FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.07.17, 16:35

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Virtual Finnair (Moderators: Sami Puro, Mika Mononen)
| | |-+  Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 Reply Print
Author Topic: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä  (Read 7588 times)
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3327
Date Registered: 18.12.01

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #20 on: 26.04.07, 15:10 »

LJ puhui mielestäni selkeästi ja hitaasti, ääni särki vain liikaa...

Mukava kokemus, ja heti ekalle lennolle osui metriset lentopinnat ja nopeuskin kmh:na. Oli kai onneni ettei Kiinassa ollut lennonjohtoa Tongue. Tästä on kuitenkin hyvä jatkaa kokemusta rikkaampana häsläämään RealOpsiin Tampereen tutkan ja Helsinki-Vantaa positiot Grin.

T: Mika

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3327
Date Registered: 18.12.01

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #21 on: 28.04.07, 11:57 »

Mitä tarkoittavat: RMK/selcal /V/ ym...

Remark on tietty RMK, mutta mitä ihmettä tarkoittaa /v/ tai /selcal/ ? Jos vain löytyisi lista näistä lyhenteistä, niin voisin miellelläni vilkaista. Selcal viittaa selektiivikutsuun, jota käytetään radiopuhelimissa /v ei taasen kerro minulle mitään?

T: Mika

Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #22 on: 28.04.07, 12:02 »

Moro!
Remarks/RMK:hon voi laittaa lentoon liityviä asioita V=voice ja SECAL on kuten sanoit selectiivikutsu.

jukka
Lauri Lahtinen
Offline Offline

Posts: 2652
Date Registered: 19.04.04

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #23 on: 28.04.07, 12:35 »

Täältä voit katsoa erilaisia remarkseja http://www.netikka.net/tero.paassola/web/howtofile.htm
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3327
Date Registered: 18.12.01

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #24 on: 30.04.07, 14:25 »


Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3327
Date Registered: 18.12.01

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #25 on: 01.05.07, 07:36 »

Onko tässä reittihahmotelmassa "kielioppivirheitä", tai muita virheitä jotka voi havaita pelkästään katsomalla reittiä?

DCT PIKAS G330 PIMOL A593 PIX/KO833S9600  A593 VYK/KO833S11600 DCT YV B334 GM B339 UDA A91 SERNA A310 UNLL R497 TODES B200 UHT A222 KUMEN G353 PEMIL B157 PT B158 KETOL/NO450F300 UT87 SVL UY73 ORM

Reitti on ZSPD - EFHK.

T: Mika

Edit: Lähinnä ajan takaa sitä, että täytyykö reittipisteiden välissä aina olla joko lentoväylän NIMI tai DCT? (huomaa kohta punaisella).
« Last Edit: 01.05.07, 11:42 by Mika Virolainen »

Mika Mononen
Wilco Pilot
Moderator
Offline Offline

Posts: 1707
Date Registered: 18.01.03

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #26 on: 01.05.07, 08:04 »

Unohtaisit jo nuo reitit jotka ovat puutaheinää...
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3327
Date Registered: 18.12.01

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #27 on: 01.05.07, 09:13 »

Unohtaisit jo nuo reitit jotka ovat puutaheinää...

Aika vaikeaa on oppia reitintekeminen, jos ei edes yritä! Jos Vrouten reitit on puutaheinää niin sitten on? Milloin sitten saan sen oikean reitin? Kestää aikansa kuitenkin että saan sen lentokelpoiseksi FSnavilla ja ND:llä. Jos oikeita reittejä ei saa mistään, niin mistä sinä ne saat? En voi kuitenkaan aina jatkossa turvautua reitintekoapuun, kun haluan vatsimissa lentää.

T: Mika

Mika Mononen
Wilco Pilot
Moderator
Offline Offline

Posts: 1707
Date Registered: 18.01.03

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #28 on: 01.05.07, 09:35 »

Ottaisit nyt aluksi ainakin nuo ihmeelliset stepit esim. ORM:lta pois.
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3327
Date Registered: 18.12.01

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #29 on: 01.05.07, 11:42 »

Lennonjohtaja ilmeisesti aina antaa Orimaalle saavuttaessa pinnan ja nopeuden, joten otetaan pois. Onko muita omituisuuksia, paitsi että reitti ei ole realistinen?

T: Mika

Mika Mononen
Wilco Pilot
Moderator
Offline Offline

Posts: 1707
Date Registered: 18.01.03

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #30 on: 01.05.07, 12:54 »

Alkuun tulee SID, korkeudet väärässä formaatissa ja KETOL:lta aika matalalla menee.
Timo Pöntinen
Offline Offline

Posts: 543
Date Registered: 05.07.02

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #31 on: 01.05.07, 14:09 »

Tere!

Tuo reitti on ihan ok, jos:

A) Löydät sillä perille
B) Se alkaa ja päättyy mielellään SID/STAR jatkeilta.

