Multiplayer

<< < (5/8) > >>

matte629:

Jag står nu på Arlanda och har connectat samt skickat in flightplan. Men exakt hur gör jag för att kontakta tornet?

Du ska ha teamspeak öppet.

.c 118.5   skriver du i rutan och du hoppar till frekvensen "118.5".  Nu kan du prata med honom om du vill.

Kom ihåg att du inte ska kontakta tornet om det inte är något torn online. Då ska du vara på unicomen 122.8 ( .c 122.8 )

Nippegubbe:
På IVAO och VATSIM så byggar all verksamhet på att det finns personer som har ork tid och lust. Ork och tid och lust att flyga. Ork och tid och lust att flygleda. Så många och långa tider så är flyplatserna utan flygledare. För att du ska ha lite koll på det finns det olika program beronde på på vilken organisations du ska flyga. För VATSIM hetr programmet Servinfo och för IVAO IvAe "The Eye of IVAO". I dessa program kan du se var flygtrafiken finns och var det finns flygplatser som har flygledare. Står du på Arland och det inte finns någon flygledare där så finns bara unicom att välja som radiokanal. Finns det däremot flygledare online så syns dessa i IvAp utan att du behöver göra något speciellt. Nu får ni som flyger online rätta mig om jag har fel.

jouko:

Det var det svåraste för mig med.

Här är lite kommandon.

.c [FREKVENS]  = Den frekvens man vill vara på.    Tex ".c 118.5"

.msg [CALLSIGN] [MEDDELANDE] = om man vill skicka privat meddelande.    Tex ".msg ESSA_TWR Hej du"

.x [SQUAWK] = Där man ställer in squawkkod i IVAP.     Tex ".x 7000"

.atc = Dem ATC som är online med frekvens till höger

Detta var dem viktigaste för mig. Och observera att dem är för IvAp, inte för IvAc.

Dessutom tycker jag att du ska läsa på lite  fraseologi här:
http://www.ivao.se/training/fraseologiexempel

Inte vet jag ... bara undrar över allt snack på kortkommandon med punkter hit och dit!
Jag har aldrig behövt andra än .msg  och .r och jag har flygit ganska så många timmar på nätet.

IVAO och IVAP... vill Du veta vilka ATC är online: högerklicka knappen högst upp till vänster och då ser du dem!
Finns det någon "aktuell" flygledare där så är det bara och klicka på dem för att få kontakt!
Läs instruktionerna som finns och gör inte sakerna mera komplicerade än de är!
/J

PS
I Servinfo kan Du se både IVAO och VATSIM.  Ivae är inte mycket att ha enligt min mening (om Du inte ha en stordator i miljonklassen, förstås).
DS

matte629:

Inte vet jag ... bara undrar över allt snack på kortkommandon med punkter hit och dit!
Jag har aldrig behövt andra än .msg och .r och jag har flygit ganska så många timmar på nätet.

IVAO och IVAP... vill Du veta vilka ATC är online: högerklicka knappen högst upp till vänster och då ser du dem!
Finns det någon "aktuell" flygledare där så är det bara och klicka på dem för att få kontakt!
Läs instruktionerna som finns och gör inte sakerna mera komplicerade än de är!
/J

PS
I Servinfo kan Du se både IVAO och VATSIM. Ivae är inte mycket att ha enligt min mening (om Du inte ha en stordator i miljonklassen, förstås).
DS

Jo, man kan ju ställa in frekvenser och sånt i planet också, men jag tycker ändå att det är bra att kunna.

Ogge:
Hm teamspeak är helt dött fast jag har connectat och är online 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page