Några frågor om flygledning.

<< < (5/9) > >>

matte629:

Har ni några tips på vilka positioner man kan sitta på som S1?

Mikael Mattsson

Sålänge man hanterar att ge en SID, en transponderkod och en taxiinstruktion (men gärna lite mer) kan man testa att vara ground på nån större flygplats när det är lågtrafikerat.

På landvetter kan ground vara S1 så det är ju bra. 

Madito:

Sålänge man hanterar att ge en SID, en transponderkod och en taxiinstruktion (men gärna lite mer) kan man testa att vara ground på nån större flygplats när det är lågtrafikerat.

På landvetter kan ground vara S1 så det är ju bra. 

Okej
Men var kan man finna info om hur man ger en SID, transponderkod och taxiintruktioner då? I IVAOs svenska sida står ju bara info om hur man får igång alla program, sen får man klara sig själv.

Mikael Mattsson

thomashjelm:

Men var kan man finna info om hur man ger en SID, transponderkod och taxiintruktioner då? I IVAOs svenska sida står ju bara info om hur man får igång alla program, sen får man klara sig själv.

Nejdu, försök inte Kolla fraseologiexemplen

/T

ft:

tt det.
* Hur räknar man ut hur högt ett plan kommer att stiga inom min luft? Läste detta på träning sidan:
 "Ge aldrig ett flygplan en högre höjd än vad han hinner stiga till i din luft, samma sak gäller och sjunkande trafik."

Ahem. Det där skulle ju i praktiken innebära att ett flygplan aldrig lämnas över stigande eller sjunkande. Har man gjort ett avsteg från verkligheten där, eller föreligger ett missförstånd?

Skulle inte bli populärt ute i stora världen. "Nä, hörru, du får plana ut. Jag skall lämna över dig. Sedan kan du få fortsätta stiga." Hejdå soppaekonomi!

Naturligtvis bör det vara koordinerat med mottagande FL att det kommer att komma kärror klättrande upp i hans/hennes luftrum. Är det approach/departure till från enroute faller det sig rätt naturligt.

Möjligen så är det onödigt att låta flygplan stiga enroute mitt i en överlämning, f ex step climb.

Jakob:

Skulle inte bli populärt ute i stora världen. "Nä, hörru, du får plana ut. Jag skall lämna över dig. Sedan kan du få fortsätta stiga." Hejdå soppaekonomi!

Nja, nu har du missförstått. Det man menar är att om tex. ett plan har startat från Arlanda till Helsingfors så ska man inte ge klart till cruise-höjden om man märker att planet inte kommer hinna dit innan överlämning till Tampere Control. Det innebär absolut inte att planet måste plana ut.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page