FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.10.17, 04:29

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  IVAO kuvia
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 61 62 [63] 64 65 ... 405 Reply Print
Author Topic: IVAO kuvia  (Read 1007889 times)
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14285
Date Registered: 21.07.04

Re: IVAO kuvia
« Reply #1240 on: 16.04.09, 19:26 »

Siihen tietysti on hyvä aina pyrkiä mutta kylläpä se niin tahtoo olla vähänkin pienemmissä mestoissa, että lähdetään kohden reittiä/lyhyin rullausmatka ja säästeään aikaa. 10 solmun myötätuuli kun ei kovin monen koneen maksimeja ylitä.
Niin no eikös tuo ole nimenomaan järkevää hyötyä, jos sillä myötätuuleen nousemisella säästää aikaa ja/tai menovettä. Tuossakin Jeromen reitti näytti kuitenkin menevän melkein 180 astetta päinvastaiseen suuntaan että sikäli... ja itseasiassa jos pilkkua viilataan niin Malagassa paikalta 46 on pidempi matka rullata radan 13 päätyyn, mistä tässä tapauksessa noustiin, kuin radan 31 päätyyn... heh laugh

EDIT: Mutta joo, jos se METARi kerta näytti 000/00 niin...

Mä ainakin ite tarkistan aina lähtiessä sieltä ADIRS:n "näytöstä" sen tuulen, saa ainakin oikean lukeman.... Kun ne sääohjelmat tuppaa välillä antamaan eri lukemia mitä METARit näyttää..
« Last Edit: 16.04.09, 19:34 by Petri Koivisto »
Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: IVAO kuvia
« Reply #1241 on: 16.04.09, 19:40 »

Niin no eikös tuo ole nimenomaan järkevää hyötyä, jos sillä myötätuuleen nousemisella säästää aikaa ja/tai menovettä. Tuossakin Jeromen reitti näytti kuitenkin menevän melkein 180 astetta päinvastaiseen suuntaan että sikäli... ja itseasiassa jos pilkkua viilataan niin Malagassa paikalta 46 on pidempi matka rullata radan 13 päätyyn, mistä tässä tapauksessa noustiin, kuin radan 31 päätyyn... heh laugh

Varsin tasaväkiset lähtöreitit molemmilta radoilta matkan puolesta. 31:lle olisi ollut tosiaan lyhyempi rullausmatka, mutta lähtöreitti taas mutkikkaampi, nopeusrajoituksia käännöksien vuoksi ja kun 13:lta sattui olemaan muutakin lähtevää liikennettä niinkuin kuvista näkyy. Kysymyksiä saa Petri esittää, mutta ei ihan sherlokiksi tarvitse ryhtyä, kyllä mä sen SID:n sentään osaan jo itse valita.

Ja Henrille suosittelen optikolle käyntiä ja joku toinenkin putte pilotti täältä saattaa suositella samaa  Grin.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14285
Date Registered: 21.07.04

Re: IVAO kuvia
« Reply #1242 on: 16.04.09, 19:44 »

Varsin tasaväkiset lähtöreitit molemmilta radoilta matkan puolesta. 31:lle olisi ollut tosiaan lyhyempi rullausmatka, mutta lähtöreitti taas mutkikkaampi, nopeusrajoituksia käännöksien vuoksi ja kun 13:lta sattui olemaan muutakin lähtevää liikennettä niinkuin kuvista näkyy. Kysymyksiä saa Petri esittää, mutta ei ihan sherlokiksi tarvitse ryhtyä, kyllä mä sen SID:n sentään osaan jo itse valita.
Noniin, sittenhän se meni varmaan kuten pitikin Cool Paljonkos putella muuten on tuo tailwind limit nousussa? Oiskohan ollu 15kts?

Ja vähän ihmettelen tuota kun sanoit että koneet vaihtuu jne, että ATS:ssä voi olla väärä reg, vaikka onhan ne muutkin tiedot ihan aktuaalia? Grin
Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: IVAO kuvia
« Reply #1243 on: 16.04.09, 19:48 »

Noniin, sittenhän se meni varmaan kuten pitikin Cool Paljonkos putella muuten on tuo tailwind limit nousussa? Oiskohan ollu 15kts?

Ja vähän ihmettelen tuota kun sanoit että koneet vaihtuu jne, että ATS:ssä voi olla väärä reg, vaikka onhan ne muutkin tiedot ihan aktuaalia? Grin

ATS:ssä nimenomaan on se oikea REG, ei sillä oo mitään väliä mitä siellä koneen kyljessä lukee tai että lukeeko ylipäätään yhtään mitään.

