FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.06.19, 19:10

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Gmax tutorial - yksinkertainen harjakatto
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Gmax tutorial - yksinkertainen harjakatto  (Read 33012 times)
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9558
Date Registered: 14.02.02

WWW
Gmax tutorial - yksinkertainen harjakatto
« on: 25.03.07, 18:10 »

Suomi-maisemiin kuuluvat talot ja niiden harjakatot. Yksinkertaisimmillaan katto on helppo tehdä, tässä on ohje. On olemassa tietysti myös muita tapoja, mutta kuten sanottua tällä pääsee ihan hyvin alkuun.

1. Tehdään yksinkertainen talon malli. Laatikko pitää halkaista kahtia keskeltä jotta saadaan päädyt tehtyä oikein. Width segs: 2
Painamalla F4 nappulaa saadaan nuo "laatikon rajat" näkyviin.
* Aseta talo keskelle gmaxin ruudukkoa, eli koordinaatteihin 0, 0.


2. Sitten luodaan Edit mesh ja valitaan sieltä vertex moodi päälle. Tämän jälkeen talon kulmista valitaan nuo neljä pistettä ja lasketaan ne haluttuun korkeuteen. Eli kuvasta näkee kuinka talon pääty syntyy. Pisteet voi joko vetää hiirellä käyttäen apuna sitä "Z nuolta" joka näkyy keltaisena kuvassa. Tai sitten voi näppäillä suoraan korkeuden "Z laatikkoon" missä nyt lukee 4.5m.


3. Kun talon pohjan perusmalli on kunnossa valitaan Edit mesh modifieristä Polygon ja valitaan kaikki polyt. F2 näppäimellä saa valitut polyt punaisiksi. Tässä on tarkoituksena poistaa Smoothing: Smoothing Groups: Clear all.

Toinen vaihtoehto olisi oikeastaan deletoida katon polyt pois koska ne jäävät harjakaton alle eivätkä näy ja niitä ei siis tarvita.



There lives a happy little house in your world.  Tongue

Vaan sille pitää rakentaa nyt se katto.
* Tehdään uusi Box ja samaan tapaan kuin se talon mallikin, halkaistaan se kahtia. Width segs: 2  Boksi on luonnollisesti isompi kuin se talo jotta saadaan siistit räystäät. Räystään korkeutena mulla on 0.3m tässä mallissa.
* Aseta uusi Box keskelle gmaxin ruudukkoa kuten aiemminkin, koordinaatteihin 0,0
* Nostetaan luotu laatikko ylös sinne mihin katon kuuluu tulla. Front/Back tai Left/Right view auttaa tässä. Tai tiedossa lienee myös talon harjan korkeus mihin tämän katon boksin voi asettaa suoraan näpyttämällä korkeuden "Z laatikkoon" mikä kuvassa on 5.974m.


* Luodaan uusi Edit mesh kuten aiemminkin. Valitaan Vertex moodi ja kaikki katto-boksin reunojen vertexit eli pisteet, onnistuu kätevästi muuten Top viewissä, piirrä hiirellä ikään kuin laatikko haluttujen pisteiden ympärille. (Laatikko näkyy piirrettäessä katkoviivalla) Control näppäin pohjassa voi piirtää toisen laatikon jolloin jo valitut pysyvät edelleen valittuina.
* Pisteet vedetään alas tai näpytellään korkeus "Z laatikkoon". Voila! Sehän alkaa näyttää harjakatolta.  Smiley



* Front view auttaa pisteiden korkeuden säätämisessä.
* Jos harjakatto on liian iso, liian leveä tai liian pitkä niin voit vielä palata perus Box asetuksiin mikä näkyy tuossa Edit Meshin alla ja säätää laatikon kokoa kätevästi.


Ja lopuksi poistetaan vielä Smoothing, jotta katto ei näytä pyöreältä. Tämä tahtoo monesti unohtua.
* Edit Mesh - Polygon. Valitaan kaikki polyt ja sitten sieltä alhaalta Smoothing Groups: Clear All nappulasta smoothing katoaa.


Neat little house, teksturointia vailla.

Toinen tapa "taivuttaa" katon boksi on Bend modifier.

Toivottavasti tästä oli jotain iloa ja apua. Jos näin on niin modet voinevat muuttaa topicin asetuksia niin että kuvat pysyvät tallessa.  Smiley

'Don't panic'
TuominenJere
Former member
Re: Gmax tutorial - yksinkertainen harjakatto
« Reply #1 on: 25.03.07, 18:21 »

Kiitos oppaasta! Harjakattoa olenkin yrittänyt tehdä, mutta nyt sain siihen oikein ohjeetkin. Alankin tästä tekemään harjakattoja. Smiley

// Jere
Olli Talso
Offline Offline

Posts: 2051
Date Registered: 20.08.06

WWW
Re: Gmax tutorial - yksinkertainen harjakatto
« Reply #2 on: 25.03.07, 19:12 »

Nyt on alkanut itseäkin kiinnostaa yksinkertainen skenery. Asensin FS:än rompulta tuon, mutta nyt pyytää rekisteröintiäå. No, rekisteröin, sain koodin. Kaikki jees. Mutta, nyt kun käynnistän Gmaxin tulee herja:
Interactive 3D render instalitionzs failed.
Please check your devicve settings by using H- command line option.

Mitä pitää tehdä?

Juhowee
Former member
Re: Gmax tutorial - yksinkertainen harjakatto
« Reply #3 on: 26.03.07, 11:25 »

Nyt on alkanut itseäkin kiinnostaa yksinkertainen skenery. Asensin FS:än rompulta tuon, mutta nyt pyytää rekisteröintiäå. No, rekisteröin, sain koodin. Kaikki jees. Mutta, nyt kun käynnistän Gmaxin tulee herja:
Interactive 3D render instalitionzs failed.
Please check your devicve settings by using H- command line option.

Mitä pitää tehdä?

!!
Löytyykö GMax Flight Simulator:n joltakin CD:ltä?Huh
TuominenJere
Former member
Re: Gmax tutorial - yksinkertainen harjakatto
« Reply #4 on: 26.03.07, 11:55 »

!!
Löytyykö GMax Flight Simulator:n joltakin CD:ltä?Huh

Jos olet havittelemassa Gmaxia, voit ladata sen täältä: http://www.turbosquid.com/gmax  Smiley

// Jere
mtanttar
Former member
Re: Gmax tutorial - yksinkertainen harjakatto
« Reply #5 on: 31.10.08, 14:04 »

Oppilaitoksessani on käytössä 3d Studio Max. Onko sillä tehtyjä objekteja mahdollista konvertoida bgl-objekteiksi, ts. voiko sillä mallintaa fs-objekteja?
Mikko Lindström
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 21.02.05

Re: Gmax tutorial - yksinkertainen harjakatto
« Reply #6 on: 31.10.08, 15:09 »

Oppilaitoksessani on käytössä 3d Studio Max. Onko sillä tehtyjä objekteja mahdollista konvertoida bgl-objekteiksi, ts. voiko sillä mallintaa fs-objekteja?

Kyllä on Smiley Periaatteessa millä tahansa 3D softalla joka pystyy ulostamaan noita .X tiedostoja on mahdollista tehdä FS objekteja.

http://www.fsdeveloper.com/wiki/index.php?title=Exporting_from_3DSMax_using_Pandasoft_plugin

Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1