FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.11.17, 03:37

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  AI-koneet toistensa sisällä
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: AI-koneet toistensa sisällä  (Read 2369 times)
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5262
Date Registered: 14.12.05

AI-koneet toistensa sisällä
« on: 29.03.07, 18:11 »

Mikähän afcadissa on vikana/puuttuu, kun AI-koneet eivät tunnista toisiaan vaan menevät edellisen hold-short-nodella odottavan sisään? Vai onko vikaa etsittävä kenties ihan jostain muualta?

Kyseessä on uusi ihan tyhjästä polkaistu kenttä. Mahdollisesti olen unohtanut/tietämätön siitä jotain.

Pekka



"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Joel Ypyä
Offline Offline

Posts: 566
Date Registered: 13.03.05

Re: AI-koneet toistensa sisällä
« Reply #1 on: 05.04.07, 15:05 »

No, tarkista että "Hold Shortit" ovat tarpeeksi lähellä kiitotietä. Pistä AFCAD-valikosta View -> Show Hold Short Limits. Jos nyt näkyvät rinkulat holdien ympärillä eivät leikkaa kiitotietä, holdit ovat liian kaukana.

Jos väittelet idiootin kanssa, pidä huolta siitä, että hän ei tee samoin.
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5262
Date Registered: 14.12.05

Re: AI-koneet toistensa sisällä
« Reply #2 on: 06.04.07, 15:23 »

No, tarkista että "Hold Shortit" ovat tarpeeksi lähellä kiitotietä. Pistä AFCAD-valikosta View -> Show Hold Short Limits. Jos nyt näkyvät rinkulat holdien ympärillä eivät leikkaa kiitotietä, holdit ovat liian kaukana.

Kyllä ne ovat riittävän lähellä ja eihän ai-koneiden pitäisi toistensa päälle törmätä muuallakaan rullausteillä - jos kaikki menee kuten pitää?

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5262
Date Registered: 14.12.05

Re: AI-koneet toistensa sisällä
« Reply #3 on: 07.04.07, 06:33 »

Mikähän afcadissa on vikana/puuttuu, kun AI-koneet eivät tunnista toisiaan vaan menevät edellisen hold-short-nodella odottavan sisään? Vai onko vikaa etsittävä kenties ihan jostain muualta?

Kyseessä on uusi ihan tyhjästä polkaistu kenttä. Mahdollisesti olen unohtanut/tietämätön siitä jotain.


Tarkennetaan asiaa vielä siten, että kyseessä on EFJOn alueelle tehty uusi sota-aikainen kenttä (muutaman sadan metrin päässä tästä missä asun). Kenttä sijaitsee Pyhäselän (suuri järvi) rantahiekalla, joka vuosina 1941-42 oli pitkältä matkalta paljaana veden pinnankorkeuden alhaisuuden takia (vesi metri normaalia alempana). Näin Suomen ilmavoimat saattoi käyttää näitä rantoja sotilaskenttinä (kaikkiaan 5 kesäkenttää rantahiekoilla + yksi talvikenttä jäällä) pääasiassa vuoden 1941 hyökkäysvaiheen aikana. Myöhemmin kun rintama siirtyi idemmäksi, kentät seurasivat perässä (siis vaihdettiin toisiin lähempänä oleviin ;-) lukuun ottamatta Onttolan kenttää (nykyinen EFJO), joka toimi suomalaisten pommikoneiden pääkenttänä lähes koko sodan ajan (mm. Lentolaivue 44:n Junkers Ju88-koneet 1943-44).

Tein kentän (ja pari muuta) yksinomaan AFCAD-ohjelmalla ja lisäsin vain pari objektia Rwy12:n avulla. Kentälle laitoin itse maalaamiani tai valmiiksi maalattuja sota-ajan härpäkkeitä (pommikoneita ja hävittäjiä) AI-liikenteeksi riisumalla ne kaikesta mahdollisesta frameja syövästä tilpehööristä.

