IVAO kuvia

<< < (249/1632) > >>

Pe7e:

Siihen tietysti on hyvä aina pyrkiä mutta kylläpä se niin tahtoo olla vähänkin pienemmissä mestoissa, että lähdetään kohden reittiä/lyhyin rullausmatka ja säästeään aikaa. 10 solmun myötätuuli kun ei kovin monen koneen maksimeja ylitä.

Niin no eikös tuo ole nimenomaan järkevää hyötyä, jos sillä myötätuuleen nousemisella säästää aikaa ja/tai menovettä. Tuossakin Jeromen reitti näytti kuitenkin menevän melkein 180 astetta päinvastaiseen suuntaan että sikäli... ja itseasiassa jos pilkkua viilataan niin Malagassa paikalta 46 on pidempi matka rullata radan 13 päätyyn, mistä tässä tapauksessa noustiin, kuin radan 31 päätyyn... heh

EDIT: Mutta joo, jos se METARi kerta näytti 000/00 niin...

Mä ainakin ite tarkistan aina lähtiessä sieltä ADIRS:n "näytöstä" sen tuulen, saa ainakin oikean lukeman.... Kun ne sääohjelmat tuppaa välillä antamaan eri lukemia mitä METARit näyttää..

nordic:

Niin no eikös tuo ole nimenomaan järkevää hyötyä, jos sillä myötätuuleen nousemisella säästää aikaa ja/tai menovettä. Tuossakin Jeromen reitti näytti kuitenkin menevän melkein 180 astetta päinvastaiseen suuntaan että sikäli... ja itseasiassa jos pilkkua viilataan niin Malagassa paikalta 46 on pidempi matka rullata radan 13 päätyyn, mistä tässä tapauksessa noustiin, kuin radan 31 päätyyn... heh

Varsin tasaväkiset lähtöreitit molemmilta radoilta matkan puolesta. 31:lle olisi ollut tosiaan lyhyempi rullausmatka, mutta lähtöreitti taas mutkikkaampi, nopeusrajoituksia käännöksien vuoksi ja kun 13:lta sattui olemaan muutakin lähtevää liikennettä niinkuin kuvista näkyy. Kysymyksiä saa Petri esittää, mutta ei ihan sherlokiksi tarvitse ryhtyä, kyllä mä sen SID:n sentään osaan jo itse valita.

Ja Henrille suosittelen optikolle käyntiä ja joku toinenkin putte pilotti täältä saattaa suositella samaa  .

Pe7e:

Varsin tasaväkiset lähtöreitit molemmilta radoilta matkan puolesta. 31:lle olisi ollut tosiaan lyhyempi rullausmatka, mutta lähtöreitti taas mutkikkaampi, nopeusrajoituksia käännöksien vuoksi ja kun 13:lta sattui olemaan muutakin lähtevää liikennettä niinkuin kuvista näkyy. Kysymyksiä saa Petri esittää, mutta ei ihan sherlokiksi tarvitse ryhtyä, kyllä mä sen SID:n sentään osaan jo itse valita.

Noniin, sittenhän se meni varmaan kuten pitikin Paljonkos putella muuten on tuo tailwind limit nousussa? Oiskohan ollu 15kts?

Ja vähän ihmettelen tuota kun sanoit että koneet vaihtuu jne, että ATS:ssä voi olla väärä reg, vaikka onhan ne muutkin tiedot ihan aktuaalia?

nordic:

Noniin, sittenhän se meni varmaan kuten pitikin Paljonkos putella muuten on tuo tailwind limit nousussa? Oiskohan ollu 15kts?

Ja vähän ihmettelen tuota kun sanoit että koneet vaihtuu jne, että ATS:ssä voi olla väärä reg, vaikka onhan ne muutkin tiedot ihan aktuaalia?

ATS:ssä nimenomaan on se oikea REG, ei sillä oo mitään väliä mitä siellä koneen kyljessä lukee tai että lukeeko ylipäätään yhtään mitään.

Nyt en ulkomuistista muista että mikä se maximi myötäuulikomponentti oli ja kun oon toisella koneella niin ei oo edes mitään mistä tähän hätään luntata.

OttoPOI:
15kn on maksimi myötätuulikomponentti putelle laskussa ja nousussa. Nousulla meinataan varmastikin noin 3000' AGL asti, et kai sinä Petri katso reittejäkään niin ettei koneen maksimi myötätuulikomponentti ylity? 

SASlla ei ole käytössä nuo TCASin rangeringit. Itse ajan 25* flapseilla tuommoisissa 160kn-rajoitustilanteissa, niin ei tarvitse hipoa laippojen maksiminopeuksia ja säästyy melussa ja keromäärissäkin kun ei tarvitse ujeltaa motit punaisina. Myös 30-asteen laippoja kannattaa käyttää, aina kun tilanne niin sallii, 40 asteisilla tulee usein paha groundi-efekti flaressa ja ovat muutenkin vain erikoislyhyille baanoille, ja muutenkin lähinnä vain kasisatasilla. Noomuutta, pikkuseikkoja kaikki, kyllähä sie jo tuon klaaraat 

Petri, menepäs sinä vaikka rauhoittumaan bussin pariin lentämään vastatuuleen pitkin lyhintä rullausreittiä, niih ollaan kaikki hyvillä mielin  Nyt nukkumaan ->

Navigation

Up one level

Next page

Previous page