FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.11.17, 07:43

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Virtual Finnair (Moderators: Sami Puro, Mika Mononen)
| | |-+  Joystick/polkimet?
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Joystick/polkimet?  (Read 6633 times)
Peter Wickström

Date Registered: 01.04.07

Joystick/polkimet?
« on: 13.04.07, 20:38 »

Nyt viimeistään koulutukseen liittyneenä lienee aika hankkia kyseiset vempeleet, eli minkälaisia suosittelisitte? Mitkä toimivat hyvin Flight Simulator 2004:n kanssa? Mitä asioita pitäisi ottaa huomioon ostaessa? Onko linkkejä mistä voisi hyvät (edulliseen hintaan) tilata? Vinkkejä kalibrointiin?

ps. en ainakaan ensi etsimisellä aiheesta palstaa löytänyt.
Niko Vuorinen

Date Registered: 19.10.04

Re: Joystick/polkimet?
« Reply #1 on: 13.04.07, 22:29 »

No, jos polkimia halajat, niin CH Productsilta taitaa saada johonkin hintaan 200e ja samaa hinta luokkaa on myös Yoke, joka on periaatteessa pakollinen niiden polkimien kanssa.

Itelläni on kuitenkin tuommoinen Logitech Freedom 2.4. Olen ollut tähän mennessä erittäin tyytyväinen tuohon langattomaan joikkariin.

"I was blinded by a paradise / Utopia high in the sky / A dream that only drowned me / Deep in sorrow, wondering why" - Dream Theater - A Change of Seasons
Pontus Lindroos

Date Registered: 03.08.06

« Reply #2 on: 14.04.07, 06:34 »

Njoo, ite ainakin en ostaisi polkimet jos sulla ei vielä ole kokemusta FS:stä... Mutta Joikkarina kovasti suosittelen Logitech Extreme 3D Pro:ta thmbup

//P.L

HJK & Tottenham Hotspur
My Computer: AMD Athlon II X2 240 2.8 GHz - 4GB RAM - ATI Radeon HD 4350 - Windows Vista Home Premium 64bit -- Parempi vielä harkinnassa..
nikorasa
Former member
« Reply #3 on: 14.04.07, 07:40 »

Mä olen puikotellut CH:n yokella (~150€) jo jonkin aikaa ja nyt kun pääsin VFinnille, ajattelin hommata ne polkimetkin. Eilen kävin Turun keskustassa kiertelemässä ja Tilt-shopissa olisi CH:n Pro Pedalsit hintaan 139€. Myös Saitekilla on vastaavanhintaiset polkimet ja ainakin PC Pilot -lehdessä niitä kehuttiin. Onkohan väliä kummat ostaa? Saitekin ulkoasusta en kylläkään niin pidä.
Mika Virolainen

Date Registered: 18.12.01

« Reply #4 on: 14.04.07, 08:53 »

Mä olen puikotellut CH:n yokella (~150€) jo jonkin aikaa ja nyt kun pääsin VFinnille, ajattelin hommata ne polkimetkin. Eilen kävin Turun keskustassa kiertelemässä ja Tilt-shopissa olisi CH:n Pro Pedalsit hintaan 139€. Myös Saitekilla on vastaavanhintaiset polkimet ja ainakin PC Pilot -lehdessä niitä kehuttiin. Onkohan väliä kummat ostaa? Saitekin ulkoasusta en kylläkään niin pidä.

En ole muita käyttänyt kun CH:n pedaleja. Jos voisin uudelleenvalita, niin tutustuisin mielellään muihinkin. On nimittäin aika rimpulat, vaikka toimivatkin ihan siedettävästi.

T: Mika

Lauri Lahtinen

Date Registered: 19.04.04

« Reply #5 on: 14.04.07, 09:20 »

Terve Peter!

Simuun tarkoitetut kunnolliset (esim. CH Products) ohjaimet ovat kalliita ja alkuun suosittelisin miettimään mikä konetyyppi kiinnostaisi tulevaisuudessa. Esimerkiksi jotain Airbus-konetta varten ei välttämättä kannata hankkia yokea, vaan juuri joystick. Tosin vaikka itse lennän bussia niin minultakin löytyy molemmat; yokessa on tehoasetukset, laipat, renkaat, spoilerit yms., ja joystickillä sitten ohjauspuoli.

