Dala airport

(1/5) > >>

marcusnyberg:
Hej!

Kunde inte komma på vilket forum som var smartast att posta det här på. Men men.. vi hjälps ju alla åt i den här flightsimulator-världen så här får bli bra.
För ett tag sen meddelade jag att jag skulle ta tag i Dala Airport, ESSD  och det kan jag meddela att jag håller på med också med hjälp av Pierre Engblom och Daniel Holm.

Vi har startat en hemsida http://airportdesignofsweden.birdeebirdee.se där ni ska kunna se hur det går framåt.  Jag har inte hunnit lägga in previews och sånt än men lägg till den på bokmärken om ni vill följa arbetet.

Kan berätta hur långt vi kommit hitills om det finns intresserade. Vi har fått tag i överflygningsbilder som vi bygger marktexturer med, vilket vi kommit ganska långt med. Några hangarer är färdiga  & texturerade och ett övergripande arbete just nu är att skapa texturer för resten av byggnaderna.
Man blir nästan förvånad över hur många byggnader det är att göra på en så liten flygplats

Då det är jag som gör all 3D är det till stor del min lediga tid som avgör hur snabbt vi blir klara, och eftersom jag läser på högskolan på heltid (inom 3d-design dessutom, så man sätter sig inte framför nästa 3dprogram så fort man får en minut över) så kan jag inte lova att det här kommer bli klart än på ett tag.
Vi har satt upp väldigt höga mål med flygplatsen, vilka jag inte ser några som helst tvivel på att vi kommer lyckas med, så ni kan förvänta er fotorealistiska mark med varenda byggnad modellerad och passionerat texturerad

Daniel Holm kommer göra afcad och bidra med all teknisk information som behövs för att flygplatsen ska bli korrekt, han kommer även beta-testa den tills den blir så bra och riktig som den kan bli.

Pierre Engblom är allt i allo och har förutom insamlandet av bildmaterial och information, jobbar han även med att göra AI-trafik för Dala Airport för de bland oss som fortfarande spelar (simulerar kanske är ett bättre ord:) ) offline.

Just ja, flygplatsen görs i första hand för fs2004 då vi fortfarande är trogna det, men kommer också allteftersom göras kompatibelt med fsx.

Ville mest berätta det här så att ni som har väntat på den kan få ro i era själar och veta att den är på gång, dels så ingen annan får för sig att göra den så vi gör dubletter (finns så många flygplatser i sverige som förtjänar en ansiktslyftning att det vore slöseri på kreavitet att göra samma flygplats 2 gånger om )

Mvh
Marcus Nyberg

bpahe:
Hej!

Det var goda nyheter! Både jag & Erik är väl förtrogna med FS2004 och kan efter bästa förmåga svara på eventuella frågor. Det verkar som om FSX har relativt god bakåtkompatibilitet så frågan är om det behövs så mycket arbete med att "porta" bygget till FSX när ni är klara. Ett gott råd är ju att kontrollera SDKerna för FSX även om ni bygger för FS2004 så att ni inte gör allvarliga missar. Och försök att använda så moderna metoder som möjligt - det är tex. för mig oklart om de så kallade "FS2002-markpolygonerna" som man gör med Gmax/FS2002 gamepack fungerar i FSX. FSDeveloper.com bör ha bra info om detta.

Lycka till! 

/hans (för närvarande flygplansbyggare)

marcusnyberg:
Hej!

Tack för erbjuden hjälp, skönt att ha någon att vända sig till som kan procedurerna.

Jag har varit mycket på fsdeveloper.com för att finna svar på frågor under processen och jag ska ta en titt där igen om hurvida fs2002-polygon-metoden är kompatibel till fsx.
Det är den metoden jag hitills har använt mig så det vore bra om det gick. Så vitt jag vet så är det den enda metoden som går att använda sig av för att skapa markpolygoner med möjlighet för texturer med hög upplösning till fs2004, eller vet du någon annan?

Mvh
Marcus

bpahe:
Man kan skapa polygoner med högre upplösning även i SceneryBuilder (för FS2004), har dock inte testat denna möjlighet. Kan vara enklare än att använda Gmax. Men är man åandrasidan bra på Gmax är det mer användarvänligt (oj oj, nu var det många som skrattade, men det är sant  )

Begränsningen ligger ju i båda alternativen i att området måste vara helt platt. Att föredra är nog en större yta mesh-följande 4.8m/px, och sedan Gmax markpolygoner för plattor och flygplatsens omedelbara närhet. Som flightscenery.com, tex. Mig veterligen är det ingen som har autogen på högupplösta ytor, men jag vet av egen erfarenhet att hål i gmax-polygonerna släpper igenom autogen, även om det är små hål. På så vis kan man få till "naturliga" små skogsdungar.

/hans

EDIT: Sen får vi ju inte glömma FSX egen högupplösta markyta, då blir ju saker o ting enklare. Men det gäller att ha en editor för sceneri som hanterar detta, och sådan har jag inte ens letat efter i SDKerna. Antar att kommande SBuilder för FSX har detta inbyggt.

ESSD:
Jag har själv en polare som kan hjälpa oss sen också då han är utbildad grafiker och jobbar som det. Han kan GMAX och en massa andra program. Dock är han i Filippinerna nu och kommer inte hem förrän i början av Mars. Kör det ihop sig kan jag rådfråga han också om olika saker.

Navigation

Up one level

Next page