Väder och vind

(1/1)

Nippegubbe:
Hej alla, nu är jag lite konfunderad. Alf och jag skulle köra lite Traffic pattern runt Frösön idag. Alf hade ställt in sin FS på riktigt väder och fick därmed regn i sin FS, precis som det var här utanför fönstret. Så nu kommer jag till min fundering. Jag har både i IVAOs och VATSIMs radarclienter försökt få till METAR för Frösön utan att det går. Hämtar inte FS sitt väder på samma ställe som radaprogrammen? Det som gör mig ännu mer förbryllad är att i FS heter ju Östersund-Åre-Frösön ESPC och det finns ju inte kvar så hur får FS till vädret, men inte radarprogrammen?

Jakob:
IVAO har en egen väderserver som samlar ihop vädret för (nästan) alla världens flygplatser som både IvAc och IvAp hämtar ifrån. Jag antar att det funkar likadant på VATSIM. Det väder som FS hämtar när man flyger offline är något annat.

Nippegubbe:

IVAO har en egen väderserver som samlar ihop vädret för (nästan) alla världens flygplatser som både IvAc och IvAp hämtar ifrån. Jag antar att det funkar likadant på VATSIM. Det väder som FS hämtar när man flyger offline är något annat.

Men, FS har ju ESPC i sina inställningar och med anledningen av det borde den då inte kunna hitta några väderdata. Eller är det så att den hämtar för en närliggande flygplats? Mellan Sundsvall är det 20 mil och brukar oftast inte ha samma väder. Mest tråkiga är om en eventuell ATC och piloten har olika väder.

alxXx:

Men, FS har ju ESPC i sina inställningar och med anledningen av det borde den då inte kunna hitta några väderdata. Eller är det så att den hämtar för en närliggande flygplats? Mellan Sundsvall är det 20 mil och brukar oftast inte ha samma väder. Mest tråkiga är om en eventuell ATC och piloten har olika väder.

Det troligaste är att servern hämtar METARn från ESNZ och sen svarar på anrop på både PC och NZ.
Det är ganska stor sannolikhet att ATC och piloterna har olika väder iaf då många använder väderprogrammet ActiveSky som genererar mycket "bättre" väder än IVAO/VATSIM's egna funktioner.

Navigation

Up one level