Throttleprojektini (tarinaa ja 12 kuvaa)

(1/26) > >>

Juhowee:
Kaikki alkoi ollessamme Heinäkuun lopulla Tenojoella kalastelemassa, sain veneessä ajatuksissani (munat suht. hautuneena ja kalasaalista ei yhtään) ja nukahtamispisteessä idean, että sehän tekee lentämisestä PALJON MUKAVAMPAA, kun saa säätää kaasuaitse kunnon vivuista, eikä siitä joikkarin pienestä ulokkeesta. Minulla ei tuossa vaiheessa ollut harmainta aavistustakaan tällaisista asioista, en tiennyt mitään potentiometreistä tai muista vastaavista. Kuitenkin esitin ideaani pikkuhiljaa kaikkitietävälle isälleni, joka teknikon koulutuksella tietää yhtä sun toista elektroniikka-asioista. No kotiin päästyäni aloin selailla erilaisia kotikokkari-sivuja, tutustuin tähän keskustelualueeseen ja sain paljon yhyödyllistä tietoa. Minulle alkoi valjeta, että vipujen liike potentiometreistä saatetaan johtoja pitkin piirilevyyn, josta USB johto menee tietokoneeseen. Ja FSUIPC:lla saa kalibroitua kaiken. Tämän kaiken opin n. 1,5 kuukaudessa ja toivon, että kalibrointi onnistuu sitten kun on sen aika.

Tietoja:

Mitat:
    Leveys: 110 mm
    Pituus: 280mm
    Korkeus: 280 mm
Runko:
    Kaari: Puolitettu maalipönttö, värjättiin mustaksi.
    Pohja: Puuta, valkoinen maalipinta, häivytetty musta maali.
Osat:
    Tikut: Akryylia, n. 20 cm pitkä, 4 cm leveä (2x)
    Nupit: Nylonia
    Kannattimet: 2x taivutettua alumiinilevyä
    "Paikallaanpitäjät": Vanhasta makuualustasta leikattu pala
Elektroniikka:
    Piirilevy: IOCards USBAxes
    Potentiometrit: 2x lineaarinen 10 kOhm
    Ja johtoa.

Rakentajat:
Itse ideon ja isä innoissaan teki lähes kaiken.

Muuta:
Ei nyt ehkä mikään paras mahdollinen tapa toteuttaa throttle, mutta kuitenkin hyvältä tuntuu kädessä, eikä se ulkonäkö tärkein ole.

Ja kuviin.

1. Elektroniikkaa, kolvi vielä kylmänä

2. Potikat liitetty piirilevyyn

3. Osia rungon sisään, kaksi (jo taivutettua) alumiinilevyn palaa, 2 valkoista nailon "nuppia" ja akryyli puikot, jotka hiotaan myöhemmin

4. Tuollaisella kätevällä "pikkuporalla" johon sai muitakin osia kiinni sai helposti sahattua urat tikuille.

5. Tekniikkaa. Eli tuossa makaa kahden alumiinikannattimen päällä potikat, joissa on kiinni itse tikut. Ei kestävyuyden kannalta mikään paras ratkaisu. Toivotaan ettei mene rikki  Ja tosiaan nuo johdot piti vielä irroittaa.

6. Jaahas, noh, välillä sitä isä kävi Norjassakin työmatkalla, kuvassa Blööonen Avro.

7. Maalausta (ärrän piilomainontaa  ).

8. Tuollainen vanhasta makuualaustasta leikattu palanen on oiva tapa lisäämään kitkaa, pitää hyvin tikut paikallaan, ei olisi kiva että kruisailussa yhtäkkiä kaasu liukuu idlelle

9. Voih, vähän tuli kuvat väärään järjestykseen. Tämän kuvan kelpuutin siksi, että siinä näkyy kokonaisuudessaan rungon muoto.

10. Ja siinä valmis tekele, ihan hieno tuli.

11 ja 12. Valmiit tekeleet, tarrat lisätty.

Kuvat ovat sitä pokkarilaatua, toivottavasti saatte jotain selkoa ja ideaa, millainen tämä minun juttuni tässä nyt on. Rakentelimme pääasiassa viikonloppuna ja siksi siinä menikin n. 2 kuukautta saada tuo valmiiksi. Mutta kyllä on paljon mukavampi lennellä.

Kiitos jos jaksoit lukea tämän piitkän tekstin.

kg:
Moi,
On tosi hienosti ja siististi suunniteltu sekä toteutettu!

Tullaan kohta perässä 

Panuone:
hyvännäköistä siitä tuli.. !

Juhowee:
Kalibroin kaikki ja hyvin pelaa! Mielettömän hyvä fiilis, nyt pitää vain harjoitella Varmaan siirrän tuon throttlen vasemmalle puolelle kun oikealla kädellä pitää ohjata tikkua.

pilot0706:
miten tommonen kalibroidaan  olen nyt melko selvillä miten tommosen saisi tehtyä, mutta kalibroiminen on vierasta

Navigation

Up one level

Next page