FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.10.19, 21:59

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Helsinki ja FSX
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Helsinki ja FSX  (Read 2971 times)
Ilves
Former member
Helsinki ja FSX
« on: 19.04.07, 19:11 »

Taas uutta kysymistä.
Kopioin sen Helsinki photosceneryn tuolta FS9:stäni FSX:ään ja menoksi sillä pienellä lepakolla.
Kyllä sieltä löytyi niitä tuttuja isompia maamerkkejä, mutta Tuplaten. Tuplaten siis niitä jotka ovat kummassakin. Sekä siinä default Helsingissä, että tässä FSNordicin Helsingissä.
Pitäisikö se fefault helsinki onkia pois ja sitten vasta laittaa tämä uusi, vai onko järjestyksessä jotakin epäloogista, että uusi ei aja vanhan yli?

Porvoo vaikutti toimivan ihan O.K.
« Last Edit: 19.04.07, 20:00 by Esa Sulanko »
bemari
Former member
Re: Helsinki ja FSX
« Reply #1 on: 20.04.07, 12:50 »

Eikös se defu Helsinki ole jo tarpeeksi hieno? Kaikki maamerkit ja kaikki löytyy. Muuten en kyllä osaa oikein auttaa, kun olen hiukka poropeukalo noiden sceneryjen kanssa. Embarrassed
Ilves
Former member
« Reply #2 on: 22.04.07, 17:59 »

Juu!
Eipä tuo Espoo mielestäni muuttunut lainkaan vaikka se siinä listalla näkyy myöskin olevan.
Helsinkejä on kaksi päällekkäin, mutta Espoo on edelleen default.
Kuitenkin nämä kolme sceneryä, Helsinki, Vantaa ja Espoo, pitäisi sopia FSX:ään.
Juuso Leppä
Former member
« Reply #3 on: 22.04.07, 19:05 »

Kyllä mulla toimii hyvin Nuo Photoscenet ja FSX !! thmbup
Ilves
Former member
« Reply #4 on: 22.04.07, 19:15 »

Kyllä mulla toimii hyvin Nuo Photoscenet ja FSX !! thmbup

Jaaha!
Olen siis todennäköisesti taas onnistunut jollakin tavoin lyömaan itseni laudalta.
En vaan oikein tajua, että millä tavalla.
Juuso Leppä
Former member
« Reply #5 on: 22.04.07, 19:50 »

Jotkut paikat eivät saata olla "millilleen" samalla paikalla. Grin
Tapio Kallberg

Date Registered: 02.02.05

« Reply #6 on: 09.01.13, 18:10 »

Eikös se defu Helsinki ole jo tarpeeksi hieno? Kaikki maamerkit ja kaikki löytyy. Muuten en kyllä osaa oikein auttaa, kun olen hiukka poropeukalo noiden sceneryjen kanssa. Embarrassed

Terve !

Asentelin X:n ja mm. Helsinki-sceneryn. Nyt on kahtena kappaleena muutamia objekteja päällekkäin ja lomittain (mm. stadikka, rautatieasema, pasila tv-torni, hartwall-areena jne.).
Mistä kansiosta kannattaa poistaa ko. objektit jotta duplikaatit poistuu ja jäljelle jäisivät vain suht´oikealla paikalla olevat rakennukset ? Myös finn-objects on asennettuna.
Kiitos etukäteen !
Jere Aarnia

Date Registered: 07.10.06

« Reply #7 on: 11.01.13, 16:49 »

FSX Scene kirjaston oikea järjestys on kaiken A ja O eikä pidä unohtaa patch [url]http://jpv.kapsi.fi/flightsim/category/scenery-projects/[/url]

Esim.. oma on näin
1.A-Flight EFHK
_Muutkentät_
2. EFHF
3. EFTU
_Kaupungit_
4.Helsinki
5.Espoo
6.Tampere
_Photosceneryt_
7.Photo pack I
8.Photo pack II
9.Kokkola
jne.
_tämä listan viimeisellä sijalla_
n~12. Finland X

ja täällä toimii hyvin

Tapio Kallberg

« Reply #8 on: 11.01.13, 19:56 »

Kirjaston järjestys on minulla samanlainen. Nyt siis helsingissä näkyy kaksi esim. Pasilan tv-tornia, ovat aika lähekkäin; toinen kookkaampi, toinen pienempi. Johtuisiko tämä esim. finnobjectista ? Täytynee poistaa se ja katsoa sitten häviääkö toinen ?
Toinen ongelma tuli kun poistin malmin koska mielestäni siitä puuttui joitakin yksityiskohtia mitä esim. oli fs9 aikaan. Asensin sitten  EFHF 2.1 tjsp. ja siihen jarin X:n päivityksen uudelleen ja kuinka ollakkaan kaikki kiitotiet ja lentoasemarakennus muuttuivat mustiksi ? Poistin jälleen asennuksen ja nyt myös default-malmilla on kiitotiet mustia...? Mystistä hommaa !
Noita aikaisempia vinkkejä olen selannut mutta siellä puhutaan mm. addon sceneryn aktivointiongelmista.
Se ei ole ongelman ydin vaan kadonneet textuurit.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa vaivaa X:ssä ?
Jari Varje

