FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.10.17, 02:23

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Laskeutuminen
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Laskeutuminen  (Read 467 times)
Fin0127
Former member
Laskeutuminen
« on: 02.12.06, 21:37 »

Nyt se tuli oikein todellinen mokaus lähestyessäni EFHK:ta. Lasku meni täysin tonttiin. Tämä oli eka kerta simu historiassani, kun näin kävi. Olen lentänyt ekat lennot fs 95 versiolla, ja aina siitä eteenpäin. Tätä ei tietysti pitäisi tunnustaa, mutta niin komiasti mäni ketuille, jotta pakko se on myöntää, jotta ei se aina onnistu. Embarrassed
Ville Jalonen
Offline Offline

Posts: 3007
Date Registered: 19.09.03

Re: Laskeutuminen
« Reply #1 on: 02.12.06, 21:44 »

Tonttiin meneminen silloin tällöin tekee ihan hyvää. Muistaa että ei tässä vielä mikään täydellinen pilotti ole. Suosittelen että vähintään kerran kuukaudessa kone tonttiin thmbup

IRL pilottien täytyy sitten unohtaa heti tuo edellinen lause. Oikeassa elämässä ei kannata.
murdock
Former member
Re: Laskeutuminen
« Reply #2 on: 02.12.06, 22:00 »

Tonttiin meneminen silloin tällöin tekee ihan hyvää. Muistaa että ei tässä vielä mikään täydellinen pilotti ole. Suosittelen että vähintään kerran kuukaudessa kone tonttiin thmbup

IRL pilottien täytyy sitten unohtaa heti tuo edellinen lause. Oikeassa elämässä ei kannata.
Ei se kovin kannattavaa ole laugh
juhake
Former member
Re: Laskeutuminen
« Reply #3 on: 02.12.06, 22:16 »

Nyt se tuli oikein todellinen mokaus lähestyessäni EFHK:ta. Lasku meni täysin tonttiin. Tämä oli eka kerta simu historiassani, kun näin kävi. Olen lentänyt ekat lennot fs 95 versiolla, ja aina siitä eteenpäin. Tätä ei tietysti pitäisi tunnustaa, mutta niin komiasti mäni ketuille, jotta pakko se on myöntää, jotta ei se aina onnistu. Embarrassed

Noh, mutta voikos kaima kertoa lisää, että mitä siinä sitten tarkalleen ottaen oikein tapahtui?

Olen kerran tehnyt "raportin" yhden kaverin vaaratilanteesta... Grin Tongue Nimi sensuroitu. Joskus todellakin on ollut tylsää, kun on tälläinen pitänyt väsätä. Roll Eyes


Raportti Embraer 170 koneelle sattuneesta vaaratilanteesta

16 tammikuuta, 2006 Embraer 170 kone sai käskyn lennonjohdolta suorittaa VOR -lähestyminen kiitotielle 10 Joensuussa. Koneen kapteenina toimi J**** P*******, jolla oli takanaan merkittävä Airbus -kokemus. Loppulähestymisessä kapteeni P****** joutui tekemään rajuja korjausliikkeitä saadakseen koneen kiitoradalle. Kukaan ei loukkaantunut vaaratilanteessa.

Kapteeni kuvaili oikaisukaartojen jyrkkyyttä asteikolla 0-10 yli puolenvälin, sanoen että ne olivat asteikolla kuvaten 6-7 jyrkkiä. Sanallisesti oikaisukaartoja voidaan määritellä harvinaisen jyrkiksi, niitä ei pitäisi esiintyä normaalioperoinnissa näin matalilla korkeuksilla.

Kapteenin analyysi vaaratilanteesta oli autopilotin ja suunnistusnäytön (ND) väärinymmärrys/tulkinta. Järjestelmä poikkesi Airbussin vastaavasta ja aiheutti täten kapteenin virheen.
Kapteeni P******* lausunto, jonka hän antoi lautakunnalle Messenger -pikaviestintäohjelmalla:

Kun
huomasin että tuo empun nav on erilainen vorrissa ku airbussissa
Kun Airbussissa se menee siinä 90 asteen kulmassa kiitoradaan nähden ja vasta kun kone on kiitoradan kohdalla, niin sitten se kääntää itsensä kiitoradan suuntaiselle radiaalille ni empussa tekeekin niin että kun painan nav ni se kääntää koneen heti sit se lähtee loivemmassa kulmassa hakemaan kiitoradan radiaalia se ei kerenny sille kiitoradan radiaalille ja piti ottaa ohjat käsiin.


Vaaratilanteen syy: Kapteenin liian pieni perehtyminen Embraer koneen autopilottijärjestelmään ja sen toimintaan.

Vaaratilanteen ehkäisy: Syvennetty tyyppikoulutus autopilottijärjestelmän osalta.

Roll Eyes Että sellasta.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1