Nyt en ulkomuistista muista että mikä se maximi myötäuulikomponentti oli ja kun oon toisella koneella niin ei oo edes mitään mistä tähän hätään luntata.
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: IVAO kuvia
« Reply #1244 on: 16.04.09, 19:58 »

15kn on maksimi myötätuulikomponentti putelle laskussa ja nousussa. Nousulla meinataan varmastikin noin 3000' AGL asti, et kai sinä Petri katso reittejäkään niin ettei koneen maksimi myötätuulikomponentti ylity?  Tongue

SASlla ei ole käytössä nuo TCASin rangeringit. Itse ajan 25* flapseilla tuommoisissa 160kn-rajoitustilanteissa, niin ei tarvitse hipoa laippojen maksiminopeuksia ja säästyy melussa ja keromäärissäkin kun ei tarvitse ujeltaa motit punaisina. Myös 30-asteen laippoja kannattaa käyttää, aina kun tilanne niin sallii, 40 asteisilla tulee usein paha groundi-efekti flaressa ja ovat muutenkin vain erikoislyhyille baanoille, ja muutenkin lähinnä vain kasisatasilla. Noomuutta, pikkuseikkoja kaikki, kyllähä sie jo tuon klaaraat  Wink

Petri, menepäs sinä vaikka rauhoittumaan bussin pariin lentämään vastatuuleen pitkin lyhintä rullausreittiä, niih ollaan kaikki hyvillä mielin  Grin Nyt nukkumaan ->
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14285
Date Registered: 21.07.04

Re: IVAO kuvia
« Reply #1245 on: 16.04.09, 20:04 »

15kn on maksimi myötätuulikomponentti putelle laskussa ja nousussa. Nousulla meinataan varmastikin noin 3000' AGL asti, et kai sinä Petri katso reittejäkään niin ettei koneen maksimi myötätuulikomponentti ylity?  Tongue

Petri, menepäs sinä vaikka rauhoittumaan bussin pariin lentämään vastatuuleen pitkin lyhintä rullausreittiä, niih ollaan kaikki hyvillä mielin  Grin Nyt nukkumaan ->
Oikein muistin Cheesy En tietenkään, cruisessa sais olla vaikka 200kts myötäistä Grin Ja bussilla on jo sorvattu ihan tarpeeksi... vielä pitäs puolet lisää sorvata että pääsis kunnon koneeseen.... Grin

ATS:ssä nimenomaan on se oikea REG, ei sillä oo mitään väliä mitä siellä koneen kyljessä lukee tai että lukeeko ylipäätään yhtään mitään.
Tuota en kyllä mitenkään snaijaa... Huh Luulis että nimenomaan sillä on väliä mitä siellä koneen kyljessä lukee... ja silloinhan sama pitäs lukea myös muualla? laugh
« Last Edit: 16.04.09, 20:14 by Petri Koivisto »
Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: IVAO kuvia
« Reply #1246 on: 16.04.09, 20:23 »

Tuota en kyllä mitenkään snaijaa... Huh Luulis että nimenomaan sillä on väliä mitä siellä koneen kyljessä lukee... ja silloinhan sama pitäs lukea myös muualla? laugh

Ei. Koska silloin lennettäisiin aina samalla koneella eli RRA:lla. Eihän sitä IRLkään lennetä aina jollain tietyllä konetyypillä. Jotain tiettyä reittiä ehkäpä saatetaan lentää jollain tietyllä tyypillä (tuskin), mutta eri reiteillä ei ainakaan osu aina se sama yksilö, siksi siis arvon sen siitä Ottopoin häx listasta.

Muutenkin kun se koneesi näkyy verkossa muille MTL koneena eikä sinä mikä sulla itelläs on alla, niin sun teorias ei puhu puolesta ees siitä näkökulmasta.

Joko Petri hoksaa jujun  laugh?
Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: IVAO kuvia
« Reply #1247 on: 17.04.09, 06:53 »

Ja eihän tuolla FP:n REG/ merkinnällä ole oikeastaan mitään käytännön merkitystä virtuaalimailmassa. Mutta sen vielä lisätäkseni että suurimmassa osassa SAS:n 73G:ssä ei edes ole noita winglettejä, niin lähinnä sen takia arvon.
Timo Pöntinen
Offline Offline

Posts: 543
Date Registered: 05.07.02

Re: IVAO kuvia
« Reply #1248 on: 17.04.09, 07:28 »

Ja eihän tuolla FP:n REG/ merkinnällä ole oikeastaan mitään käytännön merkitystä virtuaalimailmassa.

