FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
18.11.17, 21:49

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Virtual Finnair (Moderators: Sami Puro, Mika Mononen)
| | |-+  Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 Reply Print
Author Topic: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä  (Read 7639 times)
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3399
Date Registered: 18.12.01

Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« on: 23.04.07, 15:40 »

Aloitanpa uuden säikeen, sillä aiheesta haluavat varmaankin muutkin pilotit kysellä.

Varasin Realopsiin reitin ZSPD-EFHK.

Reittiehdotuksia tuskin paljon satelee, koska EUroutesta tai Vroutesta ei KO. reittiä vielä löydy. Päädyin ratkaisuun jossa Vroutelta otin ensin reitin: ZBAA-EFHK, ja exporttasin sen FSnavigatorille. Muokkasin reittiä siten, että lähtökentäksi tuli ZSPD, siis Shangai -Pudong.

Koska lennän MD11 -koneella, ei FMS,FMC ym. ole koneen varustuksena. Vroutelta saatu reitti ZBAA-EFHK on seuraavanlainen muutettuna ZSPD-EFHK:

DCT PIKAS PIMOL PIX DALIM GOLAL BTO PEK GM POLHO DEGIR ARGAT UDA SERNA DOBOS BUMER RX SORKA MAMAT KELOK LAMEG KUPON TODES ABELO BURKA POTOK TONLO KUMEN PEMIL TAGIN OLATA PT KETOL SVL ORM DCT

Vroutelta on siis yhdistettyinä kaksi eri reittiä (ZSPD-ZBAA ja ZBAA-EFHK). Koska tämä pitää saada vielä yksinkertaiseen muotoon, eli siten että lentoväylät näkyvät SB3 -ohjelmassa olen saanut reitiksi:

PIKAS G330 PIMOL A593 VYK YV B334 GM B339 UDA  A91 SERNA A310 UNLL R497 TODES B200 UHT A222 KUMEN G353 PEMIL B157 KEGUL/KO820S101 B157 PT B158 KETOL/N0450F300 UT87 SVL UY73 ORM

Mitä ihmessä tarkoittaa lihavoitu osio?

Onko reitti muuten Vatsimiin hyväksyttävä?

T: Mika


Lauri Lahtinen
Offline Offline

Posts: 2652
Date Registered: 19.04.04

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #1 on: 23.04.07, 16:03 »

Lihavoitu tarkoittaa Venäjän ilmatilaan saavuttaessa korkeuden muutosta metrilukemaksi. Eli reittipiste KEGUL, jonka jälkeen K0820 (820km/h) ja S101 (10100 metriä). Pisteellä KETOL nuo arvot muuttuvat vastaavasti taas jaloiksi ja solmuiksi.
Mika Mononen
Wilco Pilot
Moderator
Offline Offline

Posts: 1707
Date Registered: 18.01.03

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #2 on: 23.04.07, 16:06 »

Huomioikaa Kiinassa oleva metrijärjestelmä, joka poikkeaa Venäjän käyttämästä. Lisäksi korkeudet ilmoitetaan esim. S1010. Mikalle varmaan saadaan ko. lennolle parempikin reitti, kuin tuo tuossa yllä...
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3399
Date Registered: 18.12.01

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #3 on: 23.04.07, 16:23 »

Kiitos! Tärkeintä oli tietää mitä lihavoidut arvot ylipäätänsä tarkoittavat! Lentopintoja (siis metrisiä sellaisia), en vielä edes ole valinnut. Lisäilen kyllä ne suunitelmaani, kun sen aika on...

Jotain esimerkkejä voisin kyllä katsella, jos niitä vain on (metriset lentopinnat ja niiden merkintä lentosuunnitelmaan)? KO/S1....?

