Några frågor om flygledning.

(1/9) > >>

Madito:
Hej.

Nu är det så att jag tänkt börja sitta som ATC online på IVAO och har läst på rätt hårt på den svenska divisionens hemsida, men jag har några frågor.

Jag har precis börjat flyga online så detta kan låta som en dum fråga men..

* Vad menas med QNH? Hur uttalar man det? "Quebec November Hotel" eller? Har aldrig förstått det.
* Hur räknar man ut hur högt ett plan kommer att stiga inom min luft? Läste detta på träning sidan:
"Ge aldrig ett flygplan en högre höjd än vad han hinner stiga till i din luft, samma sak gäller och sjunkande trafik."
Alltså, hur ska jag räkna ut hur högt ett plan kommer hinna stiga i min luft?
* Och en fråga till, det står på träningssidan att man inte ska börja på vilken position som helst första gången, så vilken ska jag börja på med ratingen S1?

Det var nog alla frågor för stunden, hoppas ni har lättförståeliga svar åt mig då jag är ganska ny inom detta.

Truly yours.
Mikael Mattsson 

Maax:
God morgon!

1, QNH utalas ungefär som det låter 'queen hege'? och på svenska 'Q-N-Helge'

2, Det beror på vilken possition du sitter.. Ex, om du sitter Stockholm Control (ESSA_APP) har du ansvar till ungefär flygnivå 180, då är FL180 lämpligt.
Skulle du sitta Göteborg tower så har du inte ansvar för den högre luften runt flygplatsen, då kan du lämna över planet till nästa flygledare eller unicom direkt efter att de lyft.

3, Som S1 i Sverige får du sitta alla possitioner förutom dessa, http://www.ivao.aero/fras/fra.asp?Id=SE

Känner du att du behöver mer hjälp får du gärna skicka ett PM eller adda mig på MSN!

Lycka till! 

matte629:
Nu inkräktar jag i dem flesta trådarna men jag känner att mina frågor är för obetydliga för en helt ny tråd, så jag ställer dem i andra trådar.
Om nån misstycker så får jag väl ta bort det. 
----
I alla fall, är det nån som vet om man använder "brake" dvs om man säger cleared för takeoff ska man vänta på att piloten svarar. Men om det är något som är bråttom kan man snvända "brake, brake" och få prata med ett annat plan innan den andra piloten har svaratt tillbaka till dig.

Hoppas nån förstår.

För när jag började på IVAO var jag mest i Belgien, och då använder man just det ordet.
Och sen kom jag till Sverige, och blev osäker om brake användes.

RoniisH:

Nu inkräktar jag i dem flesta trådarna men jag känner att mina frågor är för obetydliga för en helt ny tråd, så jag ställer dem i andra trådar.
Om nån misstycker så får jag väl ta bort det. 
----
I alla fall, är det nån som vet om man använder "brake" dvs om man säger cleared för takeoff ska man vänta på att piloten svarar. Men om det är något som är bråttom kan man snvända "brake, brake" och få prata med ett annat plan innan den andra piloten har svaratt tillbaka till dig.

Hoppas nån förstår.

För när jag började på IVAO var jag mest i Belgien, och då använder man just det ordet.
Och sen kom jag till Sverige, och blev osäker om brake användes.

Brake är broms, Break är "avbryta", o ja, det används överallt om det är stressigt

Beppe:

1, QNH utalas ungefär som det låter 'queen hege'? och på svenska 'Q-N-Helge'

När jag läser "queen hege" så utalar jag det inte som ett korrekt QNH men det är svårt och skriva sådana ord så det bästa skulle vara om du gick in som OBS på tex ESOS_CTR kanal när han är online så får du höra hur det mesta utalas. 

Navigation

Up one level

Next page