Niinkuin ei milläkään muullakaan mitä remarks-kohdassa lukee. EET:n perään kovin huudetaan, mutta lähteekö kukaan LJ tarkistamaan T/O-aikaa (jota ei taida edes mistään järkevästi näkyä) ja lisäämään siihen oman alueensa EET.tä, vai kattooko vaan tutkalta, notta sieltä se nyt tulee. Smiley
RVR, noh.. ainoa ehkä hyödyllinen, mutta lähinnä pilotin pitää itse tietää koneensa sekä kelpuutuksensa.
Ei siinä, onhan tuo aina "pro:n" merkki kun osaa plaanisähkeitä kirjoittaa. Smiley

Ei vieläkään moni innostunut "käsiala ja toiminta häiriötilanteessa" -kilpailusta!? Wink
Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: IVAO kuvia
« Reply #1249 on: 17.04.09, 08:10 »

Niinkuin ei milläkään muullakaan mitä remarks-kohdassa lukee. EET:n perään kovin huudetaan, mutta lähteekö kukaan LJ tarkistamaan T/O-aikaa (jota ei taida edes mistään järkevästi näkyä) ja lisäämään siihen oman alueensa EET.tä, vai kattooko vaan tutkalta, notta sieltä se nyt tulee. Smiley
RVR, noh.. ainoa ehkä hyödyllinen, mutta lähinnä pilotin pitää itse tietää koneensa sekä kelpuutuksensa.
Ei siinä, onhan tuo aina "pro:n" merkki kun osaa plaanisähkeitä kirjoittaa. Smiley

Ei nyt taas ihan noin pyöristetysti.. EET ajat astuvat olennaisempaan osaan sitten kun on ruuhkaa (jossain RLE:ssä esim) niin voi etukäteen miettiä porrastuksia ym. RMK/TCAS on varsin olennainen myös (noudatetaan ensisijaisesti sen antamia väistösääntöjä). Jos equitmenteissa J (Data Link) niin se DAT/  täytyy olla merkattuna tonne. COM/AGCS merkinnällä (Air-Ground Communications Safety) en nää mitään hyötyä kylläkään LJlle näin virtuaalisesti, mutta IRL kun sitä pidetään niin miksi ei laittaa simussa missä pyritään sitä IRL mallintamaan. NAV/RNVD1E2A1 taas kertoo RNAV SID/STAR ja RNAV Direct kelpoisuudesta. RVR nyt on hyödyllinen lennonjohtajalle vain huonossa kelissä jossa esim. RVR rajoittaa kiitoteiden käyttöä, niin lennonjohtaja voi miettiä koneelle mahdollista kiitotietä sen perusteella, joka taas saattaa vaikuttaa porrastuksiin ymym.
Timo Pöntinen
Offline Offline

Posts: 543
Date Registered: 05.07.02

Re: IVAO kuvia
« Reply #1250 on: 17.04.09, 08:25 »

Heh, enhän mä kysynyt mitä noi tarkoittaa. Wink  Kerroin vain mielipiteeni niiden tarpeellisuudesta.
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: IVAO kuvia
« Reply #1251 on: 17.04.09, 08:36 »

Miksi tämän threadin nimi on "IVAO kuvia"Huh?? Eipä paljon kuvia ole....
Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: IVAO kuvia
« Reply #1252 on: 17.04.09, 08:50 »

Onhan tässä 68 sivullista kuvia. Kyllähän sinne väliin hiukan "offtopickia" mahtuu. (Ei tuo sinänsä offtopickia ole, ivaosta puhutaan)

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: IVAO kuvia
« Reply #1253 on: 17.04.09, 09:02 »

Heh, enhän mä kysynyt mitä noi tarkoittaa. Wink  Kerroin vain mielipiteeni niiden tarpeellisuudesta.

Johon mä vastasin kertomalla mitä ne tarkoittaa, jotta asia avartuisi niille jotka eivät vielä tienneet ja että jokainen voisi tehdä omat johtopäätöksensä niiden hyödyllisyydestä, koska täysin turhia ne ei ole niinkuin annoit ymmärtää.
ALind
Former member
Re: IVAO kuvia
« Reply #1254 on: 17.04.09, 14:30 »

Väliin yksi kuvakin. Tässä FCM205 lennolta EFHK-EFSI. Vantaalla keli oli ihan jees vielä, mutta kun päästiin Seinäjoelle niin muuttui vähän kehnommaksi. Kun minä kuitenkin olin puikoissa niin lasku meni nappiin, kuten aina!  Wink

[ attachment removed / expired ]
Juho Pyhäjärvi
Offline Offline

Posts: 1424
Date Registered: 12.08.07

Re: IVAO kuvia
« Reply #1255 on: 17.04.09, 17:32 »