T: Mika

Juha Ikonen
Offline Offline

Posts: 731
Date Registered: 22.10.03

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #4 on: 23.04.07, 19:15 »

(FPL-FIN167-IS
-MD82/M-SDEGPRWY/S
-EFHK1650
-N0434F270 PVO T86 GOGLA/K0763S0640 G34 VABAK
-ULLI0100 EFJO
-REG/OHLMH SEL/DKFL OPR/VFINN RMK/TCAS DOF/051207 RVR/150)

Tuossa esimerkkinä FPL-sanoma Vantaalta Pietariin. GOGLAn kohdalla siirrytään Venäjän ilmatilaan => nopeus 763km/h korkeus: 6400m.
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3399
Date Registered: 18.12.01

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #5 on: 25.04.07, 09:15 »

Voidaanko lentosuunitelmaan laittaa aluksi nopeus ja lentopinta tyyliin: N0430F270 DCT MILSI UY79 jne..... Kuten Juhalla tuossa esimerkissä on (vai tuleeko tiedot muihin kenttiin SB3 -ohjelmassa?

Mistä muuten saan squawk -koodin, jos lennonjohtoa ei ole lähtökentällä?

T: Mika

Edit: Ja kun lentosuunnitelmassa on jollekin reittipistelle tehty nopeuden ja lentopinnan muutos, niin pitääkö pisteen saavutettua olla ilmoitetulla korkeudella ja nopeudella vai aloitetaanko esim nouseminen tältä pisteeltä?
« Last Edit: 25.04.07, 09:20 by Mika Virolainen »

Toni Tihleman
Toni13
Offline Offline

Posts: 2792
Date Registered: 02.06.03

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #6 on: 25.04.07, 09:38 »

Voidaanko lentosuunitelmaan laittaa aluksi nopeus ja lentopinta tyyliin: N0430F270 DCT MILSI UY79 jne..... Kuten Juhalla tuossa esimerkissä on (vai tuleeko tiedot muihin kenttiin SB3 -ohjelmassa?

Mistä muuten saan squawk -koodin, jos lennonjohtoa ei ole lähtökentällä?

T: Mika

Edit: Ja kun lentosuunnitelmassa on jollekin reittipistelle tehty nopeuden ja lentopinnan muutos, niin pitääkö pisteen saavutettua olla ilmoitetulla korkeudella ja nopeudella vai aloitetaanko esim nouseminen tältä pisteeltä?

Tuota N0430F270 ei tule laittaa lentosuunnitelman "route" kohtaan. Se aloitetaan MILSI:stä. Korkeus eli F270 tässä tapauksessa isketään SB:ssä sinne korkeus kenttään. Samoin nopeus. Squawk koodia ei saa, jossei ole lennonjohtoa. Tuosta stepistä en ole aivan varma, mutta olen käsittänyt sen niin, että jos on UTUNU/N0440F350 niin UTUNU:lla pitäisi olla lentopinnalla 350. Eli nousu aloitetaan hieman ennen UTUNU:a.
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3399
Date Registered: 18.12.01

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #7 on: 25.04.07, 09:44 »

Ok!

Ajattelin, että SB:n FL -kohtaan laitettaisiin lopullinen lentopinta. Ainahan tietysti voi mainita RMK/step climb. Ajattelin itsekin että fixillä tulee olla ilmoitetussa korkeudessa, sillä esim. Orimaallahan täytyy olla pinnalla 100 kun saapuu EFHK:lle päin, jos Orimaalta lähtisi vasta laskeutumaan menisi lento pahasti "pitkäksi".

T: Mika

Edit: Antaako tutkakoodin sitten joku FIR matkan aikana? Miten menetellään kun ei ole koodia ja pitäisi laittaa transponderi CHARLIE -modeen? Käytetäänkö jotain vakiokoodia lentoonlähdössä?

Toni Tihleman
Toni13
Offline Offline

Posts: 2792
Date Registered: 02.06.03

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #8 on: 25.04.07, 09:49 »

Ok!

Ajattelin, että SB:n FL -kohtaan laitettaisiin lopullinen lentopinta. Ainahan tietysti voi mainita RMK/step climb. Ajattelin itsekin että fixillä tulee olla ilmoitetussa korkeudessa, sillä esim. Orimaallahan täytyy olla pinnalla 100 kun saapuu EFHK:lle päin, jos Orimaalta lähtisi vasta laskeutumaan menisi lento pahasti "pitkäksi".

T: Mika

Edit: Antaako tutkakoodin sitten joku FIR matkan aikana? Miten menetellään kun ei ole koodia ja pitäisi laittaa transponderi CHARLIE -modeen? Käytetäänkö jotain vakiokoodia lentoonlähdössä?