Mutta polkimista CH products on varmaankin parhaasta päästä, vaikka hintaa löytyykin..

Tervetuloa mukaan minunkin puolesta!  Smiley
Mikko Suomela

Date Registered: 21.04.06

« Reply #6 on: 14.04.07, 09:37 »

Mulla on Logitech 3D PRO, ja on se ihan hyvä. Mun mielestä joikkarissa pitäisi olla kaasu, hat switch ja vähintään 6 nappia.

Killerhangar
Henkka91
Former member
« Reply #7 on: 14.04.07, 09:41 »

Polkimilla ohjataan sivuperäsintä, eli käännetään konetta pystyakselinsa ympäri. Eli koneen nokka kääntyy oikeasta polkimesta suoraan oikealle ja vasemmasta vasemmalle. Kone ei siin kallistu yhtään, vaan pysyy vaakatasossa. Oikeaoppisessa kaarrossa ohjaussauvasta käännetään eli kone kaartaa ja käytetään peräsintä, ettei kone "luisu" sivulle.
Lauri Lahtinen

« Reply #8 on: 14.04.07, 10:12 »

Joikkarin tärkeimpiä ominaisuuksia lentämisen kannalta ovat varmastikin sivuperäsimen ohjaus ja liukusäädin kaasulle (jos ei muuta kaasua).
Henkka91
Former member
« Reply #9 on: 14.04.07, 10:43 »

Kuitenkin mun mielestä joikkarin kaasuvipu voisi olla hieman suurempi/parempi, että sitä voisi käyttääkkin. Onneksi dösällä lentäessä kaasua ei tarvitse käyttää porttiominaisuuden takia. Pitkään on ollut mielessä rakentaa kunnon kaasuvipu ja pedaalit.
Lauri Lahtinen

« Reply #10 on: 14.04.07, 12:48 »

Kuitenkin mun mielestä joikkarin kaasuvipu voisi olla hieman suurempi/parempi, että sitä voisi käyttääkkin.

Pienkin kaasuvipu alkuun on silti huomattavasti parempi kuin F1-F4 näppäimillä tehonsäätö.
Henkka91
Former member
« Reply #11 on: 14.04.07, 13:05 »

Tottahan tuo on. Eli jos tikun ostaa, niin kannattaa ostaa sellainen missä on kunnon kaasu. Mulla kun on tuo Logitechin Xtreme 3D Pro, niin voin sanoa, että on aika kitumista sen kanssa.
Joona Laamanen
Former member
« Reply #12 on: 14.04.07, 14:11 »

Itsenikin piti aluksi tuo Logitech Extreme 3D Pro ostaa, mutta kun ei ollut kaupassa varastossa kun aioin ostaa sen, niin päädyinkin Logitech Wingman Force 3D:hen, koska joikan tarve oli suuri. Grin Mutta en kyllä suoraan suosittelisi Force Feedback -joikkaa simuiluun, koska ilman feedbackeja tikku on aivan löysä ja tunnoton. Jonkinlaisen jousipalautuksen saa mukana tulevalla Logitechin softalla "simuloitua", mutta ei se oikeaa jousitusta korvaa. Toki on olemassa FS Force, jolla saa realistisia tärinäefektejä lentosimulle. Kokeiluversiota kokeilin ja ihan hyvältä vaikutti, vaan ei ole rahaa kokoversion ostamiseen. Tongue

Onko kenelläkään muuten kokemuksia noista Saitekin uusista(?) polkimista? Viekö CH Products vai Saitek peräsinpolkimien voiton? Alkaa mennä hermot tuohon joikan rudderiin kaarroissa, jos ei pidä auto-rudderia päällä... Tongue Tulee liian paljon töitä yhden ainoan tikun hoidettavaksi. Jaloilla onnistuisi paremmin... Undecided
Pontus Lindroos

« Reply #13 on: 14.04.07, 16:14 »

No, ainoa huono puoli Logitech Extreme 3D Prossa on tuo kaasuvipu. Minun mielestä se on aivan liian herkkä...
Kokeile vaikkapa MBnetin hintaseurantaa niin tulee kyllä kauppiaita esille, joko netistä tai kaupasta hankittua..