VFR-läpäriä Rovaniemellä. Wink

Tulossa läpilaskuun kiitotielle 21.
[ attachment removed / expired ]

Parkissa. Smiley
[ attachment removed / expired ]

Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: IVAO kuvia
« Reply #1256 on: 17.04.09, 21:46 »

Jou

-(FPL-SAS1807-IS
-1B738/M-SDIJPRWXY/S
-ESSA0750
-N0450F390 BABAP UP156 MIRMA UN616 CND UL620 RIXEN UG1 UNSAV
-LTBA0245 LBBG
-EET/ESAA0013 EVRR0020 EYVL0035 UMMV0055 UKLV0111 LRBB0142 LBWR0216 LTBB0232
 REG/LNRCZ SEL/MPJS OPR/SAS COM/AGCS NAV/RNVD1E2A1 DAT/V RMK/TCAS DOF/090417 RVR/200 )

Laitetaan nyt painoinfoakin:

ZFM:54.3t
GM:64.9t

Ja löpötkin jos joku niistä jotain vaikka sattuisi oppimaan:

Taxi = Rullaus = 200KG
Trip = Matka (nousu-lasku) = 7200KG
Cont Fuel = Vara = 500KG
LBBG = Varakenttälöpö = 1700KG
Final res = Odotusta varakentän yllä 1500ft:ssä 30min = 1000KG
Extra =  Tongue = 0KG
TTL Fuel =  Tongue Tongue = 10600KG


INIT PERF:ä.
[ attachment removed / expired ]

Siinä on Koivistolle rekkaria, vaikka tälläkin kertaa kosla arvottiin listasta, sattuipa vain CZ osumaan.
[ attachment removed / expired ]

Naama irtosi portista 15 klo.0745Z. Kakkosta tulille, N2 23 kohdilla lyötiin kerot sekaan.
[ attachment removed / expired ]

Lootan laskema TOD piti aikalailla kutinsa tälläkertaa, joten VNAV:lla tultiin alkumatka alaspäin.
[ attachment removed / expired ]

Vähän porrasteltiin keskenämme unicomilla kebabbien kanssa  Cool. Kuvassa ilmassa oleva kone tekee lähestymistä kiitotielle 36R.
[ attachment removed / expired ]

Kebabit saatiin alta poies. Pahus kun unohtui skene asentaa  Cry.
[ attachment removed / expired ]

Ja jälleen tiukassa aikataulussa pysyttiin juuri ja juuri ja ilma-aikaa tuli minuutilleen suuniteltu 2h45min ja blokkiaikaa 2h57min. Kerosiiniäkin poltettiin tarkasti suunitellun mukaan 7690KG.
« Last Edit: 17.04.09, 21:56 by Jerome Parviainen »
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: IVAO kuvia
« Reply #1257 on: 18.04.09, 10:18 »

Milläs tuon contigencyn laskit? :DD
Lennon kokonaiskeromäärä x 5% pitäisi olla, mutta varmaankin ollut(väh 500kg) tällä kertaa hieman vähemmän. Nyt ei kyllä itse jaksa alkaa laskemaan, joku viitseliäämpi voi jos tykkää Cheesy
Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: IVAO kuvia
« Reply #1258 on: 18.04.09, 11:11 »

mutta varmaankin ollut(väh 500kg)

Joo tuo minmi Conticency määrä 500kg oli.
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: IVAO kuvia
« Reply #1259 on: 18.04.09, 12:27 »

Jaaha, kiitoksia tämänkin selvennyksestä. Kyllä voi näemmä simppelistäkin asiasta tehdä perin monimutkaisen  thmbup

(FPL-SAS578-IS
-B736/M-SIJPRWXY/S
-LFPG0925
-N0463F380 NURMO UN874 VEKIN UN873 ADUTO/N0463F390 UN873 HELEN UZ708 KUGAL/N0454F410 UZ708 VES UN873 ARS Y36 ELTOK
-ESSA0207 ESOW
-EET/LFFF0014 EBUR0020 EHAA0026 EDVV0053 EKDK0104 ESAA0130 REG/OYKKS SEL/BFCK OPR/SASVA COM/AGCS NAV/RNVD1A1E2 DAT/V RMK/TCAS DOF/090418 RVR/200)

Finaaleja visuaalina 01Lle.
[ attachment removed / expired ]

Pomppuisaa oli n. 6000-7000ft korkeudella, ja finaalissakin pienet puuskatuulet höykyyttivät.
Pages: 1 ... 61 62 [63] 64 65 ... 405 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1