Yksittäinen lennonjohtaja voi sitten hajota itsekseen, jos ei ole ihan vimpan päälle kaikki (ja ammattilaisena johdattaa koneen vastuualueensa poikki uudella selvityksellä, mikäli tarvis). Käytännössä kuitenkin jossain Aasian päällä ei koskaan ole lennonjohtoa (Vatsim), niin se on aivan sama miten se reitti sielä kiemurtelee - kunhan vaan menee lähes suorinta reittiä. Smiley

Noita korkeuksia ei välttämättä tarvitse siihen reittiin jo heti merkitä, vaan sitten lentopäivänä katsastat vähän missä tuntuu olevan edullisimmat tuulet, jonka mukaan sitten teet viimeisen päätöksen lentokorkeuksista.

Hyvä on myös käydä katsomassa vatsim.net osoitteesta, onko kyseisellä reittivälillä aikaisemmin mennyt lentoja. Siitä sitten vaan "kopipastettaa" reitin ja vähän muokkaa mikäli tarvis. Hyvä on tietysti katsoa, ettei mitään kauhean vanhaa reittiä käytä, koska sitten voi tulla ongelmia navdatojen kanssa.

Siitä se lähtee, askartele vaan niitä reittejä. Harjoitus tekee mestarin!
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3327
Date Registered: 18.12.01

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #32 on: 01.05.07, 14:17 »

Ketolin voisi korkeammaltakin ylittää. SIDiä ei voi laittaa ennen kun tietää käytetyn kiitotien. Pitäisikö korkeusformaatti olla muotoa 348 (10600m)? Lennonjohtaja venäjällä kertoi korkeuteni suoraan metreissä (tästä ehkäpä sekaannus).

T: Mika

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3327
Date Registered: 18.12.01

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #33 on: 01.05.07, 14:23 »

Moro!
Terveisiä VBLF:stä ZSPD-EFHK:
K0898S0960 PIKAS G330 PIMOL A593 VYK DCT HUR B339 POHLO/K0892S1060 M520 SERNA A310 RO B938 SURIP A819 CE R496 NJC G484 ZJ R22 AGATA/K0883S1160 R22 KTL R30 SU B210 KR B964 KOLPI R30 SPB B151 KO B965 LEDUN/N0470F300 UN872 PVO DCT

Toivottavasti kirjoitin kaikki oikein.

jukka

Mitä eroa Jukan suunnitelmassa on omaani verrattuna, kuin hieman eri reitti. Älkää hermostuko, olen lukenut opuksia laidasta laitaan eikä mikään tunnu kertovan koko totuutta. Joskushan tämä kuitenkin on opittava, eikä esimerkkivaihtoehtona ikävä kyllä käy helppo Tampere - Helsinki-Vantaa.

T: Mika

Antti Toivanen
Offline Offline

Posts: 976
Date Registered: 25.02.02

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #34 on: 01.05.07, 15:44 »

Unohtaisit jo nuo reitit jotka ovat puutaheinää...

Onpas taas ystävällistä ja avuliasta porukkaa :-)

Antti

Mika Mononen
Wilco Pilot
Moderator
Offline Offline

Posts: 1707
Date Registered: 18.01.03

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #35 on: 01.05.07, 15:49 »

Onpas taas ystävällistä ja avuliasta porukkaa :-)

Antti

Aina. Smiley
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3327
Date Registered: 18.12.01

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #36 on: 01.05.07, 17:41 »

Ketolin voisi korkeammaltakin ylittää. SIDiä ei voi laittaa ennen kun tietää käytetyn kiitotien. Pitäisikö korkeusformaatti olla muotoa 348 (10600m)? Lennonjohtaja venäjällä kertoi korkeuteni suoraan metreissä (tästä ehkäpä sekaannus).

T: Mika

Täytynee lainata itseänsä, ja kertoa kaikille sitä haluaville, että usean tunnin hakemisen jälkeen Virtual Finnairin Vatsim -koulutusmateriaaleista löytyi sittenkin vastaus: Täytyy olla 1060 eikä 10600 tai 348 (tässä esimerkissä). Osaavaa porukkaahan täällä on, ja väkeä paljon paikalla. En oikein ymmärrä miksi joku ei sitä yksinkertaisesti vain voinut sanoa. Näihän syntyy sitten pehmeä lasku Vatsimiin... thmbdn

T: Mika

Edit: Samaisessa opuksessa kerrotaan kyllä myös, että nopeudet ilmoitetaan liikenneilmailussa aina solmuina Tongue. Ota nyt sitten selvää mikä on totta ja mikä vähemmän totta (lukemista kyllä riittää, joten sekoiluksihan tämä menee).
« Last Edit: 01.05.07, 17:47 by Mika Virolainen »

Mika Mononen
Wilco Pilot
Moderator
Offline Offline

Posts: 1707
Date Registered: 18.01.03

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #37 on: 01.05.07, 17:47 »

Lisäksi korkeudet ilmoitetaan esim. S1010.
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3327
Date Registered: 18.12.01

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #38 on: 01.05.07, 17:51 »

Olihan se siellä thmbup En vain tajunnut missä vika on, ennekuin nyt.

T: Mika

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3327
Date Registered: 18.12.01

Re: Verkkolentämiseen liityviä kysymyksiä
« Reply #39 on: 01.05.07, 17:56 »

Tarkistan nyt kuitenkin vielä. Venäjällä S101, ja Kiinassa S1010 kun kyseessä sama lentopinta (10100 metriä). Älkää vaan sanoko ettei vieläkään mennyt jakeluun.... Embarrassed

T: Mika

Pages: 1 [2] 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1