Newbie frågor/rädd för att börja

<< < (9/11) > >>

Martin.S:
Hej igen då va de dags för en fråga igen !

Om jag flyger online å startar Dep ESMM  Med ATC mot ESNN
När jag sedan flyger ur hans område och passerar tex ESSA å de e helt obemannat så undrar jag ,vem tar kontakt
när jag närmar mig ESNN (Sundsvall) när jag flyger in i deras område om de e bamannat i tex twr .
E de jag som ska hålla koll på freq etc eller sker detta med automatic via ivap
Hoppas nån förstod vad jag menade . Jag menar även generellt när man hamnar i en lucka mella 2 områden .

mvh
De e nära online nu :p

Svanholm:
Det där är väl lite olika. TWR kontaktar du ju när du är på final. När det gäller CTR är det lite olika
beroende på vem som är ATC. Jag kontaktar gärna planen när dom kommer från okontrollerat.
Men en del vill att piloten själv gör det. Men kan vara lite svårt att veta när man kommer in i hans luftfrum.

hoppas det löste nått ialfall

RoniisH:
Tja Martin, Ladda ned IvAe härifrån för att se om det finns ATC online: http://www.ivao.aero/softdev/mirrors.asp?software=IvAe

Om ATC är online så kommer han med största sannolikhet skicka en så kallad force act; "Contact ... on 123.45, Good day." och då tar du och ändrar station i IvAp till t.ex. ESSA_APP om han är online.

Martin.S:
Ronén

Hehe har redan ivae .
Faktiskt så sitter jag som MAR_OBS i ESMM_CTR i TS ) å de e du som e CTR ?
De va så jag kom på frågan då ESSA med omnejd e tomt .
Men de e alltså så att ATC kan kontakta mig fast jag ligger på fel freq alltså eller ska jag ha nån spec freq i tomt luftrum

mvh
Martin.S

Jakob:

Men de e alltså så att ATC kan kontakta mig fast jag ligger på fel freq alltså eller ska jag ha nån spec freq i tomt luftrum

När du inte har någon ATC flyger du på UNICOM (122,8), där skriver du dina intentioner om det finns annan trafik i närheten. Om du flyger in i kontrollerad luft får du med största sannolikt ett meddelande från ATCn som lyder "Good day, please contact me on xxx.xxx".

Navigation

Up one level

Next page

Previous page