Date Registered: 05.07.01

« Reply #9 on: 11.01.13, 20:26 »

Helsinki City -sceneryn ongelma johtuu siitä, että sekä lisäosan että FSX:n default-objektit näkyvät yhtä aikaa. Varsinaista FSX-versiota odotellessa voi ladata täältä exclude-tiedoston, joka poistaa nuo ylimääräiset default-objektit. Kopioi tuo Helsinki\scenery-hakemistoon ja korvaa vanha samanniminen tiedosto.

Malmin ongelma kuulostaa taas siltä, että fsx-päivityksen asennus ei ole onnistunut. Ensin tulee asentaa tiedostokirjastosta julkaistu EFHF 2.1, ja sitten purkaa fsx-päivitys EFHF-hakemistoon, korvaten vanhat tiedostot.

Tapio Kallberg

« Reply #10 on: 12.01.13, 07:03 »

OK, asennellaan uudelleen ja toivotaan kaikkien textuurien näkyvän  laugh
Kiitos avusta !
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #11 on: 12.01.13, 13:32 »

En muistanutkaan, että Malmista oli olemassa myös FSX-päivitys. Asensin sen. Malmi näytti nyt paljon paremmalta kuin oletusmaisemassa ja sielläkin kaikki näytti toimivan hyvin.

Lensin sitten malmilta EFHK:lle (kiitoradalle 4R). EFHK:lla minulla on Aerosoftin Helsinki Megascenery (CD-versio 1.2 - ihan äsken hankittu eli lienee uusin versio). Laskun loppuvaiheessa ihmettelin, kun kiitotien tekstuurit vaihtelivat Megasceneryn ja oletustekstuurien välillä väläyksittäin riippuen siitä mihin suuntaan katsoin.

Tarkempi tutkimus:

Käänsin konetta Slew-toiminnolla 360 astetta ja huomasin, että Megasceneryn kiitoteiden (ja rullausteiden) tekstuurit korvautuvat oletustekstuureilla suunnilleen suuntiin 330-345 astetta, 20-35 astetta tai 70-90 astetta katsottaessa (riippumatta siitä missä viewpoint on). Sitä en tutkinut vaikuttaako asiaan koneen sijainti. Tutkin asiaa 4R:n loppupäässä kiitotien ja tornin välillä.

Otin Malmin maiseman pois ja tekstuurinvaihtoilmiö katosi saman tien.

Johtopäätös:

Jotenkin tämä Malmin FSX:lle tehty maisemapäivitys sotkee tuon EFHK Megasceneryn toimintaa.

Muuten (ilman Malmia) Megascenery on minulla toiminut ihan ok. Monet täälläkin aiemmin esitellyt ongelmat lienevät johtuneet siitä, että Megascenery vaatii FSX:ltä SP2:n. Minulla on Gold-versio (eli Accelerator, SP1 ja SP2) eikä siis mitään ongelmia (paitsi nyt tämä).

Pekka

Edit:
Malmin ongelma kuulostaa taas siltä, että fsx-päivityksen asennus ei ole onnistunut. Ensin tulee asentaa tiedostokirjastosta julkaistu EFHF 2.1, ja sitten purkaa fsx-päivitys EFHF-hakemistoon, korvaten vanhat tiedostot.

Juuri noin tein asennettaessa, ja onhan tuota jo näistä simuista 7 vuotta kokemusta eli tuskin vika on tällä kertaa asennuksessa.

« Last Edit: 12.01.13, 13:45 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Jari Varje

Date Registered: 05.07.01

« Reply #12 on: 12.01.13, 14:52 »

Lensin sitten malmilta EFHK:lle (kiitoradalle 4R). EFHK:lla minulla on Aerosoftin Helsinki Megascenery (CD-versio 1.2 - ihan äsken hankittu eli lienee uusin versio). Laskun loppuvaiheessa ihmettelin, kun kiitotien tekstuurit vaihtelivat Megasceneryn ja oletustekstuurien välillä väläyksittäin riippuen siitä mihin suuntaan katsoin.