Muuten kaikki toimii ihan hyvin, mutta lentolaivue 42:n pommikoneet pakkautuvat lähdössä toistensa sisään hold short-kohdassa lähtiessään pommituslennoille.

Pekka

P.S. Nämä ovat niin yksinkertaisia aloittelijan tekeleitä (ja kokeiluja), että en ole edes harkinnut laittaa niitä jakoon. Katsotaan nyt sitten jatkossa mitä tulee vai tuleeko mitään.

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5262
Date Registered: 14.12.05

Re: AI-koneet toistensa sisällä
« Reply #4 on: 07.04.07, 06:53 »

...
Tein kentän (ja pari muuta) yksinomaan AFCAD-ohjelmalla ja lisäsin vain pari objektia Rwy12:n avulla. Kentälle laitoin itse
...

Tuosta tulikin mieleeni, että tässä Rwy12-ohjelmassa ei luonnollisesti ole paljon eurooppalaistyppisiä objekteja, kun tekijä(t) taitavat asua rapakon toisella puolella. Ihmetyttää kuitenkin miksi siinä ei ole juuri amerikkalaisia tavanomaisia rakennuksiakaan, vai onko siihen olemassa jossain lisäosia? Nopea googlaaminen ei einakaan tuonut asiaan paljonkaan valaistusta.

Tuolla olisi kätevää ja helppoa lisätä rakennuksia niiden oikeille alkuperäisille pakoilleen. Rakennusten ja muiden objektien tekeminen itse alusta lähtien taitaa olla varsin työlästä ainakin sen perusteella mitä olen täältäkin lukenut, eikä se taito ole minulla vielä hanskassa. Työssä käyvänä ihmisenä ei tuota vapaa-aikaakaan ylettömästi liikene tälle harrastukselle.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Joel Ypyä
Offline Offline

Posts: 566
Date Registered: 13.03.05

Re: AI-koneet toistensa sisällä
« Reply #5 on: 10.04.07, 15:18 »

Tein kentän (ja pari muuta) yksinomaan AFCAD-ohjelmalla ja lisäsin vain pari objektia Rwy12:n avulla. Kentälle laitoin itse maalaamiani tai valmiiksi maalattuja sota-ajan härpäkkeitä (pommikoneita ja hävittäjiä) AI-liikenteeksi riisumalla ne kaikesta mahdollisesta frameja syövästä tilpehööristä.
Onkohan tässä se ongelma? Jos ne koneet on tarkotettu ite lennettäviksi, toimivatko lie AI-koneina? Ei oo tosin tästä hommelista kokemusta, mutta tuli vaan mieleen. Kokeile joillain muilla koneilla, vaiha paikalle tilapäisesti vaikka ihan simun defu-cessnoja ja testaa niillä. Jos nekin jurauttavat toistensa niskaan, AFCAD on tosiaan pielessä... jos taas jonosta tulee järkevänlainen, ite tekemässäsi AI-liikenteen konekannassa on ne haittaavat tekijät (Tongue)...

Jos väittelet idiootin kanssa, pidä huolta siitä, että hän ei tee samoin.
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5262
Date Registered: 14.12.05

Re: AI-koneet toistensa sisällä
« Reply #6 on: 11.04.07, 15:28 »

Onkohan tässä se ongelma? Jos ne koneet on tarkotettu ite lennettäviksi, toimivatko lie AI-koneina? Ei oo tosin tästä hommelista kokemusta, mutta tuli vaan mieleen. Kokeile joillain muilla koneilla, vaiha paikalle tilapäisesti vaikka ihan simun defu-cessnoja ja testaa niillä. Jos nekin jurauttavat toistensa niskaan, AFCAD on tosiaan pielessä... jos taas jonosta tulee järkevänlainen, ite tekemässäsi AI-liikenteen konekannassa on ne haittaavat tekijät (Tongue)...