Jos joku lennonjohtaja matkalle sattuu paikalle, niin koodia pitäisi tulla joo. Ei tarvitse menetellä mitenkään. Siihen koodiin ei tarvitse pahemmin koskea. Simu tarjoaa muistaakseni oletuksena koodin 1200.

edit: Niin siis ainoastaan se laitetaan lineupissa charlie-moodille. Niin kuin Sami jo huomauttikin.
« Last Edit: 25.04.07, 10:01 by Toni Tihleman »
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3399
Date Registered: 18.12.01

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #9 on: 25.04.07, 09:52 »

Siis CHARLIE -modea ei laiteta päälle  Embarrassed

T: Mika

Sami Puro
Moderator
Offline Offline

Posts: 15342
Date Registered: 03.07.01

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #10 on: 25.04.07, 09:55 »

Siis CHARLIE -modea ei laiteta päälle

Laitetaan. Aina lentoonlähdössä (oli atc:ltä koodi tai ei).

Eli lineupissa sq. C ja laskun jälkeen pois. Jos on standbyllä niin atc ei saa korkeustietoa.


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3399
Date Registered: 18.12.01

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #11 on: 25.04.07, 09:58 »

Hienoa Kyllähän tämä tästä vielä..... Smiley

T: Mika

Henkka91
Former member
Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #12 on: 25.04.07, 12:29 »

Mutta eikö Vatsimissa ole kuitenkin vakio kuokat, eli IFR: 2200 ja tietysti VFR 2000?  Huh
Superfinnair
Former member
Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #13 on: 25.04.07, 12:42 »

Mutta eikö Vatsimissa ole kuitenkin vakio kuokat, eli IFR: 2200 ja tietysti VFR 2000?  Huh

Ei...

Yksinkertaisesti selitettynä asia on näin, että lennonjohto antaa koneelle aina "oman" koodin, jota pidetään päällä niin kauan kunnes joku antaa uuden koodin. VFR-koodit menevät pääasiassa maittain, Suomessa VFR koodi on se 2000.

Kun taas lennetään VATSIMssa, kun lennonjohtoa ei ole ollut koko lennon aikana eikä ko. hetkelläkään, suositellaan pitämään koodia 2200, kunnes joku lennonjohtaja antaa uuden koodin.
Henkka91
Former member
Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #14 on: 25.04.07, 14:56 »

Okei, eli on ihan oikein pitää 2200 kuokkaa ja tarkoitinkin ILMAN ATC:ta tietenkin... Tuo Suomen VFR on nyt ihan itsestään selvyys.
Olli Talso
Offline Offline

Posts: 2051
Date Registered: 20.08.06

WWW
Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #15 on: 25.04.07, 17:14 »

Joo, nyt ajattelin kysyä tästä toistotutka koodista. Kun ATC sanoo koodin, olen tottelevaisesti laittanut sen sinne, ja lentoonlähdän jälkeen Mode Charlie. Mutta mitä varten toistotutkakoodi on? Mitä ATC hyötyy siitä? Wikipediasta olen yrittänyt kaivella..

Kristians Goldsteins
Offline Offline

Posts: 64
Date Registered: 25.07.06

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #16 on: 25.04.07, 17:25 »

Joo, nyt ajattelin kysyä tästä toistotutka koodista. Kun ATC sanoo koodin, olen tottelevaisesti laittanut sen sinne, ja lentoonlähdän jälkeen Mode Charlie. Mutta mitä varten toistotutkakoodi on? Mitä ATC hyötyy siitä? Wikipediasta olen yrittänyt kaivella..
http://fi.wikipedia.org/wiki/Toisiotutka
http://fi.wikipedia.org/wiki/Toisiotutkakoodi

Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #17 on: 26.04.07, 13:17 »

Moro!
Terveisiä VBLF:stä ZSPD-EFHK:
K0898S0960 PIKAS G330 PIMOL A593 VYK DCT HUR B339 POHLO/K0892S1060 M520 SERNA A310 RO B938 SURIP A819 CE R496 NJC G484 ZJ R22 AGATA/K0883S1160 R22 KTL R30 SU B210 KR B964 KOLPI R30 SPB B151 KO B965 LEDUN/N0470F300 UN872 PVO DCT

Toivottavasti kirjoitin kaikki oikein.

