Metar

(1/2) > >>

Nippegubbe:
Hej alla, sitter här och läser "komma igång som ATC". Det jag blir lite fundersam om är det här med METAR uppgifterna som jag har fattat som att uppgifterna till det kommer från riktiga väderdatabaser. Jag har i IvAe försökt få fram en metar för ESNZ utan att lyckas. Om nu Frösön inte har sådana uppgifter och jag matar in manuellt som det står nästan längst ned på sidan. Kan då planet som ska till Frösön ha andra uppgifter än vad den som sitter i Frösötornet har uppgivit i ATCn?

nighty142:
Antar att du har testat med den gamla ICAO koden (ESPC)?

Jakob:
Mystiskt. Metar från ESNZ ska finnas att hämta, men precis som du säger verkar den vara otillgänglig just nu. Det lär nog fungera igen förr eller senare.

alfhak:

Hej alla, sitter här och läser "komma igång som ATC". Det jag blir lite fundersam om är det här med METAR uppgifterna som jag har fattat som att uppgifterna till det kommer från riktiga väderdatabaser. Jag har i IvAe försökt få fram en metar för ESNZ utan att lyckas. Om nu Frösön inte har sådana uppgifter och jag matar in manuellt som det står nästan längst ned på sidan. Kan då planet som ska till Frösön ha andra uppgifter än vad den som sitter i Frösötornet har uppgivit i ATCn?

Hej Thord!

En orsak till varför du inte får fram någon metar kan bero på att ICAO koden för Östersunds
flygplats är ändrad. Tidigare var den ESPC!

Länk till luftfartsverkets sida. Där kan du välja bla Metar och Taff (prognoser)
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_Bred____18344.aspx

Alf

jouko:
Undrar fr o m vilket datum gäller namnändringen eftersom gällande charts har 'det gamla' namnet!
/

Navigation

Up one level

Next page