Tämä on aivan merkillinen homma. Vielä kuukausi sitten samat koneet toimivat EFJOlla aivan normaalisti AI-koneina. Siis koneissa ei pitäisi olla mitään vikaa.

Tein EFJon afcadiin muutaman lisäparkkipaikan ruohikolle ja aluksi toimivat myös niiltä ihan ok. Nyt tehtyäni pari uutta kenttää läheisyyteen ne menevät toistensa sisään ja ovat alkaneet tehdä sitä myös EFJOlla, jonka afcad on muiden tekoa.

Jotta rullaustiet eivät näkyisi ruoholla, kavensin niiden leveyden nollaan ja poistin kaikki reuna- ja keskiviivamerkinät. Voisiko tämä tai se ovatko rullaustiet "normal taxi" tai "apron" tyyppiä vaikuttaa asiaan? Nämä ovat muistini mukaan ainoat muutokset, jotka olen tehnyt sen jälkeen kuin kaikki vielä toimi.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: AI-koneet toistensa sisällä
« Reply #7 on: 11.04.07, 16:20 »

Jotta rullaustiet eivät näkyisi ruoholla, kavensin niiden leveyden nollaan ja poistin kaikki reuna- ja keskiviivamerkinät. Voisiko tämä tai se ovatko rullaustiet "normal taxi" tai "apron" tyyppiä vaikuttaa asiaan? Nämä ovat muistini mukaan ainoat muutokset, jotka olen tehnyt sen jälkeen kuin kaikki vielä toimi.

Voivat, ja takuulla vaikuttavatkin. Nyt kun laitat rullaustien leveyden nollaan, simu ei ohjaa sille yhtään konetta, jonka radius (määritellään AI-plaanien aircraft.txt tiedostossa yksilökohtaisesti) on yli nolla metriä Wink

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator
Offline Offline

Posts: 13576
Date Registered: 31.07.01

WWW
Re: AI-koneet toistensa sisällä
« Reply #8 on: 11.04.07, 16:24 »

konetta, jonka radius (määritellään AI-plaanien aircraft.txt tiedostossa yksilökohtaisesti)

Hmmm... koneen radius määritellään aircraft.txt filussa? Em. filussa on plaanin järj.numero sekä koneen lentonopeus. Eikös radius säädetä .cfg:stä?


My photos @ Airliners.net                           My photos @ Jetphotos.net
                                       www.flyfinland.fi
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: AI-koneet toistensa sisällä
« Reply #9 on: 11.04.07, 16:37 »

Hmmm... koneen radius määritellään aircraft.txt filussa? Em. filussa on plaanin järj.numero sekä koneen lentonopeus. Eikös radius säädetä .cfg:stä?

Joo, sorry. Muistin väärin, kun en ole niin pirun pitkiin aikoihin näiden kanssa pelannut. Mutta toisaalta, eipä sitä radiusta säädetä cfg:stäkään, vaan suoraan modeli-filusta (.mdl:ästä) Wink

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator
Offline Offline

Posts: 13576
Date Registered: 31.07.01

WWW
Re: AI-koneet toistensa sisällä
« Reply #10 on: 11.04.07, 16:38 »

Joo, sorry. Muistin väärin, kun en on niin pirun pitkiin aikoihin näiden kanssa pelannut. Mutta toisaalta, eipä sitä radiusta säädetä cfg:stäkään, vaan suoraan modeli-filusta (.mdl:ästä) Wink

Muistin myös väärin Tongue Afcad-ohjelmalla noita koneiden radiuksia pystyy myös säätämään.


My photos @ Airliners.net                           My photos @ Jetphotos.net
                                       www.flyfinland.fi
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5262
Date Registered: 14.12.05

Re: AI-koneet toistensa sisällä
« Reply #11 on: 12.04.07, 12:46 »

...lei rullausteiden leveydet takaisin suuremmiksi kuin 0. Onko jotain minimiarvo, joka pitää ylittää?

