IvAc

(1/3) > >>

Nippegubbe:
Sitter och försöker förstå mig på flightstripen i IvAc. Det jag inte kan förstå är skillnaden mellan är radio callsign och callsign.
Callsign som callsign eller?

thomashjelm:

Callsign är ju callsign, vet inte vad du menar med radio callsign? Ett callsign skrivs ju och uttalas olika, SAS tex skrivs SAS men uttalas Scandinavian.

/T

Jakob:
[ attachment removed ]

Nippegubbe:

[ Attachment not found - or removed ]

I manualen får IvAc står det utmärkt Radio callsign där det står Scandinavian och Callsign där det står SAS.... Sidan 61 i manualen.
Sedan när jag har suttit och lyssnat så har vissa callsign kortats ner och jag har inte kunnat se på stripen eller i FPL andra anropssignaler. Ibland går det att läsas ut. Hur hanteras det där?

Jakob:

I manualen får IvAc står det utmärkt Radio callsign där det står Scandinavian och Callsign där det står SAS.... Sidan 61 i manualen.
Sedan när jag har suttit och lyssnat så har vissa callsign kortats ner och jag har inte kunnat se på stripen eller i FPL andra anropssignaler. Ibland går det att läsas ut. Hur hanteras det där?

Det som står överst är bolagets radio-callsign för att ATCn ska veta hur han ska ropa på piloten, och det undre är callsignet som piloten är inloggad som.
T.ex:
SAS3006 = "Scandinavian trii zero zero six"
NVR190 = "Navigator one niner zero"

Navigation

Up one level

Next page