Äkkiseltään en keksi, mistä tuo voisi johtua, Malmin objektien ei ainakaan pitäisi vaikuttaa tuonne asti. Perinteinen keino, millä tuota voi selvitellä, on poistaa tai siirtää EFHF\Scenery-hakemistosta bgl-tiedostoja yksi kerrallaan ja katsoa, jos ongelma korjautuu jollakin niistä.

Pekka Holopainen

« Reply #13 on: 12.01.13, 16:40 »

Järjestyksellä on väliä. Siirsin EFHF:n EFHK:n alapuolelle scenery-listauksessa (siis simun puolella - scenery.cfg-tiedostolistassa sama asia on hämäävästi toisin päin mistä seuraa monia väärinkäsityksiä). Ongelma katosi tällä siirrolla. En minäkään ymmärrä miten tuo EFHF voi vaikuttaa Helsinki-Vantaalle asti, mutta niin näyttäisi tekevän.

Vaihdoin melko äskettäin tietokoneen tehokkaampaan ja olen nyt asennellut simun lisäosia vähitellen uudelleen. Tuo tuli mieleen siitä, kun huomasin että FinlandX:n pitää olla Suomen photoscenereiden yläpuolella. Muuten niiden alueella olevat vedet eivät jäädy. UTXE:n taas pitää näköjään olla FinlandX:n alapuolella, jotta vedet jäätyisivät. Ilmeisesti FinlandX näin korvaa UTXE:n Suomen alueella (arvaus)?

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Jouka Ahponen

Date Registered: 03.07.09

« Reply #14 on: 12.01.13, 20:51 »

Vaihdoin melko äskettäin tietokoneen tehokkaampaan ja olen nyt asennellut simun lisäosia vähitellen uudelleen. Tuo tuli mieleen siitä, kun huomasin että FinlandX:n pitää olla Suomen photoscenereiden yläpuolella. Muuten niiden alueella olevat vedet eivät jäädy. UTXE:n taas pitää näköjään olla FinlandX:n alapuolella, jotta vedet jäätyisivät. Ilmeisesti FinlandX näin korvaa UTXE:n Suomen alueella (arvaus)?

Juurikin näin. tosin jos pidät FinlandX:ää photareiden yläpuolella korvaa se myöskin photarit.

Jouka
Pekka Holopainen

« Reply #15 on: 13.01.13, 09:16 »

Juurikin näin. tosin jos pidät FinlandX:ää photareiden yläpuolella korvaa se myöskin photarit.

Ajattelin näin talvikelien aikana pitää sen FinlandX:n päällimmäisenä. Vaikuttaa nimittäin varsin oudolta, jos keskellä kylmää talvea on paikkoja, joissa vesi lainehtii vapaana. Lumihan peittää maaston yksityiskohdat kuitenkin.  Grin

Tuohon ongelmaan ei taida olla mitään "kiertotietä"?

Pekka

Jere Aarnia

Date Registered: 07.10.06

« Reply #16 on: 13.01.13, 10:41 »

olisiko tällä mitään ratkaisevaa tekemistä käytössä siis ns. Helsinki 4.0 sekä [ Helsinki Photoreal scenery compatibility patch (11-Nov-2006) ] itselläni on tuo käytössä sekä tämä että myös tämä helsinki_20090827.zip

http://jpv.kapsi.fi/flightsim/category/scenery-projects/page/2/
Helsinki progress
Thursday, August 27th, 2009

A new work-in-progress version of Helsinki scenery, this one includes some new significant landmarks (Kielotorni and Flamingo in Vantaa, Panorama in Espoo, Sysopen tower in Helsinki). Now also excludes the existing FSX landmarks that I forgot to do in the last one, funny no one noticed and reported it? Smiley

Oma asennus meni joten kutenkin näin

-step uno-
ladannut
Helsinki 4.0
unzippaus
temp kansioon esim.Työpödälle-> kansioon Helsinki

-step dos-
Photoscene patch Helsinki
siirtännyt ne tuonne temp Helsinki kansioon ja tarkastannut että tiedostot ovat uudempia kuin 4.0 sisältämät

-step tres-
 http://jpv.kapsi.fi/flightsim/category/scenery-projects/page/2/
ladannut täältä zip file helsinki_20090827.zip
sirtännyt ne tuonne temp helsinki kansioon ja tarkastannut taas että filut ovat uudempia kopioi ja korvaa

-step quatro-
siirtännyt Helsinki keissin fsx addon kansioon

-step cinco-
käynistännyt FSX
scenry libary ja lisännyt Helsinki sceneryn
HUOM! Finnish_Photosceneries_I yläpuolelle

Eli näin OK
3. Helsinki
4. Finnish_Photosceneries_I

EI NÄIN !!!
3.Finnish_Photosceneries_I
4.Helsinki