kerran on aiemmin pettänyt moottorit samassa koneessa, mutta silloin pettivät polttoainepumput finaalissa Helsinkiin.

Virtual Finnairin sääntöjen mukaisesti ovat FS:n säädöt, eli ei mitään simuloituja järjestelmien ym. Pettämisiä.

T: Mika

Laittakaahan omia kokemuksianne jatkoksi!

zetair:
Enpä kerennyt syytä siihen etsimään, oli erittäin kiireinen tilanne ja moottorit oli saatava käyntiin HUH!

T: Mika

Fin0127:
Lento  EFHK -EFKK. ATR. Lähestyessäni Kruunupyytä  osalle mittareista tuli ns. black-out. Matkaa kentälle oli n.1 nm. Näköyhteyttä kentälle ei tuossa vaiheessa ollut. Ylösveto ja uusi lähestyminen ja kaikki ok. Eka kerta kun fs tökkii kyseisellä tavalla. Lennetty  on kuitenkin jo useita vuosia.

zetair:
Quote

Lento  EFHK -EFKK. ATR. Lähestyessäni Kruunupyytä  osalle mittareista tuli ns. black-out. Matkaa kentälle oli n.1 nm. Näköyhteyttä kentälle ei tuossa vaiheessa ollut. Ylösveto ja uusi lähestyminen ja kaikki ok. Eka kerta kun fs tökkii kyseisellä tavalla. Lennetty  on kuitenkin jo useita vuosia.


Ja myös velipoika pulassa!

Tänään oli mielenkiintoinen lento HEL - RHO. Viron ilmatilassa ylätuulet pinnalla 390 olivat noin 70kt. Karttojen mukaan piti olla myötäistä, mutta alkumatkasta tuulet pyörivät jälleen noin 180 astetta. Muutamaan otteeseen jouduttiin "alpha floor" tilanteeseen ko. syystä. Heille jotka eivät busseilla lennä tiedoksi että alpha floor tarkoittaa sitä, että autopilotti ottaa koneen haltuunsa jotta sakkaukselta vältyttäisiin. Pyytelin lupaa laskeutua pinnalle 370, jossa tilanne rauhoittuikin jonkin verran. Loppumatka sujuikin seesteisimmissä myötätuulissa.

Mikä sitten oli mielenkiintoista? Olen vieraillut Rhodoksella neljä kertaa, enkä olettanut koskaan saavani VF -lentoa sinne (ainakaan bussilla). Nyt osui kuitenkin kohdalle ja mukavaa oli lentää A321:llä vanhaan lomaparatiisiini. Vielä on tiedossa paluulento, joten herkkua on taas tiedossa.

T: Mika

zetair:
Vihdoinkin tuli reissu Lontooseen. Vuosi ja kahdeksan kuukautta olen bussia lentänyt eikä ole aiemmin osunut kohdalle.

HEL - LHR. Qantas tuli vastaan pohjanmerellä.



[ attachment removed ]

T: Mika

Navigation

Up one level

Next page