jukka
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3399
Date Registered: 18.12.01

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #18 on: 26.04.07, 14:39 »

Moro!
Terveisiä VBLF:stä ZSPD-EFHK:
K0898S0960 PIKAS G330 PIMOL A593 VYK DCT HUR B339 POHLO/K0892S1060 M520 SERNA A310 RO B938 SURIP A819 CE R496 NJC G484 ZJ R22 AGATA/K0883S1160 R22 KTL R30 SU B210 KR B964 KOLPI R30 SPB B151 KO B965 LEDUN/N0470F300 UN872 PVO DCT

Toivottavasti kirjoitin kaikki oikein.

jukka

No kiitoksia vaan! Ihmettelenhän vaan että miksei nähty ZSPD:llä? (foorumin kelloko väärässä?).

Eli päätin nyt sittenkin ottaa varaslähdön Vatsimiin.

AY057 EFHK - ZSPD. Aamulla starttailin kello seitsemän aikoihin.

Valmiina ohjaamon valmisteluun
.

[ attachment removed / expired ]

Tarkoitushan oli lentää ensimmäinen Vatsim -lentoni RealOps tapahtumassa 5.5. Päätin kuitenkin hieman lämmitellä ja lensin menolentoni Shanghaihin Vatsimissa. Lennonjohtoa ei aamulla ollut saatavilla, joten tekstillä mentiin unicomilla. Mokailuhan alkoi sitten samoin tein, eli pushback & startup -ilmoitukset lähtivät taajuudella 122.950. Samoin rullausilmoitus kiitotie 22R odotukseen. Tajusin ennen kiitotie 22L ylittämistä, että käteen meni Grin. No korjasin asian oikealla taajuudella 122.800 Embarrassed

Venäjän ilmatilassa lennellessäni ilmaantui lennonjohtoa eetteriin. Eikun kutsumaan Finnair 57 heavy, FL 11100 Lennonjohtajan sanoista ymmärsin sanasen sieltä täältä, ja kerroin pyydettäessä että äänesi on liian "roiskiva" eli hieman liian lujaa kuuluu... Tongue Aikamme yritimme, jolloin lennonjohtaja luovutti, ja siirtyi tekstiin.

Russia control Finnair 57 heavy.


[ attachment removed / expired ]

Päästyämme yhteisymmärrykseen pyyti LJ vain arvioituja saapumisaikoja reittipisteille, ja ilmoittamaan reittipisteiden ylitys. Tätä kesti noin tunnin, jolloin pyysi siirtymään unicom taajuudelle 122.800. Kovasti veli venäläiset olivat äänessä. Osaan Venäjää tasan kolme sanaa Smirnoff, njet ja daa, joten en tiedä mistä höpöttelivät mutta lennonjohtamisen sijaan se kuullosti joko chatilta, tai sitten annettiin moottorinkorjausohjeita jollekulle, mene ja tiedä Grin

Loppulento menikin seestesimmissä merkeissä (ei lennonjohtoa) Nikon ja Mikan kanssa heitettiin tsättiä. Lähestymiseen valitsin sään mukaisen VMB12A starin ja lentelin sen FSnavigaattorin avustuksella. Näkyvyyttä laskussa oli 4000m ja tuulta hyvin niukasti. Mukava oli lentää Vatsimissa, ja suosittelenkin sitä kaikille realismifriikeille. Itseni annoin odottaa vuosikaudet, mutta hyvä silti näin. Hieman jäin kaipaamaan Venäjänkielen tulkkia, olisi voinut olla kivaa tietää mitä ihmettä siellä oikein lopulta johdettiin.

T: Mika

Edit: Itseäni=>Itseni... Smiley
« Last Edit: 26.04.07, 15:01 by Mika Virolainen »

Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #19 on: 26.04.07, 14:45 »

Hyvä Mika  thmbup Kyllä tuo ilmailuvenäjä on aivan oma taiteenlajinsa, pitkää venäjää koulussa lukeneena olen ottanutkin pieneksi projektiksi tutustua aiheeseen hieman tarkemmin... Mutta ihan hevin en venäjää lähde VATSIM:ssakaan puhumaan (tervehdyksiä lukuunottamatta)!
Pages: [1] 2 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1