"Hankala"kone haussa..

<< < (2/5) > >>

Ilves:
Osasittepa kysyä sopivasti
Mulla on nyt se "Harzikka" joka on tehty FSX:lle ja olen aivan juuri yritellyt sillä lasketumista. Lensin sen Pirkkalasta Jyväskylään. No. Lentohan sinänsä ei niin kauan olisi vienyt, mutta kun asetettu lentokorkeus ei autopilotista piitannut, vaan "mopo" luiskahti käsistä jonnekin40 000ft, ennenkuin älysin, että mitä oli tapahtumassa. Tunaroin siinä sitten muutenkin. Esim. en hoksannut vaihtaa GPS:ältä NAVille ja kun sen hoksasin, niin nappi oli jossakin GPS näytön takana piilossa. No kun olin tulossa kentälle ja korkeuttakin oli jäljellä vaikka muille jakaa, niin laitoin kaikki flapsit päälle ja kiikuin ilmassa hyvän aikaa. Kun yritin sitten tähdätä sille kiitoradalle, niin se peijakkaan Harzikka alkoi vaan keinumaan vasemmalta oikealle ja oikealta vasemmalle. Johonkin pellon laitaan se lopulta tömähti.
Yritin uudelleen sitten kotikentällä Pirkkalassa ja aivan samoin tuloksin. Tällä kertaa se kuitenkin lopulta tuli kiitoradalle. Tämä sinänsä kiva kone on minulle ainakin, ilman asiallista manualia todellinen "UPPMANING".

hellemaa:
Tu-124:ssä on ILS:ää vastaava sokkolaskusysteemi СП-50. Mutta VOR-majakat ovat käyttökelvottomia.
Ei se mitään, koneessa on РСБН-2С, joka palauttaa suunnan ja etäisyyden majakkaan, niin kuin VOR+DME, mutta tässä on pitempi kantama (400 km)!

OOOOOOOOoooooooooooooooooooh!!!
Toivottavasti viimeistelevät Tupolev 124:n "astrokompassin" ДАК-ДБ.
Jos olen ymmärtänyt oikein, siihen syötetään kellonaika ja koneen (oletettu) sijainti pituus- ja leveyskoordinaatteina ja sitten tähytään tähtitaivaalle, valitaan jokin taivaankappale, vaikkapa Arska, ja päätellään lentosuunta Tupolevin ja taivaankappaleen välisestä kulmasta...
Vempeleen täytyy olla vaakasuorassa ja se täytyy kääntää suunnilleen kohti (oletettua) pohjoista...
Lasinokassa työskentelevä navigaattori ottaa lennolle mukaan jonkinlaisen taivaankappalten kalenterin (nautical almanac)...

Niin, mikäs tuo "Harzikka" on?

Juhowee:
Harrier?

Biesse:
Samaa mieltä, kuin yllempänä...

Project Tupolev Tu-154B2
Project Tupolev IL-62M
SCS Tupolev Tu-134
Samdim An-24
Samdim Tu-124

ja laskemista ja lukemista löytyy enemmän kuin tarpeeksi

Biesse:
Quote from: Sampo Niemi on 17.12.06, 17:10

Löytyisikö netistä jotain millä voisi opetella "ilmailuvenäjää"?

Ainakin Project Tupolevin manuaaleissa on asiat melko perusteellisesti esitelty, ja mukana ovat myös kyrilliset aakkoset, joiden osaamisesta on hyötyä...

Sitten avsim.ru:sta löytyy tälläinen: http://avsim.ru/files.phtml?action=download&id=6426&hl=тыс
Omaa kokemusta tuosta ei ole, mutta saattaa olla avuksi .

Navigation

Up one level

Next page

Previous page