IFR utan B-RNAV?

(1/4) > >>

jonsson84:
Jag tänkte att jag skulle ta en tur med min Cessna (som saknar B-RNAV) och flyga IFR manuellt för en gångs skull. Problemet är ju bara att det finns så få radionavigeringshjälpmedel att flyga efter.

Antag att jag ska flyga från Bromma till Landvetter. Vad ska jag då välja för rutt egentligen? Problemet är ju att VOR:arna har begränsad räckvidd och dessutom får det ju inte vara mer än 30 minuters flygtid mellan punkterna i en rutt. Den enda rutt jag kan se är ESSB DCT TRS DCT VSN DCT JON DCT ESGG men den ger ju något mer än 30 min mellan vissa av punkterna. Vad ska man då göra?

Har det alltid funnits så här få VOR:ar i Sverige eller är det för att det finns så mycket nya och bättre navigeringshjälpmedel nuförtiden som man inte har så många VOR:ar kvar?

Svanholm:
Är inte 30 minuters mellanrum bara för VFR?

Dson:
Vad är det för fel på NDB-fyrar?

jonsson84:
Quote

Är inte 30 minuters mellanrum bara för VFR?


Nej, inte som jag har förstått det, se http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/ENR/ENR%201/ES_ENR_1_10_en.pdf sidan 10.

Quote

Vad är det för fel på NDB-fyrar?


Dom har nog lite för kort räckvidd, mellan 15-30 nm enligt http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/ENR/ENR%204/ES_ENR_4_1_en.pdf.

thomashjelm:

Johan,

Tänk på att om en VOR har en räckvidd på 100 nm, då kan du flyga till den, och från den 100 nm. Har du två såna fyrar kan de stå 200 nm ifrån varandra och du kan fortfarande navigera med dessa.

/T

Navigation

Up one level

Next page