//P.L

HJK & Tottenham Hotspur
My Computer: AMD Athlon II X2 240 2.8 GHz - 4GB RAM - ATI Radeon HD 4350 - Windows Vista Home Premium 64bit -- Parempi vielä harkinnassa..
Pontus Lindroos

« Reply #14 on: 14.04.07, 18:15 »

Näiden perusteella tuntuisin olevan kahden vaiheella. Logitech Freedom 2.4 tai Logitech Extreme 3D Pro. Eli toinen langaton ja toinen ei. Onko noissa paljoa eroa muuten? Miten paljon mukavampaa mielestänne on langattomalla toimia?

Vai kannattaisiko vielä harkita kunnon ohjaimien hankkimista (esim. tuota Yokea)? Onko suoraa linkkiä, mikä versio kannattaisi ostaa?
Ohjaimien ja joystickien erot? Hyvät ja huonot puolet?
Olen kuullut että langattomalla niin "yhteys" katkeaa vähän välillä...
Jos Yokea harkitset, niin tämä on varmaan hyvä: Linkki

//P.L

HJK & Tottenham Hotspur
Niko Vuorinen

« Reply #15 on: 14.04.07, 22:17 »

Olen kuullut että langattomalla niin "yhteys" katkeaa vähän välillä...
Pitää paikkansa, koska ohjain säästää siten paristoja. Ohjain lähtee kyllä käyntiin samantien kuin painaa jotain nappia (kapulaan pelkkä koskeminen ei siis auta)

"I was blinded by a paradise / Utopia high in the sky / A dream that only drowned me / Deep in sorrow, wondering why" - Dream Theater - A Change of Seasons
zikaduu
Former member
« Reply #16 on: 15.04.07, 10:22 »

Noista polkimista sen verran, että jos löytyy jonkunlainen ratti-poljinyhdistelmä niin sen polkimet kelpaavat kyllä ainakin paremman puutteessa. Itselläni on käytössä Logitech Wingman Formula Force GP:n polkimet ja Extreme 3D PRO -tikku ja minulle ainakin riittävät mainiosti.  Cool
Niko Vuorinen

« Reply #17 on: 15.04.07, 20:23 »

Onko siitä siis ongelmaa lentämiseen jos yhteys katkeaa välillä? Kumpaa sinä suosittelisit?
No ongelmaa siitä ei ole lentämiseen, koska tuossa taitaa olla jonkinlainen aika, minkä jälkeen se sulkee yhteyden. Ja jos se sattuu katoamaan, niin painaa vaan nappia, niin kyllä se siitä (Itselläni ei ole koskaan lähestymisessä yms. katkennut yhteys. Normaalisti katkeaa matkalennolla.)

No Extreme 3D:ssä on narua ja 12(?) nappulaa ja tuossa ei ole narua ja on 10 nappulaa. Mitään muuta eroa ei taida olla. Kummallakin olen lennellyt.

Niko Vuorinen

« Reply #18 on: 17.04.07, 22:18 »

Kumpaa siis suosittelisit? Huomenna taidan jommankumman käydä hakemassa. Olisihan se varmasti kätevämpi ilman johtoa, vaikka tuolilla nojaillen lennellä..Smiley?
No minä valitsisin tuon Logitechin Freedomin.

Henkka91
Former member
« Reply #19 on: 24.04.07, 18:58 »

No en ole noita nappeja mitenkään ihmeellisemmin ohjelmoinut.

1. Napeissa 3 & 5 on korkusperäsimen trimmin säätö (elevator trim)
2. "Liipasimessa" ja napissa 2 on ihan defaultit eli jarru ja kuvakulman vaihto
3. Nappuloista 11 & 12 säätelen sivuperäsimen trimmiä (rudder trim)
4. Napeista 9 & 7 säätelen laippoja (flaps)
5. Napista 8 nostan/lasken renkaat (gears)

Siinä on nyt jonkinlaista säätöä noille namiskoille.  Smiley
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1