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5262
Date Registered: 14.12.05

AI-koneet toistensa sisällä
« Reply #12 on: 12.04.07, 13:17 »

...hetken kuluttua.

Levensin rullausteitä ja nyt ne koneet hävisivät sitten kokonaan! Jäivätäköhän ne tiet liian kapeiksi? Olen lukenut kertaalleen AFCADin mukana tulleet oheet enkä löytänyt sieltä mitään tähän ongelmaan.

Koettelen näköjään tietämättäni tämän ohjelman rajoja.  Undecided

Pekka

Edit: Tämä kenttä on siis EFJOn alueella oleva uusi (itseasiassa hyvin vanha sota-ajan :-) kenttä, joka on kokonaan tehty AFCADilla. Vain excludeja puuston poistamiseksi on tehty toisella ohjelmalla. Nuo rullaustiet saavat näköjääna aikaan "flatten-efektin". Ainakin maaston epätasaisuudet poistuvat niiden ympäriltä.

« Last Edit: 12.04.07, 13:22 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5262
Date Registered: 14.12.05

Re: AI-koneet toistensa sisällä
« Reply #13 on: 12.04.07, 13:42 »

...vielä toisenkin hetken kuluttua.

Muistin äkkiä, että eka kerralla muutoksen jälkeen simu tilttasi heti maiseman lataamisen jälkeen. Miksi? Siitä minulla ei ole harmaintakaan aavistusta. Arvelin ohjelman "autoexculdoineen" tämän liikenteen. Siispä käänsin flightplainit uudelleen ja kas koneet (hienoja II maailmansodan aikaisia pommareita :-) ilmestyivät jälleen kentän laitamille. Katsotaan nyt vieläkö koneet menevät toistensa sisään lähdössä...

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5262
Date Registered: 14.12.05

Re: AI-koneet toistensa sisällä
« Reply #14 on: 12.04.07, 13:54 »

...jonkun minuutin kuluttua.

Ongelma näyttää ratkenneen. Koneet odottavat nyt siistissä jonossa lentoonlähtövuoroaan. Eivätkä rullaustietkään (joita ei oikeasti tietenkään Pyhäselän rantahietikolle tehdyllä tilapäiskentällä koskaan ollutkaan) erotu rantahiekasta, kun valitsin niiden materiaaliksi sand. Ainoa asia mikä ei vastaa 65 vuoden takaista todellisuutta ovat hold short-viivat, joita ei näytä saavan pois.

Kiitos avusta! thmbup Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
akos
Former member
Re: AI-koneet toistensa sisällä
« Reply #15 on: 12.04.07, 16:43 »

Jos valitsee link typeksi apron routen ja rullausviivat ja valot pois, niin eihän niiden silloin pitäisi simussa näkyä, oli leveys mitä tahansa? Tosin ne hold short-viivat taitaa jäädä näkyviin.

Mutta jos tuossa vain kiitoteiden(jos niidenkään?) tarvitsee näkyä, niin nehän saisi kätevimmin tehtyä vaikka FS Scenery Creatorilla ja sitten yhdellä excludella "piilottaa" nuo turhat afcad-jutut. Hold short-viivat myös.
Näin siis minä tekisin. Roll Eyes

Oskari.
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5262
Date Registered: 14.12.05

Re: AI-koneet toistensa sisällä
« Reply #16 on: 12.04.07, 19:51 »


Mutta jos tuossa vain kiitoteiden(jos niidenkään?) tarvitsee näkyä, niin nehän saisi kätevimmin tehtyä vaikka FS Scenery Creatorilla ja sitten yhdellä excludella "piilottaa" nuo turhat afcad-jutut. Hold short-viivat myös.


Maksullinen vai ilmaisosa tuo Creatori?

Pekka



"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
akos
Former member
Re: AI-koneet toistensa sisällä
« Reply #17 on: 12.04.07, 20:20 »

Ihan ilmainen on. http://www.fssc.avsim.net